abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Švýcarská AI centra EPFL, ETH Zurich a CSCS představila otevřený vícejazyčný velký jazykový model (LLM) s názvem Apertus. Vyzkoušet lze na stránce Public AI Inference Utility.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 17:22 | Nová verze

    Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | IT novinky

    Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | Komunita

    Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:33 | Komunita

    Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Nová verze

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.9. 20:44 | Komunita

    openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.

    lkocman | Komentářů: 0
    3.9. 16:33 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    3.9. 11:55 | IT novinky

    Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    3.9. 11:33 | Humor

    Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti

    … více »
    Gréta | Komentářů: 130
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (82%)
     (8%)
     (2%)
     (3%)
     (4%)
     (1%)
    Celkem 142 hlasů
     Komentářů: 11, poslední včera 16:12
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Ilfirin avatar 28.11.2007 19:59 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    No, zjistilo se, že to nebude tak žhavé (respektive železo žhavé bylo, ale program se nehýbal), tak se začalo optimalizovat.
    Tak tohle mě rozesmálo, díky.
    28.11.2007 20:40 ajikdpoe | skóre: 23 | blog: dvh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    to sú ale žvásty
    28.11.2007 21:12 Martin Baleja | skóre: 13 | blog: Segmentation_Fault
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Sorry, ale nemuzu si pomoct: To vypada na komentar "pubose", ktery s programovanim zacinal v Jave pred necelym rokem na dvojkovem pocitaci (2 jadra, >2 GHz, > 2GB RAM) a nedostal se dal nez k "Hello World". Nebo se pletu?
    Why are hemorrhoids called "hemorrhoids" instead of "assteroids"?
    alblaho avatar 28.11.2007 21:26 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Ale třeba má pravdu, jsou to tak trochu žvásty, to se přiznám :-)
    28.11.2007 21:33 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Ovšem i já si vzpomínám na první setkání s Javou tuším že v pětadevadesátém (mám pocit, že jsme ještě jeli pod Windows 3.11) a pamatuju si, jak jsem u tehdy celkem průměrného stroje čekal na spuštění prohlížeče HotJava několik minut...
    28.11.2007 23:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    To mi připomíná, jak jsem si kdysi celý natěšený nainstaloval první veřejně dostupný StarOffice a pak jen nevěřícně zíral, jak může něco spotřebovat veškerou paměť a k tomu navíc provádět zátěžový test procesoru a disku, aniž by byla vidět nějaká produktivní činnost... :-)
    29.11.2007 10:06 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    jo, a pak na tebe po pár minutách vyskočil ten StarDesktop, odkud se konečně spouštěly jednotlivé programy, Které ovšem také pár minut chroupaly celým HW než se poo-maaa-luuuu vykreslily.

    Někdy si připadám jako zasloužilec. Takže teď tu historku o tom, jak jsme na schodech rozsypali balík děrných štítků...
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    29.11.2007 11:40 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Pamatujete, jak nám tehdy došlo palivo v chlazení u ENIACu...? :-)
    29.11.2007 13:42 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Tak to nemohu sloužit. To mne o pár let minulo. Když jsem nastupoval na matfyz, byl už tam dokonce čerstvě přiveden Internet. :-)
    29.11.2007 17:55 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    No tak to mě teda silně překvapuje, protože na notebooku co jsem měl k dispozici na přelomu r.1999-2000 s pentiem 133 MHz s 96 MB paměti (panasonic přímo z japanu) fungovaly staroffice 5 docela svižně.
    29.11.2007 19:20 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Tou dobou jsem z 233 MHz K6 s 32 MB přecházel na 650 MHz Athlon s 128 MB. Na obou měl StarOffice do svižnosti zatraceně daleko.
    29.11.2007 22:12 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Svižnost je subjektivní veličina velmi silně ovlivněná tím, jak moc člověk pije kafe (nebo vlastně cokoliv) při práci.

    Přece jenom programy jsou svižnější v případě, že spustím - zvednu hrneček - napiju se - položím hrneček - můžu pracovat. Když nemám co pít, tak spustím - trvá dlouho - trvá dlouho - trvá dlouho - konečně můžu pracovat.

    Za "spustím" lze přitom dosadit prakticky jakoukoliv akci při běhu programu.
    Quando omni flunkus moritati
    29.11.2007 22:29 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Což pak vede i k spustím - jdu na záchod - přijdu ze záchoda - můžu pracovat. A to už se toho stihne ještě víc.
    Zdenek.Z avatar 30.11.2007 00:50 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Nebo pustím, jedu na dovču, vrátím se a mů6u pracovat. :-)
    30.11.2007 08:38 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Mohu nabídnout hned několik lidí, co se v počítačích a jejich hardware tou dobou dost hrabali na to, aby potvrdili že ten stroj byl neskutečný. Při těch parametrech co měl hravě výkonově překonával desktopy s nominálně větším výkonem.

