Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový
… více »Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »VCS - Version Control System
Přes vánoční svátky jsem trochu studoval dokumentaci k Bazááru. Bzr na mě udělal dojem, líbí se mi, jak je to škálovatelné. Škálovatelností nemyslím schopnost vyrovnat se stomegabajtovýma patchema, ale schopnost být užitečný jednomu osamělému vako-vlko-vývojáři stejně jako neorganizovanému monstrtýmu rozprsknutému přes půl světa.
Tato škálovatelnost jde ruku v ruce se zpětnou kompatibilitou s mainstreamovým Subversion. Takže omezený mozeček vývojáře, který má jiné starosti, než se učit zacházet s novým programem, není vystaven takovému stresu.
Na začátku je možné bzr používat jako feature to feature náhradu za svn. Tedy: existuje centrální úložiště, checkout obsahuje jen jen pracovní kopii. Commity se odehrávají na serveru, pro logy se chodí tamtéž. Checkout se aktualizuje obligátním příkazem update
.
Za předpokladu, že na serveru je centrální úložiště, udělá se svn-like checkout nějak takhle:
bzr checkout --lightweight bzr://centralhost/srv/bzr/X-repo/X-trunk
Druhý mód je takový hybridní (tedy něco mezi centralizovaným a distribuovaným přístupem). Checkout obsahuje nejen pracovní kopii, ale též kompletní historii dané větve. Checkout je vlastně plnohodnotná nová větev, která je ale spojena se vzdálenou větví na serveru. Prohlížet logy lze tedy lokálně, což může odlehčit serverům u velkých projektů. A jak je to s commitováním? Šalamounsky každý commit se provede zároveň do lokálního repozitáře i do vzdáleného. Pokud vypadne spojení ze serverem, je možné commit nepřeposílat na server pouhým uvedením přepínače --local
.
Vytvoření "heavy" checkoutu je nasnadě:
bzr checkout bzr://centralhost/srv/bzr/X-repo/X-trunk
No a pokud má někdo náladu, může si verzovat plně distribuovaně. Pak je každý checkout vlastně zcela nezávislá větev. Větev vytvoříme klasickým
bzr branch bzr://centralhost/srv/bzr/X-repo/X-trunk
Nezávislou větev je taky možné vytvořit odpojením "heavy" checkoutu od mateřského repozitáře (bzr unbind
), potom jsou všechny commity jen lokální. Odpojení je též vhodné pokud jsme delší dobu bez spojení se serverem a nechceme každý commit explicitně označovat jako lokální. Větev je možné navázat na jinou přes bzr bind
.
Pro přenášení změn mezi různými samostatnými větvemi je možné použít příkazy pull a push.
Docela mě překvapilo, že bzr obsahuje příkaz uncommit
, který dokáže odvolat posledních N commitů. V svn je to tak, že commit je neodvolatelný, co jednou dáte do repozitáře, to bude pod danou revizí vždy dostupné. Zde je politika benevolentnější.
Tiskni
Sdílej: