Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »K polím je přidružena řada funkcí.
x na pozici i.x na poslední pozici.i a tato položka bude návratovou
hodnotou funkce. Pokud není i definováno, vymaže se poslední
položka v poli.x.x zastoupena v poli.Pro lepší pochopení si ukážeme příklad v interpretu Pythonu.
>>> a = [21, 44, 88, 44, 15] >>> print a.count(44), a.count(21), a.count(1) 2 1 0 >>> a.insert(4, -15) >>> a.append(15) >>> a [21, 44, 88, 44, -15, 15, 15] >>> a.remove(21) >>> a [44, 88, 44, -15, 15, 15] >>> a.index(-15) 3 >>> a.reverse() >>> a [15, 15, -15, 44, 88, 44] >>> a.sort() >>> a [-15, 15, 15, 44, 44, 88]
Tyto 3 funkce jsou užitečné při používání polí společně s funkcemi.
funkce
True.
Pro pochopení uvedu příklad.
>>> def f(x): return x*2>5 and x*2<20 # funkce vrati True, plati-li podminka ... >>> filter(f,range(2,25)) # vygenerujeme pole cisel 2 az 24 a kazdy prvek pole otestujeme funkci. [3, 4, 5, 6, 7, 8, 9]
Funkce map() vrací všechny navrácené hodnoty funkcí funkce.
funkce je spuštěna pro každý
prvek pole.
>>> def f(x): return x*x # funkce vraci druhou mocninu x ... >>> map(f,range(1,5)) # vygenerujeme pole cisel 1 az 4 a kazdy prvek pole predame funkci. [1, 4, 9, 16]
Můžeme použít 2 i více polí.
>>> def f(x,y): return x+y # funkce vraci soucet x a y ... >>> map(f,[1,2,3],[3,2,1]) # za x bude dosazeno pole [1,2,3] a za y pole [3,2,1] [4, 4, 4]
Funkce reduce() vrací celkovou hodnotu funkce funkce. V
proměnné xfunkce se ukládá průběžně ona celková hodnota. V proměnné
y j vždy jeden z prvků pole. To, co funkce vrátí je při jejím dalším volání
uloženo v x. prvek pole.
>>> def f(x,y): return x+y ... >>> reduce(f,range(1,10)) 45
Příkazem del můžeme vymazat celé pole nebo jeho prvky. Na rozdíl od funkce pop() nebo remove() můžeme mazat i jednotlivé části pole.
>>> a=[-5,6,15,55,155,230] >>> del a[0] >>> a [6, 15, 55, 155, 230] >>> del a[1:3] >>> a [6, 155, 230] >>> del a
N-tice (tuples) se od polí liší tím, že není možno je po vytvoření měnit. Definují se mezi jednoduché závorky a oddělují se čárkou.
>>> t = ("foo","bar",12345)
>>> t
('foo', 'bar', 12345)
>>> t[:-1]
('foo', 'bar')
>>> t+(1,2,3,4)
('foo', 'bar', 12345, 1, 2, 3, 4)
Dictionary je typ pole v Pythonu, ve kterém můžeme uchovávat hodnotu k
předem danému klíči. Definuje se mezi složenýma závorkama a klíč od hodnoty se
odděluje dvojtečkou. Všechny klíče můžeme dostat funkcí keys() a
zjistit, jestli je nějaká položka v klíči dictionary můžeme pomocí funkce
has_key() nebo příkazu in. Typickým příkladem použití
tohoto typu je telefoní seznam.
>>> tel={"Honza Novak":113,"Petr Novak":211,"Lukas Cech":121}
>>> tel['Petr Novak']
211
>>> tel.has_key('Honza Novak')
True
>>> "Honza Novak" in tel
True
>>> tel.keys()
['Petr Novak', 'Honza Novak', 'Lukas Cech']
>>> del tel["Lukas Cech"]
>>> tel
{'Petr Novak': 211, 'Honza Novak': 113}
>>> tel["Adam Michna"]=123
>>> tel
{'Petr Novak': 211, 'Adam Michna': 123, 'Honza Novak': 113}
Na následujících příkladech si ukážeme a vysvětlíme některé funkce, které
nám mohou pomoci při použití polí a slovníků s cyklem for. První funkcí,
používanou se slovníky, je iteritems(). Tato funkce vrací jako
první hodnotu klíč a jako druhou proměnnou hodnotu klíče.
>>> tel={"Honza Novak":113,"Petr Novak":211,"Lukas Cech":121}
>>> for key,value in tel.iteritems():
... print key,"===>",str(value)
...
Petr Novak ===> 211
Honza Novak ===> 113
Lukas Cech ===> 121
Teď už se budeme věnovat pouze polím a začneme situací, kdy je potřeba procházet současně 2 pole. Pomůže nám v tom funkce zip() jejíž použití pochopíte určitě na příkladu.
>>> a=[11,5,3,7] >>> b=[9,2,8,16] >>> for one,two in zip(a,b): ... print one*two ... 99 10 24 112
Další funkcí je funkce enumerate(). Tu budeme potřebovat, pokud budeme procházet pole, ale nebudeme chtít přijít o pravidelně se zvyšující hodnotu. Z příkladu to bude opět jasné.
>>> jmena=["Jan","Petr","Karel"] >>> for i,jmeno in enumerate(jmena): ... print str(i+1)+". jmeno ===>",jmeno ... 1. jmeno ===> Jan 2. jmeno ===> Petr 3. jmeno ===> Karel
QLineEdit je
editační pole, pomocí kterého můžeme editovat jeden řádek textu. QLineEdit
umožňuje používat všechny dobře známé fuknce jako je Cut, Paste, Undo atd.
Editační pole vytvoříme funkcí QLineEdit(rodic,nazev). Funkce
text() vrací text, který je aktuálně v poli. Text v poli můžeme
určit funkcí setText(text). Dnes opět vylepšíme a upravíme náš
skript a výsledkem naší práce bude okno, pomocí něhož bude možné spouštět další
programy. Pro spuštění dalších programů budeme potřebovat modul os, konkrétně
jeho funkci system(), která spouští zadaný příkaz. Aby došlo ke
spuštění, musíme na funkci run, která bude spouštět program, napojit signál
editačního pole "returnPressed()". Ten je generován po stisknutí enteru na
editačním poli.

from qt import *
import os # importujeme os
def run():
# funkce run je napojena na signal returnPressed() a spousti program.
# win.edit.text() vraci text v editacnim poli. Ten je typu QString, ale
# funkce os.system potrebuje string. Proto jej musime prevest.
os.system(str(win.edit.text())+" &")
app=QApplication([])
win=QMainWindow()
win.layout=QVBoxLayout(win,0,1,"Layout") # vytvorime layout
win.label=QLabel(win,"text") # vytvorime QLabel
win.label.setText("Zadejte program :") # vlozime do label uvodni text
win.layout.addWidget(win.label) # vlozime win.label do layoutu
win.edit=QLineEdit(win,"edit") # vytvorime QLineEdit
win.layout.addWidget(win.edit) # vlozime win.edit do layoutu
win.konec=QPushButton(win,"quit") # vytvorime tlacito konec
win.konec.setText("Konec") # urcime text tlacitka
win.layout.addWidget(win.konec) # vlozime win.konec do layoutu
win.show()
app.connect(app, SIGNAL("lastWindowClosed()"), app, SLOT("quit()"))
app.connect(win.edit, SIGNAL("returnPressed()"),run)
app.connect(win.konec, SIGNAL("clicked()"),win.close)
app.exec_loop()
QGridLayout je
pokročilejším layoutem, který umožňuje uspořádání widgetů do tabulky. Vytvořit
jej můžeme pomocí
QGridLayout(rodic,pocet_radku,pocet_sloupcu,odsazeni,mezera,nazev).
Nové objekty se přidávají funkcí
addWidget(objekt,radek,sloupec,zarovnani). QGridLayout umožňuje
přidat objekt i přes více řádků a sloupců funkcí
addMultiCellWidget(objekt,od_sloupce,do_sloupce,od_radku,do_radku,
zarovnani). Zarovnání má v QT předdefinované hodnoty:
Qt.AlignAuto - Zarovnání automaticky.
