Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Dát slova „konzervativní“ a „4core“ do jedné věty mohlo být divné leda tak v minulém roce. Respektive do příchodu SoC Nvidia Tegra 3, které vedle čtyř výkonných ARM jader přidalo ještě páté pro klidový běh, kdy uživatel nevyžaduje nic složitého (hraní apod.). Ze tří velkých novinek je Qualcomm jediným, kdo se i letos drží konceptu „dej tak 4 jádra a budeš king“. Nepochybuji ani na vteřinu o tom, že to bude plně dostačovat, ale budoucnost směřuje již jinam.
Každopádně Snapdragon 800 je nové quad-core SoC postavené na čtveřici Cortexů taktovaných až na 2,3 GHz, které doprovází GPU jádro Adreno 330, u nějž Qualcomm udává přítomnost patentované technologie Flex Render Technology. LPDDR3 paměti s maximálním taktem 800 MHz se připojují po 2×32bitové sběrnici, podporováno je 4k video až do 4096×2304, a to jak přehrávání, tak záznam. SoC podporuje až 4 digitální kamerky, 3D záznam a dokáže zpracovávat fotky až do celkové velikosti 55 Mpix (spojování dílčích snímků dohromady). Z komunikačních částí je zde samozřejmě vše obvyklé, včetně 4G LTE.
Vedle Snapdragonu 800 uvedl Qualcomm i Snapdragon 600. Ten nese pomalejší 1,9GHz čtyřjádro a GPU Adreno 320 s polovičním výkonem oproti Adreno 330. Ale i tak budou grafické operace oproti dosavadní genraci Snapdragon S4 Pro rychlejší až 3×. Produkty využívající Snapdragon 600 se objeví na trhu již na jaře, ty se Snapdragonem 800 až v létě. Výroba SoC je samozřejmě realizována 28nm technologií.
Popravdě, již nyní před koncem CESu, si dovolím říci, že Nvidia byla jedním ze zlatých hřebů celé akce. Uvedení Tegra 4 SoC se zhostil sám Jen-Hsun Huang, které vedle ní představil i navazující služby Grid (GPU cloud pro vzdálené výpočty předávané právě Tegře 4) a Shield (projekt herního ovladače, do kterého se obsah streamuje z Gridu a vše se zobrazuje až ve 4k na TV).
My se dnes soustředíme právě na Tegru 4, protože na ní bude pochopitelně stavět daleko více produktů než to, co předvedla sama Nvidia.
Srdcem Tegry 4 je opět 4core ARM Cortex A15, tentokrát ale ne 40nm, nýbrž 28nm. Doprovází jej opět úspornější jádro ARM pro klidový běh systému, kdy není vyžadováno příliš CPU či GPU výkonu. Nvidia jej nazývá Battery Saver Core. A jak se na tohoto výrobce sluší, GPU je vytvořené in-house, nikoli licencované od ARMu. Nová verze nabídne nikoli pouhých 12 GPU jader, ale rovnou 72. S ohledem na vyšší počet to vypadá, že tu bude nějaká inspirace Keplerem, ale protože Tegra 3 měla ještě GPU s fixním poměrem pixel:vertex shader jednotek a u ultramobilních čipů nemá unifikace valného smyslu, čekal bych stále ještě totéž, tedy architekturu na úrovni éry DirectX 9. Podrobnosti ale zatím Nvidia neprozradila.
Architektura čipu je uzpůsobena i pro výpočetní fotografii, kdy prakticky žádný snímek ani video nemusí být pořízen standardním slíznutím signálu z kamery, ale díky dnešním vysokorychlostním CMOS čipům může Tegra 4 zpracovat několik různých expozic jdoucích hned po sobě a uživateli vyplivnout rovnou snímek bez přepalů a s prokreslenými stíny – tedy jak fotografie, tak video jsou pořizovány v režimu HDR, ale v tom dobrém slova smyslu, který odpovídá původnímu významu „HDR“, nikoli těm omalovánkám, co Google při zadání HDR obvykle vyplivne.
I Tegra 4 si poradí se 4k videem, ať již s jeho příjmem, nebo výdejem (přehráváním) – ostatně právě to Jen-Hsun Huang osobně demonstroval za asistence 4k televizoru od LG. Volitelně lze zařízení s Tegrou 4 doplnit o přídavný čip Icera i500, který poskytne i 4G/LTE konektivitu, a to velmi rychlou, optimalizovanou.
Tegra 4 představuje výrazný pokrok oproti Tegra 3, ať již co do výkonu, tak i poměru výkon/spotřeba. Čip těží z vyladěného 28nm výrobního procesu HPL u TSMC, a tudíž je velmi úsporný a bude osazován jak do tabletů, tak i do smartphonů. Samozřejmě si ještě musíme počkat, jaká zařízení přijdou na svět, ale osobně na mě Tegra 4 udělala velmi dobrý dojem.
Na tom jednom úsporném jádře v Tegra 3 něco bude. Musíme to prozkoumat. ... takové myšlenky se jistě honily loni hlavou inženýrů v Samsungu a nakonec daly vzniknout něčemu, což by se dalo označit jako „Tegra 3 na steroidech“, nebo spíše „Tegra na pobytu v Pripjati“. Vyrostly jí totiž další tři jádra. Samsungem představený hi-end SoC Exynos 5 Octa totiž nese čtveřici výkonných jader Cortex A15 a čtveřici úsporných ARM big.LITTLE založených na A7.
jádra A15 šlapou na 1,8 GHz, A7 na 1,2 GHz. Výroba je, jak jinak, 28nm, a to přímo v továrnách Samsungu. O GPU zatím jihokorejský gigant podrobněji nehovořil, ale očekávat lze něco generického z řady Mali T-6xx. Takže ať již bude CPU část stejná nebo výrazně lepší než u Nvidie či Qualcommu, na rozluštění GPU hádanky, která bude hrát u tabletů s vysokým rozlišením v tomto roce významnou roli, si ještě počkáme. Stejně tak jako na cokoli dalšího, souvisejícího třeba s videem a fotkami.
Ač Samsung hovoří o nejvýkonnějším a energeticky nejúspornějším procesoru na světě, je to s ohledem na nedostatek informací prozatím spíše holub na střeše. Holub, který bude nepochybně pohánět spoustu letošních produktů Samsungu.
Co nám z letošních ARMů ještě chybí do skládačky, je nepochybně SoC, které bude Apple osazovat do příští generace smarpthonů, resp. tabletů. Ale Apple si tyto věci řeší na vlastních akcích, nikoli v rámci výstav, kde by se o pozornost médií musel prát s dalšími výrobci z řad svých konkurentů. Já osobně budu zvědav zejména na srovnání provozních parametrů, protože ač všichni výrobci budou svá ARM SoC vyrábět letos 28nm technologií, jistě zde budou viditelné rozdíly. Vyplatí se Applu jeho přechod od Samsungu k TSMC, nebo naopak bude moci Samsung z uvolněných kapacit vytěžit letos něco navíc? To ukáží nadcházející měsíce.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: