Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Uvádím tři teoretické právní otázky týkající autorského práva. První dvě úvahy se vztahují k obvyklým jednáním, jejichž legalita se mi jeví přinejmenším sporná, třetí úvaha spekuluje o možnosti obcházení Autorského zákona. Upozorňuji, že nejsem právník.
Titulky k filmům : Mnoho download serverů nabízí volně ke stažení titulky k autorsky chráněným filmům. Jde například o server www.titulky.com, www.opensubtitles.org a další. Titulky jsou vlastně přesným úplným přepisem zvukové stopy a k jejich vyhotovení je potřeba zpracovat film. Pro toto netvůrčí zpracování filmů není udělena zákonná vyjímka podle §30–39 Autorského zákona. Porušují tyto servery autorská práva k filmům?
Poznámka : Na internetu jsem našel několik výkladů, které tuto činnost označují za protiprávní. Jde například o tuto stránku.
Tiskni
Sdílej:
Nikdy se nedokazuje přesný technický způsob provedení, ale prokazují se takové věci jako úmysl nebo záměr.Přesně tak. Však já jsem se tě taky neptal, jak dokážeš přesný technický způsob, ale jak prokážeš právě ten úmysl/záměr?
V tomto případě ale B vyrobil své číslo záměrně tak, aby mohl šířit autorské dílo.To těžko budeš nějak dokazovat... On o číslu A vůbec nemusel vědět...
Navíc někde ten vztah A a B musí být uveden pro ty, kdo si to chtějí stáhnoutTo může být dáno předem. Někdo (ani A, ani B, někdo úplně jiný, označme jej C) může dávno předem napsat třeba nějaký článek o tom, jak by to mohlo probíhat, například nějaké znamení, jakým se B identifikuje. Například časová prodleva mezi jejich uvěřejněním. A a B pak mohou vydat blogový zápisek o tom, jak si koupili DVD a jak se dívali na film a co si o něm myslí. V dalším blogovém zápisku (třeba o matematice
On o číslu A vůbec nemusel vědět...Když ho použil, tak o něm věděl.
Krom toho, jak už jsem říkal, na již (legálně) zveřejněných číslech (které lidi zveřejnili pod jiným účelem) by se jistě daly najít operace, které by z nich udělaly něčí autorské dílo...Jistě že daly. Ovšem to autorské dílo k tomu je potřeba a musíte to dělat se záměrem, aby z toho to autorské dílo šlo opět získat zpět. Buď z toho vyrobíte skutečně náhodná data, ze kterých už nikdo nikdy původní autorské dílo nezíská. nebo to autorské dílo jen šifrujete, přičemž nejdokonalejší je šifrování Vernamovou šifrou, což je právě XOR s náhodnými daty o stejné délce, jako jsou šifrovaná data.
Ono totiž to „cokoli komplikovanějšího než XOR“ bude ve skutečnosti jen méně bezpečná šifra.Bylo by zajímavé tohle matematicky dokazovat
Bylo by zajímavé tohle matematicky dokazovatOd roku 1949, kdy to dokázal Shannon, už to dokazování asi tak zajímavé nebude.
Ono totiž můžeš to číslo rozpůlit také napůl, ale jinak než xorem. Mohlo by to obsahovat nějaké násobení, a kdovíco ještě...Ano, je možné tam přidat spoustu zbytečných operací, přičemž když tomu nerozumíte, je velice snadné tam přidat takové operace, které sílu té šifry oslabí.
Takže pak můžeš toho člověka odsoudit akorát na základě pravděpodobnosti. Čili něco jako "tenhle je nejspíš vinen, nevíme to sice jistě, no ale asi to spáchal, tak ho odsoudíme".Čili úplně stejně, jako je to ve všech ostatních případech.
Taky bys musel nějakým způsobem dokázat, které z čísel bylo publikováno dříve, které sloužilo jako podklad pro vytvoření kterého, což by nejspíš šlo, ale jednoduché by to taky nemuselo být...Tam ale žádné dříve či později není. Je tam klíč a zašifrovaná data (vzájemně je to zaměnitelné), a podstatné je to, že ty dvě části patří k sobě. Dílo šíří ten, kdo tohle propojení vytvoří a umožní jeho další šíření.
