Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Dnes odpoledne, když jsem spěchal na autobus, mě potkala zajímavá situace. Šel jsem po úzké asfaltové uličce, která vede rovnoběžně se silnicí hlavní a je od ní oddělená několika různými domy. A pak to přišlo.
Nejdříve jsem viděl osobní auto, které stálo a nejelo dál. Chudák holka nemohla projet, protože před ní stála bílá dodávka, která jedním kolem zajela do sněhu a nemohla vyjet. Její řidič mě poprosil o pomoc. Bezděčně jsem se podíval na mobil, konstatoval jsem, že to už stejně nestihnu, a jal jsem se do dodávky tlačit. Po chvíli se ke mě přidal ještě jeden kluk (asi 18-19 let) a nějaký muž. Bohužel však ani všichni tři jsme dodávku ze závěje nedostali. Řidič dodávky se začal vztekat, že svému vedoucímu říkal, ať mu tam ty zimní pneumatiky dá.
A tak se ptám: proč řidiči pneumatiky včas nemění? Dneska se stala jen tahle malá zácpa, ale klidně to mohlo skončit někde za Žďárem v příkopě nebo i v protijedoucím autě.
Tiskni
Sdílej:
Tak to si každý pamatujeme něco jiného. Před dvěma nebo třemi roky nikoho ani nenapadlo mluvit o deseti stupních, zaklínadlem bylo sedm. Před deseti lety nikoho nenapadlo uvažovat ani o té sedmičce. Však jsou také vždycky ta "nová" čísla vždy uváděna argumenty typu "Nové výzkumy ukázaly, že letní směs ztrácí přilnavost už při…"
Aby bylo jasno: nemám nic proti zimním pneumatikám a samozřejmě na ně přezuju. Ale nemám rád, když ze mne někdo soustavně dělá blbce.
Souvisí to se zrychlování a zahušťováním provozuZahušťování provozu ano, ale provoz se postupně naopak zpomaluje (právě zahušťováním dopravy a současně omezováním nejvyšší dovolené rychlosti na čím dál nižší hodnoty a na čím dál více místech).
Výrobci je to jedno, budete-li používat jedny pneumatiky, tak je prostě ojedete rychleji, možná více než 2x rychleji než dvě sady, protože letní směs v zimě trpí stejně jako zimní v léte.Výrobci to není jedno. Výrobci velmi prosazují povinnost používání zimních pneu. Samozřejmě to nedělají proto, že jim leží na srdci bezpečnost občanů. Oni na tom pochopitelně vydělají, protože pokud někdo najezdí 5000 km ročně (což je případ nadpoloviční většiny řidičů), koupí si nové gumy v průměru jednou za nějakých 8-10 let (obvykle po nákupu auta). Kdežto pokud si bude muset koupit i zimní, přinese pneumatikářům slušný výdělek navíc.
S těmi 8-10 lety si děláte srandu?Nedělám. To je realita. Jestliže si někdo před 8 lety koupil ojetého Favorita a jezdí s ním dodnes (těch max. 5000 km/rok) - myslíte si, že měnil gumy víckrát než jednou? Čirá utopie!
Viděl jste někdy jak vypadají takové pneumatiky?Samozřejmě. Pórovatí, začnou se (hlavně zevnitř) drolit, a pokud je to takový ten starý barumácký typ (už přesně nevím, snad OR 34?), tak dochází k separaci vrstev.
zimní gumy se vyrábí, protože výrobci jsou hamižníProč to brát tak pejorativně? Na to přece není nic špatného, že někdo chce vydělat. Cílem podnikání je zisk. A většina podnikatelů se proto snaží s využitím všech legálních prostředků ten zisk maximalizovat. Mezi takové prostředky patří i lobbying u zákonodárců. Pokud se povede výrobcům čehokoliv, aby to bylo uzákoněno jako povinnost (byť třeba jen podmíněná, jako v případě aut), je to velká výhra. Větší výhrou už je jen to, když se farmaceutické firmě podaří přesvědčit ministerstvo zdravotnictví, že očkování (jejich patentovanou vakcínou) bude povinné - to se teď daří v případě vakcíny proti HPV.
Někde nahoře píšete, že čekáte na termín v pneuservisu. Mohu se zeptat proč?To je přece jednoduché. V polovině září jsem si pořídil nové zimní gumy. Chtěl jsem si je nechat nazout už na začátku října, ale propásl jsem to a pak už bylo v servisech plno. Takže jsem to odložil a nechám to udělat později (v tomto týdnu to nepůjde, v příštím už téměř jistě ano).
povolené rychlosti vyjma té ve městě se nezměnily
To spíš vy nechcete vidět fakta. Povolené rychlosti se změnily - sice ne ty ve vyhlášce (zákoně), ale ty na značkách se změnily dost výrazně. Vím i o místě, kde to bylo o 50 km/h v beznehodovém úseku, kde nedošlo k žádné změně dopravní situace.
