V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Tento zápisek není můj, pochází ze serveru Root, který je také převážně o Linuxu. Doufám, že nebude cenzurován v zájmu komerce nebo spíše rivalitou mezi servery.
Ukazuje nezaujatou formou, jaká je realita, kdo skutečně vydělává na autorově práci.
Tiskni
Sdílej:
Firma zistila že za mizernú hru nikto nezaplatí, to je fakt prekvapenie.
A proč si teda tolik lidí dalo tu práci hru upirátit, a pak ji ještě hráli, když je tak mizerná?
A proč do toho pořád pleteš cenu/hodnotu? O to přece nešlo.
Já myslím, že ta poslední věta říká, udělej si na to názor sám. Nebo ti to mám přijed na D1 předčíst?
a kdo teda podle tebe na autorově práci vydělává.+1 Imho situace vypadá tak, že autorům se nepodařilo úspěšně prodat artikl a uživatelé dostali zdarma zabugovanou, ne moc hratelnou hru. Jak já to vidim, na tomhle nápadu prodělal každý...
Převším vydělávat, prodat někomu, bez informování ho, kdo vytvořil ten původní.
Ty nevidíš, že se přitom opice červenají, tedy jen ty co mají svědomí, a nejsou k tomu vycvičené být už proti studu imunní?
Piratstvi je velky problem dneska. Nikdy jsem nepochopil, jak nekdo muze povazovat za spravne narokovat si cizi praci zdarma.Ah, dorazil loki, návštěvních z utopistické planety... U nás na Zemi, narozdíl od tvé planety, to bohužel nefunguje tak jednoduše, že ti, kteří legálně prodávají díla jsou automaticky ti dobří a ti, kteří licence porušují automaticky ti špatní. Tady na Zemi bude potřeba trochu myslet, nějaké černobílé pravidlo stačit nebude.
Nuti vas nekdo porusovat podminky uziti dila?Ne.
Stane se vam neco, pokud nejakou novou hru nebudete hrat nebo kdyz neuvidite nejaky novy film?Ne.
je podle vas spatny ten, ktery chce za svou praci (pripadne za dilo, u ktereho drzi prava) zaplatit?Ne.
prijde mi spravne dodrzovat podminky uziti a sireni u jakehokoli jineho dilaTeprv tady se právě naše názory rozcházejí. Respektováním řady nesmyslných licencí člověk dává tvůrci té licence najevo, že to tak je všechno ok. Na dodržování podmínek užití autoři v mnoha případech doplácejí stejně jako na jejich porušování. Ono totiž v mnoha případech (pokud se jedná o mainstream, tak asi většinou) netvoří ty licence autoři, ale společnosti, které je zastupují, čili nejedná se ani tak o zájmy toho autora, ale o zájmy té spolešnosti. Imho je potřeba dát jim najevo, které podmínky jsou akceptovatelné a které ne.
Jestli se jedna o zajmy autora nebo spolecnosti je jedno, proste drzitel prav k danemu dilu.Tobě to možná jedno je, mně to jedno není. Já když platím za dílo, tak chci, aby ty peníze šly autorům a ne někomu, kdo na autorech parazituje.
Davat najevo to, ze podminky jsou neprijatelne je urcite spravne, ale zalezi na forme. Porusovani podminek, i kdyz jsou podle vas nespravne, je pro mne nepripustne. Ja, pokud nejsem za dane dilo ochoten zaplatit urcity obnos, si jej proste nekoupim.Jakej je rozdíl mezi tím, když dílo nekoupíš a když ho upirátíš? Autor nedostane zaplaceno tak jako tak.
Jestli se jedna o zajmy autora nebo spolecnosti je jedno, proste drzitel prav k danemu dilu.Tobě to možná jedno je, mně to jedno není. Já když platím za dílo, tak chci, aby ty peníze šly autorům a ne někomu, kdo na autorech parazituje.
Vždy to jde autorům, osoba která ho zastupuje dostane malý podíl. Proč by to také dělala. Třeba OSA (hudba) má sazebník.
Vždy to jde autorům, osoba která ho zastupuje dostane malý podíl. Proč by to také dělala. Třeba OSA (hudba) má sazebník.K tomu "malý podíl" bych dal [citation needed]. Ono to naopak bývá tak, že malý podíl dostane autor. Onehdá jsem četl článek o podílech, které dostávají autoři knih (papírových), bylo to poměrně směšně malé procento. Samozřejmě chápu, že výtisk a distribuce knihy něco stojí, přesto si ale myslím, že by měl autor dostat víc. Jinak pirátství neznamená nutně, že autor přijde o zistk; asi před týdnem nebo dvěma jsem zakoupil hudbu na serveru bandcamp.com, a to přesto, že jsem již tu hudbu měl staženou přes bittorrent nebo odněkud podobně. Pokud by daný autor byl zastupován mafií typu UMG, OSA apod., nepřispěl bych.
Ja bych take autorum pral vice, ale my nejsme ti, kteri tito podminky urcuji.Samozřejmě, že jsme. Respektive neurčujeme autorům přímo, jaké podmínky si mají dohodnout, ale coby zákazníci svými preferencemi určujeme, komu umožníme zisk a komu ne. A podmínky, pod jakými se to dílo prodává, do toho patří taky. Já myslel, žes to byl ty, kdo tady vždycky tak podporoval volný trh. Možná to byl jiný loki...
Já myslel, žes to byl ty, kdo tady vždycky tak podporoval volný trh. Možná to byl jiný loki...+1 Není volný trh jako volný trh.
a Slovensko sa snaží vojensky napadnúť Spojené štáty! Určite vyhráme!
Vždy to jde autorům, osoba která ho zastupuje dostane malý podíl. Proč by to také dělala. Třeba OSA (hudba) má sazebník.A to se prosím změnilo ve kterém století?
Jak parazituje? Autor prece tvori dobrovolne a patrne i dobrovolne vydava pod nekym jinym.Ano. To se ale bohužel nevylučuje.
Je v tom rozdil a velky.Konkrétně jaký?
Kam a komu ty penize pujdou, je mi jedno. Proste platim za obsah, ktery konzumuji, a tim to pro mne hasne.To považuju za ignoranci.
To považuju za ignoranci.Lépe to napsat ani nešlo.
Kam a komu ty penize pujdou, je mi jedno. Proste platim za obsah, ktery konzumuji, a tim to pro mne hasne. To považuju za ignoranci.
On tím myslel, že je jedno jestli půjdou autorovi nebo jeho zástupci, protože ví, že s ním jeho zástupce má smlouvu, proto se mu odměna neztratí.
On tím myslel, že je jedno jestli půjdou autorovi nebo jeho zástupci, protože ví, že s ním jeho zástupce má smlouvu, proto se mu odměna neztratí.Tak proč to nenapsal?
ví, že s ním jeho zástupce má smlouvu, proto se mu odměna neztratí.Jak "proto se mu odměna neztratí"? Vždyť právě proto, že má autor se zástupcem smlouvu, o část odměny přijde, potenciálně o značnou... Dnes je ta situace taková, že ty smlouvy jsou afaik neveřejné/tajné, takže člověk v podstatě dává peníze nějaké organizaci, která mu slíbí, že autorovi z toho něco dá, ale je to jen na dobrý slovo.
A OSS licence jsou samozřejmě nevymahatelné (což nakonec praxe také potvrzuje).Hloupost, autorská práva budou stejně vymahatelná jako u komerčních licencí. Jen výše sankce bude asi závislá na příjmech porušitele. Když půjdeš do sporu s někým, kdo poruší tvé autorská práva, určitě to neskončí jen tím, že ti zaplatí soudní výlohy.
Morální, v tom druhém případě jsi zloděj.Někdo to může vidět jinak (např. si nemusí myslet, že by mohlo jít vlastnit informaci). Dokud jsou oba systémy konzistentní, je spor nerozhodnutelný.
Ono totiž v mnoha případech (pokud se jedná o mainstream, tak asi většinou) netvoří ty licence autoři, ale společnosti, které je zastupují, čili nejedná se ani tak o zájmy toho autora, ale o zájmy té spolešnosti.Imho je potřeba dát jim najevo, které podmínky jsou akceptovatelné a které ne.
Autor se nechá zastupovat dobrovolně, je to jeho právo.
Autor se nechá zastupovat dobrovolně, je to jeho právo.Samozřejmě, já nepsal, že ho do toho někdo nutí. Tím se na věci nic nemění.