Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
AMD včera formálně uvedla na trh nový hi-endový Radeon R9 290X. Nástupce generace GCN povýšil o zhruba 50 % tranzistorů v GPU navíc a jeho výkon také letí nahoru. Jelikož jsem se zde již několikrát o tomto modelu zmiňoval, dnes vás v případě zájmu jen odkazuji na výborný technologický rozbor Jirky „no-Xe“ Součka na Deep in IT. Recenze jsou již také k dispozici na českých i anglických webech, výkonově jde o kartu v noha testech srovnatelnou s GeForce GTX Titan a v řadě testů jej překonávající. Jak jsem minule uvedl, AMD tedy srovnala krok s Nvidií a přitom by měla svůj model nabídnout za výbornou cenu: potvrzena je evropská 399 € + DPH, což v přepočtu činí 12 500 Kč. Zatím byly představeny jen modely držící se referenčního designu včetně chladiče, nereferenční ale čekejme patrně již v průběhu listopadu či prosince.
Dle slov šéfa Intelu Briana Krzanicha se firmení vědci ještě plně nevypořádali s kvalitou 14nm výroby a trápí je příliš vysoké množství defektů na waferech. Řešení tohoto projektu si dle dosavadních odhadů vyžádá zhruba další čtvrt rok navíc, takže 14 nm tick zvaný „Broadwell“ přijde až koncem příštího roku, a to pouze pro Ultrabooky – běžné notebooky s čipy o vyšším TDP, nebo nedejbože desktopy, zatím ostrouhají, těch se bude týkat až rok 2015. Do té doby nás v deskoptech tedy již s definitivní platností čeká maximálně tak „Haswell Refresh&lqduo;. Na „Broadwellu“ se bude ještě pracovat též z energetického hlediska. Mimochodem, ač ten desktopový bude pasovat do současné „haswellovské“ patice LGA1150, nebude kompatibilní se všemi deskami, jelikož bude vyžadovat nové napájecí featury (VCCST a V_PROC_IO).
Tam, kde Intel chrlí na trh již druhou generaci 22nm čipů a ladí řekněme poslední detaily startu 14nm výroby, AMD zatím stále „trpí“ na 32nm, resp. 28nm výrobě svých CPU, GPU a APU. Na 32 nanometrech jsou vyráběny současné procesory, ať již hi-endové řady FX „Piledriver“, nebo vyšší APU pro socket FM2, tedy „Trinity“ a „Richland“, 28nm výroba je používána vedle GPU také na úsporná APU s jednoduššími procesorovými jádry „Jaguar“. A až do zhruba stejné doby, jako u Intelova „Broadwellu“ (druhá polovina 2014 až začátek 2015) se to nezmění. AMD je nyní z hlediska 20nm výroby (budoucí velké čipy), tak 14nm (úsporné čipečky pro (ultra)mobilní segment – připomenu, že jde zejména o proces 14XM u GlobalFoundries) ve fázi tape-out. Pokud včera AMD uvedla obrovské 28nm GPU „Hawaii“ na Radeonu R9 290X, pak si sami sečtěte 1 a 1: nic diametrálně lepšího mezi grafikami od AMD do konce příštího roku, kdy by mohla přijít 20nm generace, nečekejme.
14nm FinFET proces 14XM u GlobalFoundries pak přinese v podání AMD jak úsporná x86 APU, tak první významné čipy ARM. Jejich vydání ale přijde později, a to někdy v průběhu první poloviny roku 2015. Tolik informace od Lisy Su, vicepresidentky AMD.
V tomto kontextu ale ještě doplním, že AMD zase po delší době skončila za daný kvartál v černých číslech. A nebylo to díky prodeji vlastních budov či něčeho podobně „chytrého“. Firma při obratu 1,46 miliardy dolarů vykázala zisk 48 miliónů. když bychom od toho odečetli peníze získané prodejem singapurských budov, které si firma obratem zase pronajala, pak by zisk byl i tak: 22 miliónů dolarů. Je to sice ve srovnání s čísly taková ušmudlaná výhra, ale tak to bylo s AMD po většinu její existence. Možná se ale tímto ukazuje, že strategie šéfa, který vymetl pavouky a staré struktury a začal bořit dogmata (tj. přidal do firemního portfolia ARM a naopak trochu utlumil hi-end deskotpové procesory x86), vede k vítěznému cíli. Nepochybně náš čekají další dobré zprávy, jelikož AMD má uloveny zakázky pro výrobu APU v Playstation 4 i Xboxu One, a to je jistý kšeft minimálně pro příštích 5 až 10 let. Navíc se silněji tlačí i do HPC segmentu. Ve srovnání s diletantstvím někdejšího AMD CEO Hectora Ruize (přezdívaného Hector Ruin), který doslova pohřbil veškerý úspěch Socket A Athlonů a zabil svého času nástup Athlonů 64, si Rory Read vede daleko lépe.
Společnost Eye-Fi jistě netřeba představovat, je nejznámějším a nejstarším výrobcem SD karet s WiFi rozhraním přímo v sobě. Nejnovější karta Eye-Fi Mobi konečně nabízí kapacitu 32 GB, což tu chybělo. Přichází s ní i aplikace pro iOS či Android (explicitně je zmiňován i Kindle Fire), karta podporuje automatické stahování snímků skrze WiFi. Vše může běžet tak, že ve fotoaparátu se na kartu standardně ukládá RAW+JPEG a JPEG je okamžitě uploadován do zařízení „spárovaného“ 10místným kódem s kartou. Totéž platí i pro videa.
Nová 32GB karta vyjde na baťovských 99,99 dolarů. Potřebujete samozřejmě podporu ve foťáku (to většina zvládá) a pak nějaké to zařízení s WiFi, kam se budou fotografie kopírovat. Sluší se ale dodat, že Eye-Fi má celou věc uzavřenou a chráněnou patenty. Podpora v Linuxovém světě ale existuje. Kromě této přichystala firma 16GB a 8GB variantu, ty jsou cenově ještě méně zajímavé: 79,99, resp. 49,99 dolarů. Oproti kartám Eye-Fi Pro X2, které vyžadují spárování s počítačem s nainstalovanou aplikací, je řada Eye-Fi Mobi jednodušší právě v tom, že s pomocí 10místného kódu lze kartu spojit s prakticky libovolným řízením kategorie smartphone/tablet. Nepodporuje právě ale přenos velkých RAW souborů či napojení na domácí WiFi.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Cože? Nějaká široká studna? Intel by potřeboval konkurenci.