Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Tentokrát krátký zápisek o efektivním psaní po pouhém měsíci. Hlavně sem hodím základní revizi úpravy Colemaku pro češtinu.
Za ten měsíc jsem se v psaní zrychlil o dalších asi pět slov za minutu, teď se pohybuju kolem 47 wpm, občas zaklepu na bránu padesátky.
Krom toho jsem začal používat CapsLock jako backspace. Je to mnohem pohodlnější než přesouvat skoro celou pravou dlaň. Vřele doporučuji přemapovat si CapsLock – třeba na ten backspace.
Než přejdu na novou mechanickou klávesnici, zakotvil jsem u výborné MS Natural Keyboard Elite (oproti MS Natural Ergonomic Keyboard 4000 má poněkud lepší provedení kláves, ale na druhou stranu nemá tak úžasný tvar... každopádně své prakticky nové MS Ergo 4k se zbavuju). Má docela zajímavé rozložení, ale ta hlavní část je standardní ANSI, což je výhoda oproti těm starým klávesnicím s pípou místo pravé části pravého shiftu (a big-ass enterem), když člověk píše v TeXu – nevyžaduje to přesuny/ohyby zápěstí.
Nakonec tedy ten slibovaný český Colemak. Současná úprava je triviální, přidává prostě na klávesy v kombinaci s AltGr jejich české diakritické varianty. Co to znamená? AltGr + D = ď, AltGr + N = ň, AltGr + Shift + N = Ň, AltGr + Shift + A = Á atp. Ano, oproti české QWERTY nemusíte používat pro žádné české znaky mrtvé klávesy, příp. nehrozí CapsLock pro velká písmena z horní řady. Navíc je to logické – bez přemýšlení jsem to začal používat takřka okamžitě. Akorát na U s kroužkem a E s háčkem nezbylo logické místo, resp. logické se mi zdálo J, jenže to je daleko a E s háčkem se používá celkem často, takže jsem zvolil kombinace AltGr + V (= ů) a AltGr + F (= ě) a pro ů AltGr + V. Háček je v tom, že ů mi funguje dost blbě, ale naštěstí se moc nepoužívá, takže zatím pro jistotu AltGr + K (mrtvý kroužek) a až pak U. S dalšími, méně častými znaky pořád čaruju, takže verzi s nimi zatím neuvedu. Je to v podobě celého souboru (bez využití systémových rozložení) pro snazší přenositelnost:
// Colemak, Czech mutation // David Kolibac (david@kolibac.cz) // version 0.1 (6. 1. 2012) // // it's FREE but WITHOUT any WARRANTY // Colemak is public domain // see http://colemak.com/wiki/index.php?title=License // // TBA: umlaut a jina diakritika (pres mrtve klavesy), ostre s, ceske uvozovky,'...' a asi nejaka matematika default partial alphanumeric_keys modifier_keys xkb_symbols "basic" { name[Group1]= "Czech (Colemak)"; // Alphanumeric section key <TLDE> { [ grave, asciitilde, dead_tilde, asciitilde ] }; key <AE01> { [ 1, exclam, exclamdown, onesuperior ] }; key <AE02> { [ 2, at, masculine, twosuperior ] }; key <AE03> { [ 3, numbersign, ordfeminine, threesuperior ] }; key <AE04> { [ 4, dollar, cent, sterling ] }; key <AE05> { [ 5, percent, EuroSign, yen ] }; key <AE06> { [ 6, asciicircum, hstroke, Hstroke ] }; key <AE07> { [ 7, ampersand, eth, ETH ] }; key <AE08> { [ 8, asterisk, thorn, THORN ] }; key <AE09> { [ 9, parenleft, leftsinglequotemark, leftdoublequotemark ] }; key <AE10> { [ 0, parenright, rightsinglequotemark, rightdoublequotemark ] }; key <AE11> { [ minus, underscore, endash, emdash ] }; // OK? (by design) key <AE12> { [ equal, plus, multiply, division ] }; // OK? (by design) key <AD01> { [ q, Q, adiaeresis, Adiaeresis ] }; // free key <AD02> { [ w, W, aring, Aring ] }; // free key <AD03> { [ f, F, ecaron, Ecaron ] }; // OK (changed) key <AD04> { [ p, P, oslash, Ooblique ] }; // free key <AD05> { [ g, G, dead_ogonek, asciitilde ] }; // free key <AD06> { [ j, J, dstroke, Dstroke ] }; // free key <AD07> { [ l, L, lcaron, Lcaron ] }; // OK (changed) key <AD08> { [ u, U, uacute, Uacute ] }; // OK (by design) key <AD09> { [ y, Y, yacute, Yacute ] }; // OK (changed) key <AD10> { [ semicolon, colon, odiaeresis, Odiaeresis ] }; // free? key <AD11> { [ bracketleft, braceleft, guillemotleft, 0x1002039 ] }; // free? key <AD12> { [ bracketright, braceright, guillemotright, 0x100203a ] }; // free? key <BKSL> { [ backslash, bar, asciitilde, asciitilde ] }; // free key <AC01> { [ a, A, aacute, Aacute ] }; // OK (by design) key <AC02> { [ r, R, rcaron, Rcaron ] }; // OK (changed) key <AC03> { [ s, S, scaron, Scaron ] }; // OK (changed) key <AC04> { [ t, T, tcaron, Tcaron ] }; // OK (changed) key <AC05> { [ d, D, dcaron, Dcaron ] }; // OK (changed) key <AC06> { [ h, H, dead_caron, asciitilde ] }; // free? key <AC07> { [ n, N, ncaron, Ncaron ] }; // OK (changed) key <AC08> { [ e, E, eacute, Eacute ] }; // OK (by design) key <AC09> { [ i, I, iacute, Iacute ] }; // OK (by design) key <AC10> { [ o, O, oacute, Oacute ] }; // OK (by design) key <AC11> { [ apostrophe, quotedbl, otilde, Otilde ] }; // free key <AB01> { [ z, Z, zcaron, Zcaron ] }; // OK (changed) key <AB02> { [ x, X, dead_circumflex, asciitilde ] }; // free key <AB03> { [ c, C, ccaron, Ccaron ] }; // OK (changed) key <AB04> { [ v, V, uring, Uring ] }; // TBA (not working) key <AB05> { [ b, B, dead_breve, asciitilde ] }; // free key <AB06> { [ k, K, dead_abovering, asciitilde ] }; // free key <AB07> { [ m, M, dead_macron, asciitilde ] }; // free key <AB08> { [ comma, less, dead_cedilla, asciitilde ] }; // free key <AB09> { [ period, greater, dead_abovedot, asciitilde ] }; // free key <AB10> { [ slash, question, questiondown, asciitilde ] }; // free key <CAPS> { [ BackSpace, BackSpace, BackSpace, BackSpace ] }; // OK (by design) key <LSGT> { [ minus, underscore, endash, emdash ] }; // OK? (by design) key <SPCE> { [ space, space, nobreakspace, thinspace ] }; // OK (changed) include "level3(ralt_switch)" };
Enjoy!
V dohledné době by se měl objevit po trojici testů klávesnic taky blogísek o prehistorických klávesnicích, jež jsem nashromáždil v době (ne)dávné.
Tiskni
Sdílej:
Ja osobne se o to take nezajimam, ale povazuji to za slusnost ty clanky minimalne otevrit, aby byla jako ta ctenost, kdyz us si s tim da nekdo praci.
Kecy.
Snad teď po mě nebude chtít nikdo prachy za to že sem si vypučil to slavný heslo z reklamy na kofolu ...
Já jsem zkoušel DSK, ale nějak jsem usoudil, že i kdyby se mi povedlo psát na ní alespoň stejně tak rychle, jako na normální české QWRETZ, tak to nemá smysl, protože nemá standardizovanou českou verzi. (Ale jinak je přítomná obecně na většině systémů.)
Možná kdybych byl američan nebo angličan...
standardizovanou českou verzi.
To hraje nějakou roli? Proti QWERTZ je zlepšením téměř cokoliv.
Háček je v tom, že ů mi funguje dost blbě...To není háček, to je kroužek :)
ln -s vim emacs
...ale při alternaci dělám překlepy.
Alternaci rukou, samozřejmě.
Ještě jsem narazil na nějaký velmi levný čínský klon (Rappoo v7?), ale to mi už přišlo docela pofidérní. O dalších možnostech bohužel nevím a na novou verzi chocu jsem četl v podstatě jenom chválu.
...v ideálním případě.Ktereho nikdy nelze dosahnout
Kdyby se psaly akordy, tak věřím, že půjde dosáhnout ještě mnohem většího zlepšení.Ne, nelze s tim psat ani zdaleka tak rychle - je to logicke, nejake zpodeni musi byt souslednosti/synchronizaci (nelze psat paralelne) zmacknuteho modifikatoru oproti "prime" variante. A tam, kde je potreba pohodli a staci psat pomalu vetsinou klavesnice neni potreba
Nemá s tím někdo zkušenosti?Mam, ale male. Hodi se to na mene pouzivane znaky - konkretne se podivej na geekhack na klavesnice s pridanou klavesou swirl apod. No a nebo rovnou na muj vlastni navrh, ktery jeste porad neni finalne vyroben
Neexistuje na Linux nějaký nástroj, který by umožňoval něco takového na běžné klávesnici?Samozrejme, ze existuje. Napr. actkbd, ale neni to "ono". V Xorgu by se uz snad mela objevit podpora pro lepsi/novejsi zpusob definic klavesnicovych layoutu nez nyni (protoze treba nyni prave nelze neco takoveho docilit ciste v X
Další zajímavé přístupy na zlepšení psaní, ovšem z jiného soudku, jsou klávesnice Kinesis nebo ještě lépe Datahand.Tyto navrhy maji vzdy nekolik ruznych problemu (mezi nez nepocitam vysokou cenu a spatnou dostupnost masam). Pokud mate zajem, mohu vam problemy detailne vylozit napr. v mailove konverzaci - viz. muj profil.
