Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Vidíš, na disk jsem se kouknout zapomněl, popravdě je mi celkem šumák co je tam za stroje ať si tam dají třeba tenký klienty nebo cell cluster, nosím si svůj notes/tablet. Jen mi je líto že na naší škole, když ředitel brečí jak musíme šetřit tak se koupí takováhle děla co jsou, zrovna tam, naprosto k ničemu.
Nemyslím, že ty mašiny jsou za peníze ze školního rozpočtu. Spíš bych to viděl na nějakou dotaci (třeba z EU), kterou někdo potřeboval vyluxovat do mrtě.
Jinak, pro OS bych řekl konfigurace přiměřená, pro výuku předimenzovaná.
ps: je tam nainstalovaný nějaký SW, který by vyžadoval Win7 a nepodporoval WinXP?
Na tom, že mohly být vynaloženy lépe, se určitě shodneme. O tom žádná. Jen jsem chtěl vyzdvihnout fakt, že pokud se jedná o prachy co máš na starosti, tak si rozmyslíš, do čeho je vrazíš, a kolik jich do toho vrazíš. Pokud máš nějakou dotaci, prachy někoho jiného, tak se ji snažíš využít maximálně.
U nás to bohužel funguje tak, že kamarád kamaráda nahodí cenu s profitem, a pak se o ten profit šábnete.
To, že by to mohlo být k užitku i někomu jinému, daného člověka ani nenapadne
Koukal jsem jen tak zběžně, ale sw je tam ten samý co na XP, ba dokonce jsem slyšel někoho nadávat že "na xp to šlo a na 7 už ne"
Na cvičení, kam jsem chodil to nešlo skoro nikomu, včetně cvičícího. Minimálně v linuxu (btw, to je nápad na stroj s 12GB RAM dát 32bit Debian, navrch v něm nějak hapruje grafika) se home adresář bere z AFS. Takže pak cvičícímu pravidelně zamrzal celý systém na několik minut třeba jen při přepínání oken, protože se čekalo na čtení z domovského adresáře.Ten debian radši nepoužívám, je to hrůza. Obzvláště v laboratoři (asi 402), kde se učí sítě a operační systémy jsou PC od AMD s grafikami ATI a na tom 32b debian stable. Podle toho tam ta grafika taky funguje. ~ má na AFS i ten v učebnách od CIV. Jinak problém nebude způsoben přímo použitím AFS, ale spíš nějakým problémem se sítí, protože s AFS můžu víceméně plynule pracovat i z domova.
Do Windows 7 se tam přihlašuje normálně přes ZCU Kerberos (to taky blblo), AFS tam je myslím taky. Momentálně už to dali dohromady.To mi fungovalo vždy dobře.
Já bych to i chápal, kdyby ale k tomu na KIVu neměli každou chvíli komentáře, že pomalu všechno co dělá centrálně CIV je blbě, nefunguje to, a oni by to uměli líp. Nikoho ani nenapadlo tam třeba udělat dočasný lokální účet, aby se dalo aspoň něco zkoušet, a ne koukat na tabuli... V jiných učebnách KIVu zas nemají ve Win cestovní profily, takže člověk pokaždé odklikává ve Firefoxu/IE SSL certifikáty, nepamatuje si to žádné nastavení systému ... škoda mluvit.Tady mám taky opačnou zkušenost - zatímco na KIVu mi profily zatím fungovaly vždy, v těch učebnách pro veřejnost mi to přišlo, že to závisí na počtu skvrn na slunci.
Pro školu, pokud jde o licenci na Windows, žádná možnost "za pár kaček" skutečně není.To možná ne, ale když se začne mluvit o ostatním software (Office např.), tak to už je jiný kafe.
Ona ta licence pořád stojí nějakých 1600 Kč × 250 PC250PC na střední škole? Není to malinko nadsazené?
Šok to byl, a když jsem si uvědomil, na jakých strojích jsme byly NUCENI pracovat dříve (P3 1.2 GHz, 64-256MB operační paměti (někdy více, někdy méně, záleželo to na opravdu mnoha faktorech)).Na to, co by se mělo učit na školách (předpokládám běžnou informatiku, samozřejmě pokud je to nějaký obor, kde se učí grafici, bude potřeba lepší HW), podle mě stačí PII s 64 MiB RAM nebo lépe třicet tenkých klientů + server za 20000.
tady flashky připojovat nesmíme, protože „by se to zavirovalo“.Tomu bych se nedivil, když si ukládáme projekty z Xilinxu (vtipně omezený osobní disk na ani ne dvojnásobek velikosti jednoho projektu
Taky by musel mít ten server výkon zhruba 10 normálních kompůSkutečně je počítač při vývoji trvale vytížen naplno? Já bych řekl, že ne. Zkompiluješ, otestuješ, zjistíš chybu, přemýšlíš, co s tím, píšeš, zkompiluješ… Přičemž vytížení je jenom při té kompilaci.
Ale systému, ve kterym je přes 300 PC běžících na widlích. Tam i C2D funguje jak ta PII.Proč jako? Nebo to je prosté pozorování sítě, která zjevně nefunguje tak, jak by měla? To by ale pravděpodobně nefungovalo o nic líp, ani kdyby tam Widle nebyly.
Konfigurace mi přijde přiměřená – osobně vidím dvě cesty, jak takovou učebnu realizovat:
Třetí možnost (klasická PC, která výkonově stačí akorát na aktuální úlohy) mi přijde nejhorší – zastará to dřív, než to dáš pořádně dohromady – určitá rezerva výkonu se vždycky hodí, je potřeba počítat s tím, že PC tam bude 2-3 roky (nebo spíš víc) a potřeby po té době budou asi někde jinde.
Webový prohlížeč, kancelářský balík atd. můžou dnes v klidu běžet na pět let starém průměrném stroji.
Podotýkám, že to bude pravděpodobně i rychlejší než na zprzněné instalaci MS Windows na mnohem lepším železe.
Webový prohlížeč, kancelářský balík atd. můžou dnes v klidu běžet na pět let starém průměrném stroji.To v klidu můžou, ale pěkně si počkáš. Obzvlášť když místo MS Office čekáš na OpenOffice.
jako CAD..Prosimtě to se ani neptej. Nějaký Pro/E, sestava X-jádro, která utáhne tolik, že pár volů společně se Železným Zekonem by zbledly závistí, nVidia Quadro pro Lko svařené ze dvou profilů – naprosto běžná situace. A produktový manažer a kvalitní dokumentace – naprostá nutnost. Tužka dobrá tak leda na píchání kolegů do ramene a pravítko na plácání přes stehna.
To u nás bohužel nehrozí, něco jako virtualizace totiž nikomu nic neříká, i s předešlými stanicemi byly kantoři velice paranoidní - učebna se vždy zamykala, i na přestávky. Nějaké osobní aktivity či pokusy? Ale kdeže, nezájem, dělej si to doma, tady se učí excel!
Navic nevite co maji vyucujici s pocitacemi v planu - co treba provoz virtualnich pc, na kterych si zaci mohou testovat vykladanou latku?Na takovou školu (podle zápisku předpokládám, že střední) bych se někdy rád podíval nebo si o ní alespoň přečetl. Ale obávám se, že je to v podstatě nereálné… Možná nějaké specializované ICT školy, ale na obecných gymnáziích - těžko. Už jenom kvůli tomu, že by to většina studujících (a ani pedagogů) asi nepobrala.
To je totiž problém českého státu:
Organizace dostane tak málo peněz, že nemá na rozvoj a často ani na údržbu. Pak se všechno platí z účelově vázaných dotací a potom chodí finanční kontroly, které kontrolují formality (jestli je ke všemu doklad, jestli je vše správně zaneseno do účetnictví, jestli se dodržely lhůty a tak dále). Nad smysluplností nákupu se ale nikdo nepozastaví.
Naopak by organizace měly dostat maximum peněz k svobodnému využití a kontroly by měly prověřovat, jestli peníze byly využity efektivně. Nakonec kontroly by ani nebyly tolik potřeba, protože když by si organizace rozpočet rozkradla, tak by sama, případaně její „uživatelé“, poznala, že kolabuje a že to takto dál nejde. Odpadla by tak byrokracie spojená s dotacemi, protože by se většina věcí řešila operativně na nejnižší úrovni.
Nakonec kontroly by ani nebyly tolik potřeba, protože když by si organizace rozpočet rozkradla, tak by sama, případaně její „uživatelé“, poznala, že kolabuje a že to takto dál nejde.
To ale předpokládáte, že by to těm lidem (tedy zaměstnancům) vadilo, čímž si v plné obecnosti moc jistý nejsem.
protože pak vznikají absurdní situace, kdy zaměstnanci dostávají místo výplaty almužnu, ale za outsourcované služby se externím firmám platí nehorázné peníze.
Ono se docela často stane, že ten zaměstnanec je jaksi "omylem" kamarádem majitele externí firmy, takže mu almužna až tak moc nevadí (což by ale mělo, protože nebude mít dostatek odvodů na sociálním), protože má bokem daleko více.
<flame>škoda toho AMD, mohli to být docela dobrý počítače</flame>
Ty počítače tam nejspíš nějakou dobu zůstanou a jak bylo zmíněno výše - je pravděpodobné, že byly placeny z nějaká dotace(to už se příště nemusí povést)
škole se prostě nevyplatí kupovat nic méně výkonného, než je prodávaný průměr
Ty počítače se skládali ve škole, dokonce na tom pomáhali i někteří studenti
...dokonce na tom pomáhali i někteří studenti
Potěš koště. "Tož tak tam šópnem tu novó grafárnu, ať se na tym dobře smaží kántr a ú-téčko..."
Vzhledem k opravdu žalostným znalostem lidí co nás tam "učí" si myslím, že výpomoc studentů bude ku blahu všem.
Narážíš snad na něco konkrétního?
Spíš mě fascinuje „sestřino židle“ a „bráchovo fusekle“, což mám pocit, že se říká snad všude kromě Prahy.Jakožto rodák z jihozápadu se musím ohradit: "sestrovo židle" by u nás nikdo neřekl. Správně je "sestry židle" Možná se to opravdu někde používá, pak bych ale docela rád věděl kde.
To je jedno, obě varianty stejně absurdní.Z Xenofobního pohledu (tedy že ti vadí, že někdo mluví jinak než ty), určitě ano. Z jazykového pohledu (existují různá nářečí, zvyklosti, odchylky), je mezi nimi velký rozdíl, ať to tobě vadí nebo ne.
ISŠNP, taková elektro škola, některý obory zasahují do pc (smích)
Na jaké škole jsi? To na celé škole není nikdo kdo by to zmáknul? Ani ty? Nepřeháněj zase.
Jo, tak jsem to i pochopil.
Matně si vzpomínám na prvák, kdy se jeden ze spolužáků dozvěděl, že jsem takovej machr že umím nainstalovat operační systém, a jeho věta že "až se na škole naučím stavět počítače tak budu umět úplně všechno" mě okamžitě dostala do kolen.
Slyšel jsem, že ty původní stanice byly rozdány, kdo chtěl, pár si jich mohl vzít
A nějakej parchant si prý v nestřežený okamžik přilepšil i o učitelské pc
To vskutku pochybuji.
Kdybych to věděl, taky si jich pár ukradnu, na nějaké pokusy by to určitě stačilo
naprosto nechápu konfiguraci nového železa, která je naprosto drasticky předimenzovaná.
Prosím, sestav nám zde nový počítač tak, aby podle tebe nebyl předimeznovaný . Velice rychle zjistíš, že to, co škola pořídila, je to nejlevnější a nejméně výkonné, co lze vůbec pořídit.
Smiř se s tím, počítače jsou dnes levné a (podle tebe) předimenzovaně výkonné.
Řekl jsem něco takového?
Bavíme se o sestavách. Nehodlám zde navrhovat, bez znalosti situace, řešení typu server (za dvacku , to si trochu nezvládl, Jendo) a terminály. Nevím, co na tom chtějí provozovat, nevím co s tím plánují do budoucnosti. Podle mě je to na obyčejnou střední školu tak akorát.
I když, podle mého názoru, jsou to ultralevné počítače (i když jejich cenu neznáme, někdo se na tom mohl pěkně napakovat) a jejich výkon tomu bohužel odpovídá. Nevím, ale podle mě škola má studentům nabídnout prostředí pro výuku, o kterém doma mohou jen snít (výpočetní technika, spektrální analyzátory do xGHz, digitální osciloskopy apod. To jsem měl vždy na škole rád). Možná jsem zblblý z univerzity a přístrojů za desítky mega, ale tato učebna by mě tedy neuchvátila. Za mého studia začínaly P4 a server měl hezkých pár procesorů. Bylo co obdivovat, student mohl zažit tu sílu výkonu a měl si kde co spočítat.
Ještě k tomu šetření. Schválně si každý spočítejte, kolik tato učebna stojí platů na jednoho státního úředníka. Ani půl rok, že? Na školství bych opravdu nešetřil.
Možná jsem zblblý z univerzity a přístrojů za desítky mega...
Ano, jsi. Tohle je střední škola a pokud není nějaká extra odborná (což tu nepadlo, to by s tím asi souvisel i ten speciální software), vybavení se tam nevyužije a školáci ho leda zničí.
Sestava s atomem by na ofisy bohatě stačilaLOL, takže z vyučovací hodiny 45 minut si vyhradíme deset minut na zapnutí počítače a nastartování ofisů, dalších pět na vypnutí a zbývá nám tak hezkých 30 minut na nějakou práci. Ty jsi komik.
za dvackuNo dobře, myslel jsem server výkonově, ne redundancí všeho možného a dalšími takovými věcmi. Na LTSP stačí čtyřjádro, 8 GiB RAM a dva disky do RAID + třetí na zálohování, to se za 20 sežene., to si trochu nezvládl, Jendo
podle mě škola má studentům nabídnout prostředí pro výuku, o kterém doma mohou jen snít (výpočetní technika, spektrální analyzátory do xGHz, digitální osciloskopy apod. To jsem měl vždy na škole rád).Jenže podle pisatele se na tom učí textový procesor a tabulkový kalkulátor (prostě běžná informatika, učitel, co „rozumí počítačům“, protože umí udělat stránku ve Wordu, na běžném gymnáziu). Na běžném gymnáziu 95 % studentů neví, co je to osciloskop, natož aby ho měli na co použít.
Bylo co obdivovat, student mohl zažit tu sílu výkonu a měl si kde co spočítat.Nevím, jak ty, ale já a pravděpodobně i autor zápisku jsme ve škole jako největší výpočet prováděli primitivní statistiku z padesáti naměřených hodnot, což šlo s trochou šikovnosti provést i na chytřejších kalkulačkách.
Co se týče těch škol, tak bych zvážil ještě jednu možnost: většina studentů má notebooky, možná by bylo lepší dát nějaké sociální stipendium těm, kdo je nemají než kupovat školní hardware. Škola by ušetřila za desktopy nebo tenké klienty a poskytovala by jen konektivitu (LAN, WLAN) a server.LOL. Jako kde? U nás, ne?
Něco přes rok. Vzhledem k tomu, nakolik se v tomhle státě šetří tak možná i několik let (podle toho kolik tam těch PC je a kolik se napakovali). Řadoví úředníci mají podprůměrné platy.Ještě k tomu šetření. Schválně si každý spočítejte, kolik tato učebna stojí platů na jednoho státního úředníka. Ani půl rok, že? Na školství bych opravdu nešetřil.
Schvalne jsem se nudil, tak jsem poskladal pocitac do skoly vcetne (majoritnho) OS a monitoru za 9 993Kc vcetne DPH. Nemyslim si, ze by to zelezo bylo nejak extremne nadhodnocene... na klikani v (open)officech to staci. nic konstruktivnejsiho se beztak na skolach az na vyjimky nedela... Tady ho mate
co jsme nas na ucilisti nebo gymnaziu pouzivali pocitac tak ... MS OFFICE, MS OFFICE, MS OFFICE, Logo (honit "zelvu" po monitoru ), pripadne jednoduchy simulator logckych obvodu electronics workbench, z dob 16bit windows... novejsi elektro CAD program jiz pro win32 LSD2000 a tim to konci..
sestavy co ted pouzivame: P4 2.4Ghz, 256MB RAM, 40GB disk, integrovana intel grafika ( 845 chipset tusim ), Windows XP Profi internetovy prohlizec: IE6
kancl balik: MS Office 2003
dalsi programy: electronics workbench, LSD2000, notepad ( vyuka html )
kolektivniho uzivani bandou hyperaktvnich debilu, ktri jsou schopni zrusit stanici za mesicJak se ruší stanice? Ničeho takového jsem si u nás bohudík nevšiml (oni by jim to taky dali zaplatit…), jen některé nižší formy života mlátily do klávesnice.
Nettop - zajímavá volba, ale Intel Atom, to je skutečně slabé. Je třeba si uvědomit, že ve škole to musí rychle zvládnout boot, odhlašování a přihlašování...
U klienta je to jasné... a světe, div se, mně Ubuntu na nejslabším atomu reaguje v tomhle takřka okamžitě (boot do 20 s není problém).
odhlašováníV tom bych problém neviděl
Celou dobu počítám, že tam z nějakého (jistě dobrého) důvodu jsou Windows, a v takovémhle prostředí obvykle máte cestovní profily, a tam odhlášení nějakou dobu trvá, protože se kopírují změny (někdy to vypadá, že všechno) na síťový disk. Ono ve Windows se toho při odhlašování dělá o dost víc, takže to nějakou dobu trvá (ale na dnešním slušném PC to je obvykle do 30s). Kdo počítač vypne natvrdo, nebo dokonce z netrpělivosti v průběhu odhlašovacího dialogu, tomu urazit ruce.odhlašováníV tom bych problém neviděl.
55537 Microsoft Windows 7 Home Premium CZ 64bit OEM 1 2 385,- 34718 Sony Optiarc AD-5260S černá OEM 1 426,- ∑ -2 811,-
Když nahlédnu do ceníku, tak X3 na 3.1GHz stojí 1399 Kč a 4GB paměti 1219 Kč (DDR3 1333MHz Corsair 2x2GB - noname by byly ještě levnější). Vážně si myslíte, že je to tak moc peněz, aby si to zasloužilo dva resp. tři vykřičníky?
IMHO je nesmysl řídit se při nákupu nového počítače logikou "dám tam výkon přesně takový, aby postačoval na to, co se na něm teď dělá. Tím sice něco málo ušetříte (s nejlevnějším Sempronem a 2 GB paměti asi 1200 Kč), ale zase tím zkrátíte dobu, po kterou bude možné počítač používat, takže ve výsledku na tom můžete velmi snadno prodělat. Co se mne týká, tak bych dnes do nového desktopu, který má mít nějakou perspektivu, nikomu méně než 4 GB paměti určitě nedal - už jsem prostě zažil příliš mnoho počítačů s nedostatečnou pamětí na to, abych se snažil ušetřit pár stovek zrovna tady. Co se procesoru týká, tak podle předpokládané zátěže asi nějaké levnější dvoujádro, ale ta tříjádra nejsou o tolik dražší, abych je považoval za nějaký luxus. (Teď ale samozřejmě nemluvím o desktopu pro sebe, tam bych se v ceníku začínal rozhlížet u čtyř jader a 8 GB paměti.)
Sečteno a podtrženo: ne, opravdu netuším, co vám na těch sestavách přijde tak moc k smíchu. Tedy vlastně tuším, ale rád bych se mýlil.
Přesně tohle jsem chtěl napsat....
Viz můj příspěvek níže:
Budou tam deset let, minimálně jako ty P3, problém je v tom, že těch 10 let se tam pracovalo jenom v IE6, 20 let starým ide turbo pascalu a office 2000 (před dvěma roky se přešlo na 2003).
Softwarový pokrok minimální, dalších deset let by ty počítače běžet jistě mohli, nepotřebujeme vyhazovat peníze za 30x silnější mašiny
Budou tam deset let, minimálně jako ty P3, problém je v tom, že těch 10 let se tam pracovalo jenom v IE6, 20 let starým ide turbo pascalu a office 2000 (před dvěma roky se přešlo na 2003).
Softwarový pokrok minimální, dalších deset let by ty počítače běžet jistě mohli, nepotřebujeme vyhazovat peníze za 30x silnější mašiny
Co se divite. Jedna se o naprosto bezne PC v dnesni dobe. 4 GB RAM ma dnes i notebook nejlevnejsi rady.
To co se na strojcich provozuje se da delat i na win 98 je fakt.
Ta konfigurace mi nepřipadá předimenzovaná, ale naopak extrémně úsporná. AMD... No, to mluví za všechno, prostě zoufalé úspory, kde se dá. (Jiný důvod pro pořízení procesoru AMD fakt neexistuje.) 4 GB RAM jsou dnes základní standard, za takový rok a půl už to na některé věci stačit nebude. Ještě by bylo zajímavé, kdyby aspoň motherboardy uměly odemykat to čtvrté zakázané jádro v procesoru. To jsem ale zatím viděl jen u motherboardů Asus a nevím, zda je na to ještě nějaký jiný trik než speciální BIOS.
TurboPackal a Packal jako takový bych nejraději pozakazoval všude, kde se dá, ale to už je zase jiná kapitola.
AMD... No, to mluví za všechno, prostě zoufalé úspory, kde se dá. (Jiný důvod pro pořízení procesoru AMD fakt neexistuje.)
Opravdu je nezbytně nutné dělat ze sebe blbce tímto způsobem?
Ještě by bylo zajímavé, kdyby aspoň motherboardy uměly odemykat to čtvrté zakázané jádro v procesoru.
A existuje spolehlivý způsob, jak poznat, jestli je opravdu plně funkční?
Opravdu je nezbytně nutné dělat ze sebe blbce tímto způsobem?
Opravdu je nezbytně nutné dělat ze sebe blbce tímto způsobem, tedy „argumentovat blbcem“? Nějaký rozumný argument by nebyl? Například jeden jediný důvod pro AMD na desktopu ... kromě úspory několika set korun? V dobách, kdy byl AMD jediný rozumně dostupný 64-bitový desktopový procesor, byla samozřejmě situace zcela jiná. Ale to je pradávná minulost. AMD bezesporu drtivě vede v performance/price měřítku, ale když dojde na high-end lámání chleba, skončí s natrženou prdelí. Co je tedy špatného na tom, když tvrdím, že za pořízením procesorů AMD je zcela zjevně snaha uspořit na úkor výkonu, který pro výuku není potřebný?
A existuje spolehlivý způsob, jak poznat, jestli je opravdu plně funkční?
Existuje nějaký test suite pro procesory. Například instalační CD ArchLinuxu něco takového má. Spolehlivý způsob samozřejmě neexistuje a záleží na tom, jak je spolehlivost definovaná. Podle mě by stačilo nechat ten drsný test například týden běžet. Pokud během té doby nic neselže, možná by se dalo s klidem prohlásit, že spolehlivost pro výuku stačí.
1. Takhle ovšem ten původní příspěvek nezněl. Ten neříkal "AMD proto, že při daném požadovaném výkonu je levnější", ale spíš "AMD jedině proto, že je nejlevnější a my chceme co nejlevnější bez ohledu na výkon". Kdybyste rovnou napsal, že kritériem je (v určitém rozsahu) lepší poměr výkon/cena, tak bych neprotestoval.
2. Šlo mi o to, že s X3 je to podobně jako kdysi s 32Kb pamětmi ve Spectrech. Původně to byly vadné 64Kb s natvrdo nastaveným nejvyšším bitem (X4 s jedním vadným jádrem), později, když se zlepšil výrobní proces už převládaly plnohodnotné 64Kb, ze kterých se ale používala jen polovina (plnohodnotné X4 se zablokovaným jádrem). Jenže paměť se testuje daleko snáz a přímočařeji než procesor (zvlášť tehdy, dneska už to taky není úplně ono, stačí se podívat, co všechno zkouší memtest86). Tak jsem se ptal, jestli neexistuje nějaký spolehlivý způsob, jak to rozeznat, protože některé chyby mohou být zákeřné a projevovat se jen občas a navíc to hned nemusí způsobit třeba pád systému či aplikace, ale "jen" špatné výsledky).
Ještě by bylo zajímavé, kdyby aspoň motherboardy uměly odemykat to čtvrté zakázané jádro v procesoru. To jsem ale zatím viděl jen u motherboardů Asus a nevím, zda je na to ještě nějaký jiný trik než speciální BIOS.
Umí to asi každá deska s SB710/SB750 southbridgem. Ale absolutně nechápu, k čemu by to v té škole bylo...
Ale absolutně nechápu, k čemu by to v té škole bylo...
Že by snad k využití toho čtvrtého jádra? Aha, to bude ono!
Tiskni
Sdílej: