Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Vynecham jak snadne je spustit thread, pouziti slova synchronized a rovnou skocim na "lahudky". Swing
Problem swingu (GUI toolkitu v Jave) je ze je jednovlaknovy. K prostredkum se muze pristupovat pouze z jednoho thread (AWT event dispath thread). Pokud se v tomhle vlakne dela delsi operace, GUI se nemuze prekreslovat a "zamrzne", je to spolecny problem i C++ aplikaci.
Skvela je knihovna Foxtrot ktera umoznuje "odskocit" si do sousedniho threadu. Pritom pocka nez se uloha dokonci a neblokuje GUI thread. GUI se tedy normalne prekresluje. Skvele je jak snadne je tohle "odskoceni".
Priklad:
{ //nacti URL v GUI thread URL url = new URL(text.getText()); //stahni data bez blokace GUI String data = (String) Worker.post(new Job(){ public Object run(){ return URL.stahniData() } } //a zobraz data page.setData(data) }Podobne funguje napriklad SwingWorker
A totalne "cool" je Spin ktery obali objekt proxy, ktera se stara o thrading sama.
Concurrent utils
Od jre 1.5 je mozne pouzivat knihovnu obsahujici locky, queue, semafory, executory... Vice v java docu
Literatura
Velmi dobre jsou dve knizky. Obe jdou stahnout z netu...: Tahle probira zaklady multithreadingu a utility v jave, dobre pro zacatecniky,
Java Concurrency in Practice By Brian Goetz, Tim Peierls, Joshua Bloch, Joseph Bowbeer, David Holmes, Doug Lea Publisher: Addison Wesley Professional Pub Date: May 09, 2006 Print ISBN-10: 0-321-34960-1 Print ISBN-13: 978-0-321-34960-6 Pages: 384
A tato dava teoreticko/prakticke znalosti. V Java komunite je to best seller
Concurrency: State Models & Java Programs, 2nd Edition byJeff MageeandJeff Kramer John Wiley & Sons 2006 (432 pages) ISBN:0470093552
Tiskni
Sdílej:
To se dá bez problémů řešit jedním zámkemTeoreticky jistě, ostatně jak už jsem psal, jiné GUI systémy nepoužívají systém vlákna určeného ke zpracování událostí, ale události zpracovává kterékoli vlákno. Ale v AWT/Swingu je k tomu určené vlákno (vlákna), a zavést do toho nějaký zámek by znamenalo, že musí všichni začít ten zámek používat. Což můžu udělat třeba ve svém kódu, ale těžko budu takovému zámku přizpůsobovat knihovny třetích stran nebo dokonce runtime knihovnu. Dokumentace k AWT vláknům začíná větou: „Unless otherwise noted all AWT listeners are notified on the event dispatch thread.“ Takže cokoliv, co tenhle předpoklad naruší, má dobře našlápnuto k tomu, aby to někde něco rozbilo.
Java ma oproti C++ vyhodu je ze je od zacatku navrzena jako vicevlaknova. Vedet zda objekt je immutable a thread safe je k nezaplanaceni.Když dám v C++
const
, tak je objekt taky immutable.
Problem swingu (GUI toolkitu v Jave) je ze je jednovlaknovy. K prostredkum se muze pristupovat pouze z jednoho thread (AWT event dispath thread).To není problém, to je vlastnost. Má totiž tu zásadní výhodu, že se nemusí používat synchronizace a nevzniká tedy ani s ní spojená režie, která by byla mnohdy úplně zbytečná. Kdo chce pracovat se Swingem ve více vláknech, může buď použít nějakou nadstavbu nebo si to udělat přímo podle potřeby (tj. sahat do GUI přes
invokeLater()
, invokeAndWait(
) a podobně).
Problem swingu (GUI toolkitu v Jave) je ze je jednovlaknovy. K prostredkum se muze pristupovat pouze z jednoho thread (AWT event dispath thread).Tohle není tak docela pravda. Se Swingem (resp. AWT) by se mělo manipulovat pouze z vlákna AWT, to ano, ale to vlákno nemusí být jen jedno, může jich být víc.
to vlákno nemusí být jen jedno, může jich být víc.Aktivnich v jednom okamziku? Poslal bys prosim nejaky odkaz? Nechci polemizovat, jen se divim. Dost metod jak ve Swingu tak v AWT zamyka AWT tree lock. Pristup z vice vlaken si primo rika o deadlock s nejakym uzivatelovym zamkem. Nebo mas na mysli nahrazeni
EventQueue
jinou pres metody push()
a pop()
?
isDispatchThread()
vrací true
právě jen v případě, že se jedná o to aktivní vlákno na vrchu zásobníku. Ale stejně to znamená, že by člověk měl vždy pracovat s metodami z EventQueue a ne se pokoušet jednou na začátku si EventQueue vlákno zapamatovat a pak už pracovat vždy s ním. A taky to znamená, že je nesmysl pokoušet se zpracovávat události ve vlastním vlákně, abych mohl zablokovat vlákno událostí. EventQueue už má tenhle mechanizmus zabudován v sobě a pokud už bych opravdu chtěl déletrvající zpracování události provádět ve vlákně událostí, je rozumnější před vlastním zpracováním vytvořit nové vlákno fronty zpráv, dát ho na vrchol zásobníku, pak si v původním vlákně můžu dělat co chci a když skončím, nově vytvořené vlákno zase odstraním.
EventQueue
.