abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    včera 15:44 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:55 | Komunita

    Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    28.4. 23:33 | Nová verze

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.4. 17:22 | Zajímavý projekt

    TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 486 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 17.4. 12:41
    Rozcestník

    Óda na Linux

    18.8.2005 00:49 | Přečteno: 1248×

    Moje pokusy s Linuxem začali už cca v roce 2000, ale prakticky vždycky začali a skončili na klikací distro. První pokusy byli s RH7 a Suse, a pak prakticky každou novou verzi, ale nevydrželi ani tyden, prostě jsem si to těma klikatkama tak z*****l že už to nešlo vůbec, a tak to dopadlo i naposled s Mandrake 2005, až jsem nakonec překonal strach z "HardCore distribuce" SlacWare a nainstaloval ji jako primární systém. Od té doby se s problémy učím, ale všechno "časem" rozchodím, ale hlavně se učím. Když si něco "rozhasím" tak vím kde (který conf) a časem to dám zase dohromady. Prostě jsem zjistil, že realita je úplně jinde než jak se začátečníkovi zdá. Přechod z windows na linux není přes klikací distro k neklikacím, ale přes HC distro!!!! Opravdu chci vzkázat všem kteří se jako já marně pokoušeli o přechod na linux pomocí rádoby přívětivých distribucí, že tudy cesta nevede. člověk se prostě nenaučí plavat plácáním se ve vaně. A co vy ostatní? Má někdo podobnou zkušenost? Je Windows like Linux špatná cesta???        

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    18.8.2005 00:52 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Otázky?
    Pozoruju že své zápisy v Blogu vždycky končím otázkou :)
    18.8.2005 00:52 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Otázky?
    Je to haluz komentovat vlastní příspěvek :)
    18.8.2005 00:56 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Otázky?
    Jako autor nemusíš komentovat, můžeš si svůj zápis upravit :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.8.2005 00:58 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Otázky?
    DON`T PANIC
    Heron avatar 18.8.2005 12:24 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Off topic
    Paní Schrödingerová říká manželovi: "Cos dělal s tou kočkou? Vždyť je napůl mrtvá!"

    Sorry za offtopic, ale tahle paticka fakt nema chybu ;-)

    18.8.2005 13:06 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Off topic
    Vím :-). Předtím jsem tam měl Stopařova průvodce, ale tohle je bomba fór.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    elviin avatar 18.8.2005 14:06 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Off topic

    Schrödinger s Heisenbergem jedou jednou takhle v autě a Heisenberg se najednou lekne a hned říká Schrödingerovi, "No teda, asi jsme přejeli kočku!"

    Na to se Schrödinger zeptá, "A je mrtvá?";

    A Heisenberg odpoví, "Nejsem si jistý."