Qt.AlignLeft - Zarovnání vlevo.
Qt.AlignRight - Zarovnání vpravo
Qt.AlignHCenter - Horizontální zarovnání na střed.
Qt.AlignTop - Zarovnání nahoru.
Qt.AlignBottom - Zarovnání dolů
Qt.AlignVCenter - Vertikální zarovnání na střed.
Qt.AlignCenter - Vertikální i horizontální zarovnání na
střed.
Nyní vylepšíme náš program o tlačítko "Run", které bude umístěné vedle tlačítka "Konec".

from qt import *
import os # importujeme os
def run():
os.system(str(win.edit.text())+" &")
app=QApplication([])
win=QMainWindow()
win.layout=QGridLayout(win,3,2,1,0,"layout") # vytvorime QGridLayout layout
win.label=QLabel(win,"label")
win.label.setText("Zadejte program :")
# vlozime win.label do layoutu na 1. radek pres 2 sloupce
win.layout.addMultiCellWidget(win.label,0,0,0,1,Qt.AlignHCenter)
win.edit=QLineEdit(win,"edit")
# vlozime win.edit do layoutu na 2. radek pres 2 sloupce
win.layout.addMultiCellWidget(win.edit,1,1,0,1,Qt.AlignAuto)
win.konec=QPushButton(win,"quit")
win.konec.setText("Konec")
# vlozime win.konec do layoutu na 2. radek do prvniho sloupce
win.layout.addWidget(win.konec,2,0,Qt.AlignHCenter)
win.run=QPushButton(win,"Run")
win.run.setText("Run")
win.layout.addWidget(win.run,2,1,Qt.AlignHCenter) # vlozime win.run do layoutu
win.show()
app.connect(app, SIGNAL("lastWindowClosed()"), app, SLOT("quit()"))
app.connect(win.edit, SIGNAL("returnPressed()"),run)
app.connect(win.konec, SIGNAL("clicked()"),win.close)
app.connect(win.run, SIGNAL("clicked()"),run) # napojime tlacitko na fci run()
app.exec_loop()
Zaškrtávací tlačítko
určitě dobře znáte ze všech druhů aplikací. V PyQT jej můžeme jednoduše vytvořit
pomocí QCheckBox(text,rodic,nazev).
Stav zaškrtávacího tlačítka zjistíme funkcí isChecked(), která
vrací True v případě, že je tlačítko zaškrtlé, a False pokud zaškrtlé není.
Měnit stav tlačítka můžeme funkcí setChecked(True/False). Pokud
jako parametr předáme True, bude tlačítko zaškrtlé.
Nyní můžeme do našeho programu přidat QCheckBox pro otevření programu v
Xtermu.

from qt import *
import os
def run():
if win.xterm.isChecked() == True: # Pokud bude CheckBox
stisknuty =>
os.system("xterm -e
'"+str(win.edit.text())+"' &") # spustime v xtermu
else: # pokud ne =>
os.system(str(win.edit.text())+"
&") # spustime rovnou program
app=QApplication([])
win=QMainWindow()
win.layout=QGridLayout(win,4,2,1,0,"layout")
win.label=QLabel(win,"label")
win.label.setText("Zadejte program :")
win.layout.addMultiCellWidget(win.label,0,0,0,1,Qt.AlignHCenter)
win.edit=QLineEdit(win,"edit")
win.layout.addMultiCellWidget(win.edit,1,1,0,1,Qt.AlignAuto)
win.xterm=QCheckBox("Spustit v Xterm",win,"xterm") # Vytvorime QCheckBox
win.layout.addMultiCellWidget(win.xterm,2,2,0,1,Qt.AlignHCenter)
win.konec=QPushButton(win,"quit")
win.konec.setText("Konec")
win.layout.addWidget(win.konec,3,0,Qt.AlignHCenter)
win.run=QPushButton(win,"Run")
win.run.setText("Run")
win.layout.addWidget(win.run,3,1,Qt.AlignHCenter)
win.show()
app.connect(app, SIGNAL("lastWindowClosed()"), app, SLOT("quit()"))
app.connect(win.edit, SIGNAL("returnPressed()"),run)
app.connect(win.konec, SIGNAL("clicked()"),win.close)
app.connect(win.run, SIGNAL("clicked()"),run)
app.exec_loop()
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
N-tice (tuples) se od polí liší tím, že není možno je po vytvoření měnit.
Hodí se pro všechny případy, kdy je potřeba seznam s konstantními prvky. V podobném duchu jako proč mít konstanty, když můžu mít proměnné, které nebudu v kódu měnit. Většina lidí se radši opře o syntaktickou analýzu překladače/interpretru než o vlastní hlavu - snižování pravděpodobnosti výskytu chyby.
>>> import array
>>> a = array.array('i')
>>> a.append(1)
>>> a.append(5)
>>> a
array('i', [1, 5])
>>> a.append('xxx')
Traceback (most recent call last):
File "<stdin>", line 1, in ?
TypeError: an integer is required
Na n-ticích je nejdůležitejší to, že jsou nemodifikovatelné, mohou mít svůj hash a jako takové mohou být hodnotou klíče slovníku.
>>> pole = []
>>> pole.append(False)
>>> pole.append(1)
>>> pole.append(3.141593654)
>>> pole.append("Hello world")
>>> pole.append(Neco())
>>> pole
[False, 1, 3.1415936539999998, 'Hello world', <__main__.Neco instance at 0xb7e7692c>]
>>> def secti_nasob(x,y):
... return (x+y,x*y)
...
>>> (x,y)=secti_nasob(3,6)
>>> print x,y
9 18
Bylo by prosím možné zdrojáky házet i na server v souborech? Než to spustím, musím si převést mezery na taby, kontrolovat všelijaký zalamování, protože Python je na to citlivý. Díky.
musím si převést mezery na tabynemusis, staci v jednom souboru pouzivat jeden styl.
QLayout "unnamed" added to QMainWindow "unnamed", which already has a layoutMám Python 2.4.2 a PyQt 3.15.1.
x1 = power(x, 3) x2 = multiply(2, power(x, 2)) y = add(add(x1, x2), 3)Proč se tak bránit více operacím v jednom výrazu? Akorát u generátorového výrazu máte místo skaláru vektor.. Krásné na Pythonu je to, že nemusíte znát všechny jeho možnosti, abyste ho mohl celkem bez problémů používat (a číst). Generátory moc nevyužívám, ale takové věci jako @exposed v Cherrypy nebo něco jako @synchronized v Javě považuji za naprosto legitimní a velice elegantní řešení.
).
Krásný, čistý a estetický jsou (z jiného pohledu) i funkce vyššího řádu, pokud má pro ně jazyk dobrou podporu (což Python IMHO tak úplně neměl nikdy...kdyby se v něm nepoužívaly tak hovadsky, byl by rozdíl o dost menší...). Svým způsobem jsou čistší - ta comprehension je na úrovni jazyka? Blok? Funkce? Snippet kódu? (Taky - teď si teď úplně nejsem jistý, jak to python implementuje - mám pocit, že mi u nich mírně hapruje asociativita těch for cyklů. To by ale samozřejmě byla hodně subjektivní námitka.) Samozřejmě ale chápu, že s tak primitivními prostředky, jaké Python měl, jsou list comprehensions rozhodně relativně větší pokrok, než by byly v jiných vyšších jazycích.
Apropos, tyhlety "naprosto úžasné věci" jsou v některých jazycích prakticky odjakživa...
Ještě takovou blbost, jakým způsobem se dá v Pythonu udelat lit comprehension, která destrukturuje n-tice do proměnných? Jako v Haskellu addPairwise :: [(Integer,Integer)] -> [Integer] addPairwise ap = [ x+y | (x,y) <- ps ]Na takovéhle fíčury jsem zatím nepřišel, jak se dělají.
Asi to nepůjde, nebo jsem alespoň nenašel žádný takový příklad. Na druhou stranu, stačí zřejmě použít generátorový oneliner. (Tedy s tím, že záhlaví deklarace funkce se nepočítá...
)