Je tedy vhodné posunout letní směsi teplotně výše...Zimní pneumatika se při větších teplotách na suché silnici nechová nijak extra, takže bych možná nepaušalizoval.
Celou dobu se tady snažím mluvit o tom, že rozdíl mezi zimními a letními gumami není ani zdaleka tak propastný, aby bylo potřeba panikařit při první ranní teplotě pod nulou nebo prvních dvou centimetrech sněhu. Pokud už dojde na ty kalamity, které jsou k vidění na horách, tak tam to ani zimní gumy moc nevytrhnou, v těch opravdu kalamitních místech pomůžou jen řetězy a leckde ani ty ne.
Včera byl Martin, pranostika říká, že přijede na bílém koni, takže
Jistě, říká. Jenže ona to říká každý rok a stane se to tak jednou za deset let…
Jistě, jsou řidiči, kteří jsou přesvědčeni, že na zimních gumách rychlost ani boční (či jiné) zrychlení omezovat nemusejí, ale právě ti jsou daleko nebezpečnější než ten, kdo jede sice na letních gumách, ale úměrně stavu vozovky.Tohle je problém jakéhokoli aktivně bezpečnostního zlepšováku - posouvá kritickou hranici o kus dál. Proto si většina řidičů tu hranici posune také. Dřív jezdili ve Favoritu a věděli, kde končí jeho možnosti. Pak si pořídí Oktávku s ABS a ESP, a brzy přijdou na to, že ty možnosti končí o kus dál. Takže si dovolí mnohem víc než dřív s tím Favoritem. Nejhorší je, že když se vyčerpají možnosti toho udělátka a přijde průser, tak už je výrazně menší šance s tím něco udělat, než kdyby tam ta věc nebyla a průser přišel dříve (a často ne tak náhle). Když už jsme u těch pneumatik, tak třeba snížení profilu posune hranici smyku o kus dál, ale ta hranice je ostřejší. Takže zatímco u gumy s vyšším profilem by řidič ucítil, že to jde do smyku, a měl ještě trochu času s tím něco dělat, u nízkoprofilové gumy se to utrhne náhle a je mnohem těžší to vyřešit.
Včera byl Martin, pranostika říká, že přijede na bílém koni...Co si pamatuju, tak se to stalo tak pětkrát.
že je v zásadě jedno na jakých pneumatikách řidiči jezdíTohle pochopitelně netvrdím. Ovšem je naprosto mimo mísu, když někdo říká, že uvízl/naboural proto, že měl letní gumy. Blbost! Je to výsledek jeho stylu jízdy, nepřizpůsobení rychlosti a způsobu jízdy stavu vozovky a povětrnostním podmínkám.
Bezohlední řidiči si prostě budou jezdit na letních a všichni okolo budou doplácet na jejich pomalou a riskantní jízdu kdykoliv začne poletovat trochu sníh nebo každé ráno když namrzá vozovka.Věta jak vystřižená z propagandistického žurnálu. Jízda na zimních nebo letních pneu nemá nic společného s ohleduplností/bezohledností. Podle tohoto klíče by za bezohledného měl být považován ten, kdo si při nákupu auta nepřiplatí za ABS, brzdového asistenta, stabilizační systém atd. - to všechno jsou totiž věci, které přispívají k bezpečnosti při jízdě za určitých podmínek.
Že když je řidič lempl, tak lemplem zůstane? Tímhle chcete argumentovat, to nemyslíte vážně.To myslím smrtelně vážně. Je to totiž pravda.
Je to výsledek jeho stylu jízdy, nepřizpůsobení rychlosti a způsobu jízdy stavu vozovky a povětrnostním podmínkám.V jiném případě bych souhlasil, avšak zde se jednalo o úzkou ulici ve městě, z jedné strany jakési obchodní domy a na druhé ťamanská tržnice
... vlevo na kraji silnice skončilo nemálo "letňáků", kteří se marně pokoušeli aspoň otočit auto a dostat se zpět do Brna. A pak tam bylo samozřejmě spousta lidí se zimníma, kteří celkem v pohodě dokázali vyjet i tu ledovku, kterou jsem za sebou nechal.zajímavé ... ty ses jim všem díval na to, jaké mají gumy? btw,
zajímavá je třeba o 80% delší brzdná dráha na sněhu, kterou naměřili minulý týden v testu MFDnesMF Dnes nečtu, můžeš trochu přiblížit, co to bylo za test? - já jen, že minulý týden tady ještě žádný sníh nebyl ...
