Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Software LibrePods osvobozuje bezdrátová sluchátka AirPods z ekosystému Applu. Exkluzivní funkce AirPods umožňuje využívat na Androidu a Linuxu. Díky zdokumentování proprietárního protokolu AAP (Apple Accessory Protocol).
Byl vydán AlmaLinux OS 10.1 s kódovým názvem Heliotrope Lion. S podporou Btrfs. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Placená služba prohledávání zprostředkovatelů dat a automatického odstraňování uniklých osobních údajů Mozilla Monitor Plus bude 17. prosince ukončena. Bezplatná monitorovací služba Mozilla Monitor bude i nadále poskytovat okamžitá upozornění a podrobné pokyny k omezení rizik úniku dat. Služba Mozilla Monitor Plus byla představena v únoru loňského roku.
Waydroid (Wikipedie, GitHub) byl vydán v nové verzi 1.6.0. Waydroid umožňuje spouštět aplikace pro Android na běžných linuxových distribucích. Běhové prostředí vychází z LineageOS.
Příspěvek na blogu Raspberry Pi představuje novou kompletně přepracovanou verzi 2.0 aplikace Raspberry Pi Imager (YouTube) pro stažení, nakonfigurování a zapsání obrazu operačního systému pro Raspberry Pi na SD kartu. Z novinek lze vypíchnout volitelnou konfiguraci Raspberry Pi Connect.
Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
To je totiž oficiální (i když asi trochu zastaralé) označení skupiny, kam patří i medvědi. Důležité je to slovo pozemní.
Dnes časně ráno mi přišla pozvánka na další zasedání Free Software Foundation, velmi pěkně formulovaná, připadal jsem si opravdu poctěn, a ještě víc poté, co jsem si přečetl stránku věnovanou tomuto summitu, kde se mj. píše, že je to událost jen pro zvané, určená pro ty nejlepší mysli (brightest minds) v Linuxovém ekosystému. Uznejte, že dostat takové pozvání člověku pozvedne sebevědomí.
Akce se odehrává v Kalifornii, v Googleplexu a okolí - těžko najít reprezentativnější místo. Nepochybně to tam je nesmírně zajímavé a určitě je v okolí celá řada míst, která by stála za návštěvu. Velmi jasně si uvědomuji, že mnoho mých přátel a kolegů by se tam moc rádo podívalo.
V čem je tedy problém? V dopravě. Jediný kloudný způsob, jak se dostat do Kalifornie, je letět. Jenže to nejde. Ne pro mne. Při představě cestování letadlem se měním v hromádku neštěstí. Letadlo je v mých očích prostředek rychlé, ale velmi nepříjemné smrti zakončené velmi hlasitým Bůůůům, ať už v důsledku technického selhání nebo teroristického útoku. (Pokud má cestující opravdu smůlu, může ještě dopadnout na ostrov plný podivných příšer, tajných podzemních laboratoří a podezřelých ukecaných chlápků.)
Přijmout pozvání by tedy znamenalo být konstantně ve vředu až do dne odletu, a pokud bych přežil cestu tam, pokračovalo by to i dál, dokud by nenadešel den návratu. Naprosto stejně by trpěli i mí rodiče, protože děs z letadel je u nás dědičný; těm navíc může stres i vážně ublížit, protože ho mají sami až až.
Co s tím?
Loď nepřipadá v úvahu. Po vlastní ose nelze; jsem sice celkem dobrý plavec, ale na Atlantik to nestačí. Možná bych se nebál, kdybych to letadlo sám řídil, jenže soukromé letadlo a pilotní průkaz vyžadují značné peníze a čas, a kromě toho mám pocit, že snažit se přeletět oceán s malým letadélkem je přinejmenším kuráž.
Jak příjemné by bylo mít ochočeného kvestara[1], který by problém cestování hladce vyřešil. Jenže toho ve Zverimexu nekoupíte.
Nezbývá mi, než co nejuctivěji odmítnout. Nechci nikoho urazit, protože jsem za to pozvání opravdu vděčen a vážím si ho, jenže ho prostě nemůžu využít. Zkoušel někdy někdo přemlouvat úředníka na vízovém úřadě, aby mu to vízum nedal? To by byl asi opravdu šok. Nebo bych mohl předstírat náhlé nervové zhroucení. Nebo popravdě přiznat, že se k smrti bojím, a riskovat výsměch? Co si vybrat?
[1]: Pro ty, kteří ještě nečetli některé z mých "veleděl": kvestar je stvořeníčko schopné okamžitého přesunu na víceméně libovolné vzdálenosti (od pár decimetrů po tisíce světelných let). Ochočený kvestar poskytuje svému majiteli neocenitelnou schopnost octnout se na jakémkoli zvoleném místě, pouze s tím rizikem, že dorazí v mírně pozměněné podobě a do jiné paralelní historie.
Tiskni
Sdílej:
)
Pokud jde o posměch ze strachu z létání... mno, řekněme, že jsem ze základní školy zvyklý na posměch za všechno, co nějak vybočuje z řady, a létání je dnes hodně v módě. (Proto taky tam tak působí teroristé.)
Problém není v letu, ale v tom, že já i celá rodina bychom měli nervy v kýblu celou dobu před tím a rovněž v době, kdy bych byl na místě (kvůli cestě zpátky).
Jednou to někdo z vaší rodiny překonat musí, ten strach, ne? Tak proč ne zrovna Ty? Minimálně na Tebe budem vzpomínat.
A proč zrovna Ty bys měl mít to štěstí a být v novinách jako oběť neštěstí?
P.S. jako nejhorší bych viděl variantu, že bys nakonec fakt letěl a imigrační úředník Tě hned poslal zpátky jako rizikovou osobu.
A proč zrovna Ty bys měl mít to štěstí a být v novinách jako oběť neštěstí?
Tak nějak mám dojem, že být uveden v novinách pod hlavičkou "250 obětí letecké katastrofy" není ta pravá cesta, jak vejít do historie.
To by bylo ovšem málo platné, kdyby moment překonání toho strachu byl zároveň i momentem, kdy má rodina vymřela po meči.
Naštěstí až třeba čas T-60 do odletu bych považoval za hraniční k překonání této překážky, jestli chápeš co mám na müsli
Proč nespojit příjemné s užitečným?
Kdybych měl potřebnou kvalifikaci, finance a pozvánku, rád bych se na místo vydal coby náhradník - vyloženě totiž miluju ty momenty kdy piloti uvolní brzdu a letadlo s brutální akcelerací vyrazí vpřed, stejně jako ten moment kdy zvedne čumák a vyrazí vzhůru a přitom se tak hezky zhoupne ... ale to tě asi moc neuklidní, co
Zkoušel někdy někdo přemlouvat úředníka na vízovém úřadě, aby mu to vízum nedal?To není potřeba... mělo by stačit říct, že jsi svobodný, nemáš tu žádné závazky, nemáš ani moc peněz a chceš jen tak cestovat po USA.
) zamyslelo a pro takove jako ty umoznilo vzdaleny pristup? Na svete nebudes jediny, kdo ma panicky strach z letani.
Ale jinak, let pres Atlantik je skoro idealni lecbou sokem, moc delsich letu nad nezmernym oceanem uz nenajdes
Tak už mne napadá jen hypnóza 