Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Jeden kamarád mi na živě ukázal videorecenzi naprosto úžasné věcí ...
No jen posuďte sami. Za necelé 3000 si můžete koupit USB zařízení, které je schopno skoro dělat zázraky
. No dobře, trochu přeháním, ale zato ho můžete přicvaknout k displayi a udělat si z něj dotykový display. Tato sranda se dá položit i na stůl a použít jako tablet. Stačí jen nakonfigurovat kreslící plochu. Taky dokáže psané poznámky na papír přímo přenášet do PC. Mno prostě naprosto nádherná věcička.
Mno dost už kecání, tady je videorecenze a taky shop, kde si můžete tuto věcičku koupit.
Co na to říkáte? Já jsem nadšen a hned bych si to koupil ale jak už s hodně HW ... v linuxu to asi nepojede 
Tiskni
Sdílej:
Knoflíkové se většinou dají sehnat za cenu kolem 4Kč v prodejnách typu GME. Jen musíte přesně vědět jaké chcete, jinak vám budou cpát dvacetkrát dražší Duracell nebo Energizer.
pěkný - provázat to třeba s okularem by byla bomba
Je to dost fajn nápad, ale mám k tomu dvě věci:
Už to vidím v živých barvách. Třikrát se dotknu displeje a můžu si rovnat víko. Třikrát se dotknu displeje a můžu si rovnat víko. A ještě třikrát se dotknu displeje a jdu pro hadřík s lihem. Nemluvě o té duze, která pronásleduje každý silnější dotek. A v práci, kde se jsem zažraný do nějaké činnosti, určitě nezvládnu zastavit prst těsně nad displejem... spíš těsně za ním :D Na desetikilové stolni čtyřiadvacítce si to ještě jakž takž umím představit. Ale týrat tím displej ve tři milimetry tenkém víku notebooku. Nikdy!
Když držím myš, tak mám zápěstí, malíček a někdy i prsteníček opřené o stůl, ale s rukou ve vzduchu takovou přesnost nemám.
Ruku na myši mám opřenou a tak hýbu jen dopředu dozadu. Zatímco prstem nebo perem nad displej nikdy neodhadnu. Hlavně protože ruka samotná částečně zakrývá výhled jednoho oka, což decentně zhoršuje prostorové vnímání. Zhoršuje to myslím i to, že displej je výrazně světlý zatímco prst zpravidla téměř černý (obvykle pracuji v šeru)... nějak to okecat musím. Výsledek je ten, že kdykoliv chci něco někomu ukázat na displeji, narazím do něj a jsem překvapený, že je tak blízko. Pár let s tou dotekovou věcí by to možná napravilo. Ale spíše ne. Na koordinaci je prst ve vzduchu před šikmým displejem přeci jen náročnější než myš na stole.
A ono s tím dotekovým něčím... představa že zvednu ruce z klávesnice, vezmu pero vedle a pak teprve ukážu... to už radši zvednu ruku a plácnu s ní na myš. Je to rychlejší a pro nás líné lepší :D
Souhlas. Ale na téměř svislém displeji se píše neméně špatně. To už je myslím lepší tablet (ať už notebook nebo ta placka vedle).
Zato kurzor na plochem displeji je vyrazne prostorova zalezitost...Hlavně protože ruka samotná částečně zakrývá výhled jednoho oka, což decentně zhoršuje prostorové vnímání.
No, vzpomínám si, že v době Sinclair Spektra vyšel v Amatérském radiu návod na dotykové pero. Do pouzdra od fixky se dal fototranzistor, signál se prohnal nějakým integráčem a přes kartu s 8255 se připojil do Spektra. Pak se z kazety nahrál nějaký prográmek a mohl jsem malovat přímo na obrazovku televize. Postavil jsem si to a fungovalo to. Náklady byly asi 100.- Kčs.
K Wii je tyčka k položení nad nebo pod TV, kde v koncích jsou dvě infradiody. Samotný ovladač má kameru s rozlišením 1024x768 kde snímá tyto dva silně svítící body a z nich počítá polohu.
Kromě toho má ještě G-metry a ty se používají zas pro jiné pohyby.
Např. v menu se pohybujete pomocí těch infradiod a tenis pak hrajete pomocí G-metrů.
Nevíte jestli tam jsou nějaké problémy s linuxem?
Kde? U TabletPC? Ne.
Pero není přikšířované kabelem do USB, to pouze snímač. Pero potřebuje ty baterky.
Přesně tak. Něco podobného jsem stavěl, cca před čtyřmi roky. Navrhnul jsem to, mělo to čtyři mikrofony po stranách obrazovky, pero mělo mimo 40KHz reproduktorku ještě infradiodu a vysílalo krátké impulsy, poloha se počítala podle časového posunu od "blejsknutí" diody do přijmutí signálu jednotlivými mikrofony. SW stránka Borland C++ a jednoduchá API windows (jelo to přes LPT) Výhoda měla být, že to nepotřebovalo kalibraci, v praxi to ovšem ani po kalibraci nefungovalo pořádně... Ale vyblbnul jsem se, a jak koukám tak jsem i předběhl dobu 
já v dotykových displayích nespatřoval nikdy moc výrazný pokrok. Osobně mi přijde šahat na monitor, byť přes nějakou fólii docela nepohodlné a nechutné, jednak bych se k němu musel pořád natahovat a za druhé trpím nadměrnou potivostí dlaní, to bych na ten monitor za chvíli neviděl :(...připojuji s k notebooku externí klávesnici, kterou můžu jednou za měsíc pěkně rozebrat vymít v jaru a zase složit :o)
jinak někde v tý video recenzi říkaly, že prej ty baterky nestojí moc ... a i kdyby stály, určitě vím, že se daj sehnat nabíjecí
a nemyslím, že je to až tak velkej handicap. i kdybych tuhle srandu vlastnil, tak bych ji nepoužíval stále, ale jen na vybrané činnosti, určíté predměty případně meetingy
Jojo, taky to máme v práci, prvně si s tím každý hrál, všichni říkali jak je to cool a pak to už nikdo nepoužil, ani jednou, takže dobrá investice :) A s těma akumulátorama taky souhlas, nebo se měli vyprdnout na baterky vůbec a dát to napevno na kabel.