Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) si v otevřeném dopisu Petru Nečasovi stěžuje, že se premiér nechává vydírat skupinou osob, které demagogicky překrucují znění smlouvy ACTA a nelegálně napadají stránky vládních a jiných organizací. A dále IFPI prohlašuje: „Signatáři ACTA dávají najevo svou vůli chránit autorská práva na internetu, protože situace je neudržitelná. Hudební a filmový průmysl jsou v kritické situaci, stovky a tisíce umělců – zpěváků, herců, hudebníků přicházejí o svoje oprávněné odměny. Je potřeba hledat cesty, jak zamezit nelegálním uploadům na internet, je třeba jednoznačně nastavit odpovědnostní vztahy mezi uživateli a provozovateli internetu. Je třeba nastavit férové podmínky pro provozovatele legálních on-line obchodů s hudbou! K tomu všemu dává ACTA prostor, a proto ji IFPI podporuje a vyzývá vládu ČR k odpovědnosti vůči svým voličům.“
Tiskni
Sdílej:
"přicházejí o svoje oprávněné odměny"to mi prijde jako pekna blbost, naprosto drtivou vetsinu nelegalne stazenych veci, by si stahujici stejne nikdy legalne nekoupil a stahuje jen proto, ze je to zdarma.
No de facto ano. Když si vezmu, že kde jaký človíček musí být zaregistrován u OSA, aby mohl dělat produkci svých věcí v hospodě, pod rouškou, že mu bude něco vyplaceno, a on dostane prdlajs, páč to schlamstne samotná OSA a Božský, Plešatá Zpěvačka, Národní pokladvzhledem k tomu, co o tom říká Božský, mi přijde trochu nefér si ho tady takhle brát do huby Národní poklad nepotřebuje vydávat, ten se přeci živí soudy
a podobní umělci, tak pak ano, tisícům umělců unikají oprávněné odměny.jo, něco takového mě při čtení zprávičky napadalo
Ty si ho nemuzes predtim v obchode poslechnout?celé? - ne
Nebo na oficialnich strankach autora/on-line obchodu nejakou ukazku?ROFL
Zaujimavé, že online voľnú ukážku neposúdiš z malej vzorky, ale celostiahnutý film posúdiš z malej vzorky (po prvých piatich minutách).Ano. Ono když distributor sestříhá do traileru všechny koukatelné momenty, vtipné scény apod. z celého filmu, tak to normální člověk po pěti minutách skutečně vypne a smaže. Ono se totiž v reklamách zásadně lže. Většina lidí si toho všimla, ty ještě asi ne.
Pokud by bylo autorské právo dokonale vymáháno, pak autoři (a distributoři a spol) dostanou o něco více. Ne o moc, ale o něco více, neboť těch co by si něco koupili pár bude. Nevhodný efekt však bude to, že lůza (spotřebitelé) budou naštvaní a kdoví co ještě.
Je tu ještě důležitý fakt a to ten, že "nelegální" šíření je reklama zdarma, která může člověka donutit utrácet, pokud bude s dílem spokojen.
Problem je v tom, ze drzitele autorskych prav neberou v potaz kupni silu lidi v jednotlivych regionech a stanovuji cenovou hladinu podle nejbohatsich zemi.Coz je vcelku pochopitelne vzhledem k tomu, ze kdokoliv muze nakoupit kamion autorskych del v tech chudsich regionech a dovest to do tech nejbohatsich (tedy pokud tam neni jazykova bariera, coz splnuji napr. CD s hudbou).
Pokud by bylo autorské právo dokonale vymáháno, pak autoři (a distributoři a spol) dostanou o něco více. Ne o moc, ale o něco více, neboť těch co by si něco koupili pár bude. Nevhodný efekt však bude to, že lůza (spotřebitelé) budou naštvaní a kdoví co ještě.To je pouze spekulace. Můj osobní názor je opačný, a to totiž, že kdyby bylo vymáhání autorského práva dokonalé, tak by autoři o peníze přišli. A co víc, mnoho z nich by přestalo tvořit kvůli riziku, že vytvoří něco, co je něčemu podobné.
