abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:44 | Nová verze

    Open source počítačová hra na hrdiny NetHack (Wikipedie, GitHub) byla vydána v nové verzi 5.0.0. První verze této hry byla vydána v roce 1987.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 15:11 | IT novinky

    Evropská komise naléhavě vyzvala členské státy EU, aby kvůli ochraně nezletilých na internetu urychlily zavádění unijní aplikace pro ověřování věku a zajistily její dostupnost do konce roku. Členské státy mohou zavést aplikaci EU pro ověřování věku jako samostatnou aplikaci nebo ji integrovat do takzvané evropské peněženky digitální identity.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    30.4. 23:33 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 16.1 (16.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 16. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 23:11 | Nová verze

    Zulip Server z open source komunikační platformy Zulip (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 12.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 12:11 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. v úterý 30. dubna 1996, byl spuštěn Seznam.cz.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 33
    30.4. 11:44 | Komunita

    Byly zpracovány a zveřejněny všechny videozáznamy, které stojí za zveřejnění, z konference FOSDEM 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 01:11 | IT novinky

    Od úterý 28. dubna musí nově uváděné notebooky v Evropské unii podporovat nabíjení přes USB-C. Jednotná nabíječka byla schválena Evropským parlamentem v říjnu 2022.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 58
    29.4. 23:44 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o kritické zranitelnosti CVE-2026-31431 pojmenované Copy Fail v Linuxu, konkrétně v kryptografii (AF_ALG). Běžný uživatel může získat práva roota (lokální eskalaci práv). Na všech distribucích Linuxu vydaných od roku 2017. Pomocí 732bajtového skriptu. V upstreamu je již opraveno. Zranitelnost byla nalezena pomocí AI Xint Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    29.4. 17:44 | Nová verze

    Textový editor Zed dospěl do verze 1.0. Představení v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 04:44 | Komunita

    Vývojáři svobodného 3D softwaru Blender představili (𝕏, Mastodon, Bluesky) nejnovějšího firemního sponzora Blenderu. Je ním společnost Anthropic stojící za AI Claude a úroveň sponzoringu je Patron, tj. minimálně 240 tisíc eur ročně. Anthropic oznámil sponzorství v tiskové zprávě Claude for Creative Work.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (13%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (16%)
     (25%)
    Celkem 1477 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci

    15.11.2005 15:47 | Přečteno: 1267×

    Čím déle pracuji s Linuxem (dohromady asi 6 měsíců) tím snáze a častěji se obracím k manuálovým stránkám, howto atpd. Ale v počátcích jsem to nedělal o to víc jsem otravoval lidi okolo s dotazy které se dají snadno vyčíst v manuálech.

    Až teď mě v jedné diskuzi tady na abíčku přivedli k tomu proč vlastně jsem měl takovou nechuť ke čtení dokumentace. Vše bylo způsobeno roky práce s Windows. Nápovědy ve windows jsou úplně k ničemu, akorát ve mě vypěstovala odpor ke čtení slepého textu :) Ale recept jak přesvědčit přeběhlíka od windows jako jsem já, že číst dokumentaci v Linuxu má smysl neznám, asi si na to musí každý přijít sám.

    Linux Dokumentační Projekt


    Do čtení LDP v češtině jsem se pustil asi až po 4 měsících tápání v linuxu a pro začátečníka je to výtečná kniha, jen jsem si pořídil její analogovou verzi, protože v pdf se to přečíst snad ani nedá. Docelá řád bych tu viděl anketu kdo LDP četl ev. vlastní.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.11.2005 16:08 raziel | blog: LinArchia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Vlastním, mám prečítané :) ale tiež som začínal štýlom pokus a omyl bez dokumentácie. (bolo to na draka)

    P.S. som prvý
    15.11.2005 16:11 Niel | blog: internet_cez_nokia_6230
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Mozno ciastocne mas pravdu ale to uz potom budem uuuplne profesionalne deformovany. Preco? Asi 3 tyzdne dozadu som presiel na linux (z win-ov) a pri x problemoch prve co bolo ze som tukal google, a hladanie na abclinux... za tie 3 tyzdne som polozil asi jeden max dva dotazy (a to mi teraz linux funguje v pohode pirpojenie na net cez mobil update xorgu, instalacia ati ovladacov fici siet atd a 99% informacii som nasiel na strankach poroztrusene).
    vencour avatar 15.11.2005 16:17 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci

    Bez PDA bych tohl přečet v pdf velice málo.

    Od jakéhokoli programu mne zajímá help (půpdně na příkazové řádce), bohužel jsem nabyl takové zkušenosti, že v něm nebývá obsaženo vše. Kdysi jsem přečet od Grady knížku o DOSu (5.0?) a dost mi to pomohlo pro logický rozhled a souvislosti. K Pascalu jsem dost ocenil ještě silnější bichli od té samé firmy, byly tam i příklady.

    Drobnost: vím, že existoval (existuje) sysman, netman a další programy s nápovědami - je takový popis i v linuxu? Zatím jsem ho ještě hledat nemusel.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    15.11.2005 20:11 petr_p
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    2. kapitola manualu, tj. systemova volani. Ale jaksi sysman byl zameren na PC + DOS, coz znamena sluzby DOSu, BIOSu a popis rozhrani radicu asi tak v pomeru 3/4/4. Kdezto v linuxu ti opravdu staci 2. kapitola (pokud nepises ovladac do jadra).
    alblaho avatar 15.11.2005 17:09 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Myslím, že je to velmi dobrý postřeh. V nápovědách k woknům se dozvíte, jak je to nyní "jednodušší a výkonnější", ale to je tak všechno. Manuálové stránky jdou vždy k jádru věci.
    15.11.2005 17:36 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Já jsem si též pořídil LDP, a už to podruhé neudělám. Považuji to za zbytečně investované peníze, ale je to docela tlustá knížka, tak našla uplatnění jako podložka pod monitor.

