Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Dnes spíš jenom do diskuse. Ábíčko si slovy zadejte hodnotu vynucuje titulek zápisu, ale to je těžký něco vymýšlet, když zápis hodnotu nemá
Semtam (nebo také skoro pořád, záleží nakonec na úhlu pohledu) se porůznu na internetu objeví diskuse, zdali je vhodné psát uživatelské aplikace v Céčku nebo už tomu dáno odzvonilo a hodí se to jenom maximálně do kernelu (které už různé skupinky taky iniciativně začínají tvořit v lecčems). Není důvod to vyvolávat znovu, ale taky není důvod proč to neudělat
Po včerejší diskusi o ukazatelích v C jsem neodolal pokušení a dobrou půl hodinu jsem si s tím hrál, což se ukázalo jako docela dobrá zábava. Je hezké, jak lze v céčku poměrně elegantně a nenáročně dělat spoustu zajímavých věcí (může být odlišný pohled na to co je zajímavé). Na druhou stranu je škoda, že zdrojáky glibc jsou takové moc, no, praktické a není tam vždy zcela jasná myšlenka, jako by byla z nějakého hezkého školního příkladu
Každopádně z toho plyne, že správu paměti můžete dělat různými způsoby a na různých úrovních, přičemž z každého plynou nějaké ty výhody a nevýhody. Někde se ovšem soustředili na eleganci z trochu jiného hlediska a co do paměti (nejen) tolik možností nemáte, protože se o ní stará třeba něco trochu jiného. Je zase fakt, že nemáte tolik starostí. Nicméně je zase hezky vidět, že i malloc má nějakou tu režii, nad tím má nějakou tu režii to něco trochu jiného a tak dál, no, müže toho být hafo.
To by asi nerozhodovalo. Další zajímavá věc jsou GObjecty. Místo toho, aby byly objekty dané něčím trochu jiným, máte je napsané přímo v céčku, je do nich celkem hezky vidět a to i z vašeho programu, takže můžete dělat další zajímavé věci, které by jinde třeba tak hezké nebyly. Je zase fakt, že normální určení a použití třeba takových virtuálních metod je v C++ přeci jenom o trochu hezčí.
Ale abychom se k něčemu konečně dostali. Na jakou úroveň máme kdy jít? Vyplatí se nám vzdát se vlastní správy paměti a náhledu do všeho možného výměnou za pěkný jazyk, který nám všechny (možná) potřebné věci nabídne úhledně zabalené přímo v balíčku s interpretrem (zcela konkrétně to bude Python )? Nebo spíš při jakých příležitostech je to lepčí.
Když se podívám na všechny ty diskuse a na aplikace co tu v systému mám, moc mi to nesedí. Spousta grafických aplikací různé velikosti je napsaná přímo v C a přitom fungují docela hezky, stejně hezky jako ty co jsou třeba v C# a pod monem, třeba. A já do nich moc nevidím, jestli to dalo víc práce, jestli s tím nebo tím bylo víc problémů. Udělat hezké demo Gtk.TreeView se zdá být v C# snazší než v C, ale když se na to podíváte podruhé, tak je to nakonec stejné.
Nějak tomu chybí revoluční blogovací zápal, co? Jojo, když nemáte konkrétní věc/osobu co chcete naštvat/shodit, tak se bloguje hrozně špatně
Tiskni
Sdílej:
Napodruhé k věci :)
Nedávno jsem narazil (no, vlastně to bylo při zkoušce :) na tzv. Format String Attack. To je tak, když je programátor líný (každý programátor je líný :) a místo printf("%s", str)
volá printf(str)
. Jaké moc pěkné věci se s tím dají dělat si můžete přečíst třeba v tomto pdfku.
Ani jsem se nestihl začíst, jak rána lopatou (nic ve zlém, asi je to mnou :) na mě zapůsobila druhá věta:
Ábíčko si slovy zadejte hodnotu vynucuje titulek zápisu, ale to je těžký něco vymýšlet, když zápis hodnotu nemá
Četl jsem ji asi desetkrát, a nic. Prozraď mi prosím, co znamená. Jinak mi to nedá spát.
#ifdef
a #ifndef
) a to samý ve wxPython, tak mi připadal vývoj v pythonu jednodušší (i když třeba ne tak napínavý