Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.
Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).
Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.
Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.
Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.
Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.
Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.
Kdo ví, možná s novým „video-micro43-Lumixem“ vychází Panasonic zákazníkům zase o něco vstříc, aby tak omezil snahy hackerů (nutno dodat že poměrně úspěšné) o prolamování tvrdých softwarových omezení jinak hardwarově vynikajících bezzrcadlovek řady GH. Ale vezměme to popořadě.
Lumix DMC-GH3 je přístrojem spadajícím do aktuální generace, což znamená 17,3Mpix (efektivně 16,1Mpix) BSI CMOS snímač velikosti „four-thirds“. Jeho velikost je tedy oproti kinofilmovému políčku („full-frame“) přibližně čtvrtinová, pročež můžeme s jistotou říci, že hustota snímacích bodů na snímači je přibližně taková, jakou by měl 64Mpixelový full-frame snímač. Mezi full-framy je ale dnes stropem 36Mpix CMOS v Nikonu D800, takže na jednu stranu musíme Panasonicu vysmeknout poklonu za to, jaký výstup umí z použitého čipu dostat a na druhou trochu posmutnět s konstatováním, že při použité výrobní technologii a matematickém aparátu by z klasických 12Mpix čipů lezlo něco ještě podstatně lepšího.
Gé há trojka fotí v až 4608×3456, video pak zaznamenává až v 1080/50p/60p + stereo (progresivně díky použití AVCHD 2.0 specifikace, která konečně před několika měsíci prolomila hloupý 1080/60i limit; nechybí ale ani MPEG-4/H.264). Zpracování signálu obstarává procesor Venus Engine VII FHD, rozsah citlivostí je 200 až 12800 (125 až 25600 v rozšířeném režimu). Hledáček nabízí LCD s 1744k body, 100% pokrytím a 1,34× zvětšením (vůči 2.0× cropu), hlavní displej je výklopný a otočný s 614k body, 3 palci úhlopříčky a technologií OLED. Závěrka nabízí časy 1/4000 až 60 sekund + bulb. Vše se ukládá na SD karty až po SDXC, z rozhraní je zde USB 2.0, mini-HDMI či zabudované WiFi (včetně podpory ovládání na dálku smartphonem). Tělo o rozměrech 133×93×82 mm při hmotnosti 550 g včetně akumulátoru – ten vydrží na pořízení 540 fotografií (dle metodiky CIPA). GH3 nám oproti GH2 trochu vyrostl a přibral.
Lumix DMC-GH3 je rozhodně sympatický přístroj, který je další kvalitní evolucí své řady. Vedle výše uvedeného ještě doplním přítomnost konektorů pro sluchátka a mikrofon, tělo chráněné proti vlhkosti/prachu, možnost volby mezi IPB či all-I snímky (s datovým tokem až 72 Mbps; AVCHD nabízí až 28 Mbps). GH3 dostal do vínku aktuální Light Speed AF, se kterým Panasonic udává zaostření za 0,1 sekundy včetně schopnosti sledovat rychle se pohybující objekty (k čemuž se hodí i údaje o 6 fps v plném rozlišení, resp. až 20 fps při 4 Mpix). Do prodeje půjde mimo jiné kit s objektivem s rozsahem 12 až 35 mm (24 až 70 mm po přepočtu na kinofilm).
Obě nové varianty Pentaxu K-5 II by v podstatě ani nestály za zmínku. Ano, oproti dosavadní zrcadlovce K-5 je zde třeba novější, podle všeho výrazně lepší AF modul, ale jinak snímač i 90 % výbavy se shoduje. Jde tedy opět o 16Mpix APS-C zrcadlovku vybavenou – dovolím si použít slovo kultovní – implementací BSI CMOS snímače Sony, která si v testech na DXO vysloužila donedávna vůbec nejvyšší naměřený dynamický rozsah, nemluvě o schopnosti dávat velmi pěkné RAWy i na vysoké citlivosti. Ale to stále není nic, čím by Pentax K-5 II, resp. jeho varianta K-5 IIs, vybočoval(a).
K-5 IIs totiž prodělal redukční dietu, konkrétně přišel o low-pass filtry. To, co provádí Leica se středoformátovým modelem S2, případně sám Pentax s modelem 645D, nyní přichází i do této levnější kategorie. Odstranění low-pass filtru vede k ostřejšímu obrazu, resp. schopnosti rozlišit jemnější detaily (princip low-pass filtru je v tom, že záměrně mírně rozostřuje obraz, aby tak přenesl barevnou informaci dané barvy i k okolním subpixelům, jak je na snímači rozděluje bayerova maska – podrobněji se v tom dnes vrtat nebudeme), na druhou stranu zase zvyšuje riziko vzniku barevného moaré. Názory na toto se různí, jsou situace, kdy je low-pass filtr opravdu jen ryze na škodu, ale na druhou stranu pro ne-úplně-expertního fotografa, případně pro univerzální použití je přeci jen vhodnější se jej držet, nicméně neoddiskutovatelným faktem je, že tam kde Nikon s variantou D800E nese cenovku přes 70 tisíc Kč, Pentaxův K-5 II bude stát přibližně pouze třetinu, a tak se stává vůbec nejlevnějším přístrojem své třídy, který nenese low-pass filtr (pomiňme přístroje se snímačem Foveon, to by bylo na úplně jinou debatu).
Lze říci, že majitelé Pentaxu K-5 mohou nadále zůstat zcela v klidu, pro ně se mění s novou verzí II jen minimum věcí a upgrade se prakticky nevyplatí. Majitelé starších, zejména těch postavených ještě na CMOS snímači Samsungu (tedy K20D a K-7), by ale mohli zbystřit. Ještě ale doplním jednu zajímavost ze specifikace: Pentak K-5 II(s) zvládne se svým akumulátorem D-LI90P nastřílet 980 fotografií (dle metodiky CIPA), což je v této třídě výtečné.
Zlí jazykové samozřejmě mohou Pentaxu vyčítat, že nesáhl po 24Mpix BSI CMOS snímači Sony, který nabízí ve svých přístrojích jak sama Sony, tak v jisté verzi i Nikon (v zrcadlovce D3200). Na Pentaxu K-5 II je znát, že jde spíše u narychlo uplácaný upgrade, protože se tato malá firma na více v době svého prodeje Ricohu asi nezmohla. Bohužel musím částečně souhlasit, bylo by velmi fajn, kdyby místo K-5 II přišel nějaký ten K-3 s 24Mpix snímačem, ale na to si holt ještě počkáme. Částečně ale oponovat: Při troše té sofistikovanější matematiky pro upscaling lze říci, že výstup z 16Mpix Pentaxu K-5 je často (většinou) lepší než z 24Mpix zrcadlovek Sony, takže ani vlastně není o co stát (krom papírově vyššího čísla).
A když už jsme u té Sony, tak si dejme ještě jednu nádhernou věcičku, byť s naprosto šílenou cenovkou. Sony totiž představila světově vůbec první full-frame digitální kompakt, navíc osazený světelným 35mm f/2.0 objektivem. Tomuto přístroji tepe v útrobách 24Mpix snímač ukládající fotografie o rozlišení přesně 6000×4000 s rozsahem citlivostí 100 až 25600. Displej tohoto kompaktu má 1229k bodů při 3palcové úhlopříčce, video je podporováno až po 1080/50p/60p, to vše v těle s rozměry 113×65×70 mm, hmotností 482 g a výdrží 330 snímků dle CIPA.
Má to jen jeden háček: na cenovce je napsáno 2800 dolarů, což v pouhém přepočtu (bez přirážek, marží či daní) dělá 54 500 Kč. Zkrátka a dobře, tohle vypadá na moc krásný foťák, ale za tu cenu a s nemožností výměny objektivu (v čemž zaostává za Leicou či Fuji) to nevidím moc dobře. Skoro bych to označil za takovou malou fotografickou variaci na Macbook Pro s Retina displejem: je to krásné, úžasné, ale drahé a bez možnosti cokoli (vy)měnit.
Tak už nám zbývá již jen zástupce kompaktů s trochu větším snímačem a víc než trochu světelnějším objektivem. Olympus XZ-2 iHS si již necháme do běžného pátěčního dílu a dnes si povíme o nejnovějším Canonu.
PowerShot G15 dostal do vínku 1/1.7" snímač typu BSI CMOS s rozlišením 12Mpix (4000×3000), fotografie ukládá s rozsahem ISO 80 až 12800, video zvládá až do 1080/24p H.264 + stereo, přičemž nabízí rozsah ohnisek (po přepočtu) 28 až 140 mm, tedy 5× zoom. Světelnost je přitom pěkných f/1.8 až 2.8.
Přístroje tohoto typu (kompakt s menším snímačem, ale světelným objektivem a podporou RAWu) jsou stále více populární a Canon si svou řadou G drží čelní postavení. Patnáctka nijak zvlášť nevybočuje z tradice, a to ani rozměry 107×76×40 či hmotností 352 gramů. Výdrž je 350 snímků (dle CIPA)
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
Omlouvám se za jazykové rýpnutí. Běžné překlepy a gramatické chyby přecházím bez poznámek, ale tohle je moc. Pro ten váš low-pass filtr se používá přes sto let český výraz dolní propust. Nevymýšlejte nesmysly a držte se existující terminologie.
Jeste ze autor napsal bezny termin low pass filter.Jinak k RAW: byl bych rád, kdyby se ujal nějaký český výraz. Jak se to vlastně čte? Er-Á-Dvojité vé? Nebo Ró? V každém případě je to použitelné jen na papíře. Kdykoliv to vypustím z úst, mám pocit, že mi protějšek nebude rozumět. Navíc to nejde skloňovat.
Má první reakce se týkala jen tvrzení, že low-pass filter je v českých zemích běžný výraz:
V článcích o fotoaparátech je to naprosto běžný výraz. Naopak, nejsem si jistý, jestli jsem vůbec někdy viděl, že by to někdo překládal.
Lumix DMC-GH3
Podle informací z českého zastoupení Panasonicu má stát Lumix GH3 asi 32 000 korun, GH3H - s objektivem 14-140mm - asi 45 000 Kč a GH3A - s objektivem 12-35mm - asi 55 000 Kč.Celkem sympatické ceny. Další informace na serveru www.dpreview.com.
Celkem sympatické cenyZa falešnou zrcadlovku s malým snímačem mi to jako sympatická cena nepřijde :(