Od roku 1949, kdy to dokázal Shannon, už to dokazování asi tak zajímavé nebude.Ten ale dokázal něco trošku jiného. Budu citovat: "He [Shannon] also proved that any unbreakable system must have essentially the same characteristics as the one-time pad: the key must be truly random, as large as the plaintext, never reused in whole or part, and kept secret." Čili nějaký systém může být stejně silný, s tím, že musí splňovat výše řečené. Xor podmínkou není.
Čili úplně stejně, jako je to ve všech ostatních případech.Jistě, ovšem s tím, že ten člověk může argumentovat, že jeho záměrem bylo něco smysluplného.
Dílo šíří ten, kdo tohle propojení vytvoří a umožní jeho další šíření.Doposud jsi tohle určoval právě podle toho "dříve či později" - vinen nebyl ten, co vypustil číslo A, ale až ten, co pustil B. Ani jeden z nich navíc to propojení nevytvořil, to lidi ho uhádli. Jestliže nebudeš schopen rozlišit, které číslo je A a které B, jak řekneš, kdo "vytvořil" to propojení?
Jistě, ovšem s tím, že ten člověk může argumentovat, že jeho záměrem bylo něco smysluplného.To může každý a vždycky. Je pak na soudu, aby to posoudil.
Doposud jsi tohle určoval právě podle toho "dříve či později" - vinen nebyl ten, co vypustil číslo A, ale až ten, co pustil B. Ani jeden z nich navíc to propojení nevytvořil, to lidi ho uhádli. Jestliže nebudeš schopen rozlišit, které číslo je A a které B, jak řekneš, kdo "vytvořil" to propojení?Žádné dříve či později. Vyberu si nějaké video na YouTube, udělám jeho XOR s videem, které chci nelegálně sdílet, a výsledek zveřejním s komentářem, který bude to video na YouTube nějak identifikovat. Lidi žádné propojení neuhodnou, ale použijí můj komentář k tomu, aby našli to správné video, udělají XOR s mnou zveřejněnými daty, a mají film. To propojení jsem vytvořil já, já jsem tedy tím, kdo ten film nelegálně šíří. Pokud třeba požádám někoho jiného, aby zveřejnil ten návodný komentář, jsem pořád hlavní pachatel, pokud se dotyčnému podaří prokázat, že věděl, k čemu ten komentář slouží, bude spolupachatel. Autor toho videa na YouTube s tím nemá nic společného.
takže když se v tom budete vrtat, spolehlivost zůstane buď stejná, nebo se zhorší.Aha, tak s tímhle už souhlasim. A mluvil jsem o případech, kdy se nezhorší, zůstane stejná.
To může každý a vždycky. Je pak na soudu, aby to posoudil.To je přímo magická věta
Žádné dříve či později. Vyberu si nějaké video na YouTube, udělám jeho XOR s videem (...)Jenže v postupu, který popisuješ, v tom komentáři k tomu výsledku (číslu B) nějak jednoznačně na to výchozí číslo A referencuješ. To ale tak vůbec být nemusí. Ta reference může být velmi nejednoznačná, neprokázatelná, nebo může úplně chybět.
/dev/urandom
a čekal, až tam najdu ten požadovaný film.
Ta reference nemusí být jednoznačná, ale pořád musí být dost jednoznačná na to, aby to vůbec někdo ke stažení autorského díla použil.Jasně. Ale taková reference vůbec nemusí být prokazatelná. Stačí ten příklad, co jsem popisoval výše, že na stejném blogu pošlu dva zápisky, jeden o matematice obsahující číslo a jeden o filmu. Ani nemusí jít za sebou. A lidi už si to daj dokupy. A přitom něco takového před soudem (před soudným soudem) jako důkaz těžko obstojí.
Úplně chybět samozřejmě může, ale ale to pak budu jako potenciální uživatel na tom stejně, jako kdybych četl /dev/urandom a čekal, až tam najdu ten požadovaný film.Tím jsem myslel, že může úplně chybět na jedné straně, na té, co vytvořila B. A navíc stačí, aby ta referece u A byla nějaká hodně nevinná, nějaké drobné naznačení (třeba matematický vtip), že by to mohlo být video, nebo něco takového, nemusí vůbec být řečeno, které to je. A lidi už si to B dohledají, protože bude mít předpověditelnou délku a některé charakteristiky.
Taky bys musel nějakým způsobem dokázat, které z čísel bylo publikováno dříve, které sloužilo jako podklad pro vytvoření kterého, což by nejspíš šlo, ale jednoduché by to taky nemuselo být...Taky by to šlo vylepšit ve smyslu, že by bylo potřeba zkombinovat třeba 1000 částí. Přičemž s třeba 999 částmi by stále nešlo soubor zrekonstruovat.
Dle mého názoru ani není tak důležité jakým způsobem, jako spíš to, že vznikne a rozšíří se nějaká rozmnoženina za kterou autor (nebo distributor nebo bůhví který čert) nedostane zaplaceno nebo k vzniku takové rozmnoženiny nedá souhlas nebo já nevím co. Ať se to udělá jakkoliv, ta rozmnoženina bude vždycky existovat a sama se nerozmnoží (možná u nějakých hybridů nebo virů…Oddíl 3: Majetková práva
§ 12 Právo dílo užít
…
(4) Právem dílo užít je
- právo na rozmnožování díla (§ 13),
- právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14),
…§ 13 Rozmnožování
…
- Rozmnožováním díla se rozumí zhotovování dočasných nebo trvalých, přímých nebo nepřímých rozmnoženin díla nebo jeho části, a to jakýmikoli prostředky a v jakékoli formě.
Jinak (IMHO) není potřeba ani vymýšlet takové čoromoro, ale stačí používat (znovu se do módy dostávající) Magnet linky. U nich se šíří veřejně jen checksum nějakého souboru (což IMHO není žádným způsobem trestné) a leech potom už seedy žádá jen o bloky dat, které mají určitý hash (ve skutečnosti ani leech nemusí vědět co stahuje, protože že k jednomu hashi existuje víc vyjádření dat je snad i matematicky dokázané) a seed tak vlastně ani neví, co leech žádá (a leech to také vědět nemusí). Stejně to k ničemu moc nevede, protože ta kopie vznikne tak či tak.
možná u nějakých virů…Což možná není až tak blbý nápad. Možná idea oldschool (polymorfního, fakt samostatného,…) viru, který se šíří sám po síti a sám se rozmnožuje (to je vlastně také jeden z účelů a důvodů existence viru) pomocí známých exploitů společně s nějakými daty (čirou náhodou autorsky chráněnými) z kterého vznikne celá datová síť není opravdu až tak blbá. A k jeho úspěchu by jen stačilo aktivně se nebránit. Virus těžko někdo zažaluje a odsoudí.
Pssst, mám tu 700MB randomu, velmi kvalitní matroš. Když koupíš, tak ti dám kontakt na kámoše a ten má ještě lepších 700MB.
Do práva autorského nezasahuje ten, kdo zhotoví při užití díla dočasnou nebo náhodnou rozmnoženinu díla v elektronické podobě, která nemá samostatný hospodářský význam, jejímž účelem je umožnit snadnější využití díla, a jejíž zhotovení je nedílnou a nezbytnou součástí technologického postupu zpřístupnění díla, včetně takové rozmnoženiny, která umožňuje účinné fungování přenosového systému.A odsek c hovori:
Do práva autorského nezasahuje ten, kdo výhradně pro potřeby zdravotně postižených zhotoví nebo dá zhotovit rozmnoženinu vydaného díla k nevýdělečným účelům v rozsahu odůvodněném jejich zdravotním postižením.Tu uz je problem so slovom vyhradne. Ale prepichovat si bubienok, kvoli stahovaniu titulkov sa mi nechce.
Takové titulky jsou velmi často jazykově kostrbaté, nepřesně přelože, obsahují pravopisné chyby a časování taky nebývá nejideálnější.Dovolil bych si oponovat, tyto titulky, tvořené řekněme "komunitou" bývají mnohdy velmi kvalitně zpracované a to i včetně časování. Na rozdíl od některých "profesionálních" titulků obsažených na DVD. A například mně přišlo, že když ČT začala dávat seriál IT Crowd, tak titulky kterými to bylo otitulkováno byly velmi podobné (ne li shodné) s těmi, které se daly sehnat v temných vodách internetu, čímž samozřejmě nechci říct, že je někdo z ČT stáhnul a dal je vysílat, ale mohl je dělat klidně stejný člověk.
Titulky k filmům:
Tak jeste hante nadsence, kteri titulky napisou. Vse pochopitelne bez naroku na jakoukoli odmenu.
Chapejte ze tito lide ty titulky NEMUSI vubec vytvaret, ale je to bavi a delaji tim radost jinym divakum.
