abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 20:33 | IT novinky

    Společnosti IBM a Red Hat představily Project Lightwell s investicí 5 miliard dolarů. Jedná se o důvěryhodné clearingové centrum pro bezpečnost open source softwaru a zabezpečení dodavatelských řetězců s novým AI modelem a globální skupinou více než 20 000 softwarových inženýrů. Služby centra budou dostupné prostřednictvím komerčních předplatných. Project Lightwell staví na iniciativách jako Anthropic Glasswing nebo OpenAI Trust Access for Cyber.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 18:22 | Nová verze

    Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 26.05. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:44 | IT novinky

    Český stát by v budoucnu mohl provozovat vlastní alternativu ke komunikačním aplikacím typu WhatsApp, Signal, Telegram, Facebook Messenger a podobně. Cílem je zajistit bezpečnou datovou komunikaci pro stát a jeho důležité subjekty, jako jsou bezpečnostní složky, ministerstva a další organizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    dnes 11:22 | Pozvánky

    Už za týden, ve čtvrtek 4. června, se v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích uskuteční další konference věnovaná tématům spojeným s IPv6 - Den IPv6. Program akce a registrační formulář jsou k dispozici na webu akce. Kapacita konference je omezená, proto organizátoři doporučují, aby se vážní zájemci přihlásili včas (k dnešnímu dni zbývá přibližně 30 volných míst). Konferenci Den IPv6 2026 organizují i letos společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 1
    dnes 05:22 | IT novinky

    Zařízení Steam Deck OLED bylo znovu naskladněno, ale vlivem rostoucích cen pamětí a úložišť má novou, vyšší cenovku. Steam Deck OLED 512 GB stojí nově 779 EUR (stál 569 EUR) a Steam Deck OLED 1 TB stojí 919 EUR (stál 679 EUR). Samotné zařízení se nijak nezměnilo a nové ceny tedy pouze odráží aktuální náklady na komponenty a další globální logistické výzvy, se kterými se potýká celá branže.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:22 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zahajuje novou etapu využívání vysokofrekvenčního rádiového spektra v pásmu 26 GHz. Toto pásmo bude od 1. 7. 2026 otevřeno pro provoz moderních bezdrátových sítí, zejména sítí páté generace (5G), pevných bezdrátových přístupových sítí (FWA) a lokálních či průmyslových sítí určených například pro výrobní areály, logistická centra nebo technologické kampusy. Současně s otevřením pásma 26 GHz přistoupil ČTÚ ke zpřístupnění informací o využívání rádiových kmitočtů v tomto pásmu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 22:11 | IT novinky

    Logitech představil myš Signature Comfort Plus M850 L s polstrovanou opěrkou dlaně pro větší pohodlí a sadu s touto myší a klávesnicí s integrovanou opěrkou dlaní Signature Comfort Plus Combo MK880.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | IT novinky

    Gaël Duval se rozepsal o novinkách a plánech Murena a /e/OS. Počet uživatelů telefonů Murena a mobilního operačního systému /e/OS bez aplikací a služeb od Googlu se blíží 100 000. Ambicí je, aby se /e/OS stal třetí mobilní platformou v Evropě i na světě, s potenciálem dostat se i na PC. Blíží se vydání nové verze 4 s funkcemi zálohování a obnova, import e-mailů z Gmailu a rozpoznávání hlasu. Murena Workspace přinese videohovory, elektronický podpis a správu zařízení (MDM).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 15:22 | Komunita

    Dnes a zítra probíhá Ubuntu Summit 26.04. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze na YouTube. Úvodní slovo měli Mark Shuttleworth a Jon Seager.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 05:00 | Nová verze

    Lazygit byl vydán ve verzi 0.62.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1744 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Projektor Acer a USB-RS232 převodníky

    16.5.2015 16:18 | Přečteno: 2343× | Výběrový blog | poslední úprava: 16.5.2015 16:55

    Před nedávnem mi přestal fungovat starý projektor, a tak jsem si koupil nový Acer X1373WH. Tento zápisek je o tom, jak jsem se snažil zprovoznit jeho ovládání z PC přes RS-232. Třeba někomu bude užitečný alespoň proto, aby neopakoval moje chyby.

    Plán

    Projektor mám připojený k Raspbery Pi 2. To RS-232 nemá, a proto jsem měl v plánu použít některý z USB převodníků, které mám doma.

    Doma mám několik různých převodníků, které byly kupovány pod označením převodník USB RS232:

    První neúspěch - kabel

    Můj první nápad bylo použít převodník 1 nebo 2, což se mi jevilo jako nejčistší řešení, protože vyžadovalo nejméně kabelů. Jakmile mi projektor dorazil, zjistil jsem, že má konektor samec, přičemž převodník také. Našel jsem tedy malou redukci, která má na obou stranách samici, a projektor připojil. Spustil jsem echo -ne "* 0 IR 001\r" > /dev/ttyUSB0 (viz seznam příkazů), ale projektor se nespustil.

    Po chvíli přemýšlení mně došlo, že takovéto zapojení fungovat nebude, neboť takto je připojený TX pin převodníku na TX pin projektoru. Malou redukci jsem tedy nahradil kabelem, který má příslušné piny křížené, takže TX pin převodníku už byl připojen na RX pin projektoru. Ani tak projektor ale ovládat nešlo.

    Druhý neúspěch - napětí logické 1

    Dlouze jsem přemýšlel, co dalšího ještě může být špatně, a začal jsem podezřívat převodník. Vytáhl jsem tedy laboratorní zdroj, který též má RS-232 rozhraní, a zkusil jej z počítače ovládat, což fungovalo. Nakonec jsem ze zoufalosti zapnul osciloskop a podíval se na signály, které převodník odesílá. Nakonec jsem zkontroloval signály na všech čtyřech převodnících a zde je výsledek (postupně od převodníku 1 po 4):

    Rozdíl mezi převodníky 1, 2 a převodníky 3, 4 je zřejmý - u prvních jmenovaných je logická 1 napětí 0 V, u druhé dvojice asi -5 V. První chování neodpovídá specifikaci RS-232, takže není divu, že tyto převodníky nefungují. Přesněji řečeno, v mnoha případech fungují, ale nemusí fungovat vždy.

    Při zapojení převodníku 3 nebo 4 začalo ovládání projektoru fungovat.

    Převodníky a PC

    Ještě dodám, že převodníky se v lsusb hlásí (opět postupně od 1 do 4) následovně:

    1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
    1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
    0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
    0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
    

    Ve výpisu dmegs je viditelné, že převodníky 3 a 4 nejsou úplně stejné, jeden obsahuje FT232RL, druhý FT232BM (což je ale zřejmě jen jiná verze v podstatě téhož). Mezi převodníky 1 a 2 jsem kromě mírně různého odstínu modré barvy nenašel rozdíl.

    Pro zajímavost jsem ještě zkoušel, zda převodníky umí ovládat RTS a DTR signály. Ve všech čtyřech případech ovládat šly.

    Bohužel ten z nefungujících převodníků, který jsem kupoval v ČR, jsem již kupoval dávno, takže jej nemohu reklamovat. V opačném případě bych jej okamžitě šel vrátit, protože se nejedná o převodník na RS-232 (přestože je tak označen).

    Jak poznat ten správný?

    Přemýšlel jsem, jak snadno poznat ten správný převodník bez osciloskopu. Mělo by to jít pomocí LED. V případě, kdy převodník vysílá jen 0 V nebo 5 V LED připojená mezi TX a GND piny v jedné orientaci při odeslání zprávy blikne, v druhé nesvítí. Jestliže je odesíláno -5 V a 5 V (případně jiné napětí dle specifikace), LED v jedné orientaci při odeslání zprávy blikne, v druhé orientaci naopak svítí stále a při odeslání zprávy krátce pohasne.

    Závěr

    Protože jsem strávil poměrně dlouhou dobu, než se mi podařilo odhalit všechny příčiny problémů, už si snad budu pamatovat tyto dva závěry:

    Prosba

    Kdybyste někdo věděli o převodníku, který vypadá jako ten na prvním obrázku (tj. samotný převodník je v DE9 konektoru (případně někde mezi konektory), ale má samici a vhodně překřížené piny, a jde opravdu o RS-232, dejte prosím vědět.

    Protože se mi převodníky, které fungují, nevejdou přímo do USB konektoru na Raspberry Pi (zavazí ostatním USB kabelům) a protože je potřeba použít křížený kabel, mám momentálně zapojení Raspbery - USB kabel - převodník - RS-232 kabel - projektor, což se mi nelíbí.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 1 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 2 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 3 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 4 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 5 Projektor Acer a USB-RS232 převodníky, obrázek 6

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    16.5.2015 16:37 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Pouzite krizeneho alebo nekrizeneho kabla by malo byt zrejme z konektorov. Ak maju obe zariadenia rovnaky konektor (spravidla samec, napriklad prepojenie dvoch PC), tak treba pouzit krizeny kabel. Ak su konektory rozne, tak priamy kabel (vtedy sa da prevodnik zapojit rovno do druheho zariadenia).

    Obcas sa vsak najde nejaky smejd, kde toto neplati.
    multi avatar 16.5.2015 17:23 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    stačilo by použít konvertor napětových úrovní (max232, tranzistory) a připojit to rovnou na vývody RPI
    Ilfirin avatar 16.5.2015 17:32 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Složité. USB převodník za 20-50Kč je strčený hned a funguje hned (teda až na přéípad popsaný v blogu). Navíc nepřijdete o servisní konzoli.
    16.5.2015 22:35 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    To by asi šlo. Ale kromě toho, jak už je zmíněno, že je to složité (dá se to sice koupit už jako hotové osazené PCB, ale to se zase rozumně nevejde do většiny krabiček pro Raspberry Pi), to není univerzální. Mám v plánu během několika měsíců Raspberry vyměnit za jiný počítač, a tak jsem potřeboval řešení, které bude použitelné i poté.
    17.5.2015 17:21 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Kdysi šli sehnat i konvertory, které vypadaly jako kabel, co má na jednom konci poněkud větší zalitý konektor s devítipinovou samicí, zatímco na druhém konci byly samostatné dráty (RX, TX, 5V, GND) se samicemi, uvnitř konektru byl obvod s MAX232. Ten, co jsem viděl prodávat, se myslím jmenoval TTL to RS232 level shifter cable nebo tak nějak (a měl na sobvě dokonce i indikační LED). Bohužel, jediné, co se mi podařilo dnes najít, je RS232 to TTL Serial Converter v podobě malého plošného spoje.
    Josef Kufner avatar 17.5.2015 17:56 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.5.2015 18:28 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Ano, přeně něco takového.
    Jendа avatar 17.5.2015 19:02 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Za $28? Postavím vám to za 500 Kč.
    Josef Kufner avatar 17.5.2015 21:43 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Supr. Ušetří 170Kč. Za ti si může postavit další dva takové.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.5.2015 23:02 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Jendа avatar 17.5.2015 23:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Ano, ale ty budou mít jednu zásadní chybu, nebudu z nich mít 400 Kč zisk :)
    16.5.2015 18:32 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Ak to chces mat "pekne", tak zozen prevodnik (s kablom), ktory ma konektor samica a teda uz je krizeny (USB to null-modem).
    Bedňa avatar 16.5.2015 22:22 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    A býva to nejak označené ná kábloch (je na to nejaké RFC)? Ja si matne spomínam že s týmto býval problém keď sa RS232 ešte používalo na sieť. Sieťovali sme takto kompy a mám pocit že nejaké značenie tam bolo, ale je to už roky a z hlavy to nedám, to už je viac ako dvadsať rokov.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    17.5.2015 15:21 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Kabel s dvoma samicami by mal byt null-modem, s roznymi konektormi by mal byt priamy. Ale predavaju sa vselijake smejdy. Najlepsie je kupovat jedine kable s rozoberatelnymi koncovkami (nie zaliate), tam sa to da v pripade potreby upravit.
    16.5.2015 22:43 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    A víte o nějakém konkrétním takovém? Protože při hledání USB null-modem jsem našel i kabely, které měly konektor samec a i kabely, které byly sice samice, ale z popisku vyplývalo, že křížené vlastně nejsou. A pak do toho vstupuje samozřejmě i nejistota toho, zda to nebude opět TTL.
    17.5.2015 15:19 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Zhanal som, ale nakoniec som nekupil, lebo u nas som nic nezohnal. Nakoniec som pouzil kablovy prevodnik (s PL2303) so samcom (a maticami, nie skrutkami) a k tomu null-modem kabel samica-samica.

