abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.4. 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    23.4. 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    23.4. 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 29
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 726 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky

    21. 2. 2012 | Michal Polák | Tipy a triky | 13052×

    K sazbě tiskových materiálů se z pravidla používá specializovaný software. Ale například knihu můžete psát prakticky v kterémkoliv textovém editoru. Sám jsem nedávno takovou zkušenost měl, a proto jsem se rozhodl se o své poznatky podělit s ostatními formou krátkých a názorných příkladů z praxe. Konkrétně se budeme věnovat rychlému použití stylů, statistice a vytvoření obsahu.

    Obsah

    Proč právě Writer

    link

    Když jsem se nedávno rozmýšlel, v čem psát svou, již druhou knihu, Writer byl pro mě jasným řešením. Na profesionální kancelářský balík jsem prostředky neměl (respektive jsem nebyl ochotný investovat do další neopodstatněné položky na úkor ostatního, jelikož zde nebyla žádná protihodnota). Přitom Writer umí vše, co jsem potřeboval.

    Podporuje styly, umožňuje vytvářet rejstříky, kontroluje překlepy a výsledek mohu bezpečně uložit do řady formátů. Sazbu pochopitelně nezvládne (alespoň bez rozšíření, které jsem nevyhledával), a proto jsem se rozhodl v této otázce vsadit na specializované řešení. K samotné sazbě je nutných hned několik věcí. Jen namátkou mohu jmenovat propracovanější zarovnání do bloku, podporu CMYK a ohlídání předložek na koncích řádků.

    Rychlé použití stylů

    link

    Nejvíce jsem ocenil rychlé použití stylů. Je pravda, že první krok sazeče spočívá v odstranění formátování. Ale sám jsem pro rukopis a recenzent potřeboval minimální formátování, zviditelnění nadpisů a nastavení písma včetně řádkování. Do rychlého nastavení stylů se dostanete buď ikonkou v nástrojovém panelu Formátování nebo stisknutím klávesy F11. Objeví se nové okno, kde kliknete hned na první ikonku vlevo nahoře (Styly odstavce). Klasický text se píše jako Tělo textu.

    Proto si právě jej najděte v seznamu položek v nástrojovém panelu Styly a formátování a klikněte na něj pravým tlačítkem myši. Následně zvolte Upravit... a můžete měnit v jednotlivých kartách dle názvu nastavení odstavce a písma (Písmo, Zarovnání, Odsazení a proklad znaků) a celou řadu dalšího nastavení. Vždy přitom jen stačí změnit nastavení a potvrdit tlačítkem OK. Sám jsem se rozhodl pro Arial, bezpatkové písmo se mi pro práci na počítači osvědčilo, stejně jako jeho velikost 12 pt (standardní jednotka pro velikost písma v běžně používaných editorech).

    Dále se můžete přepnout na kartu Odsazení a proklad znaků. Skoro úplně dole je nadpis Řádkování. Ve výchozím nastavení je jednoduché. Sám jsem jej změnil na 1,5 řádku. Pokud si dokument někdo vytiskne a bude vám do něj psát ručně poznámky, bude na ně mít dostatek prostoru. Pak už jen stačí potvrdit tlačítkem OK.

    Píšeme knihu ve Writeru Píšeme knihu ve Writeru Píšeme knihu ve Writeru

    Úplně stejný postup, jako v případě Těla textu, aplikujte i na nadpisy. V kartě Efekty pro písmo je můžete nastavit pod nadpisem Velikost písma a po následném rozkliknutí nabídky vyberte Velká písmena. Tento způsob zvýraznění můžete použít například jen pro tu nejvyšší úroveň nadpisu.

    Statistika a počet znaků

    Při psaní několika textů je třeba sledovat počet znaků (respektive dle toho počítat normostranu). U článků si hlídáte minimální nebo naopak maximální počet znaků stejně, jako u školních prací. Nejinak tomu je také u publikací, kde pochopitelně máte určitou představu o jeho rozsahu. Proto jděte na Soubor | Vlastnosti... a přepněte se na kartu Statistika. Zde máte počty jednotlivých objektů, počet stran i slov a především znaků. Jen k zjištění Počtu řádků je třeba stisknout tlačítko Aktualizovat.

