Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Jak se tak dívám na ostatní blogy, kompozitní manažery se těší pozornosti. Manuály jak nainstalovat Beryl či Compiz střídají ankety popularity a praktické návody jak používat nebo naopak stížnosti, že se používat nedají vůbec.
Všichni autoři jako by zapomněli ve svých výčtech na dva starší kompozitní manažery: xcompmgr a kompmgr. Nikdy se nestali extra populární, ani se nedivím, že o nich spouta lidí ani neví o jejich existenci. Dokonce nemají vlastní webové stránky ani nepodporují skoro žádné eye-candy efekty, na druhou stranu jde o vyzrálé projekty. Ten druhý je standardní součást KDE už nějaký ten pátek, minimálně od dob KDE 3.4. a xcompmgr je ještě starší.
Nejsou sice založené na OpenGL, ale kompozitní manažery to zcela jistě jsou. Neumí zdaleka tolik efektů, ale zvládají průhlednost, stíny a lepší synchronizaci překreslování oken – pokud nejste eye-candy fanatik, potřebujete opravdu víc? Plus, delší vývoj, takže jsou stabilnější.
Jsou ještě ze “staré školy”, kdy kompozitní mamanžer nemusel být spečený dohromady se správcem oken, takže je můžete používat s lobovolným správcem oken (Metacity, KWin ...) nicméně kompmgr byl dělaný na míru KWin.
K jejich provozu stačí 2D zapnutá akcelerace, 3D akcelerace vám k ničemu nepomůže. 2D akceleraci podporuje daleko více driverů než 3D. Bohužel ne vždy je kvalita, počet skutečně akcelerovaných funkcí, dostatečný. Viz níže. Stačí si Xorg konfiguraci zkontrolovat zapnutý RenderAccel na “on”. Což je defaultní nastavení pro většinu distribucí a driverů.
Funkčně žádné. Jen kompmgr má o něco lepší odezvu pod KDE, žádné překvapení, byl dělán KDE na míru. Zdrojové kódy kompmgr vychází xcompmgr, trochu podobná situace jako s Berylem a Compizem. Mimochodem, mám takový dojem, že spoluautorem kompmgr je i Luboš Luňák, občasně působící i zde na abclinuxu.
Kompmgr samozřejmě najdete v Kubuntu, nic nemusíte doinstalovat. Stačí spustit. Buď z příkazové řádky, stejnojmenným příkazem, nebo v Kontrolním Centru - Window Behaviour – Translucency zaškrtnete povolit používání průhlednosti a stínů (Use translucency/shadows) a případně si pohrajete s podrobnějším nastavením.
Oba kompozitory můžete spustit v tomto zvláštním režimu, stačí je spustit s parametrem -a. tento režim nemá žádné efekty a také nevyžaduje vůbec žádnou (?) HW akceleraci desktopu.
Žádné efetky, k čemu je tedy dobrý? Zbaví vás “duchů” při posouvání oken, kdy vidíte jak se vám překresluje, původně překrytá, část spodního okna nebo desktopu. Také mizí některé drobné artefakty některých KDE skinů (Plastik).
Těm duchům při posouvání oken bych rád věnoval samostatný zápisek v blogu. Alespoň zjistím, jestli jsem jediný, kdo je pozoruje a nestraší mi třeba jen v hlavě Zkusím je vyfotit, pro ty co by třebas nevěřili...
Kompmgr homepage (něco na ten způsob) a krapet té dokumentace:
http://docs.kde.org/stable/en/kdebase/kompmgr/index.html
Legendární zdroj informací, řada praktických rad a řešení problémů nejen pro xcompmgr:
http://gentoo-wiki.com/TIP_Xorg_X11_and_Transparency
Tiskni
Sdílej:
Neumí zdaleka tolik efektů, ale zvládají průhlednost, stíny a lepší synchronizaci překreslování oken – pokud nejste eye-candy fanatik, potřebujete opravdu víc?No jedna z veci, proc bych takovou vec pouzival je to, co se v OS X jmenuje Exposé. A to je hodne prakticka vec. Ty vady na krase jsou dost zasadni. Kdyz jsem cetl ten clanek na Linux.com, jehoz autor povazuje Beryl za lepsi nez OS X, rikal jsem si, ze je asi trochu moc vyjuchanej. To tvrzeni je celkem smesne...
MAC OS X trpí podobným problémem jako Beryl, nebo Compiz a to sice že je vykreslování vnitřku okna podstatně pomalejšíPomalejsi nez co nebo kdy? GUI OS X mi pripadne sviznejsi nez jakekoliv jine a problemy s videem treba pri hybani oknem QuickTime jsem nezaznamenal. Zmena velikosti okna je rychla, hybani s oknem taktez. Samozrejme trochu jine je to u nenativnich aplikaci, jako napr. jEdit nebo Eclipse -- ale za to nemuze OS X. To je specialita napr. Totemu, prestat hrat kdyz se dragne okno a taha se s nim po plose...:-/
epm -q yakuake kdelibs yakuake-2.7.5 kwin-3.5.2-r2
semo@semo ~ $ yakuake [doslova len par prepnuti F12 do y. a naspat] Uh oh.. can't write data.. semo@semo ~ $ [yakuake lahlo]
semo@semo ~ $ yakuake [20s so mdrzal F12, makalo to ako len mohlo, ale stabilne. Ked som pustil, tak dalsich 10s to este cvicilo a potom klud]3.) zaver: az taky deterministicky sposob ako zabit KDe to zase nebude.