Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Asi každému něco řekne, když někdo o nějaké třídě prohlásí, že je to singleton. Ale možná ne každému (stejně jako do dneška mě) nic neřekne, pokud někdo o třídě řekne, že je borg.
Idea singletonu je, že v celém programu existuje maximálně jedna instance dané třídy. Nicméně tento požadavek může být často příliš tvrdý, jelikož ve skutečnosti často požadujeme, aby kterákoliv instance dané třídy měla stejný stav, což zařídíme tím, že dovolíme, aby existovala pouze jedna instance, která logicky bude mít všude stejný stav.
Existuje ale ještě jeden možný přístup, který je většinou logicky bližší našim požadavkům, a to, že je nám jedno, kolik instancí si kdo kde vytvoří, ale všechny tyto instance budou ve stejném stavu. A toto je borg
class Borg:
__shared_state = {}
def __init__(self):
self.__dict__ = self.__shared_state
borgA = Borg()
borgB = Borg()
borgA.pozdrav = "My jsme Borg, budete asimilovani"
print borgB.pozdrav
Tiskni
Sdílej:
Zrovna tahle Pythonní implementace mi připadá jako zakuklený Singleton, přičemž se na interpreter hodila starost, aby ten stav byl nanejvýš jeden.
Nemohl bys uvést příklad, kde se hodí Borg víc, než Singleton?
Singleton::getinstance() používáš new Singleton(). V singletonu by ti new narazilo na absenci public konstruktoru. Jinak se to chová úplně stejně.
>>> borgA is borgB False >>> id(borgA), id(borgB) 33097776, 33695504Borgove jsou rozdilne instance na ruznych mistech v pameti, zatimco singleton je jedina instance. Napriklad muzu dva borgy pouzit jako dva ruzne klice slovniku (pomijim ted ze pouzivat inherentne promenlivy objekt jako klic je blbost). Muzu vymyslet vyfikundace s borgy kteri budou instance ruznych trid ale sdilet stejny stav. Et cetera, et cetera… Mozna by se dalo i vymyslet rozumny pouziti pro neco takoveho, ale to uz bude asi kapku tezsi
btw borg v new-style tride vypada takhle:
class Borg(object):
shared = {}
def __new__(cls):
self = object.__new__(cls)
self.__dict__ = share
return self
seven, locutus = Borg(), Borg()
seven is locutus # False
Mohl bys prosím tuto konstrukci pro nás nepythonisty vysvětlit?
Takže jde jen o to, že __shared_state je proměnná třídy?
A mohl bys prosím vysvětlit, co se děje v tom konstruktoru (?) __init__()?
A vůbec, kde se tam vzala proměnná "pozdrav"?
jednoduse receno, self.__dict__ je slovnik obsahujici vsechny atributy tridy. On ukazatel na ten slovnik atributu nastavil na ukazatel na tu tridni promennou -> vsechny instance maji stejnou sadu atributu.
Promenna pozdrav se tam vzala z
borgA.pozdrav = "My jsme Borg, budete asimilovani"
protoze python, pokud priradis do neexistujiciho atributu, ten atribut automaticky vytvori === prida do self.__dict__ novou dvojici klic-hodnota. A protoze self.__dict__ sdili (diky predchozimu 'hacku') vsichni borgove, muze ho borgB vypsat.
koukam ze sem to vysvetlil slozite jak mlaticku, ale to je tou nocni hodinou :)
).