    Co všechno statistika zobrazuje:
    • Počet stránek
    • Počet tabulek
    • Počet obrázků
    • Počet OLE objektů
    • Počet odstavců
    • Počet slov
    • Počet znaků
    • Počet řádků

    Píšeme knihu ve Writeru Píšeme knihu ve Writeru

    Jednoduchý obsah

    link

    Od věci není také vytvořit obsah, který každého, komu se text dostane do ruky, usnadní si v něm orientaci. K vytvoření jděte do menu Vložit | Rejstříky a tabulky | Rejstříky a tabulky.

    Do pole Nadpis jen vyplníte, jak se má vytvářený obsah nebo rejstřík jmenovat. Nicméně funkčně důležitým je Typ, kde vybíráte hned z několika kategorií. V dnešním článku nás zajímá jen základní obsah, u kterého není zapotřebí nic měnit, a okamžitě můžete potvrdit jeho vytvoření tlačítkem OK.

    Píšeme knihu ve Writeru

    Uložení a zabezpečení dokumentu

    link

    Samozřejmě, nejen u dlouhodobé práce je důležité její zabezpečení před jejím možným zneužitím. Z tohoto důvodu je dobré nastavit heslo. První možností je kliknout na menu Soubor | Uložit jako a v otevřeném okně Uložit jako zaškrtnout možnost Uložit s heslem (tímto způsobem ukládáme například do formátu ODF (.odt)). Druhým řešením je využít export do PDF, který najdete v Soubor | Exportovat do PDF..., ale ikonka na panelu Standardní – Přímý export do PDF – takové nastavení neumožňuje.

    V kartě Bezpečnost stačí kliknout na tlačítko Nastavit heslo pro otevření... a dále, pokud je to třeba, i Nastavit heslo pro oprávnění a jednotlivá oprávnění si níže pod nadpisy Tisk a Změny vybrat. Následně už jen klikněte na tlačítko Export.

    Píšeme knihu ve Writeru Píšeme knihu ve Writeru

    Heslo sice není nijak neprolomitelné, ale zabraňuje, aby se do dokumentu dostala nahodilá osoba, která nemá důvod a potřebné znalosti k jeho prolomení. Pochopitelně je také nutné hesla posílat jinou cestou, než společně s dokumentem. Jinak toto bezpečnostní opatření ztrácí veškerý význam.

    Poznámka: Samozřejmě si můžete udělat obsah, nastylovat si první stránku, ale je to zbytečné. V sazbě se totiž text zbavuje veškerého formátování, které se dělá právě až v sazečské aplikaci. Základní formátování v rukopisu je z toho důvodu, aby se v tom sazeč, vy jako autor a vaši recenzenti orientovali.

           

    Hodnocení: 71 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    skunkOS avatar 21.2.2012 07:51 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    TeX?
    http://martinrotter.github.io
    21.2.2012 08:06 lokki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Zdá sa mi rozumné, aby sa autor sústredil na písanie textu a odborník na sadzbu. Samozrejme sú výnimky (typicky učebnice matematiky a podobne, na ktoré bol TeX stvorený)

    Diplomovku som si napísal v TeXu (plain, nie LaTeX). Zaujímavá skúsenosť, no stratil som tým veľa času a odvtedy som to nepoužil, vedomosti o sadzbe sú nenávratne preč. Chalani čo písali v *Office mali o pár starostí menej.
    21.2.2012 09:28 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Baklářku jsem psal ve Writeru a diplomku v TeXu. Hádej, kde mi sazba zabrala víc času. Právě že to vyšlo nastejno jelikož jsem TeX předtím nikdy nepoužil ale na druhou stranu hlídat např. kam se vysadí obrázky, jak se zlomí nadpisy a text v obsahu je ve Writeru v podstatě nemožné v dokumentu větším než několik stran. Náročnost tedy byla ± stejná, jen výsledný dokument v TeXu vypadá o 100 % lépe.

    V práci sice nepoužívám TeX ale představa, že bych v něm sázel smlouvy se mi líbí. Jenže řekněte klientovi, ať to opraví v TeXu místo DOCX. To se fakt nedá :-)
    21.2.2012 17:38 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Úplně offtopic: to je super web :)

    K tématu - pokouším se psát bakalářku v LaTeXu a zatím celkem fajn. Náročnost srovnatelná s Writerem.
    Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
    21.2.2012 10:21 Venca
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Pro snadne psani TeXu jsou frontendy. Zkousel jste LyX? Pokud chcete klikat muzete, pokud znate TeX, muzete pouzit jeho plnou silu.

