Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
APU rodiny Carrizo budou vyráběna 28nm procesem, pravděpodobně u GlobalFoundries. CPU jádra přinesou architekturu Excavator, která nastoupí po Steamrolleru z Kaveri. Excavator přinese další zlepšení poměru výkon/spotřeba , doprovodí jej 3. generace GPU architektury GCN. Minimálně prvotní verze podle všeho zůstane u DDR3-2133 pamětí, ostatně v mobilním segmentu pomalejších čipů s nízkým TDP se omezení nízkou propustností DDR3 neprojevuje, na rozdíl od desktopové verze Kaveri, která i z toho důvodu oficiálně podporovala DDR3-2400. Starší informace však Carrizu přisuzují též DDR4 řadič, uvidíme, jestli a kdy s tím AMD případně vyrukuje, ale u desktopové verze to myslím již bude nutnost. Carrizo-L nahradí současné nižší architektury Beema a Mullins, vše nastane příští rok.
V tomto kontextu připomenu novou iniciativu AMD na poli vývoje ovladačů Catalyst, které od příští generace grafik (Radeon R9 300 - je otázkou, jestli se to bude týkat i Carrizo APU), přejdou na modulární systém, kde kernelová část ovladače (zvaná amdgpu) bude vycházet z open-source ovladače radeon a nadstavbový modul uzavřených Catalystů (pochopitelně již mimo kernel) bude zprostředkovávat plnohodnotnou podporu OpenGL, OpenCL a ve svém důsledku i univerzální výpočetní architektury HSA. Next-gen Catalystů se dočkáme též v příštím roce, ale s nimi přijde to, že nová GPU budou v Linuxu podporována od okamžiku svého uvedení, jelikož AMD sama bude více pracovat na té základní kernelové části Catalystů a změny ihned lifrovat do upstreamu.
Ještě jedna drobnost, která není hardwarová, ale na vývoj HW u AMD může mít slušný vliv. Když před lety končil ve vedení AMD Hector Ruiz (pro svoji sebevražednou obchodní strategii, která málem stála AMD krk přezdívaný „Ruin“), byly položeny základy krizového stavu společnost, které Dirk Meier za svého působení zcela zvrátit neuměl. Po relativně krátkém hledání nakonec převzal žezlo ve firmě někdejší COO Lenova, Rory Read, a bylo jasné, že tam není navěky. Rory Read splnil roli krizového zachránce na jedničku, vyházel mnohé staré struktury a firmě radikálně překopal zaměření. Důvod, proč AMD již nekonkuruje Intelu na poli hi-end x86 procesorů je stejný, proč se jí tak daří na novém trhu APU a je konkurenceschopná s Nvidií mezi GPU. Rory Read svoji úlohu splnil a je na čase zase do čela firmy dosadit nikoli spíše manažera, ale spíše vědce.
Takovým člověkem je Dr. Lisa Su, která v AMD pracuje již pár let a předtím působila na inženýrských i manažerských pozicích ve Freescale Semiconductors či IBM a také v Texas Instruments. Uvidíme, jak převezme vedení firmy a nakolik zachová stávající zaměření společnosti. Jisté je, že nějaké změny - minimálně drobné - AMD čekají, na druhou stranu Lisa Su zastávala již nyní v AMD dostatečně vysokou pozici na to, aby se dalo říci, že současné i chystané produkty jsou z nemalé části její dítka.
S cenovkou 125 dolarů je model FX-8310 jednoznačně nejlevnějším osmijádrovým x86 procesorem na trhu. Jde samozřejmě o nejpomalejší model, taktovaný konkrétně na 3,4 GHz bez uvedení Turbo frekvence (takže Turbo má možná záměrně vypnuté, byť dřívější zdroje hovoří o 4,3GHz Turbo taktu). TDP je ale 95 W, což je fajn, nejde tedy zjevně o ty nejhorší čipy z waferů, u nichž by se dalo čekat 125W TDP.
Procesor je samozřejmě typu „Black Edition“, což značí odemčený násobič a možnost snadného přetaktování. České e-shopy tento procesor zatím nenabízejí, takže pokud bychom přepočetli cenu přes zahraniční a českou cenu též nového modelu FX-8370E či staršího FX-8350, dostaneme se někam na úroveň 3 200 Kč. A to za osmijádrový procesor.
Dva nejnovější přírůstky do stáje Nvidia, Maxwelly druhé generace, se hůře shánějí. Obraz, který se opakuje jednou za pár generací GPU, je zde znovu. Stav samozřejmě nebude setrvalý, ale Nvidii se opět po nějaké době povedlo velmi dobré GPU, karty prodává za velmi dobrou cenu a tak výrobní kapacity nestačí poptávce.
Uvidíme, jestli tento stav bude mít podobný efekt jako kupříkladu u GeForce 8800 GT před několika lety, kdy byl nedostatek karet na trhu tak velký a tak dlouhodobý, že si prodejci mohli dovolit nasadit vysoké marže, jimiž si mimo jiné kompenzovali tlak výrobců, kteří jim karty dodávali stylem „chcete-li 1ks GeForce 8800 GT, musíte k tomu odebrat XX ks low-endových ležáků“. Osobně v to nevěřím, jelikož se již neopakuje situace, kdy konkurenční ATI (nyní AMD) neměla na trhu adekvátní konkurenční produkty. Faktem ale je, že i v Česku je u GeForce GTX 970 a GTX 980 horší dostupnost a k dispozici jsou po pár kusech zejména méně zajímavé modely (buď na základních taktech za stejnou cenu jako OC s lepším chladičem, nebo naopak třeba neadekvátně drahé modely).
Vedle dvou nových desktopových grafik s vynikající efektivitou přichází též nová mobilní GPU. Stále postavena na 28nm technologii TSMC, ale i zde Nvidia ukazuje, co umí z této technologie vytěžit. Použit je totiž stejný čip GM204, ale kdo ví, možná lepší kousky, navíc částečně deaktivované. GeForce GTX 980M nabízí 1536 CUDA jader (tolik jich měla desktopová GeForce GTX 680), GeForce GTX 970M jich nese 1280. Takty jsou 1 038 MHz + Boost u vyššího modelu mířícího do notebooků zvládajících uchladit vyšší TDP, nižší model šlape na 924 MHZ + Boost.
Nvidia díky tomu může hovořit o tom, že tyto grafiky nabídnou až 80 % výkonu desktopových. Pochopitelně ale ve srovnání se sobě odpovídajícími kartami, taková 6GB GeForce GTX Titan Z s 2880 CUDA jádry je úplně jiná liga. Oproti GeForce GTX 680M má ale být ve hrách výkonu s GeForce GTX 980M až dvojnásobek. Doprovodný slajd hovoří o tom, jak se sbližuje výkon desktopových a mobilních grafik. To je jistě pravda, protože GeForce GTX 480 byla tak tragicky a ohavně nenažraná grafika, že jí nebylo rovno. A dodnes není. GeForce GTX 580 stavěla na již výrazně vylepšeném GPU, takže ono sbližování výkonu není dáno tím, že by byl obecný pokrok, ale prostým faktem, že výchozí bod porovnání - GeForce GTX 480 - byla z energetického hlediska zcela příšerná karta.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Doprovodný slajd