Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Národní hrdost není vlastnost, kterou bychom my Češi nadmíru oplývali.
Přesto mě více než naštvala zpráva, když jsem si procházel noviny na Idnes. Jedna pražská firma prodávající luxusní zboží pořádala večírek k 10. výročí založení firmy. Chápejte, její klientelou nejsou jen tak ledajací lidé, a proto si řekla, že místo oslav by tomu mělo odpovídat. Že neuhádnete, kde se konala ta kýžená oslava? Taky jsem netušil, že by vůbec kohokoli napadlo si vybrat Národní památník na Vítkově. Místo, které vzniklo za první republiky jako pocta legionářům, kteří padli za vlast v cizině a které později po roce 1948 změnili komunisti k obrazu svému.
Doteď mi není jasné, jak ředitel Národního muzea, které má památku na starosti, mohl na tomto pietním místě, kde se každoročně konají oslavy vzniku Československa a kde se například konalo poslední rozloučení s generálem Peřinou, povolit. A aby toho nebylo málo, tak si dotyčná firma uvnitř památníku uspořádala pořádnou diskotéku, a některé slečny to pak mohly skutečně rozjet, třeba i na náhrobcích. Blesk narozdíl od Idnes ve svém článku zrovna politicky korektní není, takže se můžete pokochat, co si mohou dovolit burani, kteří mají hodinky alespoň za 100 tisíc.
Nevím, možná jsem divný já, ale to opravdu nebylo přítomné "české elitě" hloupé, jaké místo bylo k večírku zvoleno? Zřejmě ne. Nepřišlo to hloupé ani dosti významným představitelům ODS, jakými jsou současný premiér Mirek Topolánek, hejtman středočeského kraje Pavel Bendl, ministr dopravy Aleš Řebíček či europoslanec Jan Zahradil. Jediný, kdo snad nepřišel, byl prezident Václav Klaus, který si tímto u mě získal malé plus, ačkoli ho v oblibě vůbec nemám.
Idnes neopomněl zmínit, že tato akce dozajista památníku pomůže získat peníze na opravy, Blesk naopak dodal, že organizátorka akce předala šek dětským domovům na 900 000Kč. Jestli z této podivné akce památnik vůbec nějaké peníze uvidí. Když se zajdete podívat na památník na Vítkově a vězte, že je to pěkná procházka, zjistíte, že památník se od 89 vůbec nezměnil. Toliko snad k Národnímu památníku na Vítkově.
Na závěr bych snad přidal pár řádek z Praha.cz
Teprve sametová revoluce roku 1989 zakončila tuto neblahou etapu v dějinách památníku. Ten se nyní opět vrací k svému původnímu účelu - být důstojnou připomínkou vzniku republiky, legií i osobností, které se na založení státu podílely.
Tiskni
Sdílej:
„jinak by jste nepsal takove nesmysly“To jsem ale nepsal já…
Do roku 1992 v tomto hrobě spočívaly ostatky Ludvíka Svobody, dnes je pouze památkou na tohoto statečného vojáka a pozdějšího prezidenta
To už tu budou i blogy postavené na základě žvástů z Blesku?Blogy jsou jaksi odjakživa "postavené na základě" čehokoliv, k čemu se jejich autorům zachce vyjádřit :P Patří to k nim stejně jako ti věční udivení nad tím, co se to všechno v blogu může objevit :D
Pamatujes na randal, ktery se konal kolem pronajmu Karlova mostu? V cem je tohle jine?Především v tom, že přes Vítkov se nechodí na druhou stranu řeky. Když si tedy památník někdo pronajme, nikomu tím nepřekáží v cestě... Ale jinak musím říct, že mi pronajatí Karlova mostu nevadilo. Proč by mělo? Kromě zmíněného problému - zatarasení cesty; ale stejně by mi vadilo, kdyby si někdo pronajal a uzavřel křižovatku u nás před domem. Když si most pronajmou a uzavřou filmaři, je to oukej. Když to chce udělat firma, která vyrábí hadříky, je oheň na střeše.
Česká republika vznikla ... v té době jsem nebyl na světěV tom případě máš blbě datum narození v profilu
Situace o to vážnější, že podle sčítáni lidu v roce 1921 byla německá menšina v československém státě - 3 miliony 124 tisíc německy hovořících obyvatel proti 6 milionům 570 tisícům k Čechům (bez Slováků) se hlásícím - vůbec největší národnostní menšinou v Evropě.Tady prr. Uvedom si, ze za Rakouska Uherska nekteri Cesi mluvili nemecky, a proto smesovat nemecky mluvici obyvatelstvo a obyvatelstvo hlasici se k nemecke narodnosti rozhodne neni koser. Stejne jako hovorit o tom, ze jak odsun zpusobil ztratu nemecke inteligence V Ceskoslovenska a zapomenout na to, ze mnoho z nich uz bylo davno zabito v koncentracich bud kvuli tomu, ze nesouhlasili s nacismem, nebo proste byli zidi. Zalezi jen na tobe, co z tech faktu vyberes a co ne. A nekdy je to jedna studie proti jine. Co se tyce literatury, tak naleznes mnoho zdroju, z nichz pomerne hodne strani bud ceske, nebo nemecke strane konfliktu. A pravda cernobila neni. Souhlasim s tim, ze prvni republika dokonala nebyla, ale v kontextu te doby to byl moderni stat. Obzvlast kdyz si uvedomis, jaka situace byla v povalecnem Nemecku, jak bylo pohlizeno v USA na cernosske obyvatelstvo ci jak to vypadalo v Rusku.
Tady prr. Uvedom si, ze za Rakouska Uherska nekteri Cesi mluvili nemecky, a proto smesovat nemecky mluvici obyvatelstvo a obyvatelstvo hlasici se k nemecke narodnosti rozhodne neni koser.Vy prrr. Údaje jsou samozřejmě ze statistických údajů sčítání lidu a něco jako národnost se určovalo výhradně podle uvedeného mateřského jazyka. To určovalo, kdo je "Němec" nebo "Čech" apod. Jinak se formálně jednalo se samozřejmě o občany ČSR, nikoliv o občany Rakouska nebo Německa, ačkoliv se jim říkalo, či spíše dnes klidně říká "Němci". Údaj mateřského jazyk při posledním sčítání lidu v ČSR bylo též určující formální kritérium po válce pro to, kdo byl určen k odsunu "domů do Říše" - jiná formální kritéria kompatibilní s československými zákony jaksi k dispozici nebyla. Podle jazyka byli jako sudetští a pražští Němci stejní "Němci" Rakušané, Švýcaři a dalo by se říci i Alsasané.
Stejne jako hovorit o tom, ze jak odsun zpusobil ztratu nemecke inteligence V Ceskoslovenska a zapomenout na to, ze mnoho z nich uz bylo davno zabito v koncentracich bud kvuli tomu, ze nesouhlasili s nacismem, nebo proste byli zidi.Nevím, jestli odsun způsobil ztrátu "německé inteligence" - hlavně vylidnil do té doby docela hustě obydlené a prosperující pohraničí, které se pak stalo většinou územím pro zlatokopy, dobrodruhy a zkrachovalé existence - čímž se vytvořilo něco jako přirozená lidská "železná opona", v tomto případě mezera v přirozené infrastruktuře, jejíž zaplňování se řeší dodnes. Pro izolaci a likvidaci napojení Československa (Česka) na evropskou, v tomto případě německou, kulturní oblast se dělalo a udělalo hodně už za první republiky, viz např. zmiňovaná opomíjená dvojjazyčnost, nechuť k uspořádání federativnímu (a to i vůči Slovákům) či kantonálnímu - což je pravda otázka, jestli v tehdejší evropské situaci udržitelné... nicméně Češi se od "německé inteligence" jaksi odstřihli dobrovolně. Určitě by byl rozdíl mezi možnostmi a schopnostmi lidí ve dvojjazyčném (tedy dvounárodnostním) prostředí s bezprostředním přístupem ke kultuře (a vědě) zhruba 100 milionové německé jazykové skupiny a mezi tím, co máme dnes. Nezdá se mi, že by jak školská tak kulturní politika našeho státu (spolu s deklarovanou pěstovanou averzí k obětím "odsunu", která se zakládá spíš na špatném svědomí než na spravedlivém rozhořčení) nějak přispívala k tomu, aby byl středoevropský prostor opět jedním kulturním, jako tomu bylo za Rakouska-Uherska a ještě před válkou.
Souhlasim s tim, ze prvni republika dokonala nebyla, ale v kontextu te doby to byl moderni stat. Obzvlast kdyz si uvedomis, jaka situace byla v povalecnem Nemecku, jak bylo pohlizeno v USA na cernosske obyvatelstvo ci jak to vypadalo v Rusku.Nejde snad ani tak o to, zhodnotit, jaký byla první republika stát, ale jestli musíme trvat na glorifikaci principů a jednání, které vedly do slepé uličky, jen jakoby z povinné "národní" (ideologické) úcty. Jednu šanci na překonání provinčnosti měly české země po roce 1918, tu druhou až o více než 80 let později: vstup do EU. S tím, že nyní máme, co se jazykové vybavenosti obyvatelstva a hlavně myšlenkové návaznosti na evropskou kulturu, neporovnatelně větší handicap než tenkrát. A namísto snahy tento hlavně ideový handicap překonat, objevují se opět typicky české slouhovské reflexy "my chudáci tady" a "oni páni v Bruselu" (stejně jako to bylo s Vídní, Berlínem a Moskvou), se stejným nacionalistickým naladěním proti "mocnářství Evropa" - a úplně se zapomíná na to, že od roku 2004 platí, že v Bruselu a Strassburgu rozhodují delegáti z Česka stejně tak jako delegáti z jiných zemí, že to tedy není "o nás bez nás" - příznačné je, že se nositelem těchto sentimentálních plebejských reflexů stává politická reprezentace, která by se ráda viděla spíše v té elitnější části společenského spektra. Silně to zavání nejméně zakomplexovaností a ještě možná obavou o to, že tato nová "elita" ztratí nebo nezíská natolik absolutní vliv ve svých lokálních prebendách, jak by si přála, protože nad sebou mají dohled z vyšších pater. To je ostatně velmi silná motivace všech nacionalistických hnutí - a mám dojem, že podobná motivace se podepsala na národnostní politice první republiky - ono totiž najednou vznikala nová česká elitní vrstva v podnikatelských kruzích a politice také jen díky tomu, že byla "česká". No, dostali jsme se trochu jinam, ale paralely s dnešní politkou tu jsou (včetně toho, jak se většina národa podle dobrého zvyku nechá mediálně a ideologicky oblbovat).
Hlasoval jsem Ne.Já hlasoval Ano. Ale raději bych hlasoval v anketě, kde bych mohl zaškrtnout, že mi nepřipadá nedůstojné, když se v "důstojné připomínce" koná oslava.
Na druhou stranu, pochybyju, ze by si to nekdo dovolil treba v americe ci zapadni Evrope.No a co? V Číně by si to taky nedovolili. I z nich si mám brát příklad?
napisy na hrobe "Odpocivej v pokoji" maji taky svuj ucelTo zcela jistě. Ale opravdu si myslíš, že je tím myšleno ticho a upjatost? Neznamená to náhodou, že si pozůstalí přejí, aby se na toho člověka vzpomínalo v dobrém? Aby se jeho potomkům dařilo, aby lidi ocenili to, co za života dokázal a tak dále. Určitě to neznamená, že se musí u jeho hrobu jenom truchlit a pronášet květnaté řeči.
Takove pomniky proste nejsou od toho aby se u nich chlastalo a blilo.A už je to tu zase. Ono se "chlastalo a blilo (na hroby)"? Dokonce ani v tom Blesku nic takového nepíší. Proč to tedy používáš jako argument, když jde zcela zjevně jen o výmysl některého zdejšího pohoršence? A i kdyby to tak bylo... kde je problém (pokud bylo místo posléze uvedeno do původního stavu)? Pokud by se v prostorách památníku pořádal koncert vážné hudby, který by doprovázel přípitek (a přišli by ti samí lidé), bylo by to v pořádku? Ale diskotéka v pořádku není...
proc se vubec prezdident kazdy rok namaha a 28. rijna se trmaci na Vitkov k oslave vzniku Ceskoslovenska, kdyz je to stejne vsem lidem u prdele?Tak tohle skutečně nevím, protože kladení věnců mi přijde jako fraška. Což ovšem neznamená, že bych nebyl na svou vlast hrdý. Spousta lidí tu prohlašuje, že národ a vlastenectví jsou zlo. Já si to nemyslím. Jsem rád, že žiji právě tady, že máme svou kulturu, jazyk a historii. Ale to vše mi nebrání, abych zároveň neviděl nic nedůstojného nebo urážlivého v tom, že někdo uspořádá večírek v budově národního památníku.