    Pridani noveho stylu je otazka upravy layout souboru. Syntaxe je tak jednoducha, ze to zvladne i postarsi ucitel matematiky (overeno).

    21.2.2012 14:01 Dawix | skóre: 2 | blog: biokzvasty | ČB a Linz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Naopak, LyX mi prijde velice neprehledny. "Cisty" LaTeX je podle mne daleko jednodussi pro psani prave proto, ze se nemusi klikat. Pro klikace tu je treba TexMaker. Osobne se mi osvedcilo mit par promyslenych vlastnorucne napsanych templatu. Pak staci jen vybrat jeden z nich, napsat text a vysazet. Rychle, prehledne a efektivni :-)
    Thats not a bug its a feature :-)
    21.2.2012 19:07 dumblob | skóre: 10 | blog: dumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Nojo, ale ja si na tvorbu takovych template jeste neudelal cas - nemohl bys je nekde dat k dispozici pod nejakou vhodnou CC licenci?
    22.2.2012 13:52 Dawix | skóre: 2 | blog: biokzvasty | ČB a Linz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Neco malo pro zacatek mam na svych dost momentalne zanedbanych strankach (viz paticka, sekce download - je to ale ne uplne dodelany - treba komentare jsou v anglictine/cestine kdy jsem to delal pro vicejazycny "publikum"). Neni problem, ale az budu mit chvilku, o templaty se podelit (trochu je zobecnit atd pro vsechny - sam pouzivam lehce specificky nastaveni). Mozna to dam i do blogu tady na ABC :-)
    Thats not a bug its a feature :-)
    22.2.2012 15:29 dumblob | skóre: 10 | blog: dumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Hezke. Neco takoveho jsem potreboval. Ale je to preci jenom ukazka toho, ze napsat neco pouzitelneho v TeXu je skutecne na vetsi pocet radku (vynecham-li autoruv uzitecny obsah). Napr. ta diplomka ma 250 radku.

    Jinak nikde tam neni licence a na strankach mas © copyright 2010 David Pech. Takze bys mi to musel vyslovne povolit :-).
    22.2.2012 16:08 Dawix | skóre: 2 | blog: biokzvasty | ČB a Linz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Licencovani upravim a momentalne muzu zde na ABC prohlasit ze vyslovene povoluju pouziti krome nekterych dat v textu v templatu pro prezentaci s my diplomky. Jak rikam, doladim a bude (dokonce jsem si udelal i templat na neco jako labjournal :-) a nekde mam dokonce templat na scientific poster A0 a A1 - ten ale nevim kde)

    Souhlasim, napsat neco ve LaTeXu, aby to melo uroven a "features" toho co dokazou ostatni editory typu Writer je trochu slozitejsi, ale jakmile clovek pise porad, staci jednou a pak jen menit vlastni uzitecny obsah. Nemluve o tom, ze kdyz se clovek nauci ve ViM, zkombinuje to s LaTeXem, stane se z toho velmi silna kombinace.
    Thats not a bug its a feature :-)
    23.2.2012 08:17 dumblob | skóre: 10 | blog: dumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Nemluve o tom, ze kdyz se clovek nauci ve ViM, zkombinuje to s LaTeXem, stane se z toho velmi silna kombinace.
    Jako Vimar vim o cem mluvis :-).
    pavlix avatar 21.2.2012 23:41 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Zdá sa mi rozumné, aby sa autor sústredil na písanie textu a odborník na sadzbu.
    A přesně v tom podle mě word-like programy na plné čáře selhávají.
    Chalani čo písali v *Office mali o pár starostí menej.
    Já jsem spíš slyšel o starostech, co měli navíc, než co měli namíň. Už kvůli rozsypaným stylům, času tráveným předčasnými úpravami grafiky apod.

