Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »javac. Prace na Scale byla motivovana touhou prekonat
omezeni dana zpetnou kompabilitou Javy. Scala neni rozsirenim Javy
(superset), ale zachovava si schopnost spoluprace (interoperability)
Jeden z duvodu pro pouziti Scaly je vyssi produktivita v porovnani s
Javou (pozn. prek: neni tak ukecana) pri zachovani rychlosti,
pouzitelnosti Java knihoven a dalsich vyhod JVM. Scala ma strucnost
dynamickych jazyku jako Ruby nebo Python, ale je staticky typovana jako
Java. Dalsi vyhodou je lepsi podpora vice vlaknoveho programovani.
V italstine Scala znamena schody. V tomto clanku je dvanact kroku
(schodu) ktere vam pomohou zacit se Scalou.
bin adresari
najdete prekladac, interpret shell apod. Aby vse fungovalo je treba
pridat tento adresar do promnene prostredi (env. variable)
PATH. Take je treba mit nainstalovanou JRE 1.4 nebo
novejsi.
scala, najdete ho v adresari 'bin'.
Po spusteni vypise toto:
$ scala This is an interpreter for Scala. Type in expressions to have them evaluated. Type :help for more information. scala>Je mozne vkladat vyrazi jako 1+2, interpret pak odpovy vysledkem.
scala> 1 + 2 unnamed0: Int = 3Vysledek obsahuje:
scala.Int. Tato trida
odpovida int nebo Integer z Javy. Vlastne
vsechny primitivni typy z Javy maji protejsek ve Scale. Scala sama o
sobe nezna primitivni datove typy, vse se tvari jako objekt. Ale
prekladac provadi optimalizace a pouziva primitivni datove typy pro
lepsi vykon.
unnamedX muze byt odkazovan z dalsich radku. Napriklad:
scala> unnamed0 * 3 unnamed1: Int = 9Pro vytisteni nezbytneho 'Hello world' muzeme pouzit toto:
scala> println("Hello, world!")
Hello, world!
unnamed2: Unit = ()
Datovy typ vysledku je 'Unit' to odpovida 'void' v Jave. Scala nezna
'void' ve smyslu 'zadna navratova hodnota'. Pro pripady jako
println je proto zaveden typ 'Unit' ktery ma jedinou
moznou hodnotu (). Pro nas ale bude ted stacit ze Unit a
void jsou totozne (pozn. prek: na urovni bytecode je Unit prelozen na
void)
val (konstantami) ktere mohou byt
prirazeny pouze jednou a var, ktere mohou byt prirazeny
vicekrat. (pozn. prek: val je var s javovskym 'final'). Zde je ukazka
definice konstanty:
scala> val msg = "Hello, world!" msg: java.lang.String = Hello, world!Toto zavadi novou konstantu s datovym typem String a hodnotou 'Hello...'. Tento priklad take ukazuje dulezitou a velmi uzitecnou vlastnost Scaly: type inference (pozn. prek: odvozovani typu?). Typ 'String' neni treba uvadet u definice, protoze je uz znam pri inicializaci. Interpet/prekladac pozna hodnotu jakou je konstanta initializovana a podle toho prida k definici jeji datovy typ. Prekladac zvladne doplnit datovy typ u vetsiny definic. Vetsinou je lepsi ponechat tuto praci na nem, ale obcas muze byt nezbytne definovat datovy typ manualne. Definice typu neni pred promnenu jako v Jave, ale za, oddelene dvojteckou:
scala> val msg2: String = "Hello again, world!" msg2: java.lang.String = Hello, world!Konstanty neni mozne modifikovat, proto v nekterych pripadech je treba pouzit
var promnenou:
scala> msg = "Goodbye cruel world!"
console:5 error: assignment to non-variable
val unnamed4 = {msg = "Goodbye cruel world!";msg}
scala> var greeting = "Hello, world!"
greeting: java.lang.String = Hello, world!
scala> greeting = "Leave me alone, world!"
greeting: java.lang.String = Leave me alone, world!
scala> def max(x: Int, y: Int): Int = if (x < y) y else x max: (Int,Int)IntDefinice metody zacina 'def'. Nazev metody 'max' je nasledovan vyctem parametru v zavorkach oddelenymi carkami. Kazdy parametr musi mit definovan typ (type inference zde nefunguje). V tomto pripade ma metoda 'max' dva parametry 'x' a 'y' s typem 'Int'. Dale nasleduje navratova hodnota ':Int'. U metod funguje odvozovani typu, takze ve vetsine pripadu to vynechat. Zde lze jednoduse odvodit ze navratovy typ bude vzdy 'Int'. Pokud napiseme metodu bez navratoveho typu, bude to fungovat:
scala> def max2(x: Int, y: Int) = if (x < y) y else x max2: (Int,Int)IntNazev metodu, parametry a navratovy typ tvori 'signature' metody (pozn.prek: tohle bych asi neprekladal). Zbytek je telo metody. V tomto pripade telo obsahuje jen jeden vyraz, takze neni nutno pouzit zavorky. Tuto metodu lze ale napsat take se zavorkami:
scala> def max3(x: Int, y: Int) = { if (x < y) y else x }
max3: (Int,Int)Int
scala> max(3, 5)
unnamed6: Int = 5
Lze take definovat metodu bez parametru:
scala> def greet() = println("Hello, world!")
greet: ()Unit
//zavolani:
scala> greet()
Hello, world!
unnamed7: Unit = ()
//nebo bez zavorek:
scala> greet
Hello, world!
unnamed8: Unit = ()
Vsimnete si ze greet nema zadnou navratovou hodnotu, ale interpret stejne pise 'Unit = ()'.
Metody bez parametru je mozne volat s nebo bez zavorek. Konvence je pouzivat zavorky, pouze u get metod ktere pouze vraci promnenou, zavorky nepouzivat.
Tiskni
Sdílej:
Prosim nepiste do diskuze veci, ktere se primo netykaji Scaly (minule bylo na 250 irelevantnich prispevku)....dal bych si pivo...
to bol dneska zase hic, čo?
.
Ale tento jazyk asi stejně nikoho neohromil, já o tom slyším poprvé.

Autorovo svoleni jsem zatim neresil.A kdy tak hodláš učinit, když jsi to "nestihl" před vydáním překladu? :)
Ze začátku jsem byl nedůvěřivý, ale musím přiznat, že scala mi přijde (subjektivní názor) sympatyčtější než například groovy. Pro psani krátkých scriptů je celkem vhodná ...
V nějakém dalším díle čekám, že bude příklad zdrojáku, jeho překlad a spuštění i s argumenty.
ps: pro emacsomily: Scala, Emacs and Yasnippet 