Google Chrome 129 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 129.0.6668.58 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 9 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube: DevTools Chrome 127-129).
Byly nalezeny a opraveny bezpečnostní chyby CVE-2024-38812 a CVE-2024-38813 s CVSS 9.8 a 7.5 ve VMware vCenter Server. Jedná se o vzdálené spouštění příkazů (RCE) a eskalaci oprávnění.
MojeID rozdává bezpečnostní klíče (tokeny) GoTrust Idem Key pro přístup k online službám veřejné správy (NIA). Ti, kteří již mají, mohou získat tablet ve slosování.
Společnosti Nintendo a Pokémon žalují společnost Pocketpair. Její hra Palworld prý porušuje patenty Nintendo a Pokémon.
RabbitMQ (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 4.0. RabbitMQ je open source messaging a streaming broker napsaný v programovacím jazyce Erlang. Implementuje protokoly AMQP 0-9-1, AMQP 1.0, RabbitMQ Streams, MQTT a STOMP a v HTTP a WebSockets Web STOMP plugin, Web MQTT plugin a management plugin.
Po půl roce vývoje od vydání verze 46 bylo vydáno GNOME 47 s kódovým názvem Denver. Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře. Krátké představení na YouTube.
Svobodná webová platforma pro sdílení a přehrávání videí PeerTube (Wikipedie) byla vydána v nové verzi 6.3. Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení a na GitHubu.
Uživatele Windows a Microsoft 365 Business a Enterprise mohou oficiálně používat Python v Excelu. Spolu s knihovnami jako pandas, Matplotlib a NLTK. Jedná se o spolupráci s Anacondou. Microsoft si tento "vynález integrace tabulkových procesorů s externími prostředími" patentoval: US12026560B2. Už před podáním patentu ale mohli uživatelé pro Python v Excelu používat například PyXLL. LibreOffice / OpenOffice.org měl PyUNO.
Provoz Mozilla.social, tj. instance Mastodonu provozované Mozillou, bude 17. prosince 2024 ukončen.
Byla vydána nová major verze 6 programovacího jazyka Swift (Wikipedie). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení jsou oficiální binární balíčky pro Ubuntu 20.04, Ubuntu 22.04, Ubuntu 24.04, Debian 12, Fedora 39, Amazon Linux 2 a Red Hat Universal Base Image 9.
Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)
Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.
Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)
Tenhle blog není o koroně, kde myslím že netřeba cokoliv komentovat, a asi všichni vidí schopnost a neschopnost našeho státu na vlastní oči. Bohužel jsem byl v poslední době nucený interagovat se státem víc než by mi bylo milé a celkově jsem z toho vesměs znechucený, takže tady jsou nějaké moje zkušenosti.
Říkal jsem si, že to vyplním online. Naštěstí několik dní potom co to bylo spuštěno, takže portál již byl funkční. Začal jsem to vyplňovat a chtělo to po mě tolik blbostí, že jsem to po čase vzdal. Například čísla občanek lidí, se kterými bydlím v jedné domácnosti. To jsem tou dobou