...kdyby bylo vymáhání autorského práva dokonalé, tak by autoři o peníze přišli.Ano, ale tato situace by nenastala hned. Dochazelo by k tomu postupne po dobu napr. 3 let (strilim od boku). Takze by po prvnim roce mohl prumysl prohlasit, ze napr. ACTA je velice uzitecna.
A co víc, mnoho z nich by přestalo tvořit kvůli riziku, že vytvoří něco, co je něčemu podobné.Pohybuji se mezi umelci s rekneme mensim rozpoctem a jiz nyni toto bohuzel plati. Mnoho z nich tvori prevazne na vlastni naklady, protoze to je i jejich (prodelecny) konicek. Staci se podivat uz jenom na kvalitni muzikanty ze ZUS apod. (maji vystudovane vysoke skoly, ale takhle dopadli - znam takovych skutecne hodne).
Ano, ale tato situace by nenastala hned. Dochazelo by k tomu postupne po dobu napr. 3 let (strilim od boku). Takze by po prvnim roce mohl prumysl prohlasit, ze napr. ACTA je velice uzitecna.Podle mě by takzvaný „hudební průmysl“ rostl, protože jejich živobytí stojí na kopírovacím monopolu na tvorbu. Nová tvorba pro ně může být zbytečnou konkurencí, dokud jsou schopni recyklovat.
Pohybuji se mezi umelci s rekneme mensim rozpoctem a jiz nyni toto bohuzel plati. Mnoho z nich tvori prevazne na vlastni naklady, protoze to je i jejich (prodelecny) konicek. Staci se podivat uz jenom na kvalitni muzikanty ze ZUS apod. (maji vystudovane vysoke skoly, ale takhle dopadli - znam takovych skutecne hodne).Právě takovým bych se nedokázal podívat do očí, kdybych měl slůvkem podpořit ACTA, OSY, a podobné darmožrouty, kteří si berou do huby „autory“, kteří by přišli o živobytí. Navíc sám poslouchám muziku od lidí, kteří ji tvoří po večerech po práci.
...vyzývá vládu ČR k odpovědnosti vůči svým voličům.Rekl bych, ze majorita volicu je na druhe strane one pomyslne "barikady", a tedy pozastavenim jednani o ACTA je vlada vuci vetsine volicu (vsem se holt zavdecit nelze) pro jednou zase kupodivu odpovedna. Nicmene IFPI evidentne stale nedoslo (nebo nechce dojit), ze zmena je potreba hlavne z jejich strany. Achjo :(
je třeba jednoznačně nastavit odpovědnostní vztahy mezi uživateli a provozovateli internetu.Může mě někdo říct, co sakra myslí tímhle!?
odpojovani od netu, akorat to slecna/pani spatne vyjadrila imho je to dalsi dukaz, ze jim o "NECO" jde a ne ze ne slecna/pani asi neni moc zabehla - to by spis poslala Necasovi "tajnou obalku" a ne "otevrenej dopis"... tak uvidime, jak tohle vsechno skonci :/je třeba jednoznačně nastavit odpovědnostní vztahy mezi uživateli a provozovateli internetu.Může mě někdo říct, co sakra myslí tímhle!?
slecna/pani asi neni moc zabehla - to by spis poslala Necasovi "tajnou obalku" a ne "otevrenej dopis"... tak uvidime, jak tohle vsechno skonci :/Hm, a co kdyz je otevreny dopis pouze zasterka pro skutecne represivni tajny dopis?
Hudební a filmový průmysl jsou v kritické situaci, stovky a tisíce umělců – zpěváků, herců, hudebníků přicházejí o svoje oprávněné odměny.Ta ženská lže jak když tiskne. Upozornil jí na to už Ivan Bartoš v televizi, ale stejně si nedá pokoj. Dokazují to mimo jiné studie, které si nechala vypracovat vláda v Nizozemsku a následně ve Švýcarsku, které obě jasně ukázaly, že výdělky hudebního a filmového průmyslu naopak stále víc a víc rostou. A že "pirátství" mu nijak výrazně neškodí, v mnohých případech dokonce naopak pomáhá.
vydírat skupinou osob, které demagogicky překrucují znění smlouvy ACTABýt Nečasem, tak tu skupinku hnedka zabanuju, tyhle lobbistické sdružení typu OSA nebo BSA by se měly zakázat
+10.
Podstatné je, že OSA je obyčejná ubohá firma s ručením omezeným. Nevím, kdo téhle firmě pořád přisuzuje nějaké napůl policejní pravomoci a nějaké výpalné z prázdných médií. Zejména u výpalného neexistují absolutně žádné veřejně dostupné přehledy o tom, kolik z těch peněz opravdu dostal Kája Gott a kolik peněz skončí v daňových rájích. Jistě, třeba nic na Bahamách nekončí. Tak potom ať OSA dá na web vyúčtování: Tolik médií se prodalo, tolik peněz se vybralo, takto se rozdělily a dostal je ten a ten...
Jak je možné, že toto veřejné vyúčtování nepožaduje zákon?
Vybrané autorské odměny jsou rozúčtovány na základě hlášení od uživatelů hudebních děl všem autorům, jejichž díla byla užita. V případě provozoven, kdy OSA nemá hlášení od uživatelů, jsou takové odměny rozúčtovány poměrně na základě vzorku. Jako vzorek se používají statistiky hlášení od rozhlasových a televizních vysílatelů a hlášení o prodejích hudby. Vychází se z odhadu míry užívání jednotlivých druhů zařízení pro reprodukci hudby (rozhlasový nebo televizní přijímač, hifi sestava nebo paměťové zařízení). Autorské odměny jsou autorům vypláceny pravidelně 4x do roka.
Tohle tvrdí OSA například o hudbě v hospodách. Ale kde jsou čísla? Kde se může člověk ujistit, jestli náhodou 50% peněz nejde na „nespecifikované režijní výdaje v karibské oblasti“ nebo něco podobného?
Jen ať OSA dál provokuje a ozývá se! Třeba si toho konečně některý zodpovědný politik (existuje-li takový) všimne a pořádně si na tuhle pseudoinstituci, s.r.o., došlápne.
A hoplá! Jedna stará historka. Pokud nějaká instituce kradla před 10 lety a dodnes nebyla řádně potrestaná a zreformovaná, kdo věří tomu, že nekrade i dnes??? No nehlaste se všichni. Tohoto člověka museli tenkrát páprdové z OSA děsně nakrknout.
Fakt by mě zajímalo vyjádření OSA k této kauze a k celému hospodaření. Ale ptát se jich nebudu. Nemám na takové ptákoviny čas.
Odpovědnost vůči voličům? Tu už totálně prosrali tím, že ACTA vůbec nechali podepsat. Že to svinstvo musí smést do popelnice, kam patří, to je jasné. (Americkou totalitu nelze jen tak snadno přenést do Evropy, aspoň doufám.) Ale jak je možné, že vláda už dohodu ACTA schválila a nechala podepsat, a to za zády svých voličů? Myslím si, že něco takového by mohlo být klidně dobrým důvodem k odstoupení vlády a předčasným volbám. Kdyby to ovšem 99% ignorantské veřejnosti nebylo úplně jedno, že ano.
Presumpce neviny je důležitá zásada, kteoru vymysleli už někdy v dobách antiky. Když má někdo tolik drzosti, že si troufá překroutit, ne-li zrušit 2000 let staré právní principy, měl by dát na stůl po čertech přesvědčivé argumenty. Nikdo ale žádné argumenty neposkytl. A co je horší, nikdo dosud nehovořil o tom, jak bude posíleno právo na soukromí, na listovní tajemství a na svobodu slova u jednotlivců, aby se tím vykompenzovala posílená práva nadnárodních sviní. (Pardon, chtěl jsem říct korporací. Občas se takhle přeřeknu.)
Prasata žerou stále víc a pirátství jim v podstatě prospívá. Tak ať mi někdo vysvětlí, proč tolik kvičí! (SOPA a PIPA je sice trochu jiná historie než ACTA, ale odkazovaná stránka by velmi pěkně pasovala i na ACTA.)
Já jsme protestoval a budu protestovat proti ACTA a dalším podobným dohodám a věřím že nebudu sám.
... a vyzývá vládu ČR k odpovědnosti vůči svým voličům.Souhlasím. Voliči ACTA evidentně nechtějí.