abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Quo vadis Qt?

    14.1.2009 13:09 | Přečteno: 1777×

    Qt 4.5 bude plné vylepšení, no čerešničky na torte sme sa dočkali až dnes - Qt bude od verzie 4.5 aj pod LGPL 2.1!

    Čo prinesie táto zmena pre nás ako komunitu? Viac komerčného (a najmä uzavretého) softvéru na "našej" otvorenej platforme. Na prvý pohľad sa to zdá byť ako nevýhoda, no keď si uvedomíte, že tým prilákate veľkých hráčov, ktorý kvôli tomuto faktu uprednostňovali Gtk+, tak vás možno napadne, že čoskoro tu bude miesto len pre jeden toolkit.

    Práve toto bola posledná zostávajúca výhoda Gtk+ oproti Qt. Veď si môžeme pripomenúť aký bol vlastne dôvod vytvorenia Gtk+ a teraz nemyslím potreby Gimpu. :) Komunite sa nepáčilo, že Qt bola komerčná záležitosť a tak boli dve navrhované riešenia - Qt Harmony a Gtk+. Predpokladám, že druhé z nich je všeobecne známe, no prvé upadlo do zabudnutia, tak si ho tošku pripomenieme. Qt Harmony malo za cieľ vytvoriť toolkit, ktorý by mal API kompatibilné s Qt. Pripomínam, že vtedy bolo Qt ešte uzavreté. Projekt nikdy nebol dokončený a tak bola cesta vydláždená pre Gtk+.

    Qt bolo pozdejšie pod dvoma licenciami, čo umožňovalo vyvíjať otvorený, ale aj komerčný softvér. Avšak za Qt Commercial sa pýtali nemalé peniaze. Nokia teda týmto krokom urobila veľmi správny krok, čo sa asi potvrdí nasledujúce mesiace, či roky.

    Trošku prehliadanou správou je aj to, že Qt sa otvára aj, čo sa týka vývoja. To znamená asi to, že môžete pomôct zlepšiť Qt a nemusíte byť zamestnancom Qt Software, resp. Nokie.

    A čo teda dodať? Možno niečo ohľadom Gtk+... Napr. bude zaujímave sledovať reakcie Gnome vývojárov na Planet Gnome. Ktovie, či sa už začali báť... ;) Dúfajme, že Gtk+ a Gnome 3 prinesú revolučnejšie zmeny ako sú tie plánované, lebo v inom prípade to nedopadne pre tieto projekty veľmi ružovo.

           

    Hodnocení: 75 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.1.2009 13:17 phax7 | skóre: 34 | blog: PhaX_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Proč by mělo být Gnome 3 revoluci - chtějí vůbec lidi nějaké revoluční změny? Jak se pro "normálního" člověka změnilo GUI od dob Win95? IMHO nijak...

    já mám teda fluxbox:)

    hikikomori82 avatar 14.1.2009 13:26 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Plny suhlas, len nijaku revoluciu. Drobne pravidelne vylepsenia je jedina spravna cesta.
    Nicky726 avatar 14.1.2009 17:04 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Mno, byl bych opatrný s výroky o Jediné správné cestě ;-)
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    14.1.2009 21:59 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Myslim si, ze je idealni situace, jaka je ted. Jsou k dispozici desktopova prostredi, ktera jsou opravdu komplexni a podporuji spoustu uzasnych features a i takova prostredi, ktera jsou opravdu minimalisticka a nenarocna. Proste kdyz si kazdy muze vybrat to, co se mu zamlouva, tak to je dobra situace.
    xkucf03 avatar 14.1.2009 22:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Desktopy

    +1

    Z těch minimalistických mi přijde nejrozumnější XFCE – nízké nároky a přitom to nění nějaké exotické prostředí s divným ovládáním :-)

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 13:27 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Ak možem považovať ľudí, čo používajú RibbonUI (z Office 2007, či W7) za normálnych, tak sa dosť zmenilo. Ribbon zabíja klasické menu aplikácie, čo je jednou z hlavných čŕt (nielen) Win95 GUI.

    Neviem, či chcú ľudia revolúciu. To sa samozrejme ešte časom ukáže. No ak by sa nevyvíjali nové, revolučné veci, tak by ste nemali nielen fluxbox, ale ani žiarovku. ;)
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    14.1.2009 15:00 AHAHA | skóre: 7 | blog: ZZZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    No, tahle revoluce je ale uz z roku 1995 (Delphi), muj osobni nazor je, ze je jeste starsi ...

    To sa samozrejme ešte časom ukáže. No ak by sa nevyvíjali nové, revolučné veci, tak by ste nemali nielen fluxbox, ale ani žiarovku. ;)

    Problem je v tom, ze obcas si vyvojari pletou "experimentalni" a "produkcni" software a svoje uzivatele maji pak za testovaci kraliky.

    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 15:33 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Delphi má podobne riešené len paletu na pridávanie widgetov, nič viac. Ribbon ide do hlbšie, čo je veľmi fajn. (osobne Ribbon nepoužívam, nemám ako, ale používal by som ;))

    Možno Ribbon nebol najšťastnejší príklad inovácie, ale sú aj iné a lepšie. Virtuálne plochy sú veľmi fajn, aj keď je to stará idea, no do Windows sa doteraz nedostali. Iste sa dá nájsť lepšie, ale nič ma nenapadá...

    No z The Cathedral and the Bazaar vyplýva "release early, release often", čiže KDE4 to celkom dodržalo a aj napriek tomu, že to bol riskantný krok, tak sa to pomaly dáva dokopy.

    Ináč nerobí Red Hat z používateľov Fedory testovacích králikov? Pokiaľ viem, tak všetky veci idú najskôr tam a až keď sa otestujú poriadne, tak sa zaradia do RHEL.
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    14.1.2009 15:37 AHAHA | skóre: 7 | blog: ZZZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Iste sa dá nájsť lepšie, ale nič ma nenapadá...

    No tak vidis :)

    No z The Cathedral and the Bazaar vyplýva "release early, release often"

    To ano, ale The Cathedral and the Bazaar neni bible, aby lidem diktovala, co maji delat ... (Ale jinak si myslim, ze je dobre, ze vydali KDE 4.0 tak brzy).

    Ináč nerobí Red Hat z používateľov Fedory testovacích králikov? Pokiaľ viem, tak všetky veci idú najskôr tam a až keď sa otestujú poriadne, tak sa zaradia do RHEL.

    Ano, robi ... ale IMHO je to trochu jina situace ...

    14.1.2009 17:13 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Tak tuhle revoluci bych si rad odpustil. Jako blazen preklikavam taby a hledam, kde je moje funkce, kterou zrovna potrebuji a casto ji nikde nenajdu. Ten koncept je dobry, ale implementace se mi nelibi. Klasicke menu mohli ponechat.

    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    14.1.2009 17:29 Boris Dušek | skóre: 22 | blog: everything
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    myslím, že je jen pro anglickou verzi, ale pokud ji používáte, snad pomůže: Search Commands

    vim ~/.emacs
    14.1.2009 17:58 abr | skóre: 24 | blog: ab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Za $30 si kup plugin a mas pokoj. Jestli zase nekdo napise, ze je to drahe, tak mu predem doporucuji OpenOffice.
    14.1.2009 22:01 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Mne uz je celkem jedno u ceho sedim. V praci kde, doma gnome, na dalsich pc icewm, fluxbox... Stejne si poustim jen xterm a firefox... ;-)
    Vojtěch Trefný avatar 14.1.2009 13:38 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Dúfajme, že Gtk+ a Gnome 3 prinesú revolučnejšie zmeny ako sú tie plánované
    Revoluce? Něco jako KDE4? Děkuji nechci...
    14.1.2009 13:42 rx88
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Pohled na KDE4 má 3 stádia:

    1) bože to je ale hrůza (doba KDE 4.0)

    2) sakra, na tom něco bude (doba KDE 4.1)

    3) Jak jsem sakra mohl používat něco jiného než KDE4! (po prozkoumání KDE 4.2)

    Gnome projektu věštím pomalou smrt na okraji zájmu velkých hráčů. Ale bude to trvat dlouho.

    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 13:45 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    +1
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    14.1.2009 13:56 Miso
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

     

    Gnome projektu věštím pomalou smrt na okraji zájmu velkých hráčů. Ale bude to trvat dlouho.

    KDE projektu věštím pomalou smrt na okraji zájmu všech. Ale bude to trvat krátko.
     

     

    kozzi avatar 14.1.2009 14:09 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    já bych to upřesnil:
    1)WTF, to je jako co? (KDE 4.0)
    2)Kde seakra je nějaké zlepšení (KDE 4.1)
    3)Stále nic? (KDE 4.2)
    4)Jé jedna věc se zlepšila, ale co těch dalších 15000 věcí co stojí za .... (KDE 4.3svn)
    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    14.1.2009 14:16 slush | skóre: 9 | blog: slushuv_koutek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

     

    Gnome projektu věštím pomalou smrt na okraji zájmu velkých hráčů. Ale bude to trvat dlouho.

    Nesouhlasím, protože Gnome je na rozdíl od KDE dlouhodobě stabilní. S KDE jsem měl problémy s nestabilitou odjakživa a to, co projekt vyvádí v současnosti (nerozvíjení KDE 3.5 a hrubá nestabilita a nepřipravenost 4) rozhodně není dobrá vizitka pro "velké hráče". Taky si myslím, že ty hezký omalovánky jsou dobrý tak pro domácí uživatele, ale v podniku chcete strohý a funkční layout. K čemu na firemním desktopu plasmu? Rozhodně se o budoucnost Gnome nebojím.


     

    14.1.2009 15:02 AHAHA | skóre: 7 | blog: ZZZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Presne tak ... v mnoha firmach jeste najdete treba i CDE. Proc? Protoze je stabilni a funkcni ...

    14.1.2009 18:55 RX88
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Neboj. Dočkáš se. Gnome 3 jednou vyjít musí. To bude bžunda :-D

    14.1.2009 14:28 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    chtěl jsi napsat "Můj pohled na KDE4 ..." :-p

    KDE 4.2, když odhlédnu od nových chyb (večer zjistím, jestli mi od Bety 2 do RC1 něco opravili ...), ještě stále zdaleka nedorovnává funkcionalitu KDE 3.5.10, natožpak jeho rychlost; naopak nové featury mi zatím nepřinesly zhola nic užitečného
    14.1.2009 14:30 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    heh, Kozzi mě předběhl se stejným názorem jinými slovy :-)
    lmanik avatar 14.1.2009 15:06 lmanik | skóre: 11 | Vracov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    +1
    A komu to cpes?
    xkucf03 avatar 14.1.2009 20:22 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Gnome projektu věštím pomalou smrt na okraji zájmu velkých hráčů. Ale bude to trvat dlouho.

    A nebude to škoda? Sám jsem spokojeným uživatelem KDE 4 (předtím KDE 3), ale konkurence je zdravá. Přijde mi lepší zapracovat více na integraci* cizích aplikací, než usilovat o to, abychom měli jen jedno prostředí.

     

    *) už teď do sebe např. s qtcurve aplikace z různých prostředí dost dobře zapadnou a hodně nastavení je sdílených.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    stativ avatar 15.1.2009 10:28 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Lidi, uvědomte si, proč velké firmy používají radši GNOME než KDE. Tady nejde o žádné licence ani o „jednoduchost“ ovládání. Tady jde o předvídatelný vývoj který má z dvojice GNOME/KDE právě Gnome.

    Nikomu, se nechce sázet svoje peníze do systému, o kterém nikdy neví, kdy vyjde nová verze a co se vývojáři rozhodnou překopat tentokrát.

    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    kozzi avatar 14.1.2009 14:15 kozzi | skóre: 55 | blog: vse_o_vsem | Pacman (Bratrušov)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Řekl bych že to je opravdu chytrý krok. Sám sem kolikrát uvažoval nad tím, že by nebylo naškodu, moct vyvíjet v Qt i uzavřené aplikace. Ale stím že to zabije GTK+ nesouhlasím. Možná mu to trochu ublíží, ale i tak má určitě GTK+ něco do sebe, ačkoliv mě osobně nenapadá co :-D
    Linux je jako mušketýři "jeden za všechny, všichni za jednoho"
    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 14:56 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    • Gtk+ je vždy rovnako rýchle/pomalé, narozdiel od Qt
    • Gtk+ má oveľa jednoduchšiu tvorbu tém oproti Qt
    • (momentálne) väčšia podpora od komerčných firiem, či linuxových distribúcií (Ubuntu, Fedora, ...)
    • Clutter (neviem, či môžem považovať za výhodu, keďže QGraphicsView ponúka viac-menej tú istú funkčnosť)
    • ...?
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    14.1.2009 15:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Qt 4.5 pod LGPL ?!?!? No to si ze mě děláte ...
    Takže pod tou komerční už to nemá smysl co? No to jsem zvědav, kam se s tímhle Qt dostane...

    Btw. kdy že ta 4.5 vyjde?
    14.1.2009 15:49 Randy_Sh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Přesně tak. Kdo si koupí Qt pod komerční licencí, když  ho pořídí zadarmo pod LGPL?

    14.1.2009 16:04 AHAHA | skóre: 7 | blog: ZZZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Mozna se i nekdo takovy najde, ale bude jich malo ...

    LGPL != BSD, tzn. pokud upravite samotne Qt, musite tyto zmeny dat k dispozici ostatnim (zjednodusene).

    14.1.2009 17:04 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    pokud upravite samotne Qt

    Což bych zas neviděl jako zásadní, když doteď to celé dělali zaměstnanci Trolltechu/Nokie. Jak jinak by mohli najednou změnit licenci, když by jim tam před tím přispívali lidi pod GPL?

    14.1.2009 18:40 AHAHA | skóre: 7 | blog: ZZZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Jak jinak by mohli najednou změnit licenci, když by jim tam před tím přispívali lidi pod GPL?

    Tomu nerozumim ... Qt sice byl free software, ale s uzavrenym vyvojem - nikdo nemohl do neho prispivat, takze zmena licence byla v poho ...

    Jde o to, ze nekdy nejaka firma si potrebuje Qt upravit po svem, ale nechce sve zmeny sirit dal (konkurencni vyhoda), na to pak bude komercni licence.

    14.1.2009 20:15 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Qt sice byl free software, ale s uzavrenym vyvojem - nikdo nemohl do neho prispivat, takze zmena licence byla v poho ...

    WTF? Vzdy zasnu jake kraviny se muzou v diskuzich objevit :-)

    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    xkucf03 avatar 14.1.2009 20:24 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Abys mohl software přelicencovat, musíš být vlastníkem* veškerého kódu. Takhle to asi bylo myšleno, ne?

    *) nebo mít souhlas autorů

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    14.1.2009 22:00 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Tak to bylo myšleno. Když už nic jiného, tak třeba překlady. Nebo že by si je Trolltech u SuSE platil? Fakt by mě zajímalo, jak tohle udělali.

    Například Red Hat touhle dobou obchází GPL programy používající OpenSSL a vyhrožuje, že v rámci právní čistoty je z Fedory vyhodí, pokud si vývojáři neschválí doložku o OpenSSL licenci nebo nepřejdou na GPL kompatibilní kryprografickou knihovnu (GnuTLS nebo NSS).

    xkucf03 avatar 14.1.2009 23:00 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Jak je to vlastně s GnuTLS – dá se použít jako náhrada?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.1.2009 00:19 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Nezkoušel jsem to, ale prý to jde celkem snadno. Z hlavy si vybavuji Mutt nebo jabberd.
    14.1.2009 23:44 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Samozrejme ze ano, ale tento souhlas musite dat kdyz prispivate do libovolneho OS projektu (nebo alespon u drtive vetsiny). Nikdo vam neprijme patch, ktery by pak nekdy v budoucnu museli z kodu pracne odstranovat. To ale samozrejme nedela z projektu uzavreny projekt.

    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    15.1.2009 00:21 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Spíš u těch, co spravuje FSF nebo kde vlastníci mají proprietární úmysly. O většině bych si hovořit nedovolil.
    15.1.2009 13:09 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Spis libovolny ktery spravuje nejaka organizace. Ale ano, s tou vetsinou jsem trochu uletel :)

    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    xkucf03 avatar 15.1.2009 00:31 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Jak to formálně vypadá? Když posílám svůj kousek kódu, tak ten musí být pod nějakou licencí. Pokud by to byla nějaká licence umožňující uzavření, nebyla by kompatibilní a vlastně by byla neplatná, protože ten kus kódu je závislý na GPL kódu a přitom není pod GPL. Nebo ho pošlu pod GPL, ale pak se musím někde bokem zřeknout všech práv, což ale u nás může být docela problém, protože autorství se zřeknout nemůžu.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.1.2009 13:08 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Obvykle to vypada tak ze musis s patchem poslat souhlas s prelicencovanim, nebo musi samotny patch byt pod Public Domain, nebo MIT.

    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    xkucf03 avatar 15.1.2009 16:13 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

     

    nebo musi samotny patch byt pod Public Domain, nebo MIT.

    To si právě myslím, že nejde, protože kód (či dokonce patch) se váže na GPL kód a tudíž musí být taky pod GPL.

     

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.1.2009 16:51 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    To je jednostranna kompatibilita. V GPL kodu je mozne pouzivat Public Domain, MIT, BSD, LGPL, etc... Obracene to samozrejme mozne neni.

    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    xkucf03 avatar 15.1.2009 17:16 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    No právě proto – ten patch nebo kus kódu nemá smysl sám o sobě, je závislý na jiném kódu, který je pod GPL.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.1.2009 17:41 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Abychom se nebavili teoreticky, tak FSF chce po překladatelích podepsat tohle prohlášení. Klíčová (a jediná) věta je tato:

    I […] do hereby acknowledge to the Free Software Foundation […] that I disclaim all copyright interest in my works.

    Nicméně tady se, dle výkladu FSF (americké právo neznám), člověk pouze vzdává práva napadnout nakládání FSF s mým dílem. Lidově řečeno, že je nebudu žalovat. Na druhou stranu to neporušuje ani neruší GPL, pod kterým svoje patche poskytuji, FSF se stále musí řídit touto licencí. Asi to souvisí s americkou mentalitou žalovat kohokoliv kvůli čemukoliv.

    Podobný canc požadují po zaměstnavateli, pokud tuto práci máš jako součást pracovního poměru. (Takže třeba wget je nyní paralyzován, protože jeho správce nemůže psát patche, ale začleňovat cizí může, protože jeho nový zaměstnavatel to odmítl podepsat.)

    14.1.2009 21:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Qt upravit po svem
    Do teho se počítá třeba i tvorba vlastních widgetů apod.?
    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 16:21 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Marec.
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    Fluttershy, yay! avatar 14.1.2009 17:03 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Nejsem si jist, zda je to krok správným směrem... Velká zvířata si mohou Qt licenci koupit a ta malá by podle mého měla dělat pod GNU GPL, ale většina se mnou nebude souhlasit...
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    14.1.2009 17:08 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Pořád se mluví jen o komerčním software, ale rozdíl GPL vs. LGPL se zdaleka netýká jen closed source projektů. Týká se i veškerého open source, který má tu smůlu, že si autor z jakýchkoli důvodů vybral jinou licenci než GPL.
    Fluttershy, yay! avatar 14.1.2009 17:09 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    GNU GPL je přeci ta jediná správná! ^_^
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    14.1.2009 17:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    :-)

    Bohužel se ale najdou lidé, kteří to myslí vážně. A to i mimo FSF.

    14.1.2009 17:18 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Nejsem si jist, zda je to krok správným směrem... Velká zvířata si mohou Qt licenci koupit a ta malá by podle mého měla dělat pod GNU GPL, ale většina se mnou nebude souhlasit...
    Já teda jo.
    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 18:12 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Ok, a čo také stredné podniky? Niekto niekde spomínal, že je to 100k CZK, čo je IMHO vysoká suma za to, že si môžem zvoliť toolkit (Qt), z ktorého využijem asi toľko, čo by mi stačilo aj z toho, čo je zadarmo (Gtk+), aj napriek tomu, že sa v tom bude (možno) horšie písať.
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    Fluttershy, yay! avatar 14.1.2009 18:33 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Niekto niekde spomínal, že je to 100k CZK, čo je IMHO vysoká suma...

    Ehm, je to cca 1300 až 5500 euro. Včetně podpory atd. A podívej se, kolik stojí třeba Delphi...

    ...napriek tomu, že sa v tom bude (možno) horšie písať.

    Pak si to nekupuj, ale Qt je IMHO nejlepší (multiplatformní) toolkit pro tvorbu nejen GUI.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Milan Lajtoš avatar 14.1.2009 19:08 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Delphi má verziu, ktorou sa dá vyvíjať aj uzavretý softvér a je pritom zadarmo (za registráciu). Toto si proste s Qt doteraz nemohol urobiť.

    Tým "že sa v tom bude možno horšie písať" som myslel Gtk+ ak to vyznieva opačne. :)
    “Every great achievement was once considered impossible.”
    14.1.2009 22:54 tomolc | skóre: 29 | blog: Live Desktop Tuning | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Uzavretý != komerčný SW.

    tomolc
    pocasienahorach.sk
    14.1.2009 20:27 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    divim se , ze to tu jeste nikdo nenapsal, ale podle GNU je to v pripade Qt jedno, jestli GPL nebo LGPL. Makra  a template zpusobi, ze je treba i nadale dodat zdrojak, aby si mohl uzivatel uzavrenou aplikaci prekompilovat s novou Qt knihovnou. tedy, alespon je takovych zprav plny internet. Da se to sice obejit s wraperen na ty 'postizene' headery, ale to je zase dalsi obstrukce. Navic to nejde staticky slinkovat, tedy zase setup misto jednoducheho kopirovani.

    frEon avatar 14.1.2009 20:42 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Navic to nejde staticky slinkovat, tedy zase setup misto jednoducheho kopirovani.

    Jeste abch mel na stroji Qt 5x
    Talking about music is like dancing to architecture.
    14.1.2009 23:24 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    A proč by si uživatel překompilovával uzavřenou aplikaci... ?
    A vůbec... jsem sám, komu to nedává smysl? Si myslim, že je rozdíl, jestli je Qt pod GPL nebo LGPL...
    frEon avatar 15.1.2009 19:23 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Nemluvim o zadnem kompilovani. Kdyz budou programy dodavany s staticky linkovanym qtckem, tak budu mit v systemu na kazdy takovy kus softwaru jednu kopii te knihovny.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    15.1.2009 22:20 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    O tom žádná. Já reagoval na dadův příspěvek...
    15.1.2009 23:31 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    vazeny kolego, sledujte s ostatnimi pozorne zpravy ohledne Qt a mozna brzy zjistite, ze nokia, pote co byla technickou verejnosti upozornena na problematiku 'ciste' LGPL zejmena u C++ knihoven zamysli doplnit licenci o zvlastni ujednani.

    frEon avatar 16.1.2009 00:29 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Nojo. Nejak jsem se prehlid ;-)
    Talking about music is like dancing to architecture.
    14.1.2009 20:38 Roger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Jeste jednu, podle me celkem dulezitou, vec tu nikdo nezminil - Qt uz nevlastni Trolltech, ale Nokia. A pro ni muze byt mnohem dulezitejsi pritahnout vyvojare a navyknout firmy na Qt, ktere chce pouzivat ve svych produktech (S60, "Maemo" (nebo jak se to ted jmenuje) atp.), nez ryzovat za kazdou cenu na licencich.

    Tech par milionu (ted si nepamatuji presna cisla, ale v dobe odkupu Trolltechu se probiraly jejich obraty, a zas tak ukrutne sumy to nebyly) v pohode zamazne z jinych zdroju, pokud bude mit pocit, ze se ji to vyplati na vetsim zajmu o telefony apod. Plus samozrejme to dela i pro sebe, podobne jako se Symbianem, ke kteremu je taky SDK zdarma, pokud me pamet nesali.
    14.1.2009 21:04 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    podobne jako se Symbianem
    IMO je Symbian odsouzen k záhubě a jediný, kdo jej bude používat, bude Nokia. A jestli ho bude používat dlouho, tak bude konec i s Nokií.

    Myslím, že Symbian marketingově (a v mnoha ohledech i vlastnostmi) nestačí na nové hráče: Mac OS Mobile, Android, Web OS (uvidíme) a samozřejmě je tu tábor příznivců Windows Mobile, kteří se ho jen tak nepustí.

    A i když má v současnosti největší podíl trhu, tak ten bude jen padat (pokud ho Nokia nezačne cpát i do nejlevnějších mobilů) a jeho místo zastoupí (především) Android.

    Je to jen můj osobní tip. Tak jsem zvědavý, jestli mi vyjde. :-)
    Josef Kufner avatar 14.1.2009 23:54 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    O to nejde. Podívej se, jak symbian vypadá, kolik toho pro něj existuje a jak dlouho pobíhá po světě... Nejlepší časy má už asi za sebou, ale i tak to žádný propadák nebyl.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    AltOS avatar 15.1.2009 00:05 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Bohuzel se taky obavam, ze lidi budou "nasledovat sluch" - tj. WinMob. Sice loayalita ke znacce je jedna vec, ale kdekdo z nas videl slecny/damy a "managers" prebihat prave od Nokie trebas k iPhonu.

    Neb ten je vsak cenove na urovni nekolika povedenych "veceru na chlastu a koksu", tak se obavam, ze podil "tomu cemu tu mnoho lidi fandi" pujde zakonite dolu a nakonec WinMob will prevail...

    A tak, deti, Jenicek odesel do lepsich casu... Good night! ;-)

    p.s. Phce - no moooozna Android si ukousne par procent trhu, ale moc mu neverim (snad se pletu).
    xkucf03 avatar 15.1.2009 00:35 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?

    Ad iPhone – takové OpenMoko taky není zrovna zadarmo :-)

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.1.2009 00:46 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Já věřím (ač uživatel iPhonu :-)) právě Androidu. Pro firmy, které vyrábí smartphony, nebo dnes moderní multimediální telefony s dotykovým displejem, má několik výhod. Je levný (proti licenčním poplatkům WM asi znatelně), je kolem něj velký hype a je to "ta věc od Googlu".

    Výrobce vyrobí telefon (koupí od HTC nebo nějakého jiného ochotného výrobce z číny), nalepí na něj své logo, použije levný a hotový Android a protože je kolem něj hype, tak mu lidi ruce ukoušou. Operátor je taky spokojený, protože lidi používají data (HODNĚ dat, na offline, či snad synchronizaci, se dneska nehraje) a tak tyhle telefony všemožně podporuje. A nakonec, Google je taky šťastný, protože lidi používají GMail, vyhledávání, kalendář, Picasu, Youtube a z toho všeho mu plynou brutální zisky z reklam - takže tyhle snahy taky všemožně podporuje tím, že dá Android komukoliv.

    A protože lidi potřebují své facebooky, orkuty, myplacy, last ef.emka, youtuby, atd. tak si tyhle telefony koupí. Symbian je systém z minulého století. Je pro něho spousta aplikací, ale to nikoho nezajímá. A Windows Mobile? Vždyť to je ta věc, co používají manageři, ale lidé potřebují facebooky, orkuty, ... Navíc se to (bez všelijakých nádstaveb) nedá ani pořádně ovládat prstem a je to hrozně drahé (jak pro výrobce, tak pro uživatele).

    Všichni jsou šťastní, jen "ten, jehož jméno se nevyslovuje" doma brečí s Windows Mobile. ;-)
    AltOS avatar 15.1.2009 01:22 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Teeeda, doufam, ze "jehoz jmeo se nevyslovuje" nejsem ja... z z z

    Nicmene, WinMob je tzv. (ano - teto definici se mi vlastne smejeme) otevreny system, v cemz spociva moznost doinstalovat kdejakou picovinu. Prehraju na tom Flash, Ogg Vorbis, cokoliv z klanu MPEG, ci (a pozoooor) .wma (to je coooo?!).

    Ja verim, ze lidi jsou trocha pomalejsi, ale ze by se zaprodali Googlu.. chmm, nevim nevim... opet - snad se pletu. V kazdem pripade si kazda corp. hraje svoje svinstvo. Otazka je jak daleko to doprdi Sun se "svoji" Javou a tim vlastne znovuvycisti horizont (udalsoti?), ale...

    Kazdopadne me to ale zas tolik nemrda... chtel jsem mobilofotakoempeetrojku a kurna nasel ji...

    Kazdopadne diky za insight!
    15.1.2009 01:34 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Teeeda, doufam, ze "jehoz jmeo se nevyslovuje" nejsem ja... z z z
    Nééé. Já bych to napsal, ale on by se tu třeba ukázal a pak by bylo velmi obtížné se ho zbavit. On je totiž horší, než leprikón - i když ho všichni ignorují, tak ne a ne se ho zbavit. :-)
    15.1.2009 09:29 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    Jo, a ještě by tě zažaloval pro urážku na cti! :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    AltOS avatar 15.1.2009 20:11 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Quo vadis Qt?
    "(ano - teto definici se mi vlastne smejeme)"

    -----------

    Booooze, ta moje ethanol czestin... :-/

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.