Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Archival Disc, jak zní název nové technologie, vlastně není zas až tak nová. Obě firmy sice pro pozdější léta (bez bližšího upřesnění) slibují kapacity 500 GB a později dokonce 1 TB / disk, ale začínat bude tento formát příští rok s kapacitou 300 GB. Tu přitom tvoří pomocí oboustranného třívrstvého optického disku, tedy v celkem šesti vrstvách.
To dává v průměru čistou kapacitu na vrstvu zhruba 50 GB, což je jen „co by kamenem dohodil“ od v průměru 33GB kapacity Blu-ray disků typu BDXL, které nabízejí 100 GB ve třech vrstvách, resp. 128 GB ve čtyřech vrstvách. A podobnost to není náhodná. Samotný Blu-ray formát používá modrolaserový snímací systém s vlnovou délkou 405 nanometrů a numerickou aperturu 0,85. Stejné parametry používá i Archival Disc, liší se pouze tím, že rozteč stop je 225 nanometrů (namísto 320 u Blu-ray) a délka datového bitu je 79,5 nm (namísto původních 150 nm). Použit je tedy stejný typ laseru, ale s hustším záznamem, mimochodem ve formátu „Land and Groove“, jaký používaly již disky DVD-RAM.
Jako ECC je použit samoopravný kód typu Reed-Solomon. Prvotní využití nalezne tento systém primárně v profesionálním nasazení, pro archivaci dat. Spotřebitelskou verzi zatím Panasonic ani Sony neplánují, nebo se o ní alespoň nezmiňují. Blu-ray byl uveden na trh v souvislosti s videem o rozlišení 1920×1080, a to v dobách, kdy online streamování obsahu ve špičkové kvalitě bylo jen snem. Dnes doba pokročila a ač sice přichází 4× větší rozlišení (základní UltraHD, tedy 3840×2160), díky papírově až 2× efektivnější H.265 kompresi je možné na dnešních internetových linkách streaming realizovat, nebo použít pro 2× větší objem dat právě BDXL média (původní Blu-ray má 25GB jednovrstvá, resp. 50GB dvouvrstvá média). V oblasti příchodu spotřebitelské verze Archival Discu bych tak zatím byl spíše skeptický. Bude to drahé (zejména případná záznamová média, tedy „AD-R“ či „AD-RE“) a trh to zatím nepotřebuje.
Mimochodem, je to zhruba 10 let, co se Blu-ray technologie začala objevovat v podobě prvních reálných produktů. Mezi Blu-ray a DVD byl rozestup kratší. Zkrátka je nejvyšší čas na něco co pojme stále rostoucí objemy dat. Nutí mě to ale také připomenout nedávnou zprávu o Blu-ray archivním systému Facebooku. Asi už tuším, jak bude vypadat u tohoto Velkého bratra příští generace .
Osobně považuji nedávno uvedené GeForce GTX 750 a GTX 750 Ti za aktuálně nejzajímavější volbu na hraní pod Linuxem. Parádně úsporné grafiky za solidní peníze, na nichž se navíc výrobci předhánějí v tom, kdo uvede ještě výše taktovaný model. Dovolím si tedy představit to z nabídky, co je k dispozici v Česku v rámci modelu GTX 750 Ti.
Nutno na úvod doplnit, že referenční parametry GeForce GTX 750 Ti jsou tyto: takt GPU 1,02 GHz (GPU Boost 1,085 GHz), efektivní takt GDDR5 pamětí 5,4 GHz. CUDA jader je 640, karta si vystačí s 300W zdrojem.
První v abecedě je ASUS, jehož GTX750TI-OC-2GD5 má GPU taktované na 1,072/1,150 GHz a paměti na referenčních 5,4 GHz. EVGA nabízí model GeForce GTX 750 Ti FTW w/ ACX Cooling 2GB s 1,189/1,268GHz GPU a pamětmi na referenčním taktu. Velmi zajímavý Gainward GeForce GTX 750 Ti „Golden Sample“ šlape na 1,202/1,281 GHz s 6,008GHz GDDR5 pamětmi. Gigabyte jde u GPU asi nejvýše, nově ohlášená GV-N75TWFOC-2GI nabízí 1,215/1,294GHz GPU a referenční paměti. Karta navíc umí spojit oba HDMI 1.4 výstupy do dual-mode a poskytnout tak 4096×2160/60 Hz. Doporučen je 400W zdroj. MSI nabízí N750Ti Twin Frozr IV 2GD5/OC Gaming s 1,085/1,163GHz GPU a referenčními pamětmi. Možná zajímavěji než Gigabyte působí PALIT GTX 750 Ti StormX Dual 2GB: GPU běží na 1,202/1,281 GHz, paměti pak také výrazně výše, na efektivních 6,008 GHz (podobnost s Gainwardem „je čistě náhodná“). Peloton uzavírá Zotac s GTX 750 Ti OC 2GB drží konzervativně: 1,046/1,124GHz GPU, referenční paměti.
Ač se společnost Apple poměrně snaží, stále potřebuje a i v budoucnu bude potřebovat výrobní kapacity svého úhlavního nepřítele, jihokorejského Samsungu. Ono, když odbočím, by se jí totiž jednoho dne mohlo podobně vymstít, být plně, nebo většinově závislá na někom jiném, v tomto případě TSMC. Ale to teď není důležité. Co stojí za pozornost, je chystané SoC Apple A8, které je připraveno pro 20nm technologii a jelikož – jak by pravil jeden známý – „ovcí je na světě pořád dost“, potřebuje Apple veškeré sehnatelné výrobní kapacity. A tak se stále vedle přesouvání výroby k TSMC, drží i Samsungu.
Obě tyto společnosti nyní pro Apple nová SoC uvedenou technologií již vyrábějí (minimálně v testovacím režimu, ale kdo ví, třeba už nějaké ty dobré wafery putují do skladů pro pozdější komerční využití). Výtěžnost výroby se má u obou pohybovat přibližně kolem 50 % a Samsung je při tom levnější než TSMC. Foxconn má prý letos pro Apple vyrobit hned 60 miliónů telefonů typu iPhone 6, o iPadech se zpráva nezmiňuje.
TSMC ohlásila, že i přes počáteční zpoždění rozjezdu 20nm výroby očekává, že celou jednu pětinu jejích příjmů v posledním čtvrtletí tohoto roku, budou tvořit právě 20nm wafery. Objemy výroby 20nm technologií celý letošní rok jen porostou.
Závěrem mi dovolte jednu poznámku, která není hardwarovou novinkou, ale která s ohledem na popularitu daných produktů musí být hlášena. Kingston v posledních týdnech v tichosti nahradil dosavadní oblíbená SSD řady V300 novými typy s výrazně pomalejšími NAND flash čipy. Ceny tak sice klesly, a to poměrně příjemně, SSD ale poskytují podstatně horší přenosové rychlosti, zejména rychlost zápisu klesla výrazně. Podrobnosti shrnuje WIFT na DIIT.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Osobně považuji nedávno uvedené GeForce GTX 750 a GTX 750 Ti za aktuálně nejzajímavější volbu na hraní pod Linuxem.Koupil jsem GTX 750 Ti Boost pred vanoci a mam s ni same dobre zkusenosti. Prostredi KDE je skvele plynule, filmy jedou pres GPU a ne CPU a hry jsou krasne plynule se vsemi efekty (HL2, Portal2, L4D2, pod win i GTA4 (posledni tot duvod pro win)). Parada, na bezne domaci pareni vrele doporucuji.