abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | Nová verze

    Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:55 | IT novinky

    Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Komunita

    Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:33 | Komunita

    Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:22 | Nová verze

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:44 | Komunita

    openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.

    lkocman | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    včera 11:55 | IT novinky

    Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 11:33 | Humor

    Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti

    … více »
    Gréta | Komentářů: 98
    včera 10:22 | Pozvánky

    Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:

    Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (82%)
     (8%)
     (2%)
     (3%)
     (4%)
     (1%)
    Celkem 141 hlasů
     Komentářů: 11, poslední dnes 16:12
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    29.3.2006 00:19 victor8 | skóre: 24 | blog: blog | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Som rad, ze sa Jaderne noviny opat objavili na strankach Abicka... Konecne si zase mozem precitat nieco zaujimave o veciach, ktorym zatial rozumiem len minimalne... :-)

    Dakujem, Roberte!
    29.3.2006 06:55 Ja.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Jsem velice rad, ze nejsem jediny kdo ma pri cteni pootevenou pusu a zmatene si protira oci;-)
    29.3.2006 17:25 -nd-
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    taky se pridam a dekuji
    29.3.2006 07:47 bardolf | skóre: 8 | blog: chulimanga
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Super, diky za clanek!
    xvasek avatar 29.3.2006 07:50 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Tak to mi dneska zvedlo náladu, konečně pořádný článek. Dal bych pět bodů, ale dají se dát jenom tři.
    29.3.2006 08:04 laoce
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Aj mna velmi potesilo ze jaderne noviny neskoncili. To bola jedna z mala veci ktoru som si urcite nenechal ujst a vzdy si nasiel cas na precitanie :o) Vdaka
    David Ježek avatar 29.3.2006 08:20 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    ja se take pripojujis podekovanim za obnoveni. koneckoncu jsou to prave jaderne noviny, ktere me privedly na abclinuxu a koneckoncu i k linuxu jako takovemu hloubeji
    29.3.2006 08:37 Lada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Také se připojuji ke gratulantům a děkuji za obnovení tohoto seriálu. čtivo je to skutečně parádní. Díky.
    29.3.2006 08:38 Tomáš Šimek
    Rozbalit Rozbalit vše I já se připojuji
    už jsem tuhle čtvrthodinku velmi zajímavého čtení, které mne udržovalo alespoň trochu v povědomosti skoro obrečel. Takže paráda a děkuji
    29.3.2006 08:53 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Díky za Nové jaderné noviny (jenom doufám, že nedopadnou jako Nová softwarová sklizeň :-( ).

    Osobně bych v Jaderných novinách oželel dlouhou pasáž o radix stromech a udělal z ní samostatný článek. Dala by se k tomu přidat nějaká omáčka, ale zveřejnil bych to i v téhle podobě, prostě jen ze současného článku vyjmout část a osamostatnit jí - aby jednotlivé články zůstaly tematicky jednotné.

    Někoho třeba tyhle detaily nezajímají vůbec, někdo (jako já) si je přečte rád, ale jindy (Jaderné noviny čtu jako admin, radix stromy jako programátor - a můj mozek chce být někdy více adminem a na programování nemá náladu, jindy zase naopak :-) ). Navíc budu-li vyhledávat v budoucnosti něco o stromech, a vyskočí na mne Jaderné noviny, asi článek rovnou přeskočím, protože co v Jaderných novinách může být o programování stromů...
    29.3.2006 11:03 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Osobně bych v Jaderných novinách oželel dlouhou pasáž o radix stromech a udělal z ní samostatný článek.
    Díky za podnět. Sám jsem o tom uvažoval, ale pak jsem se rozhodl ponechat první z těchto "nových" dílů stejný jako na LWN s tím, že se čtenáři sami ozvou s připomínkami.

    Základním problémem je skutečnost, že na rozdíl od Kernel Traffic se zpravodajství z LWN nesnaží přinést shrnutí co nejvíce diskuzních témat z konference o jádře. Místo toho nabízí méně článků, které jdou více do hloubky. Rád bych JN sestavoval tak, aby jejich větší část byla stručným shrnutím debat z LKML. Do každého čísla by pak mohl být zařazen jeden rozsáhlejší článek o vybrané problematice.

    Bohužel však zatím nemám vhodný zdroj, ze kterého by šlo čerpat to zmiňované stručné shrnutí diskuzí. V dalších dílech tedy budu vycházet z LWN, ale zároveň budu hledat způsob, který by JN přiblížil jejich původnímu stylu.
    29.3.2006 10:07 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Vítej zpět, Roberte!
    29.3.2006 10:28 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Diky za obnoveni serialu. Je to parada. Akorat tyhle hutny clanky o programovacich technikach v kernelu bych dal do samostatneho clanku. Bral jsem vzdcky JN jako novinky z deni v Kernelu, ale ne jako instruktaz jak programovat. Ale jinak zajimave ctivo. Diky.
    29.3.2006 11:24 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Je to parádní, děkuji za článek :-). Taky se přimlouvám za oddělení radix stromů (a podobných témat) do samostatného článku.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    29.3.2006 11:31 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    citat tydje je fakt great!
    29.3.2006 11:53 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Zdravim

    Je skvele ze jsou JN zpet.

    Me se na JN vzdycky libylo takove to kdo, kde, s kym a za kolik. Nebo hadky o nejaky patch, apod. Uprimne, radix stromy sice muze byt zajimave tema ale me to nic nerika.

    Uvital bych vklidu takovehle clanky samostatne a do JN dat vicero kratkych zprav, tak jak to bylo drive.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    29.3.2006 11:55 Gejza Jenča
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Obsah tohto článku je prekladom niekoľkých článkov z lwn.net. Na lwn.net má (c) Eklektix, Inc. Má abclinuxu.cz súhlas na publikovanie prekladu?
    29.3.2006 12:08 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Ve skutečnosti jde o překlad veškerého jaderného zpravodajství LWN.net za daný týden. Odkaz v části "Odkazy a zdroje" vede na originál.

    Co se týče súhlasu na publikovanie, doporučuji tvojí pozornosti hned první odstavec textu, který je nadepsán "Poznámka redakce". Píše se tam toto:

    Dohodl jsem se proto s redaktory LWN na překládání jejich zpravodajství o vývoji jádra a dění v LKML.
    29.3.2006 15:57 alium | skóre: 38 | blog: Category 1100
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Díky Roberte, bez techto zpravicek neni ABClinuxu ABClinuxem....
    David Watzke avatar 29.3.2006 18:27 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Paráda, díky.

    Všiml jsem si, že nedávno vyřadili GCC 2.95 ke kompilaci (jádra) a teď i 3.2 - jde to docela rychle; zachvíli poletí 3.4 :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    29.3.2006 19:11 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    No ještě že je chvíle relativní pojem, někdy bývá chvíle i pár let :-)
    I am Jack's wasted life.
    David Watzke avatar 30.3.2006 14:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Ještě že? On 3.4 ještě někdo používá? ;-) ;-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    30.3.2006 23:33 Jiří Benc | skóre: 13 | blog: ublog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Ano.
    29.3.2006 19:57 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Hura! Diky! Diky! Diky! :-)
    29.3.2006 20:09 Miroslav Suchy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Hmmm, nejak to neni ono. Co se mi na puvodnich JN (a KT) libilo, bylo zachyceni socialniho deni v komunite vyvojaru kernelu (kdo s kym a proti komu), technicke informace bych si mohl zjistit z changelogu, ale to ze nekdo s nekym nesouhlasi, to ze nekdo by neco rad udelal, ale ostatni jsou proti - to byl nejvetsi prinos KT. Kratce jsem je kouknul na KernelTrap a vypadato, ze v tomto ohledu vypada lepe nez LWN.

    V kazdem pripade diky za dalsi cislo JN.
    29.3.2006 21:55 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006

    Přidávám hlas k názoru, že JN by měly více zachycovat dění v komunitě jako sociálním celku - ale i takhle to je super, po JN se mi stýskalo! Chápu, že nebude lehké najít nějaký zdroj (jak už bylo zmíněno, je potřeba nalézt souhrn z LKML), takže držím palce a doufám v úspěch. Jen tak dál!

    al-Quaknaa
    29.3.2006 22:04 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Kratce jsem je kouknul na KernelTrap a vypadato, ze v tomto ohledu vypada lepe nez LWN.
    Ani mě nenapadlo uvažovat o kerneltrap.org - z dřívějška pamatuji jen velmi dlouhé rozestupy mezi jednotlivými příspěvky a kratinké komentáře. Často to bývalo jen upozornění na zajímavou diskuzi (která byla zařazena úplně kompletní).

    Ale je pravda, že poslední dobou to vypadá na změnu k lepšímu. Jeremy se činí a mohlo by být zajímavé zkusit něco z toho začlenit do JN. Byl jsem s ním už dříve v kontaktu, takže se pozeptám, jak by se na to tvářil. Díky za nápad.
    egg avatar 29.3.2006 21:24 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Termín mutual exclusion se běžně překládá jako vzájemné vyloučení.

    I já volám 3x sláva Robertovi! :-)
    29.3.2006 21:57 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Termín mutual exclusion se běžně překládá jako vzájemné vyloučení.
    Díky.
    29.3.2006 23:12 BLEK.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Diky za navrat jadernych novin.

    Libila se mi ta hlaska, ze holky nejdou na vyvojare jadra. Treba ja mam poruchu osobnosti a tak na me holky taky nejdou.

    V clanku jsou dve drobne bugy: "stranky, ... do nichz se prave zpetne zapisuje [writeback]" --- writeback jsou stranky ktere se zapisuji na disk ... pri teto operaci se tedy stranky ctou. Vypada to jako snaha pouzivat za kazdou cenu ceske terminy --- i za cenu toho, ze z toho vyjde nesmysl.

    atomic_long_t je 64-bitovy na 64-bitovych pocitacich a 32-bitovy na 32-bitovych pocitacich.
    30.3.2006 07:50 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    "stranky, ... do nichz se prave zpetne zapisuje [writeback]" --- writeback jsou stranky ktere se zapisuji na disk
    Rozumím-li tomu správně, tak by to tedy nejlepší překlad zněl takto:

    "stránky, ... které jsou právě zpětně zapisovány".

    Ta snaha o používání českých termínů tu samozřejmě je. Vždy se pokouším o co nejlepší rovnováhu. Některé pojmy už jsou v angličtině natolik ustálené, že není nutné je překládat, jiné považuji za vhodné přeložit nebo alespoň překladem opsat. V případě, že hrozí nejasnosti, uvádím původní termín v hranatých závorkách.

    Díky za vysvětlení toho "writeback". Ačkoliv se snažím všechno vygooglit a správně pochopit, než se pustím do překladu, někdy to pochopím špatně...
    atomic_long_t je 64-bitovy na 64-bitovych pocitacich a 32-bitovy na 32-bitovych pocitacich.
    V tomto případě nevidím chybu. V originále se píše:

    "A 64-bit atomic type, atomic_long_t, has been added."
    30.3.2006 09:54 BLEK.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Jo, přesně tak ... stránky, které jsou zapisovány (to "zpětně" bych tam taky nedával --- nemá smysl to překládat doslova --- ty stránky se nezapisují pozpátku).

    Ad ten 64-bitový atomic_long_t --- v tom případě je chyba už v původním článku. Správně je to v include/asm-generic/atomic.h
    30.3.2006 11:05 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    (to "zpětně" bych tam taky nedával --- nemá smysl to překládat doslova --- ty stránky se nezapisují pozpátku).
    Nemyslel jsem "pozpátku", nýbrž "až potom". Jak by se tedy dal odlišit writeback od běžného zápisu?
    Ad ten 64-bitový atomic_long_t --- v tom případě je chyba už v původním článku. Správně je to v include/asm-generic/atomic.h
    Díky.
    31.3.2006 14:14 Libor Chocholaty | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    myslim, ze writeback je terminus-technikus a jako takovy se nepreklada.
    31.3.2006 13:45 AstorLights
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Řek bych že každý má nějakou poruchu osobnosti. Chce to sebedůvěru, chicks love self confidence !;-)

    Behold, AstorLights had spoken !
    30.3.2006 00:21 Pavel Píša
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Díky moc za věnovaný čas. Do teď jsem většinou četl KT abych byl v obraze. Na čtení plného LKML opravdu čas nemám. Byl jsem velmi smutný, že Zackovi došly síly. Díky mu za tu dobu, co to vydržel.

    Velmi mě potěšila sklatba odkazů do LWN, keré sice znám, ale na najití těch aktuálních a podstatných událostí v nich nemám taky čas. Přehledný popis radix tree se mi líbil také.

    Přeji hodně sil. Zdá se, že se budu muset naučit číst informace o jádře česky :-)

    30.3.2006 16:51 petr_p
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 15. 3. 2006
    Velmi pekne. Sice je to trochu neco jineho nez Kernel Traffic, ale nevadi. Naopak mi prijde lepsi, kdyz se vice dozvim o necem dohloubky. protoze radek z Changeogu mi obvykle nic nerekne, pokud se v dane oblasti zrovna nepohybuji. (BTW, dneska se changelog da cist uz jen grepem :(

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.