    Já jsem možná trochu jiný případ. Já jsem se spoustu věcí o tom, jak to funguje vnitřně učil za éry DOSu. Byly doby, kdy jsem pomocí diskeditoru zachraňoval data na disketách a sledoval řetěz clusterů na FAT tabulce. Běžné bylo i napsání jednoduššího ovladače. Taky zajímavé bylo napsání jednoduchého multitaskového systému jako zápočet na škole. A na internet se tehdy na škole chodilo z unixových počítačů, takže bylo nutné se trochu s unixem naučit dělat, to tehdy ještě Linux ani neexistoval, a web teprve čekal na svůj objev. Tehdy jsem se mnohé naučil a dodnes se mi podobné znalosti velmi hodí.

    Nevím, proč si stěžujete na nápovědy k Windowsům. Ty nejsou určeny pro vás. Stejně tak jako jsou HOWTO nepoužitelné pro obyčejného uživatele Linuxu, který nechce nic vědět o střevech Linuxu a chce jen používat pár aplikací a Linux mu nainstaloval mladík od sousedů.

    Jinak jako programátor jsem zvyklý číst dokumentaci jak ve Windows, tak v Linuxu. Nebyl to pro mě tedy řádný rozdíl. A také vím, že je potřeba si dokumentaci vybrat. Jak v elektronické dokumentaci, tak i v knihkupectvích existuje spousta hlušiny a jen málo relevantních informací. A pro platí pro jakýkoli směr a pro jakýkoli systém, a jakýkoli jazyk, produkt, či cokoli jiného.

    Já bych naopak uvítal, kdyby mě Linux nenutil ke čtení HOWTO za každou cenu. Moje první zkušenosti s Linuxem už jsou dost roků staré a dobře si vzpomínám, jak jsem se pokoušel rozchodit modem. Musel jsem si přečíst příručku o příkazech modemu, o komunikaci PPP protokolu a pěkně to ručně namlátit do konfiguráků. Nakonec jsem to rozchodil, ale zcela zbytečně jsem se učil příkazy modemu, které k ničemu nepotřebuji, stejně tak jako detaily komunikace PPP, které také k ničemu nepotřebuji. Zbytečné. Doufám, že dnes je Linux už poněkud dále, a že lze instalovat modem i bez těchto obstrukcí. O vánočních svátcích chci zkusit opět nainstalovat Linux, ale jestli zjistím, že bez čtení HOWTO nerozchodím ani monitor na slušné frekvenci, tak to asi nechám být.
    15.11.2005 18:16 moira | skóre: 30 | blog: nesmysly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Vlastnim, vlastni tisk. Ale uz je to starsi vydani, myslim ze tak 7-8 let stare.
    Překladač ti nikdy neřekne: "budeme kamarádi"
    15.11.2005 18:31 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci

    Nevlastním, ale mám přečtené - protože jsem 90% toho textu překládal do češtiny. Ve 3. vydání jsme po dohodě s vydavatelem zařadili pár (alespoň podle mě) zajímavějších a aktuálnějších kapitol, než byly v 1. a 2. vydání. Ale i tak musím říct, že mě ta kniha nijak zvlášť nepřesvědčuje, a že bych si ji nekoupil. Sice se mi mnohem líp čte text na papíře než na monitoru, ale pokud si mám vybrat mezi kdovíjak zpraseným českým překladem na papíře a anglickým originálem na www.tldp.org, vítězí originál. :-)

    David Watzke avatar 15.11.2005 23:01 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci

    LDP jsem nikdy nečetl, stejně jako žádnou jinou Linuxovou knihu. Vlastně jsem skoro nečetl ani žádnou jinou, ale to je vedlejší. :-)

    PS: Bomba věc je kio_man. V Konqueroru prostě man:bash. :-)

    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.11.2005 06:59 Davule | skóre: 11 | blog: BANANOVI_TUCNACI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    SOUHLASÍM - můj případ
    Dokumentace je pro blbce!! Já jsem BLBEC!!
    16.11.2005 12:05 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Vám se snad nelíbí skvosty oboru technické dokumentace, jako jsou Poradce při potížích s tiskárnou (Tiskárnu je třeba nejprve zapnout.) nebo Poradce při potížích s modemem (A máte vůbec telefonní linku?)? :-)

    Navíc existuje ještě jedna zásadní poučka, kterou musí začátečník přišedší z Windows vstřebat: má smysl (a je potřeba) číst chybová hlášení.

    16.11.2005 15:31 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    To je pravda, taky mi trvalo si zvyknout na to že chybové hlášení v Linuxu -většinou ukáže cestu k řešení. Místo prosté informace "nastala chyba" :)
    16.11.2005 19:48 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč jsem nečetl manuálové stránky a dokumentaci
    Ne že by přímo ukázalo cestu k řešení, ale většinou vám řekne to nejdůležitější: co se vlastně stalo. Zbytek je pak na vás…

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.