abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:11 | Komunita

    Na webu konference Den IPv6, která se konala 4. června v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích, jsou nyní k dispozici všechny prezentace (v PDF) a jejich videozáznamy. Organizátory konference byly i letos sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 0
    dnes 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.1.0 správce sbírky fotografií digiKam (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení (NEWS). Vypíchnout lze vylepšené vyhledávání nebo podporu Pixel Motion Photos. Nejnovější digiKam je ke stažení také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:44 | Pozvánky

    Přihlaste svou přednášku na další ročník konference LinuxDays, který proběhne 3. a 4. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích. Příjem témat poběží do konce prázdnin, pak proběhne veřejné hlasování a následně sestavení programu.

    Petr Krčmář | Komentářů: 2
    dnes 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.4.68 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 13 zranitelností.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 22:44 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC26 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek. Vypíchnout lze novou generaci Apple Intelligence a zbrusu novou Siri, která dostala název Siri AI. Kvůli Aktu o digitálních trzích (DMA) však funkce Siri AI nebudou v systémech iOS 27 a iPadOS 27 k dispozici uživatelům v Evropské unii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.18.0 distribučního frameworku Flatpak (Wikipedie), tj. technologie umožňující distribuovat aplikace v podobě jednoho instalačního souboru na různé linuxové distribuce a jejich různá vydání. Přehled novinek na GitHubu. Vypíchnout lze podporu rozhraní /dev/kfd pro výpočty na kartách AMD (AMDKFD).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:44 | Nová verze

    aMule (Wikipedie), tj. multiplatformní klient pro peer-to-peer sdílení souborů pro sítě eD2k and Kademlia, byl po více než pěti letech od vydání poslední verze 2.3.3, vydán v nové major verzi 3.0.0 (GitHub). S novou webovou stránkou a dokumentací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 12:55 | IT novinky

    Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 29. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | IT novinky

    Evropská komise předložila evropský balíček pro technologickou suverenitu, tedy soubor opatření, která mají posílit kapacity EU v oblasti polovodičů, umělé inteligence, cloudu a open source. To Evropě pomůže stát se lídrem v oblasti umělé inteligence, posílit její digitální autonomii a vytvářet podmínky pro udržitelnější digitální budoucnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 04:44 | Nová verze

    OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána v nové major verzi 5.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
     (31%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (15%)
     (26%)
    Celkem 1856 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Alternativně viz také můj osobní blog (RSS pro anglické články, RSS pro české články), kde toho hlavně v angličtině vychází mnohem víc.

    Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)


    A kdo neumí použít RSS, tak je tu twitter: @Bystroushaak.

    Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.

    Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)

    Aktuální zápisy


    Windower

    4.6.2012 00:22 | Přečteno: 1736× | Obecné IT

    Jakožto zastánce paralelismu jsem kdysi dávno začal používat dvě virtuální plochy. Ze dvou se pak staly čtyři, ze čtyř sedm, ze sedmi devět a z devíti šestnáct. Šel bych i do pětadvaceti, ale to už je na můj systém krapet moc. Časem se ukázalo, že největší nevýhoda virtuálních ploch je, že člověk musí po každém spuštění počítače začínat na první a postupně umístit různé aplikace na různá místa. Ve chvíli kdy jsem si pořídil druhý monitor se z toho stal skutečný Opruz s velkým o, takže jsem na si to napsal script.

    Jak to funguje

    Script po svém spuštění na základě konfiguračního souboru přesune zadaná okna na zadané virtuální plochy.

    Jako bonus umožňuje okna maximalizovat a posouvat na zadané souřadnice, což je obzvlášť užitečné, pokud máte více monitorů, které se navenek tváří jako jeden velký. Dál se dá měnit šířka a výška okna a spouštět zadané příkazy na pozadí.

    Konfigurační soubor

    Aplikace používá konfigurační soubor v jednoduchém formátu:

    # komentáře jsou uvozeny mřížkou
    titulek aplikace               # řetězec, který se hledá v titulku oken otevřených aplikací
    	case_sensitive: true/false # určuje, zda má být titulek prohledáván s ohledem na velká/malá písmena. Pokud není uveden, false
    	desktop: number        # číslo plochy, na kterou si přejete přesunout aplikaci
    	
    	resize: width,height/maximize/fullscreen # změnit velikost na šířku,výšku/maximalizovat/přepnout na fullscreen
    	move: x, y             # přemístit aplikaci na x, y koordináty; 0, 0 = levý horní roh obrazovky
    	
    	launch: app_name       # spustit příkaz app_name, vhodné pokud aplikace není spuštěná a teprve ji pouštíte
    	wait: seconds          # určuje, jak dlouho se má čekat na spuštění aplikace

    Určení náležitosti příkazů k jednotlivým aplikacím probíhá odsazením a je jedno, jestli použijete taby, nebo mezery, nebo nějakou kombinci.

    Download

    Najdete ho na githubu: https://github.com/Bystroushaak/Windower.

    Je docela zábavné pozorovat, jak script spouští a umisťuje různé aplikace na různé plochy, mezi kterými dle potřeby různě přepíná. Myslím že to má i určitý potenciál pro využití ve filmu, například jako ukázka činosti nějaké zlovolné umělé inteligence :)

           

    Hodnocení: 86 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Josef Kufner avatar 4.6.2012 00:25 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    KDE 1.x před cca 10 lety už uměly obnovit session. Hezky po přihlášení pospouštěly, co při odhlášení běželo a okna se umístila, kde byla.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 00:29 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    To zní pěkně. Škoda, že v gnome/mate jsem o něčem podobném nikdy neslyšel. Vůbec celkově mi přijde práce s vícero plochami silně podceňovaná, poslední dobou dokonce úmyslně zabitá koncepty jako je Unity. Sice tam jde mít vícero ploch, ale celý systém vám při paralelismu na který jsem zvyklý hází klacky pod nohy.
    Josef Kufner avatar 4.6.2012 00:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Umí to všechny velké desktopy a do malých se to dá dostat při troše snahy také. Také to jde používat i jinak než při odhlašování, například pro přepínání mezi činnostmi, pokud není dost paměti.

    X Session Manager
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    4.6.2012 11:22 xhombre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    V Unity jde umisťovat okna aplikací na různé plochy pomocí kompizu. Takže evolution vždy plocha 6, vlc na 5ce atp. Jestli to tedy je to co přesně požaduješ. Jestli jde otevřít stejnou aplikaci na vícero plochách jsem nezkoumal, nepotřebuji to.
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 11:42 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    No, unity hlavně nepoužívám :)
    4.6.2012 15:12 ruml
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Program pro gnome se jmenuje devilspie. Umí to všechno co píšeš v blogu a další věci navíc. Konfigurace je buď v nějakých lisp like configurácích nebo přes grafické rozhraní gdevilspie.
    xkucf03 avatar 4.6.2012 11:19 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Přílohy:
    V KDE 4: kliknout pravým tlačítkem na titulek okna / Pokročilé / Speciální nastavení okna
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    |🇵🇸 avatar 4.6.2012 00:59 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 01:08 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Nice. Původně jsem uvažoval že napíšu něco podobného, ale pak jsem se rozhodl pro ty konfiguráky, místo přímého scriptování.
    4.6.2012 02:38 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    No, neni tahle funkcionalita (matchovani oken a nastaveni jejich atributu, polohy ci plochy podle toho) jednou ze zakladnich funkci window manageru? Alespon tedy ten ktery pouzivam s tim nema potize.
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 08:31 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Jak už jsem psal, nikde v gnome/mate jsem si nevšiml, že by byla možnost nastavit kam (plocha a souřadnice) se které okno má po spuštění otevřít. Dokonce jsem si nevšiml ani nějakého ukládání session.
    4.6.2012 09:48 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Ukládání session v GNOME je, jen z nějakého důvodu je v GNOME 3 standardně vypnuté.
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 09:59 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Gnome3 nepoužívám. Teď si mlhavě vzpomínám, že cosi takového bylo v Gnome2, ale pokud mě paměť silně neklame, neumělo to pootevírat aplikace na zadaných plochách.

    Zkoušel jsem to teď najít v Mate, ale nepovedlo se.
    AsciiWolf avatar 4.6.2012 14:05 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Viz příloha.

    Ovšem rovněž si myslím, že to umí pouze pootevírat dané aplikace, nicméně už si to nepamatuje jejich pozici (souřadnice, velikost okna a na které ploše byly).

    AsciiWolf avatar 4.6.2012 14:06 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Příloha:
    Příloha nefunguje? Tak ještě jeden pokus. ;-)
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 14:37 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Jo, tohle je umí jen pootvírat, nikoliv umístit na zadané virtuální plochy/souřadnice.
    4.6.2012 14:22 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Zajimave, window manager ktery pouzivam a ktery tohle vsechno umi (Sawfish) byl snad kdysi davno standardni WM pro Gnome. Zrejme dusledek obecne Gnome-nemoci ruseni uzitechnych featur.
    4.6.2012 11:32 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Mam to podobne- take hromada ploch a na nich soucasne desitky aplikaci. Nastesti pocitac nevypinam a nerestartuju a mam UPS tudiz takove veci neresim :-p
    4.6.2012 12:10 lmb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    A nebo uspání na disk (hibernace, ACPI S4). Na to se velmi rychle a dobře zvyká :-)
    4.6.2012 14:22 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    To je samozrejmost, CEZ uz je bohaty dost. Mnohem lepsi je S3 (suspend to ram - rychlejsi, nezahodi pri uspani diskovou cache) a optimalne suspend to both (uspi se na disk i do pameti; pokud vypadne napajeni probudi se z disku jinak se probudi z pameti; ale to jsem v Linuxu nikdy nevidel zcela funkcni).
    4.6.2012 20:48 Neel | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower

    Jak už bylo zmíněto, tak tohle patří k základním funkcím všech slušných window managerů. Metacity je snad nejneschopnější window manager, který se na linuxovém desktopu vyskytuje. Absenci takové funkcionality ale nemám gnome vývojářům za zlé, protože si sám nedokáži představit dostatečně jednoduché zpracování pro BFU. Nový gnome window manager (Mutter) má oproti metacity výhodu, že jeho funkcionalita může být rozšířena různými pluginy. Třeba to někdo dokáže integrovat příjemněji.

    Pokud máš zájem o převzetí plné vlády nad svými okny na obou monitorech, tak bys určitě měl alespoň vyzkoušet nějaký tiling window manager – Xmonad, Awesome, DWM,…

    xkucf03 avatar 4.6.2012 20:53 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Absenci takové funkcionality ale nemám gnome vývojářům za zlé, protože si sám nedokáži představit dostatečně jednoduché zpracování pro BFU.
    A je to blbuvzdorné ovládání nutné? V KDE tahle funkcionalita je, ale je schovaná v nabídce pod položkou „Pokročilé“ – nepřijde mi, že by její přítomnost nějak mátla BFU.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    rADOn avatar 5.6.2012 13:20 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Asi je "pokročilé" tlačítko samo o sobě příliš složité pro cílovku gnome :-)
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    5.6.2012 16:50 Neel | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Já bych se ptal spíše opačně. Je nutné, aby window manager obsáhl všechno možné od prvního po poslední? Současný stav je (byl) takový, že metacity to samo o sobě neumí, ale vznikl program, který je speciálně navržen zastat takovou určitou funkcionalitu. Ve výsledku se vývojáři nemusí starat o jeden velký nenasytný moloch, ale o jednotlivé části.
    xkucf03 avatar 5.6.2012 17:22 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Nutné to není, ale přijde mi přirozenější, když uživatel klikne na okno a tam nastaví, jak se má okno chovat, než aby musel něco „programovat“ – psát nějaké konfiguráky nebo skripty – nebo si na to instalovat a pouštět jiný program.

    Chápu tu snahu dělat menší jednoúčelové nástroje… ale zrovna tady bych čekal, že k nastavení okna se dostanu nějak přes to okno a ně někudy úplně jinudy.

    Nakonec se dají skloubit i oba přístupy – udělat to modulárně. A moduly by mohly zaregistrovat svoje funkce a dostat svoji položku do nabídky daného okna nebo jiného objektu. Modulem by pak mohl být i maximalizátor na celou obrazovku, přesouvač na jinou plochu, nastavovač průhlednosti atd. Správce oken by tyhle funkce sám neobsahoval, ale jen by je řídil a vytvářel nad tím jednotné uživatelské rozhraní. Ale to je více méně implementační detail – za důležité považuji, že tyhle funkce mají svoje místo někde v kontextové nabídce daného okna, ne někde úplně mimo (což uživatel nemůže vědět, je to neintuitivní).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Josef Kufner avatar 4.6.2012 21:13 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Hm, ty tiling managery jsou takové na prd. Ono totiž neumí pořádně pracovat s okny klasickým způsobem a hlavně skloubit oba způsoby do jednoho. Tedy nějako to dělají, ale dost neohrabaně.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 21:20 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Jo, tiling managery znám, ale přijdou mi na desktopu krapet nepraktické.
    4.6.2012 22:17 Atrament
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Jo přesně tohle jsem říkal roky, než jsem celkem nedávno dal pořádnou šanci Awesome :) Chce to trochu toho pohrabání se v konfiguráku a proniknutí do konceptu tagů a klientů, ale jakmile pochopíš tak už nebudeš chtít jinak :)
    Bystroushaak avatar 4.6.2012 23:31 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Ale což o to, já je chápu. Používal jsem nějakej (jméno už mi vypadlo, ale bylo to psaný v lue) na jornadě. Jenže s desktopem prostě pracuju jinak a vysoce efektivně. Neříkám že tohle nemusí být lepší, ale je to jak s tou klávesnicí - na lepší rozložení nepřejdu, protože na tohle jsem již moc optimalizovanej.
    5.6.2012 19:58 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower

    prave naopak ... nejrychlejsi, a nejjednodussi na ovladani co de ...

     

    viz to ze s Win8 se o to pokousi MS ...

    USE="-gnome -kde";turris
    Bystroushaak avatar 5.6.2012 21:47 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    viz to ze s Win8 se o to pokousi MS ...
    Podle mě to bude větší fail jak vista. Co mám zatím možnosti sledovat uživatele té bety w8, tak z toho vyšilují docela často :D
    nejjednodussi na ovladani
    No, to ani ne.
    |🇵🇸 avatar 5.6.2012 21:56 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windower
    Nebo 3.11, že...
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.