V neděli 30. června skončí (EOL) podpora CentOS Linux 7.
David Tschumperlé a Garry Osgood v obšírném článku se spoustou náhledů shrnují vývoj multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie) za poslední rok.
Andrew S. Tanenbaum byl oceněn 2023 ACM Software System Award (Wikipedie) za operační systém MINIX.
Celkový počet stažení aplikací z Flathubu překročil 2 miliardy. Aktuální Statistiky Flathubu: Celkový počet stažení 2 002 793 783. Celkem desktopových aplikací 2 636.
Byla vydána nová verze 4.8.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie).
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 142 (pdf) a HackSpace 79 (pdf).
Qtractor (Wikipedie) dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o Audio/MIDI vícestopý sekvencer.
Byl vydán svobodný kancelářský balík OnlyOffice Docs 8.1. Vedle četných oprav přináší několik funkcí včetně podpory editace textu v PDF a vytváření formulářů v PDF.
Daniel Stenberg, autor nástroje curl, z databáze SteamDB zjistil, že aktuálně 22 734 her na Steamu používá curl.
Společnost Anthropic vydala Claude 3.5 Sonnet, tj. novou verzi své umělé inteligence Claude (Wikipedie). Videoukázky na YouTube. S Claude 3, stejně jak s GPT-3.5, Llama 3 a Mixtral, si lze pokecat bez přihlašování na DuckDuckGo AI Chat.
Již čtvrtý rok se v Nizozemí, tedy zemi, kde se Blender zrodil, konalo setkání vývojářů a uživatelů této aplikace. Použití Blenderu je zakotveno v jakémsi mnohostranném nástroji nejen pro tvorbu virtuální reality, ale i dalších vazeb na realitu samotnou. Pokud se však vrátíme k samotné konferenci, ta by se dala vnímat ze dvou hlavních pohledů.
Díky několika přednáškám současně probíhajícím v prostoru historické budovy De Waag (kde kdysi kreslil i Rembrandt) přímo v centru kanály propleteného Amsterdamu, jste mohli i jako nezasvěcení snadno pochopit, že Blender neúprosně rychle roste a přestává být oním podivným a nespolehlivým "Open Source". Ale každým dnem mnohem více profesionálním nástrojem nejen pro rendering statických vizualizací, ale i propojovacím článkem několika zdánlivě nesouvisejících disciplín. Během příštích let tak podle mého názoru začne směle ohrožovat upevněné pozice dnes zavedených aplikací jako je Maya nebo 3D Studio.
Samotný Ton Rosendaal, duchovní otec celé aplikace, vedl hned několik přednášek. Jedna z nich, která mě zaujala nejvíce, byla o budoucnosti Blender Foundation a Blenderu jako učivu na školách. Přestože se řešila spousta konkrétních dotazů, proč a jak například certifikovat učitele, nebo jak sdružovat profesionální autory prostřednictvím úzce profilovaných webových stránek, klíčová byla následující otázka: "Co by měla Blender Foundation v budoucnu představovat? Komu by měla sloužit a jaká by měla být její náplň?" Odpověď však určitě není jednoduchá. Pozitivní však rozhodně byl můj subjektivní dojem, že Blender jako takový je na vzestupu. Nadace získala nejen spoustu peněz díky prodeji v Online shopu, ale například i díky několika grantům EU.
Podle výše uvedeného soudím, že je dobrá doba pro jakýkoliv perspektivní Open Source, protože díky současné podpoře těchto projektů ze strany státu, EU nebo jiné instituce může být zajištěn provoz takovéto zastřešující organizace, což je samozřejmě klíčové pro řízení nejen tohoto projektu, ale kterékoliv jiné organizace.
Jak asi víte, tak v současné době je jediným fulltime zaměstnancem Blender Foundation právě Ton Rosendaal, dále pak několik externistů jako je např. Angela, která má na starosti oblast managementu nadace. Když k tomu nakonec doplníme, že je tu Blender již více než deset let, a jeho otevřený vývoj jde s každou verzí raketově kupředu, je to jednoznačně záruka toho, že nyní mluvíme o přicházející revoluci na poli 3D modelingu, minimálně v oblasti ovlivnění cenotvorby a marketshare v oblasti takových aplikací.
Zajímavostí bylo například i to, že na konferenci měl přednášku perspektivní český programátor pan Jiří Hnídek, který se aktivně podílí na vývoji tzv. Verse Blenderu. Ten má za cíl integrovat do aplikace protokol pro síťovou spolupráci více uživatelů na jednom projektu a jeho demo předvedl p. Hnídek přímo na konferenci.
Za nejzajímavější ze tří dnů bych označil sobotu, kdy byla poprvé představena upoutávka na připravovaný první Open Source celovečerní film (na kterém už několik měsíců pracuje v Amsterdamu tým těch nejlepších "blenderistů") s názvem Elephants Dream (tedy Sen slona) a vyprávějícím o životě ve stroji. A současně se konala společná večeře v nedaleké čínské restauraci, kde jste se v pohodě mohli u jednoho stolu bavit s učitelem žijícím v Holandsku, ale pocházejícím z Anglie, Němcem, Španělem nebo Italem. V neděli byla konference příjemně uzavřena vyhlášením tzv. Susanne Award, tedy nejlepší práce (tentokráte animace) v Blenderu v posledním roce.
Pokud bych tedy měl celou konferenci shrnout, byl jsem velmi spokojen s jejím obsahem i celkovou organizací. Rozsah i zaměření přednášek bylo opravdu různorodé, a tak jste si mohli udělat o možnostech Blenderu docela slušný obrázek i v případě, že byste na konferenci přišli jako úplný nováček.
Během dne jste navíc měli kdykoliv možnost doplnit tekutiny nebo potraviny. Byl připraven přístup k několika 17" Powerbookům, jednomu 24" PC s Ubuntu Linuxem a jednomu s Windows. Vše vybavené připojením k internetu a speciální testovací verzí Blenderu určenou právě pro konferenci. Přestože jsem tedy neuvažoval, že se na tuto akci budu vracet, tak díky úžasné atmosféře a relativně blízkému Holandsku, resp. Amsterdamu, který sám osobě je nezapomenutelný, o tom dnes uvažuji.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Nevydávejte dva články za denTo bylo nedopatřením...
Je to tady, nejdůležitější vlastnost počítače se měří v palcíchU mužů by to tak nešlo, vycházela by příliš malá čísla ;))
K tomu muzu doporucit jedine:
http://blender3d.cz/
http://www.3dscena.cz/3dshowks.php?xuid=207