zajímavé ... ty ses jim všem díval na to, jaké mají gumy?No, letní jsem měl já, tak odhaduju, že měli zimní. Každopádně svého času jsem jako součást své práce rozvážel zboží, takže tuším, jakou stoupavost má zimní guma. To jsem bez většího problému jezdil na čerstvém sněhu 14° - aspoň to teda bylo na značce v kopci u jednoho zákazníka, kam jsem jezdil pravidelně. U Rohlenky není ani značka, takže by mělo být stoupání menší, než 7°.
MF Dnes nečtu, můžeš trochu přiblížit, co to bylo za test? - já jen, že minulý týden tady ještě žádný sníh nebyl ...Bylo tam napsané i jakési horské letovisko, kde to měřili - tuším někde v Rakousku. Dělat test gum až když je všude bílo je trochu pozdě.
No, letní jsem měl já, tak odhaduju, že měli zimní.
Ach so…
No, letní jsem měl já, tak odhaduju, že měli zimní.jak píše Michal - ach so ...
Každopádně svého času jsem jako součást své práce rozvážel zboží, takže tuším, jakou stoupavost má zimní guma. To jsem bez většího problému jezdil na čerstvém sněhu 14° - aspoň to teda bylo na značce v kopci u jednoho zákazníka, kam jsem jezdil pravidelně. U Rohlenky není ani značka, takže by mělo být stoupání menší, než 7°.hm, až na několik detailů ... - píšeš, jak jsi vzpomínal na pick-up, z čehož soudím, že u té Rohlenky jsi seděl v něčem jiném ... porovnávat takto zimní stoupavost mezi různými auty je nesmysl; já jsem se Š120 s celoročníma gumama nemusel na normální silnici nikdy jít do řetězů, zatímco různá jiná auta, mnohá z nich jistě na zimních gumách (žeby majitel káry za milion neměl na zimní přezutí?), postávala odstavená pod kopcem nebo v půlce kopce končily a ty řetězy nasazovaly apod. - i pokud šlo o stejné auto, je značný rozdíl mezi prázdným a zatíženým (při rozvozu zboží?) ... oblíbenou story mé máti je, jak někde na horách s kýmsi dobíhali trabanta, protože na rozjezd do kopce seděli na kapotě nad koly, a když pak seskočili, řidič nemohl zastavit, aby je nabral, protože to by se zase nerozjel - po čerstvém sněhu se jezdí docela dobře, nevím, jak bylo v neděli na Rohlence, byl jsem v podhůří Krkonoš, nicméně z toho, že i tam to na zemi tálo, a co jsem viděl po návratu, a že jde o poměrně frekventovanou silnici, soudím, že šlo spíše o nejhorší formu sněhové břečky ... tedy opět srovnání na nic - dopravní značení má se skutečnou situací leckdy pramálo společného ... tím nechci říct, že rozdíl neexistuje; pouze že jej imho brutálně přeceňuješ
jak píše Michal - ach so ...To jako že existují nějaké zázračné letní, co jsou zásadně lepší, než moje letní? Která je to značka a typ?
píšeš, jak jsi vzpomínal na pick-up, z čehož soudím, že u té Rohlenky jsi seděl v něčem jiném ... porovnávat takto zimní stoupavost mezi různými auty je nesmysl; já jsem se Š120 s celoročníma gumama nemusel na normální silnici nikdy jít do řetězů, zatímco různá jiná auta, mnohá z nich jistě na zimních gumách (žeby majitel káry za milion neměl na zimní přezutí?), postávala odstavená pod kopcem nebo v půlce kopce končily a ty řetězy nasazovaly apod.Jasně, ale Pick-up byl benzínová felda a často prakticky prázdný - takže lehký předek i zadek. Teď mám Accord, který má pravděpodobně (nevážil jsem to) těžší předek - přinejhorším řekněme stejně těžký, ale lehčí rozhodně nebude. Argumentovat autem, které má motor vzadu a náhon na zadek mi nepřijde fér. Navíc celoroční a letní jsou na sněhu sakra rozdíl.
po čerstvém sněhu se jezdí docela dobře, nevím, jak bylo v neděli na Rohlence, byl jsem v podhůří Krkonoš, nicméně z toho, že i tam to na zemi tálo, a co jsem viděl po návratu, a že jde o poměrně frekventovanou silnici, soudím, že šlo spíše o nejhorší formu sněhové břečky ... tedy opět srovnání na nicZcela objektivní srovnání je možno najít v tisku.
dopravní značení má se skutečnou situací leckdy pramálo společnéhoProvedl jsem měření z dat z Google Earth (podle vzdálenosti a nadmořské výšky) a stoupání na Rohlenku je cca 4°, naopak stoupání od Neslovic na Hlínu mi vychází 8° - původně jsem psal 14°, které jsou na značce, ale nemůžu to potvrdit měřením. Do hlíny jsem jel mnohokrát (minimálně cca třicetkrát) za různých sněhových podmínek a _nikdy_ jsem nezůstal pod kopcem. Co víc, nepamatuju si, že bych měl kdy problémy tam vyjet.
... tím nechci říct, že rozdíl neexistuje; pouze že jej imho brutálně přeceňuješRozdíl je zcela brutální na sněhu a v břečce, chování v jiných podmínkách mi přijde srovnatelné - což vyplívá mimo jiné i výše zmíněného testu odkazovného na D-Fensovi.
To jako že existují nějaké zázračné letní, co jsou zásadně lepší, než moje letní?
Samozřejmě že jsou mezi pneumatikami rozdíly, a to nejen mezi značkami, ale také v jejich stáří a stavu vůbec. Ale nejde jen o pneumatiky samotné, jde i o typ auta, rozložení hmotnosti auta samotného i nákladu, náhon a styl jízdy. Komentář "ach so" se ovšem vztahoval k metodice vašeho "testu": jestliže bez ověření automaticky předpokládáte, že kdo v pohodě vyjel, měl zimní, a kdo ne, měl letní, pak vám sice vyjdou krásné výsledky ve prospěch zimních pneumatik, ale o věrohodnosti takového závěru mám své mínění.
A nějaký tip, jak se poznají ty "dobré" letní, které vyjedou v pohodě, od těch "špatných" letních, jako mám já?
Na to samozřejmě odborník nejsem, takže to vám neporadím. Jen je mi jasné, že jen v gumách to nebude a že jistotu nebudete mít nikdy. A to ani na nových zimních - jak se mi to stalo v Jasné pod Chopkom. Tam jsem navíc bohužel až na místě zjistil, že půjčit si řetězy od táty, který má jiný rozměr kol, nebyl úplně dobrý nápad, takže jsem ten kopeček musel vyjet asi pětkrát, než mi konečně před auto nevlezl žádný lyžař, který by mne donutil zastavit. :-)
Taky by se to určitě hodilo řidičům, kteří se třeba na Lukovy nebo D-Fensovy popudy rozhodnou nepřezouvat
Nevšiml jsem si, že by tu Luk - nebo třeba já, když na to přijde - někoho nabádal k nepřezouvání. Pokud si dobře vzpomínám, oba jsme jasně napsali, že na zimní samozřejmě přezujeme - jen že to bude třeba až příští týden. Pouze se snažíme upozornit, že za prvé to s těmi zázračně lepšími jízdními vlastnostmi zimních pneumatik není zdaleka tak jednoznačné, jak se snaží média tvrdit, za druhé že není pravdivá propaganda snažící se vzbudit dojem, že každý řidič, který dosud nepřezul, je automaticky hrozbou pro sebe i okolí, a konečně za třetí že první podzimní mrazík nebo pár vloček není nutně důvodem k okamžitému úprku do servisu.
Koneckonců, mně třeba zatím podstatně větší problémy než letní gumy nadělala baterie. To je ovšem především moje vina, poté, co mi ráno auto nastartovalo s odřenýma ušima, byl opravdu idiotský nápad po nějakých osmi kilometrech na závorách vypnout motor. Že jsem k tomu ještě nechal rozsvícená světla, to už je jen třešnička na dortu… :-)
Koneckonců, mně třeba zatím podstatně větší problémy než letní gumy nadělala baterie. To je ovšem především moje vina, poté, co mi ráno auto nastartovalo s odřenýma ušima, byl opravdu idiotský nápad po nějakých osmi kilometrech na závorách vypnout motor. Že jsem k tomu ještě nechal rozsvícená světla, to už je jen třešnička na dortu…Po osmi kilometrech se baterie nedobila dost na to, aby nastartovala ohřátý motor? Být tebou možná bych si nechal zkontrolovat alternátor. (Vlastní zkušenost - taky nám špatně dobíjelo auto; aby taky ne, když z šesti diod v alternátoru byly čtyři uklepané.)
nedala by se proti tomu foťáku podat nějaká stížnost, protože zakrývá značku?Můžeš to zkusit
Jinak toho, kdo vymyslel ji tam dát, by měli pověsit za koule do průvanu (v tomhle případě už se to slušně říct nedalo.)Z hlediska výdělku pro obec a pro firmu Czech radars je to přímo ideální umístění. Pravidlo o rychlosti 30 km/h v úseku celých 50 m před přejezdem (včetně vlečkového) patří k těm nejčastěji porušovaným. Účinnost tohoto radaru je posílena tím, že měří ve vzdálenosti (údajně) 40 metrů od přejezdu. Toto ustanovení kdysi bývalo takové, že ten úsek byl jen 30 metrů od přejezdu a na vlečky se to nevztahovalo vůbec (viz § 21 vyhl. 100/1975 Sb.). Někteří řidiči ani nezaregistrovali změnu. Osobně dost pochybuji o smyslu takto pomalé jízdy, speciálně když vidím zavřená vrata a na druhé straně se žádný vlak nenachází.
Z hlediska výdělku pro obec a pro firmu Czech radars je to přímo ideální umístění...No právě... s bezpečností silničního provozu to moc nesouvisí, ale hlavně že se někdo napakuje...
ne, to jakože nevěřím v křišťálovou kouli - ale to již kolega myslím dostatečně rozebraljak píše Michal - ach so ...To jako že existují nějaké zázračné letní, co jsou zásadně lepší, než moje letní?
Jasně, ale Pick-up byl benzínová felda a často prakticky prázdný - takže lehký předek i zadek. Teď mám Accord, který má pravděpodobně (nevážil jsem to) těžší předek - přinejhorším řekněme stejně těžký, ale lehčí rozhodně nebude. Argumentovat autem, které má motor vzadu a náhon na zadek mi nepřijde fér.schválně jsem si vybral extrémní příklad - a kde je ta hranice, odkdy je podle tebe to srovnávání fér? lze použít náhon vpředu a motor vzadu? proč je korektní srovnávat takovýmto způsobem všechna auta s náhonem i motorem vpředu; jezdím teď aktivně s oktávkou a kombíkem feldou, tedy obě auta náhon i motor vpředu, a chovají se úplně jinak, chceš říct, že ten rozdíl je jenom v gumách? - OMG ...
Navíc celoroční a letní jsou na sněhu sakra rozdíl.asi jako celoroční a letní na suchu ... chceš snad touto poznámkou říct, že celoroční jsou lepší i než zimní, když jsem něco vyjel, zatímco auta, u kterých si dovolím předpokládat zimní gumy, ne? (dovolím si to předpokládat na základě toho, že šlo leckdy o "snobárny", které dle zkušenosti stojí v servisu na zimní přípravu sotva ze stromů spadne první lísteček, nikoliv jako tvůj důkaz kruhem, kdy si řekneš, že jedou, protože mají zimní gumy, a z toho zpětně odvodíš, že na zimních gumách pojedou)
hm, ovšem tady se nebavíme o tisku, ale o tvém subjektivním pocitu z poslední neděle ...po čerstvém sněhu se jezdí docela dobře, nevím, jak bylo v neděli na Rohlence, byl jsem v podhůří Krkonoš, nicméně z toho, že i tam to na zemi tálo, a co jsem viděl po návratu, a že jde o poměrně frekventovanou silnici, soudím, že šlo spíše o nejhorší formu sněhové břečky ... tedy opět srovnání na nicZcela objektivní srovnání je možno najít v tisku.
Do hlíny jsem jel mnohokrát (minimálně cca třicetkrát) za různých sněhových podmínek a _nikdy_ jsem nezůstal pod kopcem. Co víc, nepamatuju si, že bych měl kdy problémy tam vyjet.jestli ono to třeba nebude tím, že tě tam _nikdy_ nikdo nedonutil v tom kopci zastavit, případně také že jsi sice vždy nějak vyjel, ale případné lehčí problémy si mozek do trvalého zápisníčku nevložil, neboť takových je denně tuna (taky si nepamatuju například kdo všechno dnes ráno po mé cestě nepoužil blinkr, ač měl, pamatuju si jen jeden případ ze včerejška, neb to jsme řešili s kolegou, jestli to auto vůbec mohlo jet jinam, ale za týden o tom určitě už vědět nebudu - nepřečtu-li si to po sobě zde
Rozdíl je zcela brutální na sněhu a v břečce, chování v jiných podmínkách mi přijde srovnatelné - což vyplívá mimo jiné i výše zmíněného testu odkazovného na D-Fensovi.hm, a to, že D-Fens upozorňuje na faktické chyby v testu je irelevantní, prostě závěry původního článku vezmeme jako Písmo svaté ...
