abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:33 | IT novinky

    Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Zajímavý článek

    V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    27.4. 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 45
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 879 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Jak jsem paralelizoval aplikaci?

    16.10.2010 15:41 | Přečteno: 1907×

    Cíl zvýšit rychlost desktopové aplikace dlouhodobě odolával úsilí programátorů. Dokonce se koketovalo s myšlenkou radikálně přepsat aplikaci, což by ale znamenalo nemožnost v řádném termínu předání provést testování předělané verze a dalších úkonů. Na doporučení mých bývalých klientů jsem byl osloven, abych přinesl jiný pohled a přišel s novými podněty.

    Intuice mi napovídala, že cesta vede přes paralelizaci. Něco velmi málo jsem věděl o knihovnách jako MPI a OpenMP, které se zaměřují spíše na numerické úlohy počítané na superpočítačích a problémy jako sdílení operační paměti v clusteru. Nezdály se mi proto úplně vhodné. Kvůli šibeničnímu termínu jsem se rozhodl riskovat znovuobjevování kola. Místo zdlouhavého hledání kvalitního stávajícího řešení jsem zamýšlel vyvinout vlastní primitivní řešení, které by však uspokojovalo z hlediska času potřebného na realizaci vývoje i zvýšení rychlosti v této konkrétním zakázce.

    Brzy mě upoutalo, že v důsledku designu algoritmu se během dlouhých intervalů výpočetního času pracuje jen s velmi omezeným počtem proměnných. Zdrojový kód přímo sváděl ke svému rozdělení do souvislých bloků instrukcí, které by respektovali zmíněné "malé množiny relevantních proměnných" a které by nějak umožňovali navrhnout rozklad zátěže mezi jádra. Nedokázal jsem však kvalitně přímo navrhnout jednotlivá vlákna.

    Důležité upozornění : Nyní se pro jednoduchost omezme na programy, které jsou posloupností bloků instrukcí. Jak jsem se v praxi vypořádal s bloky instrukcí ve for cyklech, if větvení apod. můžu popsat v některém z následujících postů.

    Při další práci jsem vycházel z následujícího banálního pozorování. Nechť proměnná Xč (resp. Xz) je libovolně zvolená proměnná, kterou blok instrukcí I čte (resp. do ní zapisuje). Před vykonáním bloku instrukcí I musí být vykonány předcházející bloky instrukcí:

    Můžeme s pomocí předchozích podmínek definovat binární relaci "Blok instrukcí I1 je spočítán před blokem instrukcí I2 v každém korektním pořadí bloků." Korektním pořadím bloků míním každou permutaci pořadí bloků, která pro libovolné dva bloky a proměnnou splňuje předchozí podmínky. Bloky instrukcí neuspořádané touto relací mohou být prohozeny či spočteny paralelně.

    Programátor by s pomocí této relace (např. s využitím Hasseho diagramů) mohl výkon bloků napevno přidělit jednotlivým vláknům a napsat podmínky vzájemné synchronizace. Bohužel předem neznáme dobu výkonu jednotlivých bloků, která výrazně závisela na hodnotách zpracovávaných proměnných, latenci vstupně-výstupních operací atd., proto kvůli blokovaní "předbíhajících se" vláken "zaostávajícími" vlákny by byl běh více méně sekvenční.

    Proto jsem navrhl systém distribuci bloků mezi vlákna až za běhu. Vycházel jsem z notoricky známého hladového algoritmu. Program se spouští ve více vláknech, každé vlákno prochází následující ještě nevykonané bloky instrukcí a začne počítat první blok instrukcí, který je možné začít počítat a který není právě počítán v jiném vlákně. Veškerá práce tak spočívala v:

    Vlastní splnění prvního úkolu a vypořádání se s dodatečnými problémy (např. rekonstrukce pořadí fragmentů generovaného výstupu) trvalo přibližně dva dny. Zbylé úkoly jsem přenechal autorům paralelizované aplikace. Během dvou dnů stihli rozdělit aplikaci do přibližně padesát bloků instrukcí. Další týden jsme věnovali ladění a různému zlepšování.

    Především jsme si všimli, že za určitých podmínek souvisejících s výsledky vstupně/výstupních operací nebudou určité bloky již číst určité proměnné. Do kódu jsme implementovali testy těchto podmínek a navazující dynamické měnění informací o množinách proměnných čtených a zapisovaných jednotlivými bloky instrukcí; tím jsme dosáhli překvapivě výrazného pokroku.

    Během necelých dvou týdnů se podařilo snížit odezvu na běžných dvoujádrech v průměru o přibližně 40%, což představuje nárůst výkonu o více jak 60%. Podařilo se tak splnit požadavek zadavatele na alespoň padesátiprocentní navýšení výkonu.