    Neříkám, který nástroj je na to obecně lepší, či dokonce nejlepší, ale představa, že Word/Writer je všeobecně lepší volbou na diplomku než TeX mi přijde hodně odtržená od reality.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Nicky726 avatar 22.2.2012 00:15 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Obávám se, že se o takové starosti navíc čím dál víc lidí ani nestará, tak je pak pro ně wysiwyg snazší. Jen je utrpení to po nich číst. :-(
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    pavlix avatar 22.2.2012 00:59 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Já mám spíš pocit, že se o to starají. Čímž pádem je pro ně wysiwyg snažší pouze zdánlivě. Jenže jejich starání je z velké části kontraproduktivní, proto ten útrpný výsledek.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jakub Lucký avatar 22.2.2012 14:13 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Jakože takhle? (Not suitable for typographic nazis! Choking hazard!)
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    22.2.2012 15:17 dumblob | skóre: 10 | blog: dumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    No, nebylo by to tak hrozne, kdybych nevedel, ze to je diplomka na vysoke skole (narazim na obsah - trochu jsem se pousmal nad pouzitou literaturou).

    Take me zamrazila predstava, ze takovito lide uci nase deti :-(.
    23.2.2012 09:55 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Pánové, to je ještě slabota, jsou tam i lepší perly :-) Konkrétně u téhle práce si říkám, že ta právnická fakulta v Plzni asi nebude zas tak špatná.
    23.2.2012 10:29 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Ty woe co to je?!?! To jako fakt prošlo?
    23.2.2012 10:49 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Je to s podivem ale ano.
    Obhajoba závěrečné práce
    Proběhla 9. 2. 2009, práce byla úspěšně obhájena.
    Nejlepší na tom všem je hodnocení oponentury za A. Fakt netuším, jak může za tohle někdo dostat diplom.
    23.2.2012 10:56 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    "... použitím současných technologií (počítač, monitor, technologie Flash) simuluje herní automat z dob dřívějších."
    Hmmm, tak by mne zajímalo, co si asi tak paní MgA oponentka myslí, že bylo v těch automatech, do kterých jsme na pouti házeli dvoukoruny. Asi tam v dřevěné bedně běhali za sklem trpaslíci s omalovánkami. :-D
    23.2.2012 13:04 Dawix | skóre: 2 | blog: biokzvasty | ČB a Linz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    No tohle je taky docela drsny
    Thats not a bug its a feature :-)
    xkucf03 avatar 23.2.2012 12:01 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Proč jsou stránky 49 až 66 prázdné? Nebo se mi to jen špatně zobrazuje? Blbě je tam zhruba tak asi všechno, ale co mne zaujalo: v obsahu je „4.2 Vejc“ ale nadpis na straně 18 je správně „4.2. Vejce“ a taky ty trojtečky v obsahu…
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    22.2.2012 14:41 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Diplomovku som si napísal v TeXu (plain, nie LaTeX). Zaujímavá skúsenosť, no stratil som tým veľa času a odvtedy som to nepoužil, vedomosti o sadzbe sú nenávratne preč. Chalani čo písali v *Office mali o pár starostí menej.

    Diplomku jsme psal v TeXu (plain, ne LaTeX). Zajímavá zkušenost, věnoval jsem tomu hodně času, a od té doby ho používám skoro výhradně. Vědomosti o sazbě se mne drží a upevňuji si je stejně jako jiné zajímavé poznatky získané při studiu. Spolužáci co psali v Office... ne na žádného takového si nevzpomínám, po nás byl požadován profesionální vzhled.
    21.2.2012 07:53 sachy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Ve Writeru se píše tak snadno, lze přidávat styly a barvičky jedním kliknutím... kam se hrabe LaTeX...< /irony>
    21.2.2012 08:26 mofo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    závěr: knihu lze napsat v čemkoliv ;-)
    21.2.2012 08:40 Tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Z čehož se dá odvodit: knihu dělá obsah (ve smyslu content, ne table of content), nikoliv forma.
    21.2.2012 09:23 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Pokud to není kniha o typografii :-D

    Obecně bych to ale tak jednoznačně neviděl. Pokud mám hezky vysázenou knihu, tak se mi s ní dobře pracuje, rád se k ní vracím a doporučuji ji spíše, než nějakou sbírku kvalitního textu vysázeného v WordPadu Comic Sansem i kdyby ten text byl skvělý.
    Gilhad avatar 21.2.2012 10:54 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Ano, ale to neni prace autora, nybrz sazece :) A globalne zmenit font je asi prvni vec, kterou by sazec mel v pripade potreby udelat :)
    pavlix avatar 21.2.2012 23:43 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Pokud mám hezky vysázenou knihu, tak se mi s ní dobře pracuje, rád se k ní vracím a doporučuji ji spíše, než nějakou sbírku kvalitního textu vysázeného v WordPadu Comic Sansem i kdyby ten text byl skvělý.

    Kvůli tomu přece není nutní ji sázet dvakrát.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    lkocman avatar 21.2.2012 08:39 lkocman | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Mno jeden nejmenovany clovek to dokonce drtil v calcu :-D

    Nakonec to prdl na wiki ale i tak zachoval tu strasnou strukturu .... http://www.linuxvbashi.cz/ucty-a-prava :-D

    21.2.2012 08:48 g
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Myslim, ze je uplne jedno v cem bude autor knihu psat. Dulezite je, aby tomu nekdo udelal poradne korektury a sazbu delal nekdo kdo to umi.
    22.2.2012 23:14 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Tohle vykládejte redaktorům recenzovaných ekonomických časopisů. Mají pocit, že MS Word vládne všem. Je to boj s větrnými mlýny...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    21.2.2012 10:50 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Dělat něco delšího ve wisiwig editoru je za trest. Už jsem toho sepsal docela dost a pokaždé, když jsem nepoužil latex, tak jsem toho pak litoval.
    21.2.2012 13:01 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    A uz jste vytvoril i nejakou eKnihu? Tedy knihu ve formatu ePub anebo MOBI?
    22.2.2012 09:58 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    what iou see is what iou get?
    pavlix avatar 22.2.2012 10:02 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Nope. What I see is what I get.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    27.2.2012 14:35 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    těší mě, že urýpaní přechytralí linuxáci ještě nevymřeli. ale myslím že každý normální člověk to pochopil ať už je tam I nebo You.
    21.2.2012 11:40 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Ano, a proto by měl autor psát v LaTeXu (nebo použít LyX). Typograf ho následně učiní dokonalým.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Petr Tomášek avatar 22.2.2012 09:34 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    LaTeX je sračka. Jediné, co má smysl, je plain(Xe)TeX + vlastní makra.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    pavlix avatar 22.2.2012 09:54 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Ach ty náboženské války.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    22.2.2012 10:29 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Pro autory, kteří chtějí psát a neotravovat se s formátováním je LaTeX nebo XeLaTeX ideální (zvlášť, myslím, ve spojení s KOMAscriptem). Autor to pak předá typografovi jako jsi možná třeba ty, který to pak dotvoří pomocí pokročilých technik, ale je hloupost myslet, že každý musí psát v plainu a mít vlastní makra.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    22.2.2012 23:16 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Přesně tak. Osobně preferuji Lyx.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    21.2.2012 11:43 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Osobně píšu všechno v TEXu a jsem naprosto spokojen, vezmu jakýkoliv starý dokument obsah překopu a nemusím si hlídat jak to dopadne, vždy to vypadá stejně jako předchozí dokument, ale uznávám, že je trošku problematičtější nechávat to lidi upravovat. Když někomu potřebuji poslat náhled tak si vystačím s PDF a případné úpravy zapracuji sám.
    pavlix avatar 21.2.2012 23:46 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Osobně píšu všechno v TEXu a jsem naprosto spokojen
    Osobně píšu v TeXu momentálně vše, co nutně vyžaduje formátování. Ale že bych byl spokojený, to se říct nedá. Spíš jsem zatím nenarazil na dobrý nástroj, tak používám ten nejlepší ze špatných.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    21.2.2012 20:38 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Vo Writeri som pred rokmi pisal aj bakalarsku pracu aj diplomovu pracu + mnoztvo materialov na predmety a napriek nejakym drobnym neprijemnostiam si na nejky vacsi problem nespominam. :)
    Petr Tomášek avatar 22.2.2012 09:33 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Psát cokoliv většího ve Writeru, Abiwordu, Koffices, nebo nedej Bože v M$ Wordu je totální hovadina.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.2.2012 10:31 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Totální hovadina je slabý výraz.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    22.2.2012 23:19 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    V OOO mám disertačku (2004), v závěru překlopenou do pdf. Na ekonomický stodvacetistránkový hutný text s vloženým vším možným. Lyx tehdy nebyl k mání, OOO mi žádný problém nečinilo (problém měli různí uživatelé různých Wordů).
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    ghibulo avatar 22.2.2012 14:23 ghibulo | skóre: 6 | blog: ghibulo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    Prošel jsem si za život cestou MSWord->Writer->plainTEX->ConTeXt a poslední půlrok píšu všechno v asciidocu. Kdykoliv teď potřebuju upravit něco staršího, tak jenom lituju, že jsem s ním nezačal dřív...
    22.2.2012 15:36 Qaxi | skóre: 14 | blog: Qaxi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    asciidoc - zrovna jsem to sem chtěl napsat