    18.8.2005 01:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Těžko říct
    Nemám podobnou zkušenost. Já začínal na Mandraku 8.1, přešel jsem na 8.2, pak na 9.0 a 9.2. Mezitím jsem zkusil RedHat 8.0 (od té doby jsem na něj alergický :-)). Ale s mdk jsem byl relativně spokojený. Klikací nastavovátka jsem nepoužíval a systém mi fungoval. Ale drakxxx mě časem začaly tak rozčilovat, že jsem utekl ke Slackwaru, což je distribuce, kterou mám dodnes moc rád, taky jsem se toho na ní naučil moc. Teď používám hlavně Gentoo.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.8.2005 01:14 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše přílišná generalizace
    Není IMHO příliš rozumné podle toho, že vám něco vyhovovalo více, soudit, že je to univerzální a bude tomu tak u všech.
    18.8.2005 01:33 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přílišná generalizace
    Vůbec se nesnažím prosazovat svůj postup jako univerzánlní a jediný správný, ale možná někomu kdo se v Linuxu plácá tak jako jsem se plácal já pomůže můj názor.
    18.8.2005 01:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přílišná generalizace
    Nemohu si pomoci, ale věty
    Přechod z windows na linux není přes klikací distro k neklikacím, ale přes HC distro!!!! Opravdu chci vzkázat všem kteří se jako já marně pokoušeli o přechod na linux pomocí rádoby přívětivých distribucí, že tudy cesta nevede.
    mi vyznívají úplně jinak.
    18.8.2005 01:58 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přílišná generalizace
    No dobrá, ale je to moje osobní zkušenost tak to tak berte.
    18.8.2005 08:45 Lynn | skóre: 16 | blog: hell | Němčice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přílišná generalizace
    moje cesta: win 3.1 (fuj, pocitace na dlouho zavrzeny) > win 95, win 98, win 2000 (postupne ve skole) > win 98SE (konecne komp doma) > win XP (+3 hodiny s Tigerem) > win 2000 (v praci) > debian ->celkem tvrde, ale ucim se rychle... tvrdohlavost me nuti nic nevzdavat... setkani s Mac OS me navnadilo, ze nemusim pouzivat to, co chce Viliam Brana, ale to co vyhovuje me.
    To je síla televize...
    18.8.2005 10:52 Roj | Praha / Dobruška / Jihlava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: přílišná generalizace
    Ja se marne pokousim bojovat s MDK a mozna by to pro me mohla byt volba.
    18.8.2005 07:56 wajsup | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše nesouhlasím
    Pamatuju doby MS DOSu, což byl zase hard core MS produkt. Tenkrát jsem dělal gympl a měl jsem fůru času si s tím hrát. Teď přecházím na linux, ale jako člověk pracující mimo IT nemám čas na hloubkové studium systému, vyhovuje mi klikací SUSE 9.3, který se Win podobá. Učím se tak jako tak, jen mi vyhovuje, že většina věcí od začátku funguje "sama". Známým doporučuju podobný postup, blíží se nová geneace linuxářů - klikařů, časy se holt mění, možná už za rok bude linux bez problémů používat jakákoliv lama.
    18.8.2005 09:21 ND
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nesouhlasím
    Linux používám denně někdy od dob RH 5.X, tenkrát vycházel "knižně" u Computer Pressu. Neměl jsem moc příležitostí (možná ke své škodě) vyzkoušet nějaké jiné distribuce, tak jsem zůstal u RH dodnes. Zhruba od FC2 téměř do Windows nebootuju, protože s Linuxem už nemám žádné problémy, všechno funguje jak má a já zůstal lamou. Spokojenou lamou, co nemusí řešit konfiguráky a manuály se spoustou zbytečných informací, zatímco bych měla dělat něco, k čemu si počítač pořizovala. Takových spokojených lam bude doufám přibývat:)
    18.8.2005 09:23 ND
    Rozbalit Rozbalit vše Re: nesouhlasím
    Měla jako já - lama. :)
    vogo avatar 18.8.2005 09:17 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware
    proč hardcore distro, já jej používám (ke své velké spokojenosti) a nepřipadá mi nějak hardcore, je na tom stejne jako všechny vyspělé distribuce - ty NEKLIKACÍ ;) namátkou Gentoo - ale tam záleží na kvalitě ebuildu, pokud si dá autor záležet, nemusi se uz nic upravovat vymyslet... a archlinux má taky vychytaný balíčkovací... ehm počkat je to pravda Slack je asi hardcore, nepamatuju si že bych na něco použil cosi co to nějak udělá samo.... :D Tak jinak, editace konfiguračních souborů je rychlá, přehledná a jednoznačná, nikdo nemůže za to, že tenhle způsob vypadá tak dobře ... "hardcore" to může připadat všem co nikdy nezjistili jak je to jednoduché a účinné :)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    18.8.2005 09:28 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Já taky :o)
    Mám podobnou zkušenost jako autor. RedHat mě naprosto neoslovil a skoro sem ho nepoužíval. Hodně jsem se naučil až v Debianu a to si pak odnesl do Gentoo :o)

    Z.H.
    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    18.8.2005 10:33 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Já taky :o)
    Kde bylo Gentoo v době RH7, o kterém píše autor? :o)
    18.8.2005 11:08 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Já taky :o)
    Já myslím, že věta Hodně jsem se naučil až v Debianu a to si pak odnesl do Gentoo neznamená, že autor používal v době RH7 Gentoo, ale s největší pravděpodobností Debiana, který v té době existoval :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.8.2005 12:02 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Já taky :o)
    Asi tak nějak :o) Zkusil jsem RedHat, pak dlouho nic, pak Debian a Gentoo. U Debianu jsem byl tak rok (+-)....