    Demonstrační ukázka

    K příspěvku jsem připravil kraťoučkou demonstrační ukázku (200 řádků včetně komentářů) v jazyce Java. Demonstrační ukázku jsem narychle napsal pouze za účelem předvedení popisovaného postupu. Kód není nijak otestován. Třída spouští tři vlákna, která vykonávají "maketu" paralelizovaného programu. Čas na vykonání bloků instrukcí simuluji funkcí sleep() s předaným náhodným parametrem.

    Protože jsem nedokázal nahrát zdrojový kód jako přílohu příspěvku. Nabízím stažení z mých osobních stránek zde.

           

    Hodnocení: 90 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Watzke avatar 16.10.2010 15:54 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Kdyžtak do toho zdrojáku doplň(te) licenci.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2010 17:27 František Bártík | blog: pracovni_zapisnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Je to drobný neodzkoušený neefektivní demonstrační kód, takže jej uvolňuji jako public domain. Hodí se jen pro "přečtení".
    17.10.2010 21:27 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Označení public domain nepatří licenci. Jde o stav, kdy dílo není vůbec chráněno. Pokud rozhodným právem bude právo ČR, pak nejde dílo žádným právním úkonem zbavit autorskoprávní ochrany (majetkové). Ta uplyne za 70 let od prvního dne roku následujícího po vaší smrti.

    Nemám žádný zájem na užití demonstračního kódu, jen upozorňuju na rozšířený omyl. Jinak hezký první zápisek blogu. Přeju hodně tvůrčího elánu :-)
    Only Sith deals in absolutes.
    18.10.2010 09:11 František Bártík | blog: pracovni_zapisnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Myslím, že takto lze udělit licenci. Předcházejícím komentářem jsem projevil vůli umožnit komukoli užívat dílo v rozsahu užívání děl v režimu volného díla public domain. Tento srozumitelný projev vůle ustanovil licenci k libovolnému užívání díla a posktl ji bezúplatně každému.

    (Z hlediska některých cizích právních řádů jsem se tím vzdal majetkových autorských práv.)
    Jakub Lucký avatar 18.10.2010 18:16 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    V česku public domain opravdu nejde... Podle autorského zákona se prostě nejde těch práv vzdát...

    Neumím to teď doložit (resp. jsem líný se hrabat v zákoně), ale vysvětlovali nám to na mediálním právu...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    18.10.2010 20:01 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?

    Na to není třeba složité hledání. Český autorský zákon rozděluje práva autorská a majetková. Těch autorských (= já jsem autor) se vzdát nelze.

    Předřečník by mohl argumentovat tím, že ta část „licence public domain“, která se týká autorského práva je prostě neplatná, což nemá vliv její na ostatní ustanovení (udělení majetkových práv). Ale jestli by mu to soudce spolkl, to nevím.

    Jakub Lucký avatar 18.10.2010 22:20 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    No, to je rozepsané to, co jsem psal, já myslel doložení (odkazem na příslušný paragraf třeba)

    Co se toho soudu týče, nejsem si moc jistý, jak by to dopadlo...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    19.10.2010 09:43 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Odstavec 4 § 11.
    19.10.2010 07:49 František Bártík | blog: pracovni_zapisnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Pokud tomu správně rozumím (nejsem právník). Autorská práva se dělí na osobnostní a majetková. Z hlediska majetkových se neliší public domain dílo a dílo, ke kterému je každému udělena bezúplatná licence na libovolné používání.

    Osobnostní práva jsou nepřenositelná, ale autor může osobnostní práv využít; což jsem učinil:
    • právo na pseudonym : při zveřejnění jsem jej nevyužil
    • právo udělit svolení změnit či zásahovat do díla : toto svolení jsem udělil každému
    • a tak dále
    Podle mě ani v osobnostních právech není žádný problém.
    19.10.2010 09:55 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Z hlediska majetkových se neliší public domain dílo a dílo, ke kterému je každému udělena bezúplatná licence na libovolné používání.

    Efektivně ano, ale z hlediska formulace tu rozdíl je. Podle českého práva musíte v licenci právo na libovolné užití udělit. Podle amerického stačí říct, že se práva vzdáváte (což není udělení licence).

    Spor by mohl nastat, když byste na dílo jen přilepil značku „public domain“. Zatímco jedna strana by tvrdila, že dá rozum, co tím básník chtěl říci, druhá strana by mohla tvrdit, že to básník ale neřekl.

    Nicméně úvaha je to zřejmě jen teoretická, protože v praxi se autor nebude s příjemcem díla o smysl své public domain „licence“ soudit a nikdo jiný takový proces nemůže zahájit, protože se jedná o občanskoprávní záležitost, kde nikomu jinému než těmto dvěma stranám do věci nic není.

    Jakub Lucký avatar 19.10.2010 10:00 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Z hlediska majetkového se pro uživatele/přebiratele nic nemění (mezi public domain dílem a dílem, ke kterému je každému udělena bezúplatná licence na libovolné používání)

    Bohužel právo mluví jinak. Pokud prohlásíte, že dílo prohlašujete za public domain, tak se tím (v souladu s public domain) zbavujete všech osobnostních i majetkových práv. Jenže tím vzniká spor s autorským zákonem, který říká, že "výlučná práva osobnostní" jsou nezrušitelná a nepřenositelná... A teoreticky, když něco zveřejníte pod public domain v ČR, tak byste pak mohl někoho žalovat za porušení vašich osobnostních práv...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    18.10.2010 20:13 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    =^..^= AmigaPower® avatar 16.10.2010 16:14 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    ...nenene, já už nic spouštět nebudu, ten Kralykův skriptík mi stačil, neparalizoval mi jen aplikaci, ale celej system... :-D
    16.10.2010 17:17 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    :-D geniální dvousmysl. Musím někdy vytvořit podmínky na to, abych mohl to slovo taky použít :-D.
    Jardík avatar 17.10.2010 00:21 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Není v tom od slova paralýza tvrdé y?
    Věřím v jednoho Boha.
    17.10.2010 01:32 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Tak když to bereš jako grammar nazi, tak je to hlavně paralelizovat. Ale jinak dobrý...
    xsubway avatar 17.10.2010 08:17 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    to by už ale nebylo tak vtipný ;-)
    =^..^= AmigaPower® avatar 17.10.2010 12:28 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Rozhodně ne, jde o lízání parašutistů! :-D
    kotyz avatar 17.10.2010 12:33 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    para-lízace? :-D
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    =^..^= AmigaPower® avatar 17.10.2010 12:46 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Ano, jde o orální styk při volném pádu... :-D
    kotyz avatar 17.10.2010 13:02 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    to musí bejt ultra žůžo :-D
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    belisarivs avatar 17.10.2010 21:46 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Neni na to Rimmerova direktiva?

    "Se zubni protezou se neoddavejte oralnimu sexu ve stavu beztize."
    IRC is just multiplayer notepad.
    Jakub Lucký avatar 18.10.2010 18:18 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    To nebyla Rimmerova direktiva, ale direktiva Vesmírného sboru #34124...

    Ale jinak je to správně :-)
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    16.10.2010 18:00 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Zajimave. Nejak mi ale neni jasne, ktere z kroku delal clovek a ktere program. Jestli to chapu dobre, tak ten rozklad na bloky, analyzu tech promennych a vytvoreni toho grafu delal clovek.

    Druha vec, ktera by me zajimala, jak to fungovalo pri tom vykonavani. Pisete o Jave. Znamena to tedy, ze kazdy blok byl v samostatne metode tridy implementujici urcite rozhrani? Nebo jak to bylo technicky poresene?
    16.10.2010 19:18 František Bártík | blog: pracovni_zapisnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Ano, rozklad na bloky a analýzu proměnných dělal člověk. (Nebylo to těžké.)

    Javu jsem použil k demonstrační příkladu jen proto, že mi přijde kód v ní dobře srozumitelný. Ve skutečnosti se jednalo o aplikaci v C/C++, bloky instrukcí byly definovány jako funkce a pracovalo se s ukazeteli na tyto funkce.

    V případě Javy bych také volil bloky jako samostané třídy implementující určité rozhraní s jednou funkcí.
    16.10.2010 18:11 sivlk | skóre: 15 | blog: sivlk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    > zvýšit rychlost desktopové aplikace
    > v jazyce Java

    <flamebait>Tam niekde som prestal čítať</flamebait>
    16.10.2010 18:20 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Tak tos dočetl až na konec. Hurá!
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    16.10.2010 18:35 bubak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    me se dost osvedcil profiler
    16.10.2010 19:01 Antares
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Hlavně neudělat tu chybu a nezačínat si s Erlangem nebo Haskellem. O to víc pak, nejenom kvůli snadnosti paralelizace, skřípu zubama když v práci zasednu zpátky k Jave nebo C++ :-(
    17.10.2010 20:37 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?

    +1

    USE="-gnome -kde";turris
    18.10.2010 11:16 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    He, zkus Akka a Scala. Bezi to v JVM a boss vubec nemusi vedet ze v tom delas ;-)
    16.10.2010 20:26 Bubak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Dost bych se bal ze rozdeleni do bloku nebude 100% a nekde se zapomene nejaka vazba.
    17.10.2010 02:33 zulu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    Cha!
    17.10.2010 18:49 whistleblower
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    ja dovedu aplikaci jenom paralyzovat

    kotyz avatar 17.10.2010 19:57 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    takovej je nas tu vic ... :-D
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    17.10.2010 21:52 whistleblower
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    :-)
    kotyz avatar 19.10.2010 12:11 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem paralelizoval aplikaci?
    jak jsem paralelne olizoval aplikace ...
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.