    Pokud se potřebuju soustředit na tvoření textu tak textový soubor bez zjevného značkování je to co potřebuju ... :

    malá ukázka
    Analýza nákupního košíku
    ========================
    Qaxi Kvaxovič, <qqq@qqq.cz>
    0.1, 20.2.2012
    
    Motivace
    --------
    
    Analýza chování koncových zákazníků při nakupování a to ať v kamnenných nebo internetových obchodech je motivováno mnoha faktory, především to však je maximalizace tržeb. Ztracené projdeje mohou být způsobeny jedním nebo kombinací těchto faktorů:
    
    nedostatečnou zásobou zboží::
        měli jsme zákazníka v obchodě, ale nemohl koupil zboží které nebylo k dispozici
    neschopností zařadit zákazníka do správného segmentu::
        zboží jsme nabízeli, ale někomu koho vůbec nezajímalo
    neschopností přizpůsobit obchod/nabídku chování zákazníka::
        zboží jsme nabízeli avšak ne způsobem který by odpovídal způsobu jak zákazník rozhoduje o koupi
    neschopností zaujmout zákazníka nejziskovějším zbožím::
        nejziskovější zboží je špatné umístěno, nebo nabízeno
    nedostatečnou znalostí nákupních vzorců::
        měli jsme zákazníka v obchodě, ale nenabídli jsem mu doplňkové zboží ke zboží již vybranému
    
    A právě řešení posledního problému - analýza nákupního košíku - je tématem této práce. 
    
    Analýza nákupního košíku
    ------------------------
    
    Některé vzory jsou tak zjevné, že máme tendenci je přehlížet. V některých případech může být všímavos a uvědomění si těchto vzorců velmi užitečné.
    
    .Nákupní vzory
    ==========================
    Ten kdo kupuje plenky a přesnídávku by velmi pravděpodobně mohl chtít i piškoty.
    
    asciimath:["plenky" ^^ "přesnídávka" -> "piškoty"]
    
    asciimath:[ sum_{x=1}^k {sin(x)^3}/{(x-1)}="co já vím"]
    
    ==========================
    
    Analýza nákupního košíku slouží ke zjištění nákupních zvyklostí zákazníků, zejména pak jaké komodity pořizují společně, tedy jaké položky nakupují najednou. Při analýze se hledají pravidla typu: když zákazník koupí položku A, tak s určitou pravděpodobností koupí také položku B.<<usluno>>
    
    Jak probíhá
    -----------
    
    Základní činnosti obsažené v prováděné analýze:
    
    - Sběr informací, zejména z pokladních systémů
    - Selekce košíků s charakterem běžného či velkého nákupu a s nadprůměrným výskytem akčních položek
    - Asociační analýza, jejímž výsledkem jsou „soubory promočních položek“
    - Modelování zákaznického chování při snižování promočních položek v jednotlivých souborech
    - Výběr vhodných modelů dle strategie společnosti
    - Postupné snižování promočních položek v praxi
    
    
    
    No a z tohohle jsem schopen generovat html nebo docbook a tudíž (pdf, ps, dvi, tex ....) a to i s aparátem (obsah, rejstříky, apendixy, sidenote, footnote, bibliography ... )

    zamiloval jsem se ... ;-)
    23.2.2012 09:56 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Píšeme knihu ve Writeru: praktické poznatky
    To je hezký, takovej YAML. A na ten si člověk zvyká rychle :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.