Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.
/etc/asound.conf
. To má ale dva problémy: Za prvé konfigurace při startu systému se musí ošetřit zvlášť, což už
začíná působit silně hackoidně, a za druhé se konfigurák čte pouze při startu programu, takže pro zaregistrování změn se musí všechny
programy vydávající nějaké zvuky restartovat.
Mezi další neduhy alsy patří absence nastavení hlasitosti pro každý program zvlášť (přestože bych čekal, že něco podobného na úrovni
dmixu
nebude problém, problémy s dmixem a
resamplingem a tak dále.
Hledal jsem tedy nějaké alternativy a jako první se nabízí oslavované i zatracované Pulseaudio. To jsem předtím řadil do stejné škatulky frídesktopích zrůdností, jako
NM, něcoKity, nepomuky atd. Po krátkém evangelizačním rozhovoru
na IRC jsem nakonec dospěl k názoru, že by to nemuselo být až tak strašné, a dal tomu šanci.
Jaký je tedy výsledek po dvou dnech pokusů? Inu opravdu to není zas tak špatné. Jak už to tak ale bývá, do dokonalosti PA taky dost chybí.
pavucontrol
je sice hezký, ale chybí mi textový nástroj typu alsamixer
.
consolekitu
mě moc nepotěšila, ale okamžitě jsem na něj pustil Tomoyo, takže by neměl dělat problémy.
Tiskni Sdílej:
Můžete zkusit OSS (ne to staré z kernelu) - opensound.com, návod na gentoo wiki.
dmix
implementované v alsalib
a tudíž v userspace?
pacmd
sice umí to samé (a víc), co alsamixer
, ale s alsamixerem se pracuje o dost pohodlněji.
Mixer na oné externí zvukovce funguje nějak divně, pod 25% není slyšet vůbec nic, na 25% se hlasitost zvyšuje obrovským tempem.To je skoro jistě chyba v ALSA driveru. Jak to ověřit a co s tím, se dočteš na http://www.pulseaudio.org/wiki/BadDecibel
PA server jsem rozběhal pouze pod "svým" uživatelem. Všichni ostatní mají smůlu. Systémový mód existuje, ale údajně přináší podstatná omezení, tak jsem ho radši ani nezkoušel.U mě to teda funguje tak, že každý uživatel má svůj PA server a podle toho, kdo má v popředí Xka, toho zvuk hraje – má to celkem logiku. Např. když si spustím další relaci pro druhého uživatele, zvuk toho prvního nehraje a hraje jen ten druhého – přepnu se zpátky a hraje zase ten první.