Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedia jedná s velkými technologickými firmami o uzavření dohod podobných té, kterou má s Googlem. Snaží se tak zpeněžit rostoucí závislost firem zabývajících se umělou inteligencí (AI) na svém obsahu. Firmy využívají volně dostupná data z Wikipedie k trénování jazykových modelů, což zvyšuje náklady, které musí nezisková organizace provozující Wikipedii sama nést. Automatické programy
… více »Evropská komise obvinila síť 𝕏 z porušení unijních pravidel, konkrétně nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). Vyměřila jí za to pokutu 120 milionů eur (2,9 miliardy Kč). Pokuta je podle názoru amerického ministra zahraničí útokem zahraničních vlád na americký lid. K pokutě se vyjádřil i americký viceprezident: „EU by měla podporovat svobodu projevu, a ne útočit na americké společnosti kvůli nesmyslům“.
Ani na chvíli nepochybuji, že se tak stane na výstavě CES 2010. Intel dle Digitimes uvede čtyři nové mobilní procesory Core i5 520M, i5 430M, i3 350M a i3 330M, všechny vybavené mobilní grafikou jako součástí CPU (viz podrobnější informace z IDF), která poběží na 500, resp. 667 MHz. Frekvence samotných CPU bude pro 430M, 350M a 330M stanovena na 2,26, resp. 2,26, resp. 2,13 GHz, i5 430 navíc ponese Turbo, které jej bude moci povýšit až na 2,53 GHz (i3 Turbo nemají).
Německý eshop HPM-Computer se, bohužel pro Intel, mírně „prokecnul“ a vypustil předčasně informace o cenách a parametrech chystaných desktopových procesorů. Protože jde v tuto chvíli již o informaci několik dnů starou, která beztak obletěla svět, dovolme si se na tyto údaje podívat.
Podivně vypadajících hodnot TDP se neděste, udávají spotřebu včetně IGP části. Doufejme, že se Intelu zadaří zplodit i rozumně funkční ovladače pod Linux (byť to nezávisí jen a pouze na něm), na trhu bude za několik týdnů zase o něco veseleji. Ještě explicitně dodám, že ve všech případech jde o dvoujádra, některá s HyperThreadingem, některá s Turbo, cenově posazená od příjemných ~2 000 Kč.
Mezi herními nadšenci asi nejočekávanější předvánoční grafika konečně dorazila na trh. Radeon HD 5970 přináší dvě 40nm GPU DX11 generace, celkem 2 GB pamětí GDDR5 a celkově 4,3 miliardy tranzistorů v grafických procesorech.
Výpočetně se svými 3200 stream procesory dosáhne na 4,64 TFLOPs v single-precision, schopnostem ale logicky odpovídá poměrně vysoká spotřeba v klidu i v zátěži. Nicméně, kdo má ~13 000 Kč na tuto kartu, ten má jistě na účty za elektřinu.
ATI slibuje v referenčním designu kvalitní realtime měření odběru, špičkové digitální napěťové regulátory Voltera, japonské keramické kondenzátory a vapor-chamber chlazení schopné poradit si i se 400 watty tepla. Přetaktování se tak prakticky nekladou žádné meze.
Neslavná 40nm pouť provázená dlouhé měsíce problémy s výrobou u TSMC pokračuje v podání Nvidie další low-end kartičkou. GeForce GT 240 sedí svými parametry mezi modely GT 220 a GTS 250. Přináší 40nm GPU taktované na 550 MHz s 96 stream procesory taktovanými na 1,34 GHz doprovázenými až 1 GB 128bitových pamětí typu DDR3 (0,9 GHz), GDDR3 (1,0 GHz) nebo GDDR5 (1,7 GHz). Za běhu si přitom nevezme více než 69 W, vystačí si tedy s napájením z PCI Express slotu. Její problém vak spočívá v tom, že zatímco GeForce GTS 250 se 128 stream procesory koupíte za ~2 300 Kč, tento znatelně pomalejší model za 1 900 Kč. Posledním důležitým faktorem pochopitelně je TDP modelu GTS 250, které si s hodnotou 150 W jednoduše PCI Express napájení vyžádá (1×6pin). A jen tak mezi námi děvčaty, kartu mám z Nvidie přislíbenu, takže se s nejvyšší pravděpodobností na její schopnosti pod Linuxem v dohledné době podíváme podrobněji.

Tytam jsou pochopitelně doby pamětí SDR či DDR1 s časováním ve stylu CL2 (či dokonce CL1,5, pokud si je vybavíte). DDR3 jdou cestou pomalejších časování, avšak o to vyšších frekvencí. Nejnovějším počinem jsou moduly G.Skill z řady π běhající na efektivních 2200 MHz s časováním CL7-10-10-28, což je na tuto frekvenci velice slušné, zejména pokud doplním napětí 1,65 V. Do prodeje jde dvoukanálový 4GB kit, jehož součástí pochopitelně bude malý ventilátorek, moduly jsou přitom optimalizovány pro Core i7860 a 870 platformy Lynnfield. Cena je však kapitola dosud neodhalená.

Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
. Serverové CPU mají velkou cache a dobré spojení mezi sebou, takže rychlost paměti není až tak kritická. Stejně tak spojení s pamětí bylo trochu jinde, dnes je řadič přímo v procesoru a to i v PC, takže si každý procesor obsluhuje tu "svou" sadu pamětí. Dále periferie jsou mnohem více samostatné než v PC. Tedy komunikují pokud možno přímo, bez nutnosti řízení ze strany CPU a také mají vlastní paměti, takže po DMA neotravují tu systémovou (což je dost oblíbená kratochvíle integrovaných grafik na PC). Ty RAMky jsou obyčejné DDR2-něco s úplně obyčejným časováním, herní počítač by si o to ani kolo neopřel.
Ale mají navíc kontrolu chyb (ECC), takže zatímco PC by si vesele spadl (nebo alespoň uložil vadná data na disk), server o tom ví. Server je vyladěn pro běh mnoha úloh současně zatímco PC pro jednu. Ono to není ani tak o samotné paměti, ty čipy jsou tuctové zboží, jako spíš o celku.