Viry: .... to jste snad nemyslel vazne .... viry vytvareji samy antivirove spolecnosti, aby mohli prodavat antivirove reseni neb jinak by davno zkrachovaly.
Ad. Viry:
A v kolika antivirových společnostech jste už pracoval, že to takhle určitě víte ? Nebo to přece "ví každý" ?>>> to přece "ví každý"
A napada Vas jine zduvodneni ? Programatori "zleho kodu" urco nemaji zajem podporovat byznys nejakych SW firem. Ledaze by je tyto firmy platili coz je totez jako jsem napsal vyse.
A napada Vas jine zduvodneni ?Levný výpočetní výkon, levná konektivita a docela slušná anonymita pro distribuci nehezkých materiálů (spam, phishing, DP). Botnet se vždycky hodí.
§ 31 Přípustné riziko (1) Trestný čin nespáchá, kdo v souladu s dosaženým stavem poznání a informacemi, které měl v době svého rozhodování o dalším postupu, vykonává v rámci svého zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce společensky prospěšnou činnost, kterou ohrozí nebo poruší zájem chráněný trestním zákonem, nelze-li společensky prospěšného výsledku dosáhnout jinak.
Moje otázky:
Má programování mnoha drahých proprietárních antivirů skutečně postavení nebo funkci společensky prospěšné činnosti?Nemá smysl rozlišovat antiviry podle licence nebo ceny. "Společensky prospěšná činnost" není IMHO definována tím, kolik to stojí. Za společensky prospěšnou činnost považuji například také dodávku pitné vody, elektřiny, plynu atd., provozování nemocnic, výrobu léčiv a mnoho dalších činností. Drtivá většina z nich není provozována zdarma (není důležité, zda to člověk platí přímo nebo nepřímo). Samozřejmě jde pouze o můj výklad, viz dále.
Co je to přesně společensky prospěšná činnost? Co je to přesně společensky prospěšný výsledek? Je i umožnění nekontrolovaného stahování "mimořádně umělecky hodnotných" filmů společensky prospěšná činnost? ;)Definitivně o tom samozřejmě rozhoduje soud, zejména proto, že zákon tyto pojmy nedefinuje. Umožnění nekontrolovaného stahování "mimořádně umělecky hodnotných" filmů bych osobně za společensky prospěšnou činnost nepovažoval, protože zasahuje do práv autorů, kteří sami jednají plně v souladu se zákonem. To je rozdíl oproti těm antivirům, protože viry (v nejobecnějším pojetí, tj. ve smyslu "škodlivého softwaru", bez ohledu na technické detaily) jsou vytvářeny s cílem "škodit", konkrétně se jedná o trestné činy, které jsem uvedl.
Opravdu nelze dosáhnou společensky prospěšného výsledku jinak? Stačí IMHO, když uživatelé se chovají opatrně.V řadě případů ani sebevětší opatrnost nestačí, protože viry využívají chyb v existujícím softwaru.
Podle mého názoru jsou podobné vágní formulace vysloveně škodlivé, směřují k nastolení soudcokracie a vytvářejí prostor pro soudní libovůli (a soudní zvůli).Takhle je ale postaveno celé právo, nejen to trestní. Vždycky bude tíha rozhodování na soudcích. Jako další typický příklad podobné situace bych mohl uvést užití fotografie (ve smyslu § 12, odst. 3 ObčZ), kde jsou rozpoznatelně zachyceny osoby. Některá z osob tvrdí, že užití je v rozporu s jejími oprávněným zájmy. Zde je čistě na soudu, jak to vyhodnotí. A dokud nebude nějaký takový případ řešen, můžeme jen spekulovat o tom, jak by to dopadlo.
Tvrdíte, že při posuzování přípustného rizika, by se mělo přihlížet k bezúhonosti (u filmařů) anebo motivaci (u autorů virů) osob, jejichž práva byla dotčena. Tento přístup však v definici přípustného rizika nemá oporu.O "bezúhonnosti" jsem nehovořil, hovořil jsem o zásahu do práv autorů, kteří provozují činnost která není trestná. Ohledně autorů virů nejde o motivaci, nýbrž o úmysl spáchat uvedené trestné činy). Můj pohled se opírá především o § 12, odst. 2 TrZ, který vymezuje uplatnění trestní odpovědnosti jen na případy "společensky škodlivé".