Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Archival Disc, jak zní název nové technologie, vlastně není zas až tak nová. Obě firmy sice pro pozdější léta (bez bližšího upřesnění) slibují kapacity 500 GB a později dokonce 1 TB / disk, ale začínat bude tento formát příští rok s kapacitou 300 GB. Tu přitom tvoří pomocí oboustranného třívrstvého optického disku, tedy v celkem šesti vrstvách.
To dává v průměru čistou kapacitu na vrstvu zhruba 50 GB, což je jen „co by kamenem dohodil“ od v průměru 33GB kapacity Blu-ray disků typu BDXL, které nabízejí 100 GB ve třech vrstvách, resp. 128 GB ve čtyřech vrstvách. A podobnost to není náhodná. Samotný Blu-ray formát používá modrolaserový snímací systém s vlnovou délkou 405 nanometrů a numerickou aperturu 0,85. Stejné parametry používá i Archival Disc, liší se pouze tím, že rozteč stop je 225 nanometrů (namísto 320 u Blu-ray) a délka datového bitu je 79,5 nm (namísto původních 150 nm). Použit je tedy stejný typ laseru, ale s hustším záznamem, mimochodem ve formátu „Land and Groove“, jaký používaly již disky DVD-RAM.
Jako ECC je použit samoopravný kód typu Reed-Solomon. Prvotní využití nalezne tento systém primárně v profesionálním nasazení, pro archivaci dat. Spotřebitelskou verzi zatím Panasonic ani Sony neplánují, nebo se o ní alespoň nezmiňují. Blu-ray byl uveden na trh v souvislosti s videem o rozlišení 1920×1080, a to v dobách, kdy online streamování obsahu ve špičkové kvalitě bylo jen snem. Dnes doba pokročila a ač sice přichází 4× větší rozlišení (základní UltraHD, tedy 3840×2160), díky papírově až 2× efektivnější H.265 kompresi je možné na dnešních internetových linkách streaming realizovat, nebo použít pro 2× větší objem dat právě BDXL média (původní Blu-ray má 25GB jednovrstvá, resp. 50GB dvouvrstvá média). V oblasti příchodu spotřebitelské verze Archival Discu bych tak zatím byl spíše skeptický. Bude to drahé (zejména případná záznamová média, tedy „AD-R“ či „AD-RE“) a trh to zatím nepotřebuje.
Mimochodem, je to zhruba 10 let, co se Blu-ray technologie začala objevovat v podobě prvních reálných produktů. Mezi Blu-ray a DVD byl rozestup kratší. Zkrátka je nejvyšší čas na něco co pojme stále rostoucí objemy dat. Nutí mě to ale také připomenout nedávnou zprávu o Blu-ray archivním systému Facebooku. Asi už tuším, jak bude vypadat u tohoto Velkého bratra příští generace .
Osobně považuji nedávno uvedené GeForce GTX 750 a GTX 750 Ti za aktuálně nejzajímavější volbu na hraní pod Linuxem. Parádně úsporné grafiky za solidní peníze, na nichž se navíc výrobci předhánějí v tom, kdo uvede ještě výše taktovaný model. Dovolím si tedy představit to z nabídky, co je k dispozici v Česku v rámci modelu GTX 750 Ti.
Nutno na úvod doplnit, že referenční parametry GeForce GTX 750 Ti jsou tyto: takt GPU 1,02 GHz (GPU Boost 1,085 GHz), efektivní takt GDDR5 pamětí 5,4 GHz. CUDA jader je 640, karta si vystačí s 300W zdrojem.
První v abecedě je ASUS, jehož GTX750TI-OC-2GD5 má GPU taktované na 1,072/1,150 GHz a paměti na referenčních 5,4 GHz. EVGA nabízí model GeForce GTX 750 Ti FTW w/ ACX Cooling 2GB s 1,189/1,268GHz GPU a pamětmi na referenčním taktu. Velmi zajímavý Gainward GeForce GTX 750 Ti „Golden Sample“ šlape na 1,202/1,281 GHz s 6,008GHz GDDR5 pamětmi. Gigabyte jde u GPU asi nejvýše, nově ohlášená GV-N75TWFOC-2GI nabízí 1,215/1,294GHz GPU a referenční paměti. Karta navíc umí spojit oba HDMI 1.4 výstupy do dual-mode a poskytnout tak 4096×2160/60 Hz. Doporučen je 400W zdroj. MSI nabízí N750Ti Twin Frozr IV 2GD5/OC Gaming s 1,085/1,163GHz GPU a referenčními pamětmi. Možná zajímavěji než Gigabyte působí PALIT GTX 750 Ti StormX Dual 2GB: GPU běží na 1,202/1,281 GHz, paměti pak také výrazně výše, na efektivních 6,008 GHz (podobnost s Gainwardem „je čistě náhodná“). Peloton uzavírá Zotac s GTX 750 Ti OC 2GB drží konzervativně: 1,046/1,124GHz GPU, referenční paměti.
Ač se společnost Apple poměrně snaží, stále potřebuje a i v budoucnu bude potřebovat výrobní kapacity svého úhlavního nepřítele, jihokorejského Samsungu. Ono, když odbočím, by se jí totiž jednoho dne mohlo podobně vymstít, být plně, nebo většinově závislá na někom jiném, v tomto případě TSMC. Ale to teď není důležité. Co stojí za pozornost, je chystané SoC Apple A8, které je připraveno pro 20nm technologii a jelikož – jak by pravil jeden známý – „ovcí je na světě pořád dost“, potřebuje Apple veškeré sehnatelné výrobní kapacity. A tak se stále vedle přesouvání výroby k TSMC, drží i Samsungu.
Obě tyto společnosti nyní pro Apple nová SoC uvedenou technologií již vyrábějí (minimálně v testovacím režimu, ale kdo ví, třeba už nějaké ty dobré wafery putují do skladů pro pozdější komerční využití). Výtěžnost výroby se má u obou pohybovat přibližně kolem 50 % a Samsung je při tom levnější než TSMC. Foxconn má prý letos pro Apple vyrobit hned 60 miliónů telefonů typu iPhone 6, o iPadech se zpráva nezmiňuje.
TSMC ohlásila, že i přes počáteční zpoždění rozjezdu 20nm výroby očekává, že celou jednu pětinu jejích příjmů v posledním čtvrtletí tohoto roku, budou tvořit právě 20nm wafery. Objemy výroby 20nm technologií celý letošní rok jen porostou.
Závěrem mi dovolte jednu poznámku, která není hardwarovou novinkou, ale která s ohledem na popularitu daných produktů musí být hlášena. Kingston v posledních týdnech v tichosti nahradil dosavadní oblíbená SSD řady V300 novými typy s výrazně pomalejšími NAND flash čipy. Ceny tak sice klesly, a to poměrně příjemně, SSD ale poskytují podstatně horší přenosové rychlosti, zejména rychlost zápisu klesla výrazně. Podrobnosti shrnuje WIFT na DIIT.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Osobně považuji nedávno uvedené GeForce GTX 750 a GTX 750 Ti za aktuálně nejzajímavější volbu na hraní pod Linuxem.Koupil jsem GTX 750 Ti Boost pred vanoci a mam s ni same dobre zkusenosti. Prostredi KDE je skvele plynule, filmy jedou pres GPU a ne CPU a hry jsou krasne plynule se vsemi efekty (HL2, Portal2, L4D2, pod win i GTA4 (posledni tot duvod pro win)). Parada, na bezne domaci pareni vrele doporucuji.