Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Kalifornská Nvidia sice stále neuvedla GeForce generace Fermi, ale zato je zde nová generace „all-in-one“ řešení Tegra.
Jejím jádrem je kombinace dvoujádrového procesoru ARM Cortex-A9 MPCore běžícího až na 1,0 GHz a vybaveného 32bitovým LowPower řadičem DDR2, který doprovází super-úsporné grafické jádro od Nvidie, jež má podporu OpenGL ES 2.0, tedy mimo jiné programovatelné pixel a vertex shadery, přičemž nárůst jeho výkonu je ve 3D dvojnásobný. Celek doplňují multimediální části zajišťující hardwarovou akceleraci videa včetně 1080p H.264/VC-1/MPEG-4, pro H.264 dokonce i kompresi, dále zvuku ve formátech AAC, AMR, WMA a MP3, kompresi i dekompresi JPEG formátu a mnohé další. Nechybí ani obrazový signálový procesor, v čipu je též podpora pro až 12Mpix fotoaparát s pokročilejším zpracováním vstupu (automatické vyvážení bílé, autofokus, expozice atd.). Výstupy jsou hned dva nezávislé, na HDMI 1:3 je podpora pro až 1920×1080, u DVI 1680×1050 a konečně analogové CRT monitory mohou dostávat signál až v 1600×1200 a nechybí ani TV-out pro PAL/NTSC.
Jestli se až dosud 40nm výroba u TSMC na velkých GPU ATI RV870 a Nvidia „Fermi“ mírně řečeno „zakuckávala“, prťavoučká Tegra 250 problém nebude, protože její výroba samozřejmě probíhá 40nm. Celkově Nvidia slibuje až čtyřnásobný výkon čipu oproti předchozí generaci a až 10násobný oproti konkurenčním řešením (to jistě hovoří zejména o grafické části, na které běhá celkem slušně i Unreal Engine).
Další klíčovou otázku energetické náročnosti Nvidia shrnuje v konstatování, že řešení postavené na Tegře 2 zvládne 16 hodin FullHD videa na jedno nabití typického akumulátoru v příslušném zařízení (hovoří o 5palcovém tabletu), resp. až 140 hodin hudby. Využití vedle „chystrých telefonů“ nalezne Tegra 250 i v tabletech, IPTV (např. D-Link Boxee Box), automobilech (třeba Audi je partnerem Nvidie) a „smartboocích“.
Když už jsem to naťukl, sluší se to dokončit. Ano, podle aktuálních zpráv, které má DigiTimes k dispozici, se výtěžnost 40nm procesu u výrobců čipů (a nám jde v tomto kontextu hlavně o TSMC vyrábějící GPU pro ATI i Nvidii), výrazně zvýšila a dosahují tak v průměru 70 % a ani to není samozřejmě konečná.
Znamená to několik věcí: Za prvé se již podařilo (i přes loňskou horší výtěžnost) dostat na trh slušné množství radeonů generace DirectX 11, takže trh je již o trochu méně hladový a rostoucí výtěžnost jej nasytí o to rychleji. Za druhé již můžeme považovat chystanou novou generaci GPU Nvidia za produkt v sériové výrobě a neoficiální drby o tom, že Nvidia uvede Fermi na trh stylem mnoha karet na pultech, by nakonec mohly být splnitelné (ale nebudu předbíhat, něco více si povíme zase příští týden). Každopádně kromě toho zlepšují 40nm výtěžnost i další výrobci včetně těch, kteří pro Xilinx vyrábějí jeho čipy FPGA.
Nová verze licencí prostého rozhraní DisplayPort je na světě a přináší obvyklé evoluční novinky. Pochopitelně se zvyšuje samotný datový tok rozhraní hned na dvojnásobek, a sice 21,6 Gbps (5,4 Gbps/linka), což umožní používat vyšší rozlišení/obnovovací frekvence/barevné hloubky včetně obligátního 3D, které se nám letos bude hrnout do obýváků, ale také třeba 3840×2160/30bit barvy nebo rovnou rozlišení 4k×2k.
Nově je možno k jednomu výstupu z grafiky připojit více monitorů. Tento „multistreaming“ umožňuje posílat například dva signály nekomprimovaného videa v 2560×1600/60 Hz, nebo čtyři 1920×1200, případně jiné kombinace, které se vejdou do datového toku.
Rychlejší je nyní i obousměrná komunikace, takže využívání volné kapacity pro USB nebo Ethernet již téměř nic nebrání ani z praktického hlediska, včetně podpory jisté ochrany těchto přenosů. Po DisplayPortu lze posílat i zvukové stopy z Blu-ray filmů, ať již něco typu Dolby Digital, nebo DTS. Konektory jako takové se nemění a vypadá to, že Apple na noteboocích i ATI na grafikách Eyefinity jsou prvními tahouny v prosazení konektoru miniDP. VESA očekává v nadcházejících letech výrazně zrychlenou penetraci DisplayPortu na trh. Není důvod se jí bránit, na rozdíl od HDMI se za DisplayPort neplatí licenční poplatky a DVI i D-Sub jsou již „překonané“.
Legendu jménem PowerVR netřeba představovat, stojí za řadou inovací v grafickém světě, ale poslední roky tráví převážně ve svých vlastních laboratořích a vyvíjí mobilní řešení, z nichž jedním je (dnes již zastaralé) grafické jádro čipsetu Intel GMA 500 („Poulsbo“) dodávané převážně v netboocích s Atomy, další třeba IGP v Atomu CE4100.
Žhavou novinkou firmy je grafické jádro PowerVR SGX545, které přináší architekturu DirectX 10.1, resp. OpenGL ES 2.x, resp. OpenGL 3.2, resp. OpenCL 1.0. Výkonově umí 40 miliónů polygonů/s, 1 Gpix/s fillrate, a to při 200MHz taktu. Poslední zprávy hovoří o tom, že jistý velký partner již licenci na nové jádro má a všeobecně se předpokládá, že je to možná právě Intel.
První dekádu života na CES 2010 oslavila SD Card Asociation, právě v lednu 2000 totiž firmy Panasonic, SanDisk a Toshiba tuto organizaci založily a představily nový standard SD doprovázený ukázkou karet s kapacitou 8 MB. Podívejme se na časovou osu:
Pokud bychom vzali jako platné, že na trhu se co nevidět objeví minimálně 64GB karty SDXC (tedy že budou reálně v obchodech), pak za deset let vzrostla kapacita dostupných karet tohoto formátu 8 000×. SD(HC/XC) pomalu ale jistě vytlačily (svého času za podpory MMC) hloupé proprietární nebo drahé formáty jako xD, které uměle držel na přístrojích snad jen Olympus v posledním záchvěvu (FujiFilm si svůj omyl uvědomil dříve) a i Sony již v nových kompaktech umožňuje vedle Memory Sticku používat i karty SDHC. V Profi segmentu stále odolává CompactFlash, ale nechme se překvapit.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: