Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Ne, nebudu psát o albu R.E.M., chtěl bych se pochlubit pár zážitky s mým bývalým autíkem. Koupil jsem Hondu Civic z roku 1985 s automatem, takže po světovém úspěchu populárně naučného článku "jak nastartovat auto" zde na blogu pokračuji s podobně zaměřeným plátkem s podtitulem "jak jezdit s automatickou převodovkou".
Automatických převodovek je celkem hodně typů, takže zkusím začít u nějakého členění. Nejčastěji se lze setkat s různými variacemi hydromechanické převodovky, kde je vždy několik rychlostí s pevným převodovým poměrem (té dané rychlosti), a točivý moment se předává na kola přes hydromechanický měnič, což je "něco jako automatická spojka". Pak už se to začíná různit - u starých aut je celá převodovka čistě mechanická záležitost, kdy analogový "počítač" vypočítává z otáček motoru a rychlosti vozidla správný rychlostní stupeň. Nověji je pak řazení řízeno elektronicky. Hydromechanická převodovka může nebo nemusí mít přemostění hydromechnického měniče ("automatické spojky"), což se dá představit jako přímé propojení převodového stupně s koly, podobně jako u převodovky s ručním řazením. Některé převodovky (Tiptronic) umí takto "přemostit" několik nebo i všechny rychlosti, starší převodovky jenom tu nejvyšší. Hydromechanický automat má pro každou rychlost zvlášť spojku, takže umí kdykoli během zlomku sekundy zařadit kteroukoli rychlost.
Pak jsou převodovky typu variátor (CVT), se kterými se lze setkat nejčastěji na skútrech, ale jsou používány i v některých autech, tuším třeba v novém Civicu - i když vnitřní konstrukce u skútru a auta je jiná, jedno mají společné - od převodovek hydromechanických se liší zejména tím, že nemají jednotlivé převodové stupně, ale převodový poměr je plně variabilní, tzn. že nemají žádné pevné rychlosti. Většinou se dá volit režim jízdy (jak moc se má motor vytáčet) a třeba u Hondy Silver Wing (skůtr) je tlačítko pro "podřazení", což je samozřejmě jenom dočasná změna režimu převodovky.
Pak máme dvojspojkové DSG převodovky, což jsou vlastně dvě vícerychlostní převodovky klasické konstrukce, každá se svou vlastní spojkou. Každá převodovka může mít zařazený jiný rychlostní stupeň a elektronika pak střídavě vypíná jednotlivé spojky, takže aktivní převodovka "táhne kola" a volná převodovka může mezitím zařadit jiný rychlostní stupeň a připravit se na vypnutí spojky u "kolegyně" a zapnutí spojky u sebe.
Pak je samozřejmě spousta dalších hybridů a poloautomatů, pro více detailů doporučuju třeba stránky firmy KAPS.
Ještě před zakoupením auta jsem si samozřejmě zjišťoval, jak se má ve které situaci s převodovkou zacházet. Teď bych shromážděné "moudrosti" chtěl ventilovat. Já jsem měl v Hondě samozřejmě klasickou hydromechanickou převodovku, i když Hondí konstrukce je v několika ohledech celkem specifická - chováním se hodně podobá CVT a doteď nevím, kolik měla vlastně rychlostí. Původní majitel si myslí, že čtyři nebo pět, já bych bez náhledu do specifikace tipoval dvě a výrobce říká, že tři. :)
Základní polohy voliče (tak se říká té náhražce řadící páky :) zpravidla obsahují polohy PRND a pak nějaké další. P (parking) je parkovací poloha, kdy jsou kola zablokována, ale nikoli motorem, nýbrž samotnou převodovkou. Tzn. je možné mít nastartováno, volič v poloze P a auto je zabržděné. Dá se to představit jako obdoba "zabrždění vypnutým motorem a zařazenou rychlostí" u manuální převodovky. Zabrždění samotné se pak technicky podobá tomu, jako když na kole strčíte klacek do špic, takže P řadit opravdu jenom až auto stojí.
Poloha R je zpátečka. Neměla by se zařazovat, pokud auto nestojí. Honda se tváří, že jí zařazení zpátečky při pomlé jízdě až tak moc nevadí, problém jí dělá spíš vyřazení při couvání. Z manuální převodovky jsem zvylký zařadit už při couvání jedničku a pak vyrazit rychleji kupředu, tak jsem si musel převykat. :)
Pak máme polohu N, což je neutrál. Je to stejné, jako u manuální převodovky - kola nejsou zabržděna a špalání na plyn nemá kromě vytáčení motoru žádný efekt. Našel jsem několik vášnivých diskusí, jestli je správné zařazovat neutrál při jízdě z kopce a jak pak zařadit rychlost. Celkově jsem z toho nabyl dojmu, že by se to dělat nemělo, protože pak se může převodovka přehřívat. Každopádně pokud už bych tak udělal, zpět na D se pak řadí bez plynu, aby si to převodovka nevyložila jako pokyn k podřazení. Měla by sama zařadit nějkou vhodnou rychlost.
Poloha D (drive) je standardní poloha pro jízdu vpřed. Měla by být zařazena po většinu jízdy i při stání v křižovatce na červenou. Řadit neutrál při krátkodobém stání se moc nedoporučuje, protože přeřazování z neutrálu na D je pro převodovku náročnější, než když musí chvíli tlačit olej naprázdno. Já to vidím asi jako diskusi o tom, jestli je dobré vypínat televizi, když jdu na velkou. (Původně jsem chtěl napsat "vypínání počítače když jdu do obchodu", ale to přece nikdo nendělá. :)
Někdy je možno vidět u automatu navíc mezi N a D ještě OD nebo D v kolečku, to je poloha "overdrive". Co jsem pochopil, tak je to změna převodového stupně jakoby za převodovkou, což znamená, že všechny rychlosti jsou pak delší. Při vyšším zatížení, nebo pokud auto táhne přívěs, by se měla používat poloha D, jinak OD. Já mám v Hondě jenom OD a pak hvězdičku (sport), takže jsem z toho jelen. Jezdím normálně na OD, při předjíždění, jízdě do kopce, když chci brzdit motorem a pokud se chci rychle rozjet, dávám hvězdičku.
Další možnosti voliče jsou pak už různé. Nejtypičtější u starých převodovek je navíc 3, 2 a 1, což znamená "řaď maximálně danou rychlost". Umožňuje to vytáčet motor aniž by do toho automat nějak zasahoval. Pokud se chci v takovém autě opravdu rychle rozjet, řadím 1, až se motor vytočí, řadím 2 a dovolím přeřazení za dva a ne výš, pak dávám tři a nakonec D. Dále je možné najít někde polohu S (u mě hvězdička), která znamená sportovní jízdu. Automat bude zpravidla přeřazovat ve vyšších otáčkách. U převodovek tiptronic (v současné době asi nejrozšířenější) je navíc možné dostat volič do polohy, kdy přímo určuji řazení rychlosti nahodu a dolů.
Nastartovat jde pouze v poloze P a N. Celkem často je potřeba pro přeřazení z neutrálu zmáčknout brzdu (u Civica ne). Hned po zařazení auto kousek poskočí a trochu se snaží jet, což je oproti namuální převodovce změna - tam se zmáčknutou spojkou auto nikam nejede. Pokud se to zkombinuje se sytičem, tak už se auto skutečně rozjede, což může mít při řazení zpátečky celkem neočekávaný efekt. Dále už se auto chová podle očekávání - plynem se to rozjíčdí a brzdou brzdí. Za jízdy při zařazeném OD pak občas cvaknu (klidně pod plynem, nejlépe "na půl plynu") hvězdičku a auto vyrazí svižně vpřed. Ještě tam mám L, což je jakože ještě víc sport než hvězdička, ale to moc nepoužívám. L se může do osumdesáti, hvězdička do stodvaceti, je to namalované na tachometru. Pokud už nepotřebuju tak intenzivně zrychlovat, cvaknu tam zase OD, auto trochu poskočí a jedu dál.
Při prvních jízdách s automatem si dejte levou nohu pod sedadlo nebo někam úplně bokem. Nutkání zméčknout spojku je při zastavování opravdu silné a pedál brzdy bývá zpravidla obrovský pro "obounožní" použití. Kombinace těchto dvou faktů vede nezřídka k nechtěnému velmi blízkému průzkumu předního skla a revizi funkce bezpečnostních pásů.
Nesnažte se ovládat brzdu levou nohou. Fakt to nejde, rozdíl citlivosti mezi jednotlivýma nohama je až překvapivě vysoký. To si koneckonců můžete vyzkoušet i s manuální převodovkou.
Z polohy P na D řaďte rychle, resp. nenechte automat zbytečně zařadit a vyřadit zpátečku. Aspoň pokud je převodovka studená, vyhnete se tak jedné zbytečné duté ráně navíc. Pokud je automat hodně rychlý, můžete startovat i na N.
Pokud si koupíte tak starou vránu, jak mám já a budete muset používat sytič, není první zařazení zpátečky na parkovišti nic příjemného. Jednak auto celkem razantně vyrazí vzad a druhak se mu ani zařazení ani vyřazení v otáčkách moc nelíbí. Řešení je velice prozaické - parkovat tak, abych vyjížděl čumákem dopředu. Řazení OD mému autku vadilo o dost míň.
Automat nejde roztláčet. Proto je dobré mít s sebou propojovací kabely.
Pokud se má auto s automatem odtáhnout, je potřeba zařadit N a může se táhnout maximální rychlostí 50km/h do vzdálenosti maximálně 50km. V převodovce totiž při tažení vzniká celkem vysoká teplota.
V automatu je potřeba měnit olej, každých přibližně 50 000km (u nových aut méně často), stojí to asi 5000kč. Pokud to servis nechce udělat, obraťte se na specialisty.
Veliká. Honda má 1.5 motor a kombinovanou spotřebu okolo 7,5l/100km. Ve měststkých zácpách je automat super kamarád a lepší řešení těžko někdo vymyslí, v běžném provozu paráda a dálkové trasy zvládá bravurně díky přemostění hydrodynamického měniče (což se děje mezi 80 a 120km/h podle plynu).
Celkem super je, že můžu za jízdy bez problému jíst, ovládat rádio, pohlavkovat spolujezdce a kdyby to nebylo zákonem zakázáno, dalo by se bez problému telefonovat - takto zákon považuju za zbytečnou buzeraci lidí s automatem..
Tiskni
Sdílej:
Při prvních jízdách s automatem si dejte levou nohu pod sedadlo nebo někam úplně bokem.Stejne mi podvedome vystrelila ke spojce
Celkem super je, že můžu za jízdy bez problému jíst, ovládat rádio, pohlavkovat spolujezdce a kdyby to nebylo zákonem zakázáno, dalo by se bez problému telefonovatAno, to je oblibeny omyl. V tom lepsim pripade to dopadne tak, ze dotycneho pak tahaji ze skarpy a jeste par let si z nej utahujou. V tom horsim mu pribejvaj kytky ke sloupu o kterej se rozstrelil. Cim dal ridceji a od min lidi. Pritom na takove pripady by se nemelo zapominat! (rejp)Co ale chtit od cloveka, kterej se necha vyfotit vedle auta s burcakem
asi jako kdyby mě někdo nutil při koukání na TV neustále držet v ruce ovladač...Spatny priklad. Radici paku te nenuti nikdo drzet, sahnes na ni jen kdyz radis. Stejne jako vezmes ovladac kdyz chces prepnout. A propos, prepinas si programy sam nebo ti je vybira nejaky automat?
...Ne že bych byl línej se zvednout, ale většinou na mě leží náš kocour a mně se ho nechce budit nějakým natahováním se po ovladačirovná energie.. při tom je opravdu lepší ho nebudit...
...co za volantem SMSkuji...Pořád lepší než psát mail v emacsu
nejlepsi jsou borci, co za volantem SMSkuji.Nejlepší jsou ti, co SMSkují za rajčákem.
Pokud vim, tak i u novejsich aut s manualem se doporucuje jezdit z kopce se zarazenou rychlostito bylo v manualech vsech starsich aut, co jsem videl, polsky Fiaty, skodovky, trabanty (tam s upozornenim na volnobezku).
Auris ma mody "R", "N", "M" (tusim jako Multidrive - nazev toho automatickyho razeni) a manual "M". V modu "M" se da zapnout "sport" mod, pak radi automa pozdeji, mod manual "M" umoznuje manualne radit, bud packama pod volantem nebo radici pakou pozunem dopredu a dozadu. Pokud jde motor moc dolu s otackama, automat podradi i v manualu. Pri vysokych otackach mi ale nepreradil, ale nezkousel jsem motor znicit:) Auris se startuje nebo vypina tlacitkem "Start/Stop Engine", muze byt v modech "R", "N" nebo "M" se seslapnutou brzdou (bez brzdy jenom zapina elektriku - radio, okynka). Parkovat bez rucni brzdy se da pouze v "R" nebo "M".Sakra a já si myslel, že automat je pro ty, kteří nezvládnou manuální řazení a ono je to přesně obráceně, jak to tak čtu.
A to je jen jeden z důvodů proč bych automat nechtěl, třeba dneska: jedu si takhle do práce a nějakej cucák s volvem mi najede až na kufr a začne blikat ať mu uhnu, v těch á130ti tam vražim čtyřku a s klidem mu zmyzym (i/y?) protože má 2t, nedovedu si to představit s automatem...Až příště pojedeš s automatem, zkus prošlápnout plyn. To myslím doslova, až budeš cítit podlahu, tak ještě přitlač.
kdyz neni motor primo pripojen na kola, ale je mezi nimi gumova hydra, tak je to auto hned kultivovanejsi.to je pravda, kdyz je clovek drevo, tak je automat resenim
Od nějakých 40kW výkonu už nejde s manuálem řadit tak, aby si toho osazenstvo prostě nevšimlo...hohoho, a tu o smolíčkovi znáte?
i automat pri prerazeni musi prerusit tok energie na kolaPrávěže nemusí. Civic přerušoval tok energie jenom při změně režimu, a to je převodovka z roku 85. Vzhledem k tomu, že každá rychlost má vlastní spojku, to není potřeba.
jako kdyz ozrala ridi MHDviz: městský Karosy s automatem, kde se umí půl minuty hádat trojka ze čtyřkou...
3 se dava, kdyz tachometer ukazuje 70 km/hA ne snad? Aspoň v mém autě je jízda 60 km/h nebo míň na 4 spíš utrpení :)