Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
Pred niekoľkými mesiacmi tu vyšli asi tri blogy s rovnakým nadpisom, ktoré reagovali na správičku o rovnomennom zápise na webe. Nedovolí mi nevrátiť sa k tomuto titulku, keď pripravujem materiál o GUI Mozilly. Predstavte si, že kolega mi vytlačil 400 strán internetových stránok, ktoré sa zaoberajú XUL a všetkým, čo z ním súvisí.
Napadla ma čudná, no zaujímavá vec... som už ospalý a práve som vytriezvel z piatočnej oslavy kamarátových narodenín, takže som už pochopiteľne stihol zabudnúť, na čo by to bolo dobré, ale stojí to za zamyslenie.
Implementovať [multi-]klienta pre IM (pôvodná myšlienka Jabber). Ten by fungoval ako démon a uchovával by všetky pri/odchádzajúce správy, spracovával cez pluginy a sprostrekovával cez IPC (alebo TCP), ozajstnému klientovy (alebo 50-tim naraz), ktorý by sa staral o prezentačnú vrstvu (moja obľúbená konzole/ncurses/X/GTK/Qt/dev/null/čo len chcete).
Všetci si musíme si unzať, že niekedy GNU/Linux prináša veľké problémi. My sa síce s nimi vieme vysporiadať, ale začiatočníci často zlyhávajú. Akú duševnú hodnotu prináša GNU/Linux, ktorú užívatelia Win a pod. nemajú?
Prečo ľudia používajú počítače? Hlavným dôvodom je uľahčenie práce, či už v zamestnaní, alebo na menej kritických miestach. V práci prináša komfort, menší, alebo väčší zárobok plynúci priamo z jeho použitia, alebo dokonca zachranuje životy. V domácnosti zvyšuje komfort pri administratívnych záležitostiach, slúži ako medium intelektuálneho vlastníctva a centrum zábavy. Ale kam tým mierim?
Tak a je tu ďalšie pokračovanie seriálu kategórie programator. Nechcem povedať, že X je konzola, alebo konzola je X. Ale mám radšej konzolu ako X a prepínanie sa do X a z X, vždy, ked chcem vidieť obrázky na webe, v pošte, pozrieť si model UML atď. je neznesiteľné. Hrozne dlho to trvá. Ale čo s tým...
Programátori sa často hrajkajú s GUI. Viem to, lebo aj ja som to robil, kým som robil pod X-i. To je však zlý prístup - GUI netreba navrhovať. Užívateľ si ho neskôr može jednoducho a rýchlo navrhnúť sám.