Mimochodem, proč mají všechny klávesnice klávesy stále ještě uspořádány jako kdyby od nich vedly táhla ke kladívkům? Vždyť například řada (z)yxcvb je totálně debilně posunutá na druhou stranu, než na kterou míří jednotlivé prsty.Protoze lide to kupuji? Stary dobry problem slepice a vejce. Krome toho mnoha lidem (i z oboru!) staci vytukavat pismenka dvema prsty. Pokud budete mit finance na vyrobu jednoduche klavesnice, dejte mi vedet - velice rad bych muj navrh zrealizoval a prodaval.
Krome toho mnoha lidem (i z oboru!) staci vytukavat pismenka dvema prsty.Ano, třeba já. Už jsem se párkrát snažil naučit se psár více prsty, ale zjistil jsem, že urychlení reálně nepotřebuji, když programuji, tak víc přemýšlím než píšu a podobné je to u psaní školních prací. Potřebu zrychlení mám jednou za pár měsíců, když dělám zápis na nějaké poradě a rozjede se hodně rychlá debata
Nemám teď čas na obsáhlé reakce, takže jenom:
Universálně vhodné rozložení neexistuje. Požadavky u různých jazyků a při speciálních použitích typu programování jdou proti sobě. Proto považuji za ideální optimalizovat pro jeden jazyk (Neo ~ němčina) a umožnit vkládání znaků, které mohou být třeba (Neo a vyšší vrstvy v něm na logických pozicích). Colemak v žádném případě není optimalizovaný pro japoštinu, přesto ho používám úspěšně k psaní textů, které obsahují četné útržky v japonštině. (Uvažuju transkripci a nahrazování pomocí Anthy -- docela záhul pro malíčky a ukazováčky (ostatní prsty se dost flákají), byť zrovna mně to moc nevadí). Jít o více rozložení částečně kompatibilních a průběžně přehazovaných pro psaní znaků abecedy, byl by to horror (patlání dohromady).
indukci
WTF?
Universálně vhodné rozložení neexistuje.Vsak jsem se o zadnem nebavil - proto navrhuji a razim to prepinani mezi vice castecne kompatibilnimi layouty - viz. nize.
Požadavky u různých jazyků a při speciálních použitích typu programování jdou proti sobě. Proto považuji za ideální optimalizovat pro jeden jazyk (Neo ~ němčina) a umožnit vkládání znaků, které mohou být třeba (Neo a vyšší vrstvy v něm na logických pozicích).S optimalizaci pro jeden jazyk souhlasim - ale pouze do te miry, aby bylo zachovano jiste "gro" (za ktere v mem pripade povazuji cast DSK se znaky latinky, nic vic - viz. muj layout, ktery mam rozkresleny pomoci ASCII-art v tom czd konfiguraku pro Xorg).
Colemak v žádném případě není optimalizovaný pro japoštinu, přesto ho používám úspěšně k psaní textů, které obsahují četné útržky v japonštině.Tady to uz zacina byt zajimavejsi. Ja mou teorii o uzivani layoutu a klavesnic stavim na tom, ze pokud chci jednou za cas napsat cizi znak, tak ho klidne muzu mit az ve treti vrstve - viz. muj czd layout. Avsak pokud budu chtit psat odstavecek nebo neco delsiho, vyplati se mi prepnout na castecne kompatibilni layout - zase viz muj czd konfigurak.
(Uvažuju transkripci a nahrazování pomocí Anthy -- docela záhul pro malíčky a ukazováčky (ostatní prsty se dost flákají), byť zrovna mně to moc nevadí).Anthy je rozhodne hodne dobra vec, libi se mi.
Jít o více rozložení částečně kompatibilních a průběžně přehazovaných pro psaní znaků abecedy, byl by to horror (patlání dohromady).Jak jsem vysvetloval vyse - v pripade, ze chces napsat par znaku a pak zase dlouho nic, tak pouzijes vyssi vrstvy. Ale pokud ne, tak prepnes na jiny layout - jednoduche jak facka - osobne takhle pisu napr. dokumentace hodne efektivne - dokonce nekdy prepinam mezi layouty uz i na jednu blbou vetu, protoze to je rychlejsi, nez abych to psal pres treti vrstvu (coz je logicke, protoze na tech mych odvozenych layoutech ze stejneho "vzorku/patternu" pisu ty znaky primo a nemusim hybat rukama nad shifty, kroutit palec na Alt atd.).
indukci"matematickou" indukci - dokazu pro prvni a vsechny dalsi odvozene budou to same
WTF?