    Problem je v tom, ze mnoho predajcov netusi, co vlastne predavaju a dokonca ani mnoho vyrobcov...
    the.max avatar 16.5.2015 21:51 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Podobné problémy jsem měl s převodníky založenými na PL2303, ale nelze to brát za bernou minci. Oni totiž tyhle převodníky mívají 2 obvody, jeden je převodník z USB na seriák (TTL, 5V nebo 3.3V) a pak je tam druhý který převádí napěťové úrovně z TTL na RS-232C.

    Obecně, převodníky s FT232 byli vždy v pohodě, s převodníky s jinými čipy jsem měl problémy.

    Pokud jde tedy o to, sehnat převodník s FTDI a kabelem, tak třeba zkusit tohle. Ale zase u kabelu s FTDI z číny se může objevit jinej problém.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    Jendа avatar 16.5.2015 23:40 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Ale zase u kabelu s FTDI z číny se může objevit jinej problém.
    Ve skutečnosti se ten problém neobjevil u kabelu z Číny, ale u OS z USA.
    Jendа avatar 16.5.2015 23:38 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Ještě dodám, že převodníky se v lsusb hlásí (opět postupně od 1 do 4) následovně
    USB část je nezávislá, typicky převádí na TTL. Důležité jestli je za tím něco jako MAX232 nebo to nějaké prase připojilo přímo na výstup.
    Kdybyste někdo věděli o převodníku, který vypadá jako ten na prvním obrázku (tj. samotný převodník je v DE9 konektoru (případně někde mezi konektory), ale má samici a vhodně překřížené piny, a jde opravdu o RS-232, dejte prosím vědět.
    Myslím že si ho budeš muset postavit.
    Protože se mi převodníky, které fungují, nevejdou přímo do USB konektoru na Raspberry Pi
    Řešení stojí $1, např. USB kabel nebo 90° adaptér. Nebo připájet drátkama.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 17.5.2015 12:57 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Ten první modrý převodník jsem si koupil z DX.com a vůbec mi s ničím nefungoval. Naštěstí mi vrátili peníze, když jsem produkt označil jako "Deal on Arrival".
    17.5.2015 21:26 Havran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    V TME maj originál FTDI převodníky, který fungujou, ale jsou docela drahý. A pokud je potřeba křížení (null modem), tak jedině kříženej kabel nebo adaptér z Aliexpressu.
    Jendа avatar 17.5.2015 23:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    $5, to je taky nějak moc, ne?
    25.5.2015 14:38 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Pouzivam http://asix.cz/usb_ucab232.htm a funguje jak ma. Cokoliv s originalnim FT2232 obecne funguje jak ma a ASIX ten hardware navic dela dobre.

    Ad RPi -- RPi prece ma UART na tom 40pin headeru, tak proc na to nepridat jenom MAX232 a vyreseno?
    25.5.2015 22:01 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Projektor Acer a USB-RS232 převodníky
    Jak jsem psal výše, v blízké době zřejmě Raspberry Pi nahradím jiným počítačem, takže jsem hledal univerzální řešení, které bude fungovat i poté.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.