Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
V době psaní článku je na světě verze 0.7.2.1 (na verzi 0.7.3 se pracuje), každá verze má své neduhy a pády a ne vždy funguje přesně podle našich představ. V této verzi bohužel nejsou doplněny nové české výrazy, pro tento článek jsem překlad použil, tak se nedivte, nemáte-li ho na svých počítačích.
Program Kdenlive je založen na silné dvojici: frameworku MLT, který zastřešuje práci s klipy, stopami, efekty, obsahuje některé přechody, a FFMPEG, který umožňuje přehrávání, konverze formátů, nahrávání videa apod.
Výčet vlastností tak není zrovna krátký, takže jen ty klíčové:
Vývoj Kdenlive započal Jason Wood (který se však dále na projektu nepodílí) v roce 2002. Kdenlive do nedávna neměl žádný pevný vývojový cyklus, ale po vydání verze 0.7 došlo mezi vývojáři ke shodě ohledně dalšího vývoje, a tak se na nové verze můžeme těšit s 1 až 2měsíční pravidelností. Verze 0.3, 0.4 a 0.5 jsou verze pro KDE 3.4 a vyšší.
Cyklus verze 0.6 započal po vydání verze 0.5, nikdy však nebyla dokončena, protože vývojáři se rozhodli zaměřit své síly na verzi 0.7 (vývojářů není mnoho), která je kompletně přepsána pro KDE 4 (a tedy Qt 4).
V současné době se na vývoji podílí odhadem do 10 vývojářů a vývoj není nikterak rychlý. Kolem celého projektu, však žije nezanedbatelná skupina zainteresovaných, v čemž jim vyšla vstříct nová stránka kdenlive.org.
Na nové stránce se můžete zaregistrovat a dále komunikovat s lidmi pomocí fóra a spolupodílet se na dokumentaci. Komunita se také snaží na stránce Supported camcorders vytvořit seznam se stavem podpory různých kamer a, je-li to možné, přidat i krátké ukázkové video.
Kdenlive je v současnosti vyvíjeno v C++, Mlt a FFMPEG jsou napsány v C. Spojení mezi Kdenlive a Mlt zajišťuje Mlt++ které je vyvíjeno v C++.
Vývoj Kdenlive stále probíhá, stabilita může být v jistých situacích tristní (zvláště při různých kombinacích Kdenlive, MLT a FFMPEG). Pokud se tedy chcete do vývoje zapojit, nikdo vám nebrání a nemusíte být zrovna programátoři, dokumentace taky potřebuje napsat.
Chyby, na které narazíte, můžete nahlásit na adrese www.kdenlive.org/mantis. Pokud chcete jednoduše zkompilovat aktuální verze MLT, MLT++, FFMPEG a Kdenlive, připravili pro vás vývojáři program Průvodce sestavením Kdenlive, který najdete na kde-apps.org. Jeho spuštění vyžaduje Kommander, v průvodci můžete nastavit cestu ke zdrojovým kódům a cestu, kam se mají nainstalovat všechny soubory, a parametry kompilace (ocení především pokročilejší uživatelé). Pokud vám bude nějaký balíček v systému chybět, průvodce vás bude žádat o nápravu.
Balíčky Kdenlive by měly být v současné době přítomny ve většině majoritních distribucích. Pokud nejsou balíčky v aktuální verzi, máte dvě možnosti: zkompilovat si vše ze zdrojových kódů (může být náročné), nebo použít výše zmíněný Průvodce sestavením Kdenlive, ale ať uděláte jedno, či druhé, měli byste zatlačit na vývojáře své distribuce.
Pokud chcete Kdenlive jen vyzkoušet, mohou vám také posloužit živé DVD nebo USB.
Při prvním spuštění budete dotázáni na výchozí nastavení. Vše proběhne formou průvodce a není to nic těžkého ani zdlouhavého. Tuhne-li průvodce, ujistěte se, že máte nainstalovánu verzi Kdenlive 0.7.2.1 a MLT 0.3.6. Padá-li program, zkuste odstranit soubor ~/.kde4/share/config/kdenliverc
(může se lišit dle distribuce).
Nastavení standardu výchozího projektu
V prvním okně průvodce budete přivítáni, po odkliknutí tlačítkem Další si Kdenlive zkontroluje součásti MLT (vizte druhý obrázek), v dalším kroku vyberete standard videa. U nás je nejčastěji používaný DV PAL (poměr stran 4:3) nebo DV PAL Widescreen (16:9 – širokoúhlý). Pokud budete chtít v budoucnu vytvořit video projekt v jiném standardu, máte možnost ho vybrat při vytvoření nového projektu přes Soubor -> Nový a nebo natrvalo změnit v Nastavení -> Nastavit Kdenlive. V kroku Další nastavení můžete nastavit zobrazení video a audio miniatur; ty vám mohou usnadnit práci, ale pokud máte pomalejší počítač, mohlo by jejich zobrazení stát drahocenný výpočetní výkon. V posledním kroku si Kdenlive ověří, jestli máte nainstalované dodatečné programy, které jsou vyžadovány jen pro specifické funkce (např. nahrávání).
Netypická instalace (do jiných složek) se vás při prvním spuštění může zeptat na cesty k důležitým programům a knihovnám, cesty vyhledejte v místě instalace a potvrďte.
Chcete-li spustit konfiguračního průvodce později, typicky po doinstalování nějakých volitelných programů, můžete tak učinit z hlavního menu Nastavení -> Spustit konfiguračního průvodce
Kdenlive má jediné hlavní okno (čímž se liší například od Cinelerry), ve kterém najdete všechny důležité součásti. Rozhraní programu je poměrně intuitivní, ale pokud máte rádi jiné rozložení, nic vám nebrání uchopit jednotlivou část a dát ji na jiné místo. Klávesové zkratky můžete lehce nastavit přes Nastavení -> Nastavit klávesové zkratky.
Pod hlavním menu a nástrojovými lištami vidíme zleva jako taby Strukturu projektu, Pořadí efektů, Přechod (o těchto částech si povíme ještě v dnešním díle). Dále pak List efektů, Monitory (o těch si povíme také ještě v tomto díle) a Historii akcí. Pod tímto vším vidíme Časovou osu se stopami, do kterých můžeme vkládat libovolný multimediální obsah.
Ve struktuře projektu máte shromážděny všechny multimediální materiály (video klipy, audio klipy, titulky, klipy barvy a slideshow), které můžete v časové ose použít. U každého klipu vidíte náhled, délku trvání a v závorce počet použití v časové ose.
Pro přidání klipu vyberte z kontextové nabídky možnost Přidat klip (a nebo tlačítko Přidat klip v pravém horním rohu tabu), zobrazí se vám klasický dialog pro otevření. Vybrat můžete jeden, ale i více souborů za držení klávesy Shift a klikání myší. Po potvrzení stiknutím tlačítka Otevřít dočasně zešedne seznam položek, v tuto chvíli se generují video náhledy. Po přidání klipů se v krátké době spustí i vytvoření audio náhledu (respektive náhledu pro zobrazení u klipu v časové ose).
Pokud chcete přidat jiný typ klipu, zase můžete vybrat z kontextové nabídky ve Struktuře projektu a nebo rozbalit seznam kliknutím na šipku vedle tlačítka Přidat klip v pravém horním rohu tabu. V Kdenlive od verze 0.7.2 máte možnost na stejném místě vygenerovat klipy šumu (obraz i zvuk) a odpočívání.
Smazání označeného klipu můžete provést dvěma způsoby. Zaprvé vyvoláním kontextové nabídky nad položkou, kterou chceme smazat, a zvolením Smazat. Zadruhé vybráním položky a kliknutím na tlačítko Odstranit v pravém horním rohu tabu.
