Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂
Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Kalifornská Nvidia sice stále neuvedla GeForce generace Fermi, ale zato je zde nová generace „all-in-one“ řešení Tegra.
Jejím jádrem je kombinace dvoujádrového procesoru ARM Cortex-A9 MPCore běžícího až na 1,0 GHz a vybaveného 32bitovým LowPower řadičem DDR2, který doprovází super-úsporné grafické jádro od Nvidie, jež má podporu OpenGL ES 2.0, tedy mimo jiné programovatelné pixel a vertex shadery, přičemž nárůst jeho výkonu je ve 3D dvojnásobný. Celek doplňují multimediální části zajišťující hardwarovou akceleraci videa včetně 1080p H.264/VC-1/MPEG-4, pro H.264 dokonce i kompresi, dále zvuku ve formátech AAC, AMR, WMA a MP3, kompresi i dekompresi JPEG formátu a mnohé další. Nechybí ani obrazový signálový procesor, v čipu je též podpora pro až 12Mpix fotoaparát s pokročilejším zpracováním vstupu (automatické vyvážení bílé, autofokus, expozice atd.). Výstupy jsou hned dva nezávislé, na HDMI 1:3 je podpora pro až 1920×1080, u DVI 1680×1050 a konečně analogové CRT monitory mohou dostávat signál až v 1600×1200 a nechybí ani TV-out pro PAL/NTSC.
Jestli se až dosud 40nm výroba u TSMC na velkých GPU ATI RV870 a Nvidia „Fermi“ mírně řečeno „zakuckávala“, prťavoučká Tegra 250 problém nebude, protože její výroba samozřejmě probíhá 40nm. Celkově Nvidia slibuje až čtyřnásobný výkon čipu oproti předchozí generaci a až 10násobný oproti konkurenčním řešením (to jistě hovoří zejména o grafické části, na které běhá celkem slušně i Unreal Engine).
Další klíčovou otázku energetické náročnosti Nvidia shrnuje v konstatování, že řešení postavené na Tegře 2 zvládne 16 hodin FullHD videa na jedno nabití typického akumulátoru v příslušném zařízení (hovoří o 5palcovém tabletu), resp. až 140 hodin hudby. Využití vedle „chystrých telefonů“ nalezne Tegra 250 i v tabletech, IPTV (např. D-Link Boxee Box), automobilech (třeba Audi je partnerem Nvidie) a „smartboocích“.
Když už jsem to naťukl, sluší se to dokončit. Ano, podle aktuálních zpráv, které má DigiTimes k dispozici, se výtěžnost 40nm procesu u výrobců čipů (a nám jde v tomto kontextu hlavně o TSMC vyrábějící GPU pro ATI i Nvidii), výrazně zvýšila a dosahují tak v průměru 70 % a ani to není samozřejmě konečná.
Znamená to několik věcí: Za prvé se již podařilo (i přes loňskou horší výtěžnost) dostat na trh slušné množství radeonů generace DirectX 11, takže trh je již o trochu méně hladový a rostoucí výtěžnost jej nasytí o to rychleji. Za druhé již můžeme považovat chystanou novou generaci GPU Nvidia za produkt v sériové výrobě a neoficiální drby o tom, že Nvidia uvede Fermi na trh stylem mnoha karet na pultech, by nakonec mohly být splnitelné (ale nebudu předbíhat, něco více si povíme zase příští týden). Každopádně kromě toho zlepšují 40nm výtěžnost i další výrobci včetně těch, kteří pro Xilinx vyrábějí jeho čipy FPGA.
Nová verze licencí prostého rozhraní DisplayPort je na světě a přináší obvyklé evoluční novinky. Pochopitelně se zvyšuje samotný datový tok rozhraní hned na dvojnásobek, a sice 21,6 Gbps (5,4 Gbps/linka), což umožní používat vyšší rozlišení/obnovovací frekvence/barevné hloubky včetně obligátního 3D, které se nám letos bude hrnout do obýváků, ale také třeba 3840×2160/30bit barvy nebo rovnou rozlišení 4k×2k.
Nově je možno k jednomu výstupu z grafiky připojit více monitorů. Tento „multistreaming“ umožňuje posílat například dva signály nekomprimovaného videa v 2560×1600/60 Hz, nebo čtyři 1920×1200, případně jiné kombinace, které se vejdou do datového toku.
Rychlejší je nyní i obousměrná komunikace, takže využívání volné kapacity pro USB nebo Ethernet již téměř nic nebrání ani z praktického hlediska, včetně podpory jisté ochrany těchto přenosů. Po DisplayPortu lze posílat i zvukové stopy z Blu-ray filmů, ať již něco typu Dolby Digital, nebo DTS. Konektory jako takové se nemění a vypadá to, že Apple na noteboocích i ATI na grafikách Eyefinity jsou prvními tahouny v prosazení konektoru miniDP. VESA očekává v nadcházejících letech výrazně zrychlenou penetraci DisplayPortu na trh. Není důvod se jí bránit, na rozdíl od HDMI se za DisplayPort neplatí licenční poplatky a DVI i D-Sub jsou již „překonané“.
Legendu jménem PowerVR netřeba představovat, stojí za řadou inovací v grafickém světě, ale poslední roky tráví převážně ve svých vlastních laboratořích a vyvíjí mobilní řešení, z nichž jedním je (dnes již zastaralé) grafické jádro čipsetu Intel GMA 500 („Poulsbo“) dodávané převážně v netboocích s Atomy, další třeba IGP v Atomu CE4100.
Žhavou novinkou firmy je grafické jádro PowerVR SGX545, které přináší architekturu DirectX 10.1, resp. OpenGL ES 2.x, resp. OpenGL 3.2, resp. OpenCL 1.0. Výkonově umí 40 miliónů polygonů/s, 1 Gpix/s fillrate, a to při 200MHz taktu. Poslední zprávy hovoří o tom, že jistý velký partner již licenci na nové jádro má a všeobecně se předpokládá, že je to možná právě Intel.
První dekádu života na CES 2010 oslavila SD Card Asociation, právě v lednu 2000 totiž firmy Panasonic, SanDisk a Toshiba tuto organizaci založily a představily nový standard SD doprovázený ukázkou karet s kapacitou 8 MB. Podívejme se na časovou osu:
Pokud bychom vzali jako platné, že na trhu se co nevidět objeví minimálně 64GB karty SDXC (tedy že budou reálně v obchodech), pak za deset let vzrostla kapacita dostupných karet tohoto formátu 8 000×. SD(HC/XC) pomalu ale jistě vytlačily (svého času za podpory MMC) hloupé proprietární nebo drahé formáty jako xD, které uměle držel na přístrojích snad jen Olympus v posledním záchvěvu (FujiFilm si svůj omyl uvědomil dříve) a i Sony již v nových kompaktech umožňuje vedle Memory Sticku používat i karty SDHC. V Profi segmentu stále odolává CompactFlash, ale nechme se překvapit.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: