Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
VCS - Version Control System
Přes vánoční svátky jsem trochu studoval dokumentaci k Bazááru. Bzr na mě udělal dojem, líbí se mi, jak je to škálovatelné. Škálovatelností nemyslím schopnost vyrovnat se stomegabajtovýma patchema, ale schopnost být užitečný jednomu osamělému vako-vlko-vývojáři stejně jako neorganizovanému monstrtýmu rozprsknutému přes půl světa.
Tato škálovatelnost jde ruku v ruce se zpětnou kompatibilitou s mainstreamovým Subversion. Takže omezený mozeček vývojáře, který má jiné starosti, než se učit zacházet s novým programem, není vystaven takovému stresu.
Na začátku je možné bzr používat jako feature to feature náhradu za svn. Tedy: existuje centrální úložiště, checkout obsahuje jen jen pracovní kopii. Commity se odehrávají na serveru, pro logy se chodí tamtéž. Checkout se aktualizuje obligátním příkazem update
.
Za předpokladu, že na serveru je centrální úložiště, udělá se svn-like checkout nějak takhle:
bzr checkout --lightweight bzr://centralhost/srv/bzr/X-repo/X-trunk
Druhý mód je takový hybridní (tedy něco mezi centralizovaným a distribuovaným přístupem). Checkout obsahuje nejen pracovní kopii, ale též kompletní historii dané větve. Checkout je vlastně plnohodnotná nová větev, která je ale spojena se vzdálenou větví na serveru. Prohlížet logy lze tedy lokálně, což může odlehčit serverům u velkých projektů. A jak je to s commitováním? Šalamounsky každý commit se provede zároveň do lokálního repozitáře i do vzdáleného. Pokud vypadne spojení ze serverem, je možné commit nepřeposílat na server pouhým uvedením přepínače --local
.
Vytvoření "heavy" checkoutu je nasnadě:
bzr checkout bzr://centralhost/srv/bzr/X-repo/X-trunk
No a pokud má někdo náladu, může si verzovat plně distribuovaně. Pak je každý checkout vlastně zcela nezávislá větev. Větev vytvoříme klasickým
bzr branch bzr://centralhost/srv/bzr/X-repo/X-trunk
Nezávislou větev je taky možné vytvořit odpojením "heavy" checkoutu od mateřského repozitáře (bzr unbind
), potom jsou všechny commity jen lokální. Odpojení je též vhodné pokud jsme delší dobu bez spojení se serverem a nechceme každý commit explicitně označovat jako lokální. Větev je možné navázat na jinou přes bzr bind
.
Pro přenášení změn mezi různými samostatnými větvemi je možné použít příkazy pull a push.
Docela mě překvapilo, že bzr obsahuje příkaz uncommit
, který dokáže odvolat posledních N commitů. V svn je to tak, že commit je neodvolatelný, co jednou dáte do repozitáře, to bude pod danou revizí vždy dostupné. Zde je politika benevolentnější.
Tiskni
Sdílej: