Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Tento zápisek bude o hrách Might and Magic VI a VII a jejich rozjetí na linuxu. Předem říkám že jsem je po pár útrapách spustil, ale je tu jeden háček, který bych rád vyřešil (proto víceméně píšu tento zápis).
Hry jsem zkoušel spustit ve Wine 0.9.22, Levelová verze s češtinou. Musel jsem si ve wine nastavit cdrom (to jsem chvilku googlil, a přitom to stačí ve winecfg naklikat do drivers) na D: a dal zvědavě wine mm6.exe. Chvilku to něco dělalo a pak se zobrazilo chybové okýnko ohledně problému s MSS32.DLL. Další googlení - stačí najít na netu program deshrink a tím danou knihovnu dekodovat (vůbec netuším o jaký typ softu jde, jestli odstranění ochran, stáhl jsem to z nějakého ruského webu, nicméně pomohlo). Až na vide funguje MM6 krásně, tak jsem se rozhodl opojen výsledkem vyzkoušet MM7.
Zde to bylo už snažší, žádné problémy s knihovnami, hra se normálně spustila, vše se zdálo být ok (animace v menu svižné, ovládání svižné) dokud jsem nespustil hru. Hra je neskutečně trhaná a já si lámu hlavu nad tím proč. Spustil jsem ji s WINEDEBUG="-all", zkoušel sem zvuk jak oss (tam mi nehraje), tak i alsa, žádný rychlostí rozdíl. Povypínal všechny efekty, ale nepomohlo.
Mé zkušenosti se všemi direct hrami jsou takové, ale říkal jsem si že možná je to tím že má sestava není nic dokonalého. Procesor 2,6 celeron, 512 MB ram, grafická karta GeForce 5200 128 MB dá v glxgears s přetakováním 1650 fps. Ale přesto mi doom III na 800x600 bez efektů šel pěkně. Ve windows jsem neměl problémy s hrami typu Mafia a NFSU (i pokročilé efekty), ale bylo mi jasné že je to celkem na fest a emulací se dost výkonu vezme, takže je v linuxu nerozjedu (myslím emulace directu, open gl je na tom v linuxu výtečně). Jenže u hry s nároky 64 MB ram a grafickou kartou Voodoo využívající Direct 6 mě to zaráží a říkám si jestli nemohu mít nastaveno něco špatně. V konfiguráku wine mám 128 MB podporu karty, a záseky u direct her (těch středně náročných) zažívám i v cedeze, takže konkrétní instalací wine to nebude.
Pokud by tu někdo měl tip jak ještě wine urychlit (teď mě napadlo zkusit ještě renice, ale nikdy jsem s tím extra nárust výkonu nezaznamenal a tady u toho sekání k dokonalosti chybí ještě mnoho výkonu. Ještě používám fluxbox a všechny žrouty ukonončím (před zapnutím wine)) byl bych vděčný. Jinak za pravopisné chyby se omlouvám.
Tiskni
Sdílej:
, mělo být samozřejmě VII ;]...
Problém bych hledal ve zvuku. Hodně mi pomohlo nastavit zvuk ve wine na OSS (pozor, musí být zapnutá emulace OSS v systému) a pak to chce chvíli experimentovat s nastavením akcelerace zvuku ve winecfg.Pro bezproblémové hraní MM VI mám nastaveno standard acceleration a zapnuté driver emulation, MM7 se mi na disku už bohužel neválí, takže to teď nemúžu zkusit.
Jinak video v MM VI chodí bez problémů, v MM 7 jsem adresář s videem, pokud si vzpomínám, musel přejmenovat, ale pak mi to už běželo bez problémů (až ty experimenty se zvukem).
Přeji hodně úspěchů