Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
javac. Prace na Scale byla motivovana touhou prekonat
omezeni dana zpetnou kompabilitou Javy. Scala neni rozsirenim Javy
(superset), ale zachovava si schopnost spoluprace (interoperability)
Jeden z duvodu pro pouziti Scaly je vyssi produktivita v porovnani s
Javou (pozn. prek: neni tak ukecana) pri zachovani rychlosti,
pouzitelnosti Java knihoven a dalsich vyhod JVM. Scala ma strucnost
dynamickych jazyku jako Ruby nebo Python, ale je staticky typovana jako
Java. Dalsi vyhodou je lepsi podpora vice vlaknoveho programovani.
V italstine Scala znamena schody. V tomto clanku je dvanact kroku
(schodu) ktere vam pomohou zacit se Scalou.
bin adresari
najdete prekladac, interpret shell apod. Aby vse fungovalo je treba
pridat tento adresar do promnene prostredi (env. variable)
PATH. Take je treba mit nainstalovanou JRE 1.4 nebo
novejsi.
scala, najdete ho v adresari 'bin'.
Po spusteni vypise toto:
$ scala This is an interpreter for Scala. Type in expressions to have them evaluated. Type :help for more information. scala>Je mozne vkladat vyrazi jako 1+2, interpret pak odpovy vysledkem.
scala> 1 + 2 unnamed0: Int = 3Vysledek obsahuje:
scala.Int. Tato trida
odpovida int nebo Integer z Javy. Vlastne
vsechny primitivni typy z Javy maji protejsek ve Scale. Scala sama o
sobe nezna primitivni datove typy, vse se tvari jako objekt. Ale
prekladac provadi optimalizace a pouziva primitivni datove typy pro
lepsi vykon.
unnamedX muze byt odkazovan z dalsich radku. Napriklad:
scala> unnamed0 * 3 unnamed1: Int = 9Pro vytisteni nezbytneho 'Hello world' muzeme pouzit toto:
scala> println("Hello, world!")
Hello, world!
unnamed2: Unit = ()
Datovy typ vysledku je 'Unit' to odpovida 'void' v Jave. Scala nezna
'void' ve smyslu 'zadna navratova hodnota'. Pro pripady jako
println je proto zaveden typ 'Unit' ktery ma jedinou
moznou hodnotu (). Pro nas ale bude ted stacit ze Unit a
void jsou totozne (pozn. prek: na urovni bytecode je Unit prelozen na
void)
val (konstantami) ktere mohou byt
prirazeny pouze jednou a var, ktere mohou byt prirazeny
vicekrat. (pozn. prek: val je var s javovskym 'final'). Zde je ukazka
definice konstanty:
scala> val msg = "Hello, world!" msg: java.lang.String = Hello, world!Toto zavadi novou konstantu s datovym typem String a hodnotou 'Hello...'. Tento priklad take ukazuje dulezitou a velmi uzitecnou vlastnost Scaly: type inference (pozn. prek: odvozovani typu?). Typ 'String' neni treba uvadet u definice, protoze je uz znam pri inicializaci. Interpet/prekladac pozna hodnotu jakou je konstanta initializovana a podle toho prida k definici jeji datovy typ. Prekladac zvladne doplnit datovy typ u vetsiny definic. Vetsinou je lepsi ponechat tuto praci na nem, ale obcas muze byt nezbytne definovat datovy typ manualne. Definice typu neni pred promnenu jako v Jave, ale za, oddelene dvojteckou:
scala> val msg2: String = "Hello again, world!" msg2: java.lang.String = Hello, world!Konstanty neni mozne modifikovat, proto v nekterych pripadech je treba pouzit
var promnenou:
scala> msg = "Goodbye cruel world!"
console:5 error: assignment to non-variable
val unnamed4 = {msg = "Goodbye cruel world!";msg}
scala> var greeting = "Hello, world!"
greeting: java.lang.String = Hello, world!
scala> greeting = "Leave me alone, world!"
greeting: java.lang.String = Leave me alone, world!
scala> def max(x: Int, y: Int): Int = if (x < y) y else x max: (Int,Int)IntDefinice metody zacina 'def'. Nazev metody 'max' je nasledovan vyctem parametru v zavorkach oddelenymi carkami. Kazdy parametr musi mit definovan typ (type inference zde nefunguje). V tomto pripade ma metoda 'max' dva parametry 'x' a 'y' s typem 'Int'. Dale nasleduje navratova hodnota ':Int'. U metod funguje odvozovani typu, takze ve vetsine pripadu to vynechat. Zde lze jednoduse odvodit ze navratovy typ bude vzdy 'Int'. Pokud napiseme metodu bez navratoveho typu, bude to fungovat:
scala> def max2(x: Int, y: Int) = if (x < y) y else x max2: (Int,Int)IntNazev metodu, parametry a navratovy typ tvori 'signature' metody (pozn.prek: tohle bych asi neprekladal). Zbytek je telo metody. V tomto pripade telo obsahuje jen jeden vyraz, takze neni nutno pouzit zavorky. Tuto metodu lze ale napsat take se zavorkami:
scala> def max3(x: Int, y: Int) = { if (x < y) y else x }
max3: (Int,Int)Int
scala> max(3, 5)
unnamed6: Int = 5
Lze take definovat metodu bez parametru:
scala> def greet() = println("Hello, world!")
greet: ()Unit
//zavolani:
scala> greet()
Hello, world!
unnamed7: Unit = ()
//nebo bez zavorek:
scala> greet
Hello, world!
unnamed8: Unit = ()
Vsimnete si ze greet nema zadnou navratovou hodnotu, ale interpret stejne pise 'Unit = ()'.
Metody bez parametru je mozne volat s nebo bez zavorek. Konvence je pouzivat zavorky, pouze u get metod ktere pouze vraci promnenou, zavorky nepouzivat.
Tiskni
Sdílej:
Prosim nepiste do diskuze veci, ktere se primo netykaji Scaly (minule bylo na 250 irelevantnich prispevku)....dal bych si pivo...
to bol dneska zase hic, čo?
.
Ale tento jazyk asi stejně nikoho neohromil, já o tom slyším poprvé.

Autorovo svoleni jsem zatim neresil.A kdy tak hodláš učinit, když jsi to "nestihl" před vydáním překladu? :)
Ze začátku jsem byl nedůvěřivý, ale musím přiznat, že scala mi přijde (subjektivní názor) sympatyčtější než například groovy. Pro psani krátkých scriptů je celkem vhodná ...
V nějakém dalším díle čekám, že bude příklad zdrojáku, jeho překlad a spuštění i s argumenty.
ps: pro emacsomily: Scala, Emacs and Yasnippet 