    Ten stroj byl mírná ojetina od jednoho japonce. Sem se ty panasonicy nikdy ani nedovážely, takže všichni mají tuhle značku spojenou tak maximálně s videorekordéry. Ovšem šlo o naprosto špičkový stroj. Bohužel se po roce a půl intezivního používání upekl. Přeci jenom už měl něco najeto.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 28.11.2007 21:50 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Hmm, já jsem měl také za to, že JIT kompilace nebyla od úplného počátku.
    3.12.2007 15:31 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    To sice nebyla, ale přesto něco podobného fungovalo už na PDP-10 blahé paměti. ;-)
    3.12.2007 15:15 ajikdpoe | skóre: 23 | blog: dvh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    No asi ta sklamem, s programovanim som zacal okolo roku '91, na Atari 800XL, serioznejsie az ked som dostal prvu 286tku (cca '93).
    28.11.2007 21:27 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Troufnu si tvrdit, že řada monstrózních enterprise javovských aplikací by po přepsání do, řekněme C++, stejně nebyla rychlejší.

    Zkus si o tom popovídat s vývojáři Microsoftu, kteří po 3 letech vývoje Windows Vista zahodili veškerou dosavadní práci psanou v C# a z důvodu extrémní pomalosti všechno přepsali do C++...

    Každý má právo na můj názor!
    alblaho avatar 28.11.2007 22:11 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    No, tohle znám, je to fakt sranda.

    Od té doby jsem toho názoru, že systémové knihovny musí být _opravdu_ rychlé (a tedy v C/++). Programovat GUI aplikace v Pythonu? Klidně, ale nad Qt nebo Gtk. Žádný Swing... Oni ti mikrosofťáci v .netu taky používají "poctivé" Win32 gui.
    28.11.2007 21:46 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Kdysi se delaly stroje, co byly hardwarove optimalizovane na to, aby na nich bezel bezel Lisp - viz Lisp machines. No a s Javou ted prichazi neco podobneho, alespon pro mobily - ARM dela procesory, co dovedou primo chroustat Java bytekod. Takze si klidne dokazu predstavit, ze driv ci pozdeji nekdo s necim podobnym prijde i pro dnesni skriptovaci jazyky, treba s necim jako "skiptovaci koprocesor", postaveny na treba zaklade nejakeho FPGA. Protoze se obavam, ze ne vsechny skriptovaci jazyky budou umoznovat JIT kompilaci jako Java, ktera na to byla diky jednoduchsti JVM celkem dobre pripravena.

    BTW: Problemem C/C++ neni GC. Knihovny na GC existuji a chodi docela slusne (viz treba Boehm-Demers-Weiser Garbage Collector). Problemem je to, ze jazyk umozni delat programatorovi akce, ktere jsou potencionalne nebezpecne (sahat primo do pameti, popr. na porty, prepisovat zasobnik, pretekat meze poli a delat rozlicne brikule s ukazately). Jenze kdyz zakazete delat veci, ktere mohou byt spatne, zakazete tim i spoustu veci, ktere mohou byt dobre. Proto i pres predpovedi propagatoru Ady, Javy, C# a podobnych jazyku ma C a C++ stale svoje misto na slunci, stejne jako ostatni "stare" jazyky z "pocitacoveho davnoveku", jako Lisp, Prolog a Fortran.
    28.11.2007 21:57 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    U malých programů to opravdu platí (GC má prostoje).
    Jestli se těmi prostoji rozumí pauzy GC, pak upozorňuju, že existujou i softrealtimové garbage collectory (jeden z nich má třeba RScheme). Pokud jde o amortizaci správy paměti, pak přinejmenším malloc+free v porovnání s GC absolutně neobstojí, aspoň tedy podle měření mnohých lidí. Leda psát si vlastní alokátory, a to se asi pro většinu věcí buď nevyplatí, nebo to rovnou nejde. :-D
    Virtuální stroj pro dynamické jazyky, který by byl dostatečně rychlý a ještě by třeba takových jazyků zvládal víc, mohl věci pěkně pošoupnout.
    Takových existuje... :-) Třeba všechny implementace Common Lispu, protože přenést snad všechny vlastnosti třeba Ruby 2 do implementace, co jako backend používá třeba Allegro, LispWorks nebo SBCL by nebyl až takový problém. Požadavek na virtuální stroj bohužel nesplňují, všechno se v nich kompiluje pěkně nativně. Otázka je, kdo se bude psát s parserem pro Ruby. :-D Ale třeba PyPy už CL backend má. Otázka je, jak dobrý - nezkoušel jsem. Nicméně do objektových runtimů Allegra a LispWorks už napumpovali milióny dolarů a umí to všechno, co Python a Ruby potřebují (na rozdíl od JVM).
    alblaho avatar 28.11.2007 22:40 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    No, u toho GC jsem to myslel tak, že správně umístěné free() uvolní paměť okamžitě, ale GC obvykle až po nějaké době. Stop-the-world efekt jsem nemyslel. Samozřejmě třeba reference-counting uvolní paměť hned a jsou též všelijaké paralelní GC, co svět nezastavují...

    Do toho Lispu moc nevidím a moc tomu nerozumím. Popřemýšlím nad tím ráno :-)
    28.11.2007 22:47 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    free() IMHO neuvolní paměť okamžitě, nějakou dobu mu to přeci jen trvá. :-) Průšvih začne ve chvíli, kdy správa paměti začně tvořit postatnou část run timu. Ale ouplně nejlepší je pořádný kompilátor, co umí garbage eliminovat bez GC...jako třeba Stalin. :-) Možná to dělá i GHC, to netuším.
    28.11.2007 22:49 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    free() to má chudák vůbec těžké.
    28.11.2007 22:52 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Počítání referencí, AFAIK, je výpočetně náročnější než běžné typy "poctivých" garbage collectorů. Jinak co vím, tak dnešní alokátor v Javě je rychlý dost (v Java Concurrency in Practice se uvádí 10 instrukcí procesoru pro průměrný případ). Je to magie :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    alblaho avatar 29.11.2007 07:04 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Jo, počítání referencí má velký overhead. Navíc je potřeba čas od času pustit detekci cyklů. Používá se to snad jen v Pythonu.
    rADOn avatar 28.11.2007 23:24 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Troufnu si tvrdit, že řada monstrózních enterprise javovských aplikací by po přepsání do, řekněme C++, stejně nebyla rychlejší.
    Skalni javisti jsou schopni nalezt spousty duvodu proc Java _muze_ byt vykonove srovnatelna s C++. Zatim mi zadny z nich nebyl schopen vysvetlit proc jsou tedy javi aplikace tak pomale a nenazrane.
    ... GC nemusí být optimální, ale lehce může být lepší než taková nějaká pesimistická strategie. Cokoliv, co programátorovi ulehčí život, se hodí.
    Jinak receno, hlavni vyhoda javy je ze kdyz nekdo neumi prgat nebo prga prasacky tak to za nej odre JVM. Coz by, pravda, vysvetlovalo obsesi Javy vnutit programatorovi ten "jediny spravny" styl programovani.
    JVM je nyní brutálně optimalizovaný a složitý kus softu. Ale zároveň je to široce akceptovaná technologie pro psaní obrovských aplikací. Proč?
    Protoze se stala modni vlnou. Protoze spousta takyprogramatoru bastlicich visual basic najednou mohla byt "enterprise" aniz by si musela namahat hlavicky.
    Dočkáme se doby, kdy budou enterprise aplikace skoro výhradně v Ruby/Pythonu/Groovy/Perlu/whatever a Java se bude používat je na speciality?
    Ja doufam ze se dockame doby kdy se enterprise aplikace budou psat v tom jazyce ktery je pro ne nejvhodnejsi a ne v tom co je zrovna v mode.
    Noflame disclaimer: Jestli to vypada ze nemam javu rad tak je to mylka. Nemam rad javisty kteri z ni delaji reseni na vsechno.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    29.11.2007 00:51 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    > Jinak receno, hlavni vyhoda javy je ze kdyz nekdo neumi prgat nebo prga prasacky tak to za nej odre JVM.

    Pod poznámkou o GC čirý bullshit.
    29.11.2007 13:13 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Noflame disclaimer: Jestli to vypada ze nemam javu rad tak je to mylka. Nemam rad javisty kteri z ni delaji reseni na vsechno.
    Tohle miluji: pod čistý a nefalšovaný flame napsat "No flame".

    tzv. syndrom "Nejsem rasista, ale cikány bych rovnou střílel"
    wake avatar 29.11.2007 01:35 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Jak lze Perl neznat a zároveň jej nemít rád?
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    29.11.2007 01:40 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Prostě se s ním člověk seznámí a pak na něj ve vlastním zájmu zapomene, aby se v noci nebudil hrůzou ze sna. A aby se zkušenost neopakovala, zachová si tu negativní asociaci… :-)
    alblaho avatar 29.11.2007 06:48 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    No tak já ho znám, jen v něm neumím. Ale veškerý kód, co jsem viděl, se mi fakt nelíbil @#%%%.
    Elvis avatar 29.11.2007 15:27 Elvis | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co přinese další generace virtuálních машин?
    Je to vec nazoru. Ja ho znam, obcas v nem neco napisu a na nektery veci je proste super.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.