Pokud chcete, můžete položky roztřidit do složek, ty vytvoříte přes kontextovou nabídku Vytvořit složku, složky nelze vnořovat. Položce můžete přiřadit nějaký popis kliknutím a zápisem do sloupečku Popis.
Jestliže pracujete s nějakým větším projektem, jistě oceníte možnost vyhledat klip dle jména nebo popisu použitím pole v horní části tabu. Hledání není potřeba potvrzovat, hledá se, jakmile cokoliv napíšete.
U každého souboru si můžete vyvolat Vlastnosti, a to buď tlačítkem v pravém horním rohu tabu a vybráním Vlastnosti z kontextové nabídky nad příslušným klipem, nebo dvojklikem na minuaturu klipu. Všechny tyto volby máte také dostupné z hlavního menu Projekt.
Za zmínku určitě stojí možnost importovat projekt na základě projektového souboru (tj. s příponou .kdenlive).
Věc, která vás může mást, je rozdělení monitorů na tři samostatné:
Pod monitorem klipu a monitorem projektu najdeme stejnou sadu tlačítek:
Užitečné může být i menu jít na v kontextovém menu monitoru, ve kterém najdete volby jako jít na začátek/konec projektu, jít na předchozí/další bod přichycení a jít na začátek/konec klipu. Body přichycení jsou myšleny zarážky a záložky (více ve čtvrtém dílu).
Pod těmito monitory najdeme i šedý trojúhelníkový ukazatel pozice a zelený indikátor výběru.
Vpravo pak najdeme zobrazení pozice v klipu, hodnota úplně vpravo neukazuje čas, ale snímek, tak nehledejte chybějící půl sekundu.
Historie akcí není nic jiného než "chytřejší" zpět. Zaprvé ukazuje typ provedené akce, zadruhé kroky tak, jak šly za sebou. Chceme-li se vrátit před nějakou událost, stačí na ni jednou kliknout. Na druhou stranu, pokud změníme názor, můžeme akci opakovat (ale to jen do té doby než v "minulosti" něco změníte, v takovém případě se veškerá budoucnost nepřepíše, ale zcela nenávratně smaže).
To by bylo pro dnešek vše, příště se dozvíte něco o projektech, výběru profilu, nahrávání videa, prvnímu střihu a přechodům mezi videi.
Krátký přehled pojmů použitých v tomto díle.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
To s tím pádem při savu to je známá a v svn opravená chyba...
I když zatím jsem v tom nic delšího, než sestříhání školní besídky nedělal, při psaní seriálu to padalo jen při ukládání (poté co to uložil) a při vložení efektu Částečné rozmazání.
Jak je už napsáno výše, zřejmě by to chtělo novější verzi. Takže bych namísto hořekování "kdy už to konečně začne pořádně fungovat" raději stáhnul poslední SVN a zkompiloval ji (nejlépe včetně mlt, mlt++ a ffmpeg 5.0). Každopádně i přes občasné výpadky stability je to snad první použitelný stříhací software.
Taky do něj vkladám velké naděje, už velmi dlouho se mi Kdenlive moc zamlouvá, ale pořád jsem měl na něj smůlu, většinou se mi jej nepodařilo ani spustit.. Ale konečně se mi Kdenlive podařilo rozběhat na archlinuxu a zatím jsem nezaznamenal problém...
akorát sem si kvůli tomu rozesral celý gentoo tim že jsem musel odmaskovat KDE 3.5.10 který je fajn a KDE 4,2 který je úplně vymaštěný
aaaale no tak - to je co za hovadina - tak napriklad ja som sa asi pred 2 tyzdnami konecne zbavil co i len naznaku kde3 a qt3 takze teraz som uz cisty kde4 a qt4 a kdenlive mi funguje bajecne.
No pokud není zaplý compositing s třeba intelovoskou kartou
A zkompiloval jste si i vlastní ffmpeg a mlt? Jinak kompilace pouze samotného Kdenlive téměř nemá cenu. Silně doporučuji použít build wizzarda. Ověřte si, že kdenlive skutečně používá nově zkompilované knihovny a ne ty distribuční. Distribuční ffmpeg bývá často silně zastaralý, u ffmpegu půl roku je silná zastaralost, sice se vám to zkompiluje a možná i spustí, ale stabilita bude mizerná.
Mimochodem na Kdenlive + Mlt + Ffmpeg se hezky demonstruje jak NEvyhovuje koncept jediné /usr/lib, jediného úložiště všech knihoven a jejich co možná nejmasivnějšího sdílení. Téměř každá aplikace používající ffmpeg (a není jich málo) potřebuje "svoji" ověřenou verzi, jinak nemusí fungovat správně. Mplayer, Xine i VLC to "vyřešili" tak, že si ffmpeg raději linkují staticky (teda bylo to tak, už jsem dlouho neověřoval). Kdenlive stále linkuje dynamicky, ale je to spíš zdroj potíží než výhod.
Další potíž je v tom, že Kdenlive trpí klasickou "chorobou" aplikací "po přechodu", a myslím tím přechod z KDE3 na KDE4. Jen se věci hezky stabilizovaly v (nevydané) verzi 0.6, už se masivně přepisovalo na 0.7, rozkopalo se i co předtím chodilo. Kromě přechodu na nové UI přepsali i část vnitřností s UI nesouvisejících (když už je jeden v tom přepisování a má kód "otevřený" jak pacienta na operačním stole, láká to k dalším změnám, znám tenhle pocit z vlastní zkušenosti). Trpí tím řada jiných zdařilých aplikací jako Digikam.
Kdenlive vlastně bylo přepsané už dvakrát. Přechod z Pivate na MLT a teď KDE3/Qt3 na KDE4/Qt4
Ani se nemusí linkovat staticky, může i dynamicky, stačí aby linker primárně sosnul knihovnu z privátního adresáře aplikace, ne hned z /usr/lib.
Jediná distribuce která podobný princip razí obecně pro všechny (většinu) aplikací je Gobo linux, měla tu recenzi a nesetkala se zrovna s pozitivním ohlesem.
P.S.: Dynamický loading je lepší, protože knihovnu můžu načíst až když je skutečně potřeba, typicky plugin, ale lze pojmout obecně. Programy pak budou startovat mnohem rychleji.
Správně, ve správné linuxové distribuci si ani nemáte co kompilovat sám. Řada distribucí vás před tím krokem i výrazně varuje. Repozitáře vaší distribuce mají být téměř jediným zdrojem nových balíčků. Kdenlive je bohužel vyjímka, jeho kvalita i v jiných distribucích povážlivě kolísá :( Takže nejen Arch linux. Dost podezírám neodladěné a zastaralé verze distribučního ffmpegu. Kdenlive má docela příjemný GUI (!) builder, tak ho zkuste, zkompiluje vám ffmpeg i mlt. Já jsem autorem původního buidl scriptu, ale už ho podstatně zlepšili a posunuli úplně někam jinam. Mě nezbývá než propagovat jejich práci.
Správně, ve správné linuxové distribuci si ani nemáte co kompilovat sám. Řada distribucí vás před tím krokem i výrazně varuje.To je samozřejmě (minimálně v případě Arch Linuxu) nesmysl. V Archu máte přímo na toto AUR, kde jsou ke stažení PKGBUILDy (obdoba portů z FreeBSD nebo ebuildů z Gentoo) a vytváření balíčků kompilací ze zdrojových kódů je nesmírně jednoduché. I ostatní distribuce mají podobné systémy (jen ne tak jednoduché na používání a přívětivé pro koncové uživatele). To co je špatné (a nikdo soudný by to nedělal) je kompilace a následná manuální instalace pomocí make install (tedy pokud si člověk nechce úmyslně zas*at systém nebo neví co dělá).
Ano v případě "source" distribucí je zdroják a kompilace legální součástí instalace. Měl jsem na mysli binární distribuce. V případě "source"distribucí si neistalujete zdroják ručně, ale s pomocí nějakého instalačního systému, který si mimo jiné pamatuje jak se co instalovalo, umí to bezpečné odinstalovat, hlídá si závislosti a tak. V takovém případě ano.
Binární rpm distribuce mají src.rpm - balíček se zdrojáky včetně předpisu jak zbuildovat a nainstalovat. To je *hádám* obdoba PKGBUILDu. Jenže pokud existuje src.rpm pak je zpravidla i nabízeno i binární rpm. Tohle obstarávají automatické build systémy, hádám i na Archu (Arch je binární distribuce ne?). Já měl na mysli případ, kdy neexistuje src.rpm. Kdy neexistuje předpis jak zbuildovat (.spec soubor u rpm) jaké jsou závislosti, kdy se jedná o v distribuci neexistující aplikaci nebo verzi.
S touto situací jsem se bohužel setkal u všech distribucí kterými jsem prošel :( Uživatel má pak nutkání vrhnout se do ruční kompilace, jen málokdo se pustí do tvorby .spec souboru a jeho zařazení do contrib repozitáře pokud s buildem uspěje.
Takže AUR je něco jako Suse Build Service, možná s tím rozdílem, že AUR je jen pro Arch (jen hádám). Zajímavé by mě srovnání obou systémů.
Má to někde online vyhledávač? Já že bych rovnou prubnul, co je tam za verze kdenlive a ffmpegu, případně dalších oblíbených programů. V nejhorším přímo link do repozitáře?
No napsat samotný rpm spec file technicky náročné není, metasekci zkopírujete, trojici buildovacích příkazů taky rovnou, případně tam jsou stejně znějící makra, potáže snad může dělat jen files sekce, ta trochu zavání magií, ale dá se. Tady obecně problém není. Problém je, že složitější programy zkompilovat zdaleka neobsahuje jen tři příkazy. Musíte dát dokupy requirements, to jak pro source tak pro binární balík, configure může mít hromadu parametrů, občas jsou potřeba patche atd. Aby jste DOBŘE zbuildovali například právě ffmpeg si o tom nejdříve musíte trochu přečíst, rozumět problematice, nejlépe se kolem projektu aktivně nějakou dobu pohybovat.
A to jsem myslel tím, aby si to lidi nebuildovali sami, že zdrojáky nejsou sami o sobě míněny jako "distribuční formát". Program má ve formě balíčku poskytovat distribuce, ta udržuje know how jak zbuildovat.
to ja bych byl radsi, kdyby lip fungoval sequence editor v Blenderu... na strih videa je taky fajn, ale jeste ma svoje mouchy :)
Srovnávat Kdenlive a Kino je jako srovnávat betu dejmetomu takového vegasu nebo premiéry. Kino je ale zatí stále nejstabilnější střihačský program pod linuxem. Stříhat na kdenlive delší film než nějakých 20 minut je zatím přecejen riziko.
omlouvám se, vypalo my dokončení věty ...premiéry s windos movie makerem.
Tak jsem to taky myslel. Kino mi opravdu přišlo jako moviemaker pro linux. Kdenlive mi občas po pádu a obnově rozhodí umístění klipů na ose a tak s hodinou a půl záznamů, ze kterech chcete mít půl hodinové video, to udělá svoje. Proto jsem se zatím neodvážil stříhat delší film než 20 min výstupního videa. Jinak si konfortnost programu nemohu vynachválit, ale ta stabilita mi pořád nahání strach.
http://www.abclinuxu.cz/blog/Espblog/2006/12/kdenlive-0.4-8211-minirecenze
..srovnával jsem tehdy sice starší verzi Kdenlive ale srovnání s Kinem platí stále (druhá půlka článku).
Stučně řečeno, Kino není pravá NLE střižna, neumí pracovat s několika A/V stopami najednou, umí jen jednu stopu a to ještě dost primitivně, práce s efekty má své zásadní technické limity, musí se aplikovat hned, Kino interně zvládá jediný formát a to DV.
Kino a Kdenlive jsou oba jiná liga. Kdenlive je mnohem starší projekt, dospělejší (maturity), stabilita je někde jinde, některé jednotlivé mini-featury jako stín pod titulky umí jen Kino, ale Kino vyčerpalo možnosti své koncepce.
Kdenlive je koncepčně podobné Cinelerre a Adobe Premierre a má takové ambice, ne tak docela ještě všechny featury a hlavně stabilitu
Pokud chcete něco jednoduše sestříhat, klidně i delšího, jednoduché titulky a vyhodit pár scén, a jeto ve formátu DV, pak je Kino stále tou nejlepší volbou.
Dobrá zpráva je, že autor Kina - Dan Dennedy - se nepřímo s podílí na vývoji Kdenlive! Je autorem páteřní knihovny - MLT a je aktivní na kdenlive-dev mail listu.
Nejstabilnější je asi Avidemux. Kdyby měl časovou osu a scénář, byl by to super program.
Takhle je práce s nim trochu komplikovanější. Alespoň že nepadá.
Avidemux je jiná liga, stejně jako Kino. Avidemux není a nebyl myšlen jako skutečná střižna i když primitivní střih v něm provést lze.
Avidemux je starší a nejdnodušší tool, není divu že je stabilnější. Taky asi nebyl jako Kdenlive dvakrát přepsán (Piave -> MLT a pak KDE3 -> KDE4)
Avidemux doporučuji používat v součinnosti s Kdenlive, jako takový pre a post produkční tool. Například pro A/V synchronizaci.
Nevím jak moc se tomu dá říkat "stříhat" ;) ale Avidemux umí jednoduché vystřižení scény, roztřižení, přilepení jiné a to je asi tak všechno. Má to jakousi jednoduchou časovou osu dole pod obrazovkou. Síla Avidemuxu je hlavně v převodu formátů a filtrech.
ale kdeze, bud das save a ulozi ti len oznacenu cast, alebo das DEL a tu cast zmaze a mozes mazat dalej.
Kdenlive jsem se pokoušel používat zhruba před rokem. Šlo o větší filmový projekt cca. 40minut. Byla to katastrofa. U linuxu jsem si vždy cenil stability jak systému tak i aplikací. Práce vývojářů zvláště těch dobrovolných si velmi cením, ale to co předvání vývojáři kdenlive je tragédie. Nevím jestli jsem se setkal s jiným sw pod linuxem, který by byl alespoň z poloviny tak nestabilní a nepředvídatelný. Pokud chce člověk nastříhat cokoliv v rozumném čase a kvalitně stále mu nezbývá nic jiného než si pořídit MAC a nebo XP s nějakou střižnou typu Sony Vegas, Premiera, FinalCut. Tipuji, že kdenlive se těmto programům přiblíží tak za 5 let a to jsem obávám se optimista ....
Obavam se, ze jedinej realne pouzitelnej editor byl Mainactor, ale ten uz bohuzel firma odpiskala...
lol a to sa ako da strihat video ked ho nevidis??? podla zvuku ? :D :D :D
tak u mne je tenhle program stabilnejsi nez cinelerra a i tim gui mi vyhovuje vic. do ted jsem videa strihal na mainactoru, ktery byl suprovy a profi nastroj, ale kdenlive je proste hezci a funkcne se blizi komercnim nastrojum a i na konverzi videa casteji sahnu po kdenlive pred avidemuxem, protoze pro mne ma vystupy s volbami tak nejak lepe udelany v dialogovym okne. musim ale zaklepat a priznam se, ze se mi nechce aktualizovat, aby mi zas nejakou dobu nesel :)
Nemate nekdo zkusenosti se strihem HD videa na tom? zvlaste jak se to chova k ruznym formatum - napr FULL HD v MOV containeru a pak pripadne export na DVD - ale predpokladam ze toto je zalezitost ffmpeg.