Dokazete si predstavit, ze by se podobna akce mohla konat v Nemecku, Francii ci USA?Jak to s tím souvisí? Že se pokrytecky chovají jinde, to přeci nemusí být vodítkem pro mě. Posuzujete i ostatní věci podle toho, jak je dělají nebo nedělají v jiných zemích?
Ale tak co, pockame, az nasi hokejisti po roce zase vyhraji mistrovstvi sveta v hokeji a z plna hrdla si zakricime, ze jsme "My, Cesi" jsme mistri sveta.Aha. A proč tohle píšete jako reakci na můj komentář? Připadá vám snad, že jsem něco podobného svým komentářem podpořil? Zrovna o této věci mám poměrně jasno...
Nemohu souhlasit. Kladeni vencu ma symboliku v tom, ze vzdame holt nekomu, na kom nam zalezi. Stejne jako kdyz nekomu pujdu na pohreb a uctim jeho pamatku, treba kvetinou. Je smutne, ze vsechny tyto veci ma hodne lidi spojeno s minulym rezimem a proto je odmita. Stejne tak si myslim, ze Narodni pamatnik na Vitkove je symbolem lidi, kteri pro svou zemi neco udelali(a jak nekdo poznamenal, nedelali to proto, ze by se radi videli na nejakem pomniku). Ten symbol byl mozna pokriven komunismem, ale prece snad nezmizel uplne, nebo ano? Mozna je to vec malicherna a nepodstatna, presto mne prijde dulezita jako dukaz toho, ze skutecne nejakou historii a kulturu mame.proc se vubec prezdident kazdy rok namaha a 28. rijna se trmaci na Vitkov k oslave vzniku Ceskoslovenska, kdyz je to stejne vsem lidem u prdele?Tak tohle skutečně nevím, protože kladení věnců mi přijde jako fraška. Což ovšem neznamená, že bych nebyl na svou vlast hrdý. Spousta lidí tu prohlašuje, že národ a vlastenectví jsou zlo. Já si to nemyslím. Jsem rád, že žiji právě tady, že máme svou kulturu, jazyk a historii. Ale to vše mi nebrání, abych zároveň neviděl nic nedůstojného nebo urážlivého v tom, že někdo uspořádá večírek v budově národního památníku.
Citat z Peliskov: "A komu tim prospejete?!"Komu tim chtel prospet otec Kraus se svym modelem pamatniku v Pesliscich, ktery mel vzdat hold letcum z 2.svetove? Co se tyce poz, me treba nesedi poza ignoranta, ktery dela, ze ho nic nezajima.
"Meče zarezly a krysy z kanálu nám vylezly"
Tak az 1) vlajka, hymna atd. jsou vsechno prostredky pouzivany k vymyti mozku napr. vojakum, aby mohli mohli efektivne zabijet, znasilnovat a delat ostatni svinstva. Takze vlajky spalit a na hymnu skladat sprosty hosposdsky parodie ;)Přesně tak! A kuchyňské nože jsou používány pro vraždění malých dětí. A proto všechny nože zakázat a zničit.
Což je pro mě jev nepochopitelný, ve své kultivované i nekultivované formě. Obojí mi přijde stejně směšné.Což ovšem neznamená, že jde o dvě srovnatelné věci. Například mně přijde směšný a nepochopitelný nacismus a xenofobie. Ale nic to nevypovídá o tom, co označuješ za "projev kultivovaný". Na rozdíl od nacismu na tom totiž není nic špatného.
A nacionalismus i patriotismus JE výhradně o rozdělování lidí.Omyl. Pouza nacionalismus se snaží lidi rozdělovat. Patriotismus neříká, že my jsme lepší než ostatní a ty ostatní tu nechceme. Vůbec ne. Bohužel však bývá termín patriotismus zneužíván různými nenávistnými ideologiemi, a proto je často ztotožňován s xenofobií.
Za patriota se považuji, ale za nacionalistu v žádném případě.Hezky řečeno. I když pro mě je asi i ten "patriotismus" příliš silné slovo - ale to patrně vychází z toho, v jakých souvislostech ho slyším zpoza velké louže...