Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
Dalsi den jsme se nalodili na autobus (zde motorcoach) - Bohus by rekl "kurva parnik" a vyrazili na sever, do narodniho parku Denali. Cesta probihala vcelku pohodlne, autobus byl klimatizovany a vicemene odpovidal narocnosti americkych duchodcu.
Byl to dost rozdil oproti tomu, co jezdi tady v parku. Mistni dopravu obstaravaji dosti opotrebovane dychavicne kramy, ktere odpovidaji zhruba nasim starym Karosam, ktere uz se na silnicich nevidaji.
Autobusy maji jenom jedny nastupni dvere, vpredu, a ridic je ovlada takovou tou tahaci pakou, jak je mozno zahlednout u skolniho autobusu v The Simpsons. Vsechny autobusy maji automatickou prevodovku a diky tomu je jejich ridici vedou stylem brzda plyn, coz me spolehlive privede na pokraj pobliti uz po 20 minutove jizde.
Oproti nasim podminkam musi take kazdy autobus na zeleznicnim prejezdu zastavit a otevrit dvere a okno, aby slysel, kdyby se blizil vlak. Je treba ale podotknout, ze nekteri ridici to pekne sidi, dvere otevrou a zavrou, a prijizdejici vlak by neslyseli ani kdyby jim projizdel hlavou.
Auta na Aljasce asi nijak nevybocuji z americkeho prumeru, jenom tu jezdi velmi malo takovych tech krasnych starych aut. Par jich nicmene lze zahlednout. Vetsinou jsou tu k videni ruzna SUVcka a podobne "trucky", tedy auta, ktera maji 5-6 mist k sedeni a jeste loznou plochu pro naklad vzadu. 99% jich ma opet automat. Dale jsou k zahlednuti mala auta, prevazne japonske provenience. Pokud nejaka Evropa, tak Mercedes.
Z motoru nekterych aut visi elektricka snura. Samozrejme me zajimalo, k cemu to je. Puvodne jsem myslel, ze si to v zime pripoji doma k proudu a dobiji si baterku. Duvod je ovsem prozaictejsi - v mnoha mistech neni k dispozici elektrina, tak si ji Aljaskane vyrabeji pomoci svych automobilu, ktere pripoji k rozvodu, nastartuji (podle potreby asi zatizi cihlou) a uz se muzou divat treba na svuj oblibeny sportovni ci reality program.
Tiskni
Sdílej:
Bohužel klasické automaty budou mít vždycky poměrně značné ztráty....O kolik? Nejak jste se nikdo nevyjadrili k tomu, o kolik je vyssi spotreba trebas u Fordu Focus SE, ktery jsem mel loni par tydnu pujceny ve statech a projel jsem s nim Colorado, New Mexico, Arizonu a Nevadu (celkem asi 5000 mil) proti naprosto totoznemu autu s manualem. Je ta spotreba vyssi o 1 litr na sto, o 3 deci na sto, nebo o 3-4 litry na sto?
Bohužel, pro malé výkony jsou zatím ztráty příliš velké, tak se to používá jen u lokomotiv.No, i pro malé výkony (řádově desítky kW) se měnič dá udělat tak, že s poměrnými ztrátami na tom nebude o moc jinak než měnič do lokomotivy, potíž je hlavně v tom, že tam ty ztráty vždycky jsou a navíc to u auta (zatím) nemá takový přínos, který by vyvážil podstatné zvýšení ceny. Až budou superkondenzátory za pár kaček, pak to bude asi jiné kafe...
Potom, co jsem zazil tady si myslim, ze automaticka prevodovka kazi styl jizdy. Proste na to hamtnou a ono se to celkem slusne (ale s odpichem) rozjede. Pak jedou a dost tesne pred mistem zastaveni prudce brzdi.Jenže to není výsadou řidičů s automaty, ale špatných řidičů. Pokud je někdo tele, je úplně jedno, jestli řídí manuál nebo automat. Někdy si všimni, kolik lidí před semaforem postupně podřazuje - spousta lidí i s manuálem totiž dolétne až ke křižovatce na pětku a tam šlápnou na brzdu.