Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.
Ve středu v 17:00 byl ve Francii zablokován přístup k PornHubu a dalším webům pro dospělé. K 17:30 došlo k nárůstu počtu registrací Proton VPN o 1 000 % [𝕏]. Dle nového francouzského zákona jsou provozovatelé těchto webů povinni ověřovat věk uživatelů prostřednictvím průkazu totožnosti nebo platební karty.
Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Od posledního vydání Zpravodaje o Víně vyšla celá spousta nových verzí Wine. Zmíníme jen ty vývojové:
Wine 1.7.2 vyšlo 13. září s těmito změnami:
Wine 1.7.3 vyšlo 27. září s těmito změnami:
Wine 1.7.4 vyšlo 11. října s těmito změnami:
Wine 1.7.5 vyšlo 25. října s těmito změnami:
Wine 1.7.6 vyšlo 25. října s těmito změnami:
Asi to není až tak překvapivé, ale některé viry opravdu fungují i pod Wine a úspěšně se mohou rozšířit z Wine na stroje s Windows. Dan Kegel poukázal na zajímavý bug #34556, kde si uživatel stěžuje, že wineserver posílá spousty SYN paketů na porty 139 a 445.
Dodávám, že SYN pakety se zase objevily po spuštění wineserveru a skončily po jeho odstřelení.
Nakonec uživatel potvrdil, že se opravdu jedná o virus.
Nalezen W32:Tenga. Rozšířil se z Wine na jiné stroje s Windows na mé síti přes port 139 a všechny je drtil.
Můžeme tedy hrdě přidat další položku do AppDB. Nebo snad přímo do Wine VirusDB? Autor VirusDB pro případné zájemce rovnou poslal, co tento virus po spuštění vlastně dělá.
Už více než rok nevyšla nová verze Wine Mono, které usnadňuje běh .NET aplikací ve Wine. Vincent Povirk to po dotazu jednoho z uživatelů, jestli už na to není čas, hnedle napravil verzí 4.5.0.
Změnil se systém verzování, kdy čísla major a minor nyní označují nejvyšší podporovanou verzi runtimu .NET, takže už žádné 0.0.něco. Od verze 0.0.8 došlo mimo jiné k těmto změnám na straně Wine Mono:
Mezi významné novinky na straně Mono patří:
MSI balíček najdete na SourceForge, zdrojový kód na github.com.
Damian Ivanov s hrůzou zjistil, že si ve Wine nemůže nastavit verzi Windows na Windows 95, kvůli čemuž jeho aplikace padá. Kam se tento režim poděl?
Jsou dostupné jen systémy NT, ale s nimi moje aplikace vyžadzující win95 padá. Zmizela v posledních verzích verze win9x? Je snad pryč kvůli 64bitovému OS?
Damian to skoro trefil. Hans Leidekker:
Ano, pod 64bitovými prefixy už nejde vybrat verze win9x. Budeš si muset vytvořit 32bitový prefix.
Možná to zní logicky – Windows 95 o 64bitovém procesoru nikdy neslyšely – ale je to tak správně? Stefan Dösinger:
Myslím si, že bude stačit explicitně spustit 32bitové winecfg, které stále umožní nastavit winver=win95. Ale máme dobrý důvod, proč odstranit win9x ze 64 bitů? Nastavení winver na win9x pomáhá řadě instalátorů z doby Windows 95, které se snaží použít instrukce ring0 a předpokládají, že je obsluha chyb bude ignorovat.
Hans situaci vysvětlil. Problém je v tom, že na 64bitovém prefixu to nemusí celé fungovat...
...ale spouštění 32bitových aplikací v 64bitových prefixech bychom neměli podporovat. Nebude to vždy fungovat.
Řekl bych, že hlavním důvodem je to, že necheme, aby bylo pro uživatele snadné zvolit konfiguraci, kterou nemůžeme podporovat (nejsou žádná 64bitová win9x). Pokročilý uživatel si stále může upravit registr nebo spustit 32bitové winecfg.
Mnoho hráčů říká, že pro zaručeně nejvyšší výkon je nutné vypnout v systému cokoliv, co by jen teoreticky mohlo znamenat nějaké úspory energie. Ukazuje se, že na tom možná něco je, alespoň co se „ondemand“ governoru týče. Scott Ritchie z Ubuntu se tímto problémem zabývá:
Během uplynulých několika let jsem měl tu možnost vyzkoušet hry pod Wine v mnoha různých prostředích – na laptopech, desktopech a dokonce i serverech v cloudu.
Mnohokrát jsem přišel na to, že hra sice funguje, ale pomalu, jenže po troše zkoumání jsem přišel na to, že přinucení CPU jet na 100% výkon pomůžu hře k tomu, aby byla hratelná. Dají se na to najít nástroje (například cpufreq-indicator pro desktopové uživatele), ale výsledek je pořád ten, že většina uživatelů si podle mě jen pomyslí, že Wine je pomalé a vzdá to.
1) Jelikož je Wine v tomto případě opravdu závislé na CPU, proč nepřinutí automatické škálování zrychlit procesor? Viděl jsem to na systémech běžících z adaptéru a s baterií na 100 %.
2) Je to problém v jádře? Chyba v nastavení správy výkonu distribuce? Nebo je tu něco, co by Wine mohlo dělat jinak, aby bylo méně zdvořilé?
Možná, že to ale není ani problém Wine a ani to není specifické pro Linux... Konstantin Litvinenko:
Potvrzuji. Můj nedávný výzkum výkonu Diablo 3 mě dovedl až k nastavení governoru na „performance“, což mělo za následek, že Diablo 3 „zázračně“ běželo rychleji, bez fíglů s CPU affinity nebo jiných triků.
Ale podle battle.net tímto netrpí jen Wine. Mnoho uživatelů Windows/Mac na to naráží. Proto si nejsem jist, jestli to je problém ve Wine, nebo ne.
Roderick Colenbrander nabízí řešení, jak si ondemand poladit tak, aby pracovalo více podle představ uživatele. Ve výsledku je ale jen a pouze na uživateli, aby si našel nastavení, které vyhovuje jemu i jeho hardwaru:
Tento plánovač [ondemand] má různé nastavitelné parametry v /sys/devices/system/cpu/cpufreq/ondemand. Jeho parametr up_threshold je obvykle nastaven na 95, což znamená, že jakmile procesor dosáhne 95 %, tak je čas zvýšit frekvenci o stupeň výš. Často je tato hodnota příliš vysoká, aby došlo k přechodu na vyšší frekvenci. Jen tak ze srandy to zkus dát na 25, jestli se to bude chovat jinak.
Nalezení „správného“ nastavení výkonu je velmi obtížné, protože jsou tu i jiné parametry, kde výdrž baterie vs. výkon je tím nejdůležitějším.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
(nejsou žádná 32bitová win9x)Nemá tam spíše být 64bitová? Jinak díky za článeček.
Kompilátor Microsoft Managed C++ někdy generuje rozbitý IL kód, což má za následek nedosažitelnou instrukci ret. Tento kód je runtimem .NET přijímán, ale Mono jej odmítá. Mono v tomto případě správně implementuje specifikaci, ale jelikož nám jde o kompatibilitu, tak nyní přijímáme i tento kód.Microsoftí klasika...