proč je korektní srovnávat takovýmto způsobem všechna auta s náhonem i motorem vpředuNo, v tom případě pokud máte někdo Accorda a obuté Michelin Energy, tak to prosím přezujte na zimní, protože jízda v této konfiguraci je velmi nebezpečná. Pokud máte někdo stejnou konstrukci auta a letní gumy, tak si to musíte zkusit sami, protože mnou popsaná zkušenost je irelevantní a je možné, že letní gumy jsou pro vás na zimu vlastně lepší.
hm, a to, že D-Fens upozorňuje na faktické chyby v testu je irelevantní, prostě závěry původního článku vezmeme jako Písmo svaté ...Moje subjektivní hodnocení D-Fense: kritika je postavenou na tom, že jednak se na letních dá jet i ve sněhu, přestože je v testu uvedena v jedné kolonce nula a zadruhé na tom, že na mokru a suchu se v zimě chovají letní i zimní gumy podobně a kdyby se zanedbala položka "na sněhu", tak by nebylo prakticky potřeba přezouvat - a protože to takto ve světě motorů nenapsali a od začátku doporučují přezouvat (což doporučuje i samotná tisková zpráva z testu), tak jsou redaktoři negramotná novinářská lůza.
kdybys tedy opravdu přestal generalizovat, tak se nebudeš vyjadřovat ani o té Hondě a Michelinech, protože v dané situaci jsi srovnání s Accordem a [nějaké zimní gumy] nemělAno, máš pravdu, na to jsem zapomněl - nemůžu tvrdit, že by se Accord na zimních choval v dané situaci lépe, než stejný Accord na letních - možná Accord prostě není konstruovaný pro jízdu na sněhu a ostatní auta jsou na tom prostě líp - já měl problémy, ostatní ne. Takže se omlouvám za další generalizaci: Pokud máte někdo Accord a Michelin Energy, tak vám možná ani přezutí na zimní nepomůže. Teď mě napadá - taky to může být tím terénem. Třeba prostě Accord není kompatibilní s tím kopcem, jiné kopce by možná zvládal líp a ostatní by je nevyjeli. Takže to beru úplně zpět a netvrdím vůbec nic.
já jsem se Š120 s celoročníma gumama nemusel na normální silnici nikdy jít do řetězůŠ120 vyjela prakticky všechno a na ledě byla výborně ovladatelná. Jinak to byl sice totální shit, ale to řešení "všechno vzadu" bylo z tohoto pohledu velmi přínosné.
hm ... nějak se mi popisované problémy vyhnuly, takže je můj náhled možná mírně deformovanýJá jsem si jich naopak užil do sytosti, přestože jsem takovýto vehikl vlastnil jen asi 2 roky (ovšem například prarodiče měli tato auta o dost déle, takže informace o problémech jsem měl z první ruky).
vyjma toho chlazení, ale jenom s termostatem, jehož výměna byla triviální operaceProblémy s (průtokovým) termostatem jsem zažil i na jiných autech, to nebyla záležitost jen Š105/120. Ale co bylo naopak specifické, to byly problémy s dlouhými hadicemi k chladiči a topení (měly tendenci se v některých místech "lámat" a snižovat průtok, časem pak praskaly) a s termospínačem.
neznám úplně přesně časový průběh vývoje, ale třeba už jen to, že některé Š120 (později 135) měly pětistupňovou převodovkuPětistupňovou převodovku měly Š125, Š130 L a Š130 Rapid (později také nepříliš rozšířený bastl Š135/136 Rapid s favoriťáckým motorem). To byla dobrá věc. Ovšem minimálně u Š130 (možná i 125, teď nevím) byla úhlová kyvadlová náprava, která byla sice oproti původní kyvadlové (mající samozřejmě všechny s tím spojené neduhy) velkým pokrokem, ale byla poddimenzovaná a její ramena se ohýbala - proto si je spousta lidí nechávala vyztužovat.
bylo to auto, se kterým se dalo jezdit rozumně rychle, vzhledem ke stavu silnic, Š100/110 je z tohoto hlediska šnekJako cestující jsem ve Š110L absolvoval zatraceně hodně kilometrů (cca 100 000), takže vím, do jaké míry to byl nebo nebyl šnek. Nebyl. Sice to mělo jen 35 kW výkonu, ale zase jen 825 kg pohotovostní váhy. Naposledy jsem se v něm vezl koncem roku 1991 a ani tehdy to auto nezaostávalo za tím, co tehdy po silnici jezdilo.
