Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Vynecham jak snadne je spustit thread, pouziti slova synchronized a rovnou skocim na "lahudky". Swing
Problem swingu (GUI toolkitu v Jave) je ze je jednovlaknovy. K prostredkum se muze pristupovat pouze z jednoho thread (AWT event dispath thread). Pokud se v tomhle vlakne dela delsi operace, GUI se nemuze prekreslovat a "zamrzne", je to spolecny problem i C++ aplikaci.
Skvela je knihovna Foxtrot ktera umoznuje "odskocit" si do sousedniho threadu. Pritom pocka nez se uloha dokonci a neblokuje GUI thread. GUI se tedy normalne prekresluje. Skvele je jak snadne je tohle "odskoceni".
Priklad:
{ //nacti URL v GUI thread URL url = new URL(text.getText()); //stahni data bez blokace GUI String data = (String) Worker.post(new Job(){ public Object run(){ return URL.stahniData() } } //a zobraz data page.setData(data) }Podobne funguje napriklad SwingWorker
A totalne "cool" je Spin ktery obali objekt proxy, ktera se stara o thrading sama.
Concurrent utils
Od jre 1.5 je mozne pouzivat knihovnu obsahujici locky, queue, semafory, executory... Vice v java docu
Literatura
Velmi dobre jsou dve knizky. Obe jdou stahnout z netu...: Tahle probira zaklady multithreadingu a utility v jave, dobre pro zacatecniky,
Java Concurrency in Practice By Brian Goetz, Tim Peierls, Joshua Bloch, Joseph Bowbeer, David Holmes, Doug Lea Publisher: Addison Wesley Professional Pub Date: May 09, 2006 Print ISBN-10: 0-321-34960-1 Print ISBN-13: 978-0-321-34960-6 Pages: 384
A tato dava teoreticko/prakticke znalosti. V Java komunite je to best seller
Concurrency: State Models & Java Programs, 2nd Edition byJeff MageeandJeff Kramer John Wiley & Sons 2006 (432 pages) ISBN:0470093552
Tiskni
Sdílej:
To se dá bez problémů řešit jedním zámkemTeoreticky jistě, ostatně jak už jsem psal, jiné GUI systémy nepoužívají systém vlákna určeného ke zpracování událostí, ale události zpracovává kterékoli vlákno. Ale v AWT/Swingu je k tomu určené vlákno (vlákna), a zavést do toho nějaký zámek by znamenalo, že musí všichni začít ten zámek používat. Což můžu udělat třeba ve svém kódu, ale těžko budu takovému zámku přizpůsobovat knihovny třetích stran nebo dokonce runtime knihovnu. Dokumentace k AWT vláknům začíná větou: „Unless otherwise noted all AWT listeners are notified on the event dispatch thread.“ Takže cokoliv, co tenhle předpoklad naruší, má dobře našlápnuto k tomu, aby to někde něco rozbilo.
Java ma oproti C++ vyhodu je ze je od zacatku navrzena jako vicevlaknova. Vedet zda objekt je immutable a thread safe je k nezaplanaceni.Když dám v C++
const
, tak je objekt taky immutable.
Problem swingu (GUI toolkitu v Jave) je ze je jednovlaknovy. K prostredkum se muze pristupovat pouze z jednoho thread (AWT event dispath thread).To není problém, to je vlastnost. Má totiž tu zásadní výhodu, že se nemusí používat synchronizace a nevzniká tedy ani s ní spojená režie, která by byla mnohdy úplně zbytečná. Kdo chce pracovat se Swingem ve více vláknech, může buď použít nějakou nadstavbu nebo si to udělat přímo podle potřeby (tj. sahat do GUI přes
invokeLater()
, invokeAndWait(
) a podobně).
Problem swingu (GUI toolkitu v Jave) je ze je jednovlaknovy. K prostredkum se muze pristupovat pouze z jednoho thread (AWT event dispath thread).Tohle není tak docela pravda. Se Swingem (resp. AWT) by se mělo manipulovat pouze z vlákna AWT, to ano, ale to vlákno nemusí být jen jedno, může jich být víc.
to vlákno nemusí být jen jedno, může jich být víc.Aktivnich v jednom okamziku? Poslal bys prosim nejaky odkaz? Nechci polemizovat, jen se divim. Dost metod jak ve Swingu tak v AWT zamyka AWT tree lock. Pristup z vice vlaken si primo rika o deadlock s nejakym uzivatelovym zamkem. Nebo mas na mysli nahrazeni
EventQueue
jinou pres metody push()
a pop()
?
isDispatchThread()
vrací true
právě jen v případě, že se jedná o to aktivní vlákno na vrchu zásobníku. Ale stejně to znamená, že by člověk měl vždy pracovat s metodami z EventQueue a ne se pokoušet jednou na začátku si EventQueue vlákno zapamatovat a pak už pracovat vždy s ním. A taky to znamená, že je nesmysl pokoušet se zpracovávat události ve vlastním vlákně, abych mohl zablokovat vlákno událostí. EventQueue už má tenhle mechanizmus zabudován v sobě a pokud už bych opravdu chtěl déletrvající zpracování události provádět ve vlákně událostí, je rozumnější před vlastním zpracováním vytvořit nové vlákno fronty zpráv, dát ho na vrchol zásobníku, pak si v původním vlákně můžu dělat co chci a když skončím, nově vytvořené vlákno zase odstraním.
EventQueue
.