    Z.H.
    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    18.8.2005 12:22 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Já taky :o)
    Mám podobnou zkušenost. Teprve až jsem překonal posvátnou hrůzu z Debianu, dokázal jsem být s Linuxem spokojen.
    18.8.2005 10:02 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware
    Moje začiatky boli Suse, tuším 9.1. Hral som sa s ňou niekoľko mesiacov, kým som nezistil, že som sa za ten čas skoro nič nové nenaučil. Nechcelo sa mi študovať konfiguráky atď., tak som všetko, čo sa dalo naklikal cez Yast alebo KDE. Snáď polovicu času som úplne zbytočne strávil upravovaním "vzhľadu" KDE - veď to tak láka sa s tým pohrať :)

    Potom som si povedal, že ak sa chcem o linuxe niečo naučiť, s klikaním musím prestať. Prešiel som na Slackware, pretože som veril, že to je "čistá/prehľadná" distribúcia, ktorá za človeka nerobí väčšinu vecí automaticky. Po týždni som odtiaľ vyhodil KDE - pretože ma stále rozptyľovalo a neustále som mal potrebu niečo v ňom meniť, skúšať a proste robiť neužitočné veci. Teraz fungujem na IceWM a nemôžem si vynachváliť.

    = Teda potvrdzujem aj na mojom prípade autorovu skúsenosť ;)

    Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
    18.8.2005 10:25 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše HC distro
    Přechod z windows na linux není přes klikací distro k neklikacím, ale přes HC distro!!!!

    Ale aby som bol férový, musím povedať, že pre mňa by prechod z Win priamo napr. na Slack bol omnoho komplikovanejší, prípadne nemožný.

    To, že si môže človek veci naklikať, ak mu nemá kto poradiť s tým čo a ako ručne konfigurovať, môže byť pre začiatočníka dôležité. Keď sa v takomto distre človek ako tak zorientuje a zvykne si na to, že svoje C: nemá hľadať, potom môže prejsť na "neklikacie" distro, alebo ak má dostatok pevnej vôle, používať svoje klikacie distro bez klikania.

    Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
    18.8.2005 10:55 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Cesta
    MDK->Slack->Debian
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    18.8.2005 10:55 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše kazdy jen...
    ...tu svou, ma za jedinou. Jak se zpiva v Prodane neveste. :-)
    Mam znameho, co dela na Linux dost slozitou fyziku. Rika, ze ma snad Fedoru, ale nevi. Protreboval "neco", co mu bude spolehleve behat, nainstaloval z CD co zrovna mel po ruce a pocita kvarky, ci co to je. Nikdy na tom nic neupravoval, nekonfiguroval, ono to beha a on je spokojeny. Znam takovych vic. Delaji na tom slozite veci, ale co je Fedora a co Debian, natoz KDE a WM netusi vubec a moc je to nezajima. Pokud si budou potrebovat neco nastavit, tak pujdou metodou nejmensiho odporu. Tedy, pokud tam bude neco, na co si kliknou, tak si kliknou. Kdyz ne, tak si to "napisou" a hnedle zapomenou, jak se to delalo, protoze jim to je jedno a bavi je matika, fyzika...
    Jiny, spravce site, zase dal Mandrake na jeden pocitac, co na nem jakysi borec sjizdi porno a tahal tam viry. Jsou s tim ted velmi spokojeni oba.
    A jiny to chce pochopit... Coz o to, taky bych docela chtel. :-) Kazdy podle sebe. Vadi to? Abych taky otazkou, jak v talmudu. :-)
    18.8.2005 14:38 Rudiik
    Rozbalit Rozbalit vše Az tak horky to nebude
    Nechci vyvracet pravdu o tom, ze se clovek nauci Linux lepe pomoci nejake HC distribuce, ale jit na ni hned z Windowsu bych take nikomu nedoporucoval. Sam jsem prosel vyvojem MS-DOS -> Windows -> Mandrake -> Debian. Klikaci distra jsou dobry na zaziti si zakladnich odlisnosti Linuxu od Windows. V momente, kdy tohle clovek zvladne, zacne se vice zajimat o to, jak to vsechno vlastne funguje a s tim prijde potreba opustit zbezila klikatka a nainstalovat si nejake to vice "HC" distro. Je pravda, ze u me byla situace takova, ze asi rok a pul po tom, co sem si zacal s linuxem (MDK) hrat me posadili k serveru, konzole only a makej. No nezbylo mi nic jinyho, nez porozumnet konfigum. Prechod na Debiana pak byl zaslouzenym zadostiucinenim :-)
    18.8.2005 15:15 br
    Rozbalit Rozbalit vše deb only
    Začínal jsem na debianu. Z politických důvodů >> byl jediný, kterého jsem v té době narychlo sehnal po zhroucení předchozího systému. Totiž nijak nezabezpečených a nechráněných windows. Po přestěhování a změně IP na veřejnou vydžely na ostré síti cca 5 hodin. Naštěstí jsem v té době nepotřeboval na domácím pc cokoli netextového dělat. Na debianím systému byly dlouhou dobu jedinou rozběhanou záležitostí iptables a přístup k internetu (přesně v tomto pořadí ;P). Další věci /záchrana původních dat z winů, zvuk, xka/ následovaly až o měsíce později. Díky tomu mohu potvrdit, že online návodů a hautůček jsou spousty.

    ps: ovšem byl to doslova kulturní šok.

    ps2: první spuštění vimu jsem musel odstřelit z druhé konzole.
    Marián Kyral avatar 18.8.2005 19:47 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Monkey Linux
    Jóóóóó, Monkey Linux, to bylo něco. Pak následoval Red Hat 5.2 a momentálně jedu na fedoře. Nějaká klikátka tady jsou, ale ne moc kvalitní, takže všechno kromě KDE nastavuji přes konfiguráky. A KDE jsem si nastavil jednou a měním ho minimálně.

    Zatím vše funguje k mé spokojenosti, takže nemám důvod měnit. Za ty roky už to mám zažité a na hraní si se systémem už není čas :-(

    Navíc, díky apt a yum už nemusím trávit čas řešením kompilačních problémů a můžu se více věnovat rodině :-)
    Ondrej avatar 18.8.2005 23:36 Ondrej | skóre: 20 | blog: darkblair_server | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware
    Me slack ani moc HC nepripada. Proste je jenom docela zajimavej. Mozna proto, ze to byl muj prvni linux, mak jsem se trochu podival na MDK ale Slack je Slack. Mam ho vsude - na notasu, na serveru a az sezenu stroj na Win server a nebudu muset nejaky veci poustet u sebe na kompu ve win (napr. sitovej server avastu), tak komplet windows zapudim a prejdu na slack i u sebe na kompu. Proste Slack RULEZ!
    Nikdo neni nikdy lepsi nez ty! Pouze ty jsi obcas horsi nez ostatni.
    16.11.2005 11:51 Hanato | skóre: 13 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Óda na Linux
    No ja zacal pokusy asi pred 2 lety s MDK, to me nejak nebralo, tak jsem stahnul z netu fedoru, u te uz jsem byl dyl, ale furt jsem chtel zkusit neco jinyho, tak jsem stahnul suse, ale to me chytlo jeste min nez fedora, pak mi kamos poradil ubuntu a s tim jsem uz rok spokojenej :-)
    Nikdo učený z nebe nespadl, ale blbce jako kdyby shazovali. PS: proto jsem tady dole :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.