Já jsem si jich naopak užil do sytosti, přestože jsem takovýto vehikl vlastnil jen asi 2 rokyjá jsem se Š120 jezdil od léta 1998 do jara 2002 ... je také možné, že některé detaily už moje paměť prostě neřeší, neboť oprava byla triviální, nevyžadovala si návštěvu servisu ani velké investice (ostatně ten termostat, co jsem měnil, stál snad 150 Kč)
dobře, oprava: "alespoň jedna Š120L měla pětistupňovou převodovku" - ta, se kterou jsem jezdil (opravdu to nebyla Š125)neznám úplně přesně časový průběh vývoje, ale třeba už jen to, že některé Š120 (později 135) měly pětistupňovou převodovkuPětistupňovou převodovku měly Š125, Š130 L a Š130 Rapid (později také nepříliš rozšířený bastl Š135/136 Rapid s favoriťáckým motorem).
Naposledy jsem se v něm vezl koncem roku 1991 a ani tehdy to auto nezaostávalo za tím, co tehdy po silnici jezdilo.to je ovšem velmi subjektivní hodnocení
o kus dál pod kopcemJestli to bylo z kopce, pak se těm 100 metrům dá věřit. Pokud je dostatečně prudký kopec, tak to někdy ani ubrzdit nejde - místo zpomalování to zrychluje.
(v první chvíli mě napadlo kruci, něco je s brzdama, musím zkusit ručku).Mě napadla závada na ABS*, ale píšeš, že ti kopalo do pedálu, takže asi fungovalo. Vlastní zkušenost - auto sice ABS má, ale po prvním zabrždění počítač okamžitě rozsvítí kontrolku, že ho odpojil, protože nefunguje.Takže ABS dělám ručně. Vlastně nožně.
To s ruční brzdou byla spíš vzpomínka na příhodu, kdy mi před pár lety na dálnici přestala brzdit stará Škodovka (kouslá a přehřátá zadní brzda).hm ... stalo se mi jednou, že jsem se ve Š120 rozjel s částečně zataženou ruční brzdou (na rovině nedávám, tak jsem ji nekontroloval, asi se nadzvedla při nějakém hrabání se ve věcech) ... čímž se samozřejmě zadní kola přehřály a odpařila se brzdovka ... veškeré drobnější brždění jsem zvládl motorem, takže jsem to zjistil až na křižovatce, kde jsem měl dávat přednost - a za ní byl docela slušný klesák ... no měl jsem štěstí, že se mi to povedlo hodit do boční ulice, která neklesala, a nic v mém směru nejelo ... po pár prošlápnutích to normálně zabrzdilo, ale ten prvotní pocit pedálu na podlaze - a ono nic - nebyl zrovna moc příjemný ...
Vrstvička sněhu, pod ní led a hned je veselo...V každém případě to brždění nebylo skorem cítit, prostě auto jelo dál skoro jako kdybych nebrzdil Zrovna tohle je situace, kdy ABS brzdnou dráhu prodlužuje, takže pocit že to nebrzdí mohl být oprávněný. Bez ABS se kolo zablokuje a před koly se vytvoří klín sněhu, který auto hrne před sebou a tím brzdí rychleji. Při ABS se po každém zablokování kol, které by mohlo takovýto klín sněhy vytvořit, zase odbrzdí a vznikající klín přejede. A protože tření při kterém se zablokují kola je v takové situaci minimální, tak auto s ABS je sice ovladatelné, ale téměř nebrzdí, protože má skoro neustále odbržděno.
Je jen otázkou náhody co je lepší. Při padlém stromu přes cestu, bude lepší nemít ABS, při zastaveném autě v jednom pruhu naopak.
Základní chybná představa: kdybych měl zimní pneumatiky tak už můžu vjet kamkoli ...jj, něco takového jsem si říkal při čtení zápisku ... jestliže ta dodávka byla zapasovaná v závěji tak, že jí z toho tři chlapi nedostali, nějaký zimní gumy by byly akorát na ozdobu takže autorovi blogu doporučuju místo času stráveného čuměním na kydy autoprůmyslové lobby na TV H@vna raději trošku sportovat, ať není tak marnej, až příště bude přikládat ruku k dílu
jj, něco takového jsem si říkal při čtení zápisku ... jestliže ta dodávka byla zapasovaná v závěji tak, že jí z toho tři chlapi nedostali, nějaký zimní gumy by byly akorát na ozdobuProblém není v tom, že se z té závěje nemohl dostat, ale v tom, jak se v ní ocitl. Tedy tak to aspoň chápu já.
Přemýšlej ty, zda to, že se dodávka ocitla v závěji náhodou nebylo způsobeno právě faktem, že neměla zimní obutí.Mnohem pravděpodobněji se tam ocitla tak, že z ní někdo něco vykládal a pak chtěl odjet pryč.
Přemýšlej ty, zda to, že se dodávka ocitla v závěji náhodou nebylo způsobeno právě faktem, že neměla zimní obutí. Nedochází? To se nedá nic dělat. Popírání užitečnosti zimního obutí je stejně smysluplné jako popírání užitečnosti airbagu (tady se pakují výrobci airbagů), klaksonu, bočních dveřních rámů, pneumatik jako takových vůbec, atd. atd.toto se řešilo již výše ... zdá se, že věci nedochází naopak tobě :-p nezapomeň ještě na "užitečnost" nonstop svícení a bodového systému (kde jsou ty statistiky slibovaného dlouhodobého snížení nehodovosti?) jsou situace, kdy nějaké opatření význam má, a situace, kdy ho nemá - a kdy naopak může být i kontraproduktivní ... ale to je patrně nad rámec chápání některých jedinců, ti se v médiích dozví, že něco je dobré, tak je to pro ně najednou univerzální spása bez ohledu na okolnosti blé
Na rovině dva lidi roztlačí naloženou Avii,což o to, na rovině jeden člověk roztlačí lokomotivu
Lepší je auto nechat stát v garáži.Ještě lepší je nevycházet z baráku. Jsou lepší zážitky než si rozbít hubu na ledě a ještě si přitom rozflákat notebook
... zimní gumy uzákonil. Je to bezpečnějšíuž to tu bylo naznačeno několikrát, ale opakování matka moudrosti
nicméně reálně to je naopak velmi nebezpečné, neb lidi dík mediální masáži získávají představu, že si mohou na zimních gumách dovolit všeTo je teda pěkně blbý argument. Podle této logiky by bylo nejlepší taky zakázat airbagy nebo dětské autosedačky, protože v lidech vyvolávají pocit, že když nabourají, tak se jim nic nestane.
"bezpečnější" je to jenom technicky (a to jen za specifických podmínek, které budou zákonem těžko podchytitelné, jestliže se nám různí takyodborníci snaží namluvit, že nelze určit ani třeba jenom to, co je "snížená viditelnost")No rozhodně je to bezpečnější než to samé absolvovat na letních. A to že si někteří "rádobyřidiči" myslí, že s dvoulitrem oktávkou a zimníma gumama jsou nesmrtelní, nemá cenu rozebírat.
No rozhodně je to bezpečnější než to samé absolvovat na letních.to ano - ale problém je v tom, že asi většina řidičů na zimních neabsolvuje "to samé" ... právě to, "že si někteří rádobyřidiči myslí", jest tím jádrem problému a rozhodně to má smysl rozebírat, protože právě ti znamenají na silnici větší nebezpečí než nějaký sníh
a myslíš, že když to tu rozeberem, tak těch rádobyřidičů ubude? To sotva.No rozhodně je to bezpečnější než to samé absolvovat na letních.to ano - ale problém je v tom, že asi většina řidičů na zimních neabsolvuje "to samé" ... právě to, "že si někteří rádobyřidiči myslí", jest tím jádrem problému a rozhodně to má smysl rozebírat, protože právě ti znamenají na silnici větší nebezpečí než nějaký sníh
a myslíš, že když to tu rozeberem, tak těch rádobyřidičů ubude? To sotva.mno, mohlo by ubýt těch, co prosazují jednoduchá a nepříliš efektivní "řešení" formou globálních příkazů, namísto používání zdravého rozumu a přizpůsobení se konkrétním podmínkám, což bude mít pozitivní vliv na stav "rádobyřidičů" nemyslím si, že by pod vlivem této diskuse někdo sedl za volant a šel si někam zajezdit "ledovou školu" na různých pneumatikách, aby si exaktně vyzkoušel, jak se mu to auto chová, zkalibroval si na to své odhady a tím se stal lepším řidičem, ale nějaký marginální efekt by tato diskuse mít mohla; kdybychom to vzdali rovnou ... no, co jiného říci, než že kdyby to vzdával každý, tak teď asi nediskutujeme na abclinuxu ale abcwindows
Nadrozměrcům ve všech směrech,navíc obdařeným početnou rodinou doporučuju Fiat Multipla.Kdo chce trochu střízlivější design, ať si pořídí třeba tohle
To je jak rozdíl mezi wokniskama a linuxem.Někdo chce mít pohodlí a někdo je jezdec.A s tím souvisí wokniska jak? To je až taková jízda??