Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Některé techniky tzv. HDR fotografie jsou schopny dosáhnout velice zajímavých výsledků. Bohužel my, uživatelé GNU/Linuxu, máme smůlu. Prostě pro náš OS neexistuje žádná aplikace, která by tvorbu HDR fotografií umožňovala. Dozvěděl jsem se to z diskusí na jednom nejmenovaném dočervena laděném serveru (malá nápověda: ?ive.cz). Proto zítra zakoupím OS MS Vista, abych konečně mohl pořádně pracovat se svým PC.
A nyní vážně. GNU/Linux je operační systém č. 1, co se podpory profesionální grafiky týče. Alespoň v oblasti filmové animace. Snad vás tedy nepřekvapí, že je bez větších problémů možné pracovat i s HDR fotografií.
Na úvod si řekněme něco o HDR fotografii. RTF Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging :). Stručně jde o to, že máme k dispozici obrázek s např. 32 bitovou hloubkou v každém kanále. To nám umožní obrovské množství různých odstínů, které ale monitor ani běžná tiskárna nezobrazí. Proč to tedy má význam?
V první řadě je možné na fotografii s vyšší barevnou hloubkou provádět přesněji některé operace, jako třeba vytažení stínů. To je také důvod, proč osobně doporučuji fotit do RAWu.
Tím, ale celá sranda nekončí. Pomocí HDR fotografie lze dosáhnout zajímavých efektů. Klasickou ukázkou je např. potlačení přeexponovaných a podexponovaných míst.
Dosáhnout lze ale také podivných, někdy až kýčovitých fotografií. Někomu se to líbí.
Jak tedy na to pomocí GNU/Linuxu? Nejprve potřebujeme zdroj dat. Můžeme použít fotografie s malou barevnou hloubkou, třeba JPEGy s 8mi bity/kanál. Použijeme jich však několik naráz. Nejlepší je vzít stativ a odfotit třeba 6x jednu scénu s různými časy - od podexponované fotografie až po přeexponovanou. Stačí ale použít obyčený RAW a jen jeden snímek, který vyexportujeme do JPEGu několikrát s různým nastavení kompenzace expozice (prostě aby fotky byly od tmavé až po světlou).
Máme tedy kupu fotografií a potřebujeme z nich udělat jednu s vysokou barevnou hloubkou. Na to jsem si oblíbil použít CinePaint, který umí fotografie naimportovat a sestavit z nich výslednou fotografii se 32 bity/kanál. Tuto fotografii nelze zobrazit, protože monitor na to nestačí. My si ji ale uložíme jako OpenEXR (fotka.exr).
Jak tedy postupovat dále? Nainstalujeme si balík pfstools
a program qpfstmo
. Spustíme ten qpfstmo
a fotografii (fotka.exr) v něm otevřeme. Program nám nabídne několik algoritmů pro tzv. tónové mapování. To je proces, při kterém se určitým způsobem sníží barevná hloubka zpět na třeba 8 bitů/kanál. Způsob, jakým je toto tónové mapování provedeno však umožňuje dosahovat mnoha zajímavých efektů. Je třeba si to vyzkoušet.
Přeji hezké zážitky s HDR fotografií.
Tiskni Sdílej: