abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:44 | Pozvánky

    Přemýšlíte, jak začít prázdniny? Už v úterý 1. července se bude konat Virtuální Bastlírna, tedy online setkání bastlířů, techniků, vědců i akademiků, kde se ve volné diskuzi probírají novinky ze světa techniky, ale i jiných zajímavých témat.

    Za poslední měsíc jsme byli svědky plamenů několika raket. Zatímco malá raketa od Hondy se úspěšně vznesla a opět přistála, raketa od SpaceX se rozhodla letět všemi směry najednou. Díkybohu méně … více »
    Uprdkávač | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Komunita

    Linus Torvalds zmínil, že souborový systém Bcachefs zřejmě odstraní z mainline Linuxu v začleňovacím okně pro vydání 6.17. Kent Overstreet mu totiž posílá kód s novou funkcionalitou i pro začlenění do kandidátů na vydání, kdy očekává pouze opravy chyb. Ken Overstreet byl již dříve z vývoje vyloučen kvůli konfliktní komunikaci.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    27.6. 11:55 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft. Ten ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu spouští AI National Skilling Plan v ČR. "Iniciativa Microsoftu přináší konkrétní a praktickou podporu právě tam, kde ji nejvíc potřebujeme – do škol, firem i veřejné správy.", říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    27.6. 10:55 | Zajímavý projekt

    Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    27.6. 01:33 | IT novinky

    Celkové tržby společnosti Canonical za rok 2024 byly 292 milionů dolarů (pdf). Za rok 2023 to bylo 251 milionů dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.6. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.88.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.6. 01:11 | Nová verze

    Distribuce Tails specializující se ochranu online soukromí uživatele byla vydána ve verzi 6.17. Mimo jiné aktualizuje Tor Browser (14.5.4) a opravuje několik chyb.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    26.6. 21:11 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.6. 13:11 | IT novinky

    Město Lyon posiluje svou digitální suverenitu a postupně nahrazuje software od společnosti Microsoft bezplatnými alternativami, zejména OnlyOffice pro kancelářské aplikace a Linux a PostgreSQL pro systémy a databáze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    26.6. 11:44 | Zajímavý projekt

    Evropská občanská iniciativa Stop Destroying Videogames se snaží o to, aby vydavatelé, kteří spotřebitelům v Evropské unii prodávají videohry nebo na ně udělují licence, měli povinnost tyto hry ponechat ve funkčním (hratelném) stavu i po ukončení podpory ze své strany. Podpořit podpisem tuto iniciativu můžete v Systému pro online sběr podpisů.

    trekker.dk | Komentářů: 5
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (28%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 331 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Uspávání notebooku v Gentoo

    4.2.2006 18:58 | Přečteno: 10580× | PC

    Tak se mi povedlo rozchodit uspávání notebooku a mám z toho takovou radost, že jsem se rozhodl napsat takový lehký návod.

    Jedná se o DELL Latitude CPi A366XT, ale základní myšlenky budou zřejmě společné většině přenosných počítačů.

    Nastavil jsem svůj počítač tak, že pokud stisknu vypínač, vejde do režimu Suspend2, pokud stisknu tlačítko "Suspend", vejde do režimu "standby". Jaký je mezi nimi rozdíl ?

    Suspend2 trvá asi 15s (uspání). Počítač si vlastně všechno potřebné uloží na disk a pak se vypne. Při zapnutí během bootování najde uložená data a obnoví je, takže bootování trvá asi 20s. Výhoda je, že notebook spí opravdu tvrdě, takže nemá během spánku žádnou spotřebu (je vlastně po HW stránce vypnutý).

    Do režimu Standby vejde počítač rychleji (asi 4s) a během 6s se probudí. Vypne se monitor, disk a karty v PCMCIA slotu. Počítám, že data budou v RAM a NB tedy bude mít nějakou spotřebu, i když řádově nižší, než za běhu.

    Chvíli jsem taky zkoušel režim "Suspend To RAM", ale po probuzení mi nešel zvuk. Z předchozího je tedy jasné, Suspend2 se hodí pro dlouhodobější "spánek", zatímco Standby je dobré třeba na krátký přenos počítače z místa A do místa B (...event. C).

    Co tedy budeme potřebovat? Stáhneme skripty pro hibernaci,patch do jádra pro Suspend2 a ACPI daemona pro obsluhu tlačítek:

    emerge hibernate-script

    emerge suspend2-sources

    emerge acpid

    Potom zapneme podporu Suspend2 v jádře a překompilujeme ho. Protože používám LILO a SWAP oddíl mám na hda1, napsal jsem do lilo.conf:append="resume2=swap:/dev/hda1" Po jakékoli úpravě souboru lilo.conf je nutné napsat jako root příkaz lilo.

    Ted zkuste jako root napsat hibernate. Počítač by měl "vejít" do režimu Suspend2. Jinak konfigurační soubor je v /etc/hibenrate/hibernate.conf a pro Suspend2 by měl vypadat nějak takto:

    UseSuspend2 yes
    Reboot no
    #3EnableEscape yes
    DefaultConsoleLevel 1
    Compressor lzf
    Encryptor none
    # ImageSizeLimit 200
    ## useful for initrd usage:
    # SuspendDevice swap:/dev/hda2
    ## Powerdown method - 3 for suspend-to-RAM, 4 for ACPI S4 sleep, 5 for poweroff
    PowerdownMethod 5
    ## Any other /proc/software_suspend setting can be set like so:
    # ProcSetting expected_compression 50
    ## Or traditionally like this:
    Suspend2AllSettings 0 0 2056 65535 5
    ## Or even from the results of hibernate --save-settings with this:
    # Suspend2AllSettingsFile /etc/hibernate/suspend-settings.conf
    ## For filewriter:
    # FilewriterLocation /suspend_file 1000
    # VerifyFilewriterResume2 yes
    # ProcSetting userui_program /sbin/suspend2ui_text
    Verbosity 0
    LogFile /var/log/hibernate.log
    LogVerbosity 1
    

    Povedlo se ? OK. A teď zkusíme standby. To bude soubor hibernate.conf vypadat takto:

    ### suspend2 (for Software Suspend 2)
    #UseSuspend2 yes
    #Reboot no
    #3EnableEscape yes
    #DefaultConsoleLevel 1
    #Compressor lzf
    #Encryptor none
    # ImageSizeLimit 200
    ## useful for initrd usage:
    # SuspendDevice swap:/dev/hda2
    ## Powerdown method - 3 for suspend-to-RAM, 4 for ACPI S4 sleep, 5 for poweroff
    #PowerdownMethod 5
    ## Any other /proc/software_suspend setting can be set like so:
    # ProcSetting expected_compression 50
    ## Or traditionally like this:
    #Suspend2AllSettings 0 0 2056 65535 5
    ## Or even from the results of hibernate --save-settings with this:
    # Suspend2AllSettingsFile /etc/hibernate/suspend-settings.conf
    ## For filewriter:
    # FilewriterLocation /suspend_file 1000
    # VerifyFilewriterResume2 yes
    # ProcSetting userui_program /sbin/suspend2ui_text
    
    ### sysfs_power_state
    ## To use /sys/power/state to suspend your machine (which may offer
    ## suspend-to-RAM, suspend-to-disk, standby, etc) comment out all the options
    ## above for Software Suspend 2, below for acpi_sleep, and uncomment this line.
    ## You may replace mem with any one of the states from "cat /sys/power/state"
     UseSysfsPowerState standby
     PowerdownMethod shutdown
    
    

    Tak, když napíšete hibernate teď, měj by NB jít do "standby" režimu.

    Teď je nutné zařídit, aby se konfigurační soubor měnil podle potřeby. Já jsem to udělal tak, že konfigurační soubor pro režim Suspend2 jsem uložil do /etc/hibernate/suspend2.conf a soubor pro standby mám v /etc/hibenrate/standby.conf

    Dále jsem v adresáři /etc/hibernate/ vytvořil dva spustitelné soubory:

    suspend2:

    ln -sf /etc/hibernate/suspend2.conf /etc/hibernate/hibernate.conf
    hibernate 

    standby:

    ln -sf /etc/hibernate/standby.conf /etc/hibernate/hibernate.conf
    hibernate 

    Teď by to mělo fungovat tak, že pokud napíšete jako root:/etc/hibernate/suspend2 tak počítač usne tvrdým spánkem Suspend2 a pokud napíšete /etc/hibernate/standby, vleze do StandBy módu.

    Nadále je potřeba přiřadit vytvořené skripty jednotlivým ACPI tlačítkům. To provedeme editací souboru /etc/acpi/default.sh. Měl by vypadat nějak takhle:

    #!/bin/sh
    # Copyright 1999-2004 Gentoo Foundation
    # Distributed under the terms of the GNU General Public License v2
    # $Header: /var/cvsroot/gentoo-x86/sys-power/acpid/files/acpid-1.0.4-default.sh,v 1.1 2005/03/15 19:15:53 ciaranm Exp $
    
    # Default acpi script that takes an entry for all actions
    
    set $*
    
    group=${1/\/*/}
    action=${1/*\//}
    
    case "$group" in
    	button)
    		case "$action" in
    			power)	/etc/hibernate/suspend2
    				;;
    			*)	logger "ACPI action $action is not defined"
    				;;
    		esac
    		
    		
    		case "$action" in
    		         sleep) /etc/hibernate/standby
    		         	;;
    		        *)	logger "ACPI action $action is not defined"
    		
    		esac
    		
    		;;
    
    	*)
    		logger "ACPI group $group / action $action is not defined"
    		;;
    esac
    

    No a to je asi všechno. Ještě dodám, že aby se ACPIDaemon spouštěl automaticky při bootu, je nutné napsat jako root:rc-update add acpid default

    Poznámka: Když se mě občas někdo zeptá, proč že vlastně používám ten Linux, odpovím mu mimojiné, že mi umožňuje nastavit si počítač lépe obrazu svému. Proto se ptám zkušenějších: Bylo by možné podobné chování počítače (tzn. Suspend při stisku vypínače, apod.) nastavit i ve Windows ?

           

    Hodnocení: 93 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Watzke avatar 4.2.2006 19:00 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    suspend2-sources jsou jen pro x86 :P
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    4.2.2006 19:38 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    ANO! Bylo by to možné! Dokonce je to záležitost asi tří kliknutí myší. Ignorance některých lidí mě stále překvapuje.
    4.2.2006 19:56 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo

    Kdybych napsal rozsáhlý článek o tom, že LINUX RULEZZZ ! a Windows SUCKS!, tak bych takovou reakci čekal, a snad bych si ji i zasloužil.

    Ale jako odpověď na prostý dotaz mi to přijde... řekněme přehnané. Byla ta poslední věta opravdu nutná ?

    Z.H.

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    4.2.2006 20:22 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Někteří lidé trpí komplexem dokonalosti. Sem tam z toho se i dostanou. Nic si z toho nedělejte, já jsem podstatně větší ignorant a váš článek mi objasnil věci o nichž jsem neměl ani tušení. Díky
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    5.2.2006 08:34 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Omlouvám se, pochopil jsem ten dotaz jako další jízlivou řečnickou otázku.
    5.2.2006 05:30 machr | skóre: 2 | blog: machr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    > ANO! Bylo by to možné! Dokonce je to záležitost asi tří kliknutí myší.

    a pak ses najednou probudil....
    (__) (oo) /-------\/ / | || * ||----|| ~~ ~~
    4.2.2006 23:05 Petr Soběslavský | skóre: 2 | blog: Sobův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Bylo by možné podobné chování počítače (tzn. Suspend při stisku vypínače, apod.) nastavit i ve Windows ?
    Bylo, Dell přímo instaluje aplikaci jménem Dell QuickSet s průvodcem. V závislosti na rychlosti čtení to může zabrat 60-90 vteřin.
    4.2.2006 23:24 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo

    Aha. OK a bez té aplikace ? Spolubydlící má ACER a při stisku vypínače se vypne (překvapivě :o)) a při stisku "Suspend" usne, ale má nějaký odběr.

    Kdyby to chtěl zařídit podobně, jako já, musí na to sehnat soft od ACERu, nebo to jde přímo ve Win ?

    Z.H.

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    5.2.2006 01:37 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    W2K a výše tohle zvládají obvykle bez problémů, jak suspend-to-ram (to, pokud se nepletu, uměly nativně už Win98), tak hibernaci na disk (na to se na notebooky se staršími Windows instalovávaly speciální utility od výrobce). V Ovládacích panelech je možnost nastavit power management včetně akcí při stisku vypínacího tlačítka a zavření displaye nebo po určité době nečinnosti, opravdu je to otázka několika kliknutí myši.
    5.2.2006 02:03 Haaja | skóre: 25 | blog: haaja | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Na mém starém notebooku, kde jsem měl ještě i windows to šlo, v ovládacích panelech ve správě napájení, nebo tak nějak se nastavovaly události po stisku tlačítka vypnout a toho dalšího tlačítka.
    5.2.2006 10:58 Petr Soběslavský | skóre: 2 | blog: Sobův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    WinXP: Start > Ovládací panely > Možnosti napájení > Upřesnit

    Uspávání mají Windows opravdu vyřešena lépe, funugje to od začátku a spolehlivě. Pro mě to byl i jeden z hlavních důvodů, proč jsem se na svém notebooku po třech dnech bezvýsledných pokusů naučit totéž Ubuntu, vrátil k Windows...
    5.2.2006 12:56 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Jo jo, mně trvalo půl roku, než jsem přišel na to, jak oživit display po probuzení ze suspend-to-ram. Vím, že za to může výrobce, je tam nějaký problém s videobiosem (pomohl mi vbetool), ale faktem zůstává, že tohle ve Windows funguje bez problémů a pod Linuxem ty problémy často jsou. Proto se ani moc Spikovi nedivím, že tu závěrečnou otázku pochopil jako provokaci. :-(
    5.2.2006 21:11 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo

    Ubezpečuju všechny, že to jako provokace míněno nebylo. S uspáváním nemám totiž moc zkušeností.

    Co se týká spaní ve WinXP, tak spolubydlící s tím měl na ACERu docela problémy (počítač se dycky tak měsíc po instalaci Win. přestal probouzet).

    No a na Linuxu mi to zatím chodí dobře a zas tolik práce mi to nedalo...

    Z.H.

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    Josef Kufner avatar 5.2.2006 01:30 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Ad zvukovka po suspend2ram: Odloaduj moduly před uspaním a naloaduj je zpět po probuzení. Mělo by to pomoct. Nevýhoda: Zvukovku nesmí nic používat.

    Ad poslední odstavec: Zbytečná provokace.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    5.2.2006 21:18 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo

    Mě to unloadnout nejde. Module is in use ... Ale díky za tip, teď mi to chodí, jak potřebuju.

    Jak už jsem psal, jako provokace to míněno nebylo. Zajímalo mě to, abych pak nekecal blbosti a netvrdil lidem, že výhoda Linuxu je proti Windows v nečem, co se dá ve Win. nastavit na pár kliknutí...

    Z.H.

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    Josef Kufner avatar 5.2.2006 01:32 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Ad zvukovka po suspend2ram: Odloaduj moduly před uspaním a naloaduj je zpět po probuzení. Mělo by to pomoct. Nevýhoda: Zvukovku nesmí nic používat.

    Ad poslední odstavec: Zbytečná provokace.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    5.2.2006 01:43 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    K tomu ještě doplním, že mně po probuzení zvukovka ožije obvykle až po několika vteřinách po znovunatažení modulů alsy, takže s obnovením nastavení mixeru musím chvilku počkat, jinak mám všechny kanály na nule. Nevím, nakolik je tenhle jev obecný...
    5.2.2006 12:12 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše default.sh
    #!/bin/sh
    # Copyright 1999-2004 Gentoo Foundation
    # Distributed under the terms of the GNU General Public License v2
    # $Header: /var/cvsroot/gentoo-x86/sys-power/acpid/files/acpid-1.0.4-default.sh,v 1.1 2005/03/15 19:15:53 ciaranm Exp $
    
    # Default acpi script that takes an entry for all actions
    
    set $*
    
    group=${1/\/*/}
    action=${1/*\//}
    
    case "$group" in
            button)
                    case "$action" in
                            power)  /etc/hibernate/suspend2
                                    ;;
                            sleep)  /etc/hibernate/standby
                                    ;;
                            *)      logger "ACPI action $action is not defined"
                    
                    esac
                    
                    ;;
    
            *)
                    logger "ACPI group $group / action $action is not defined"
                    ;;
    esac
    takhle by to mělo správně vypadat
    5.2.2006 21:21 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: default.sh

    Jj..to je asi pravda. Hodil jsem sem první funkční konfiguraci, ale jak na to tak koukám, uznávám, že je to zhovadilost.

    Z.H.

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    5.2.2006 23:18 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uspávání notebooku v Gentoo
    Shodou okolností jsem totéž vyrobil na svém desktopu včera. Naštěstí všechno funguje jak má, jen před hibernací doporučuju odpojit výměnná média.
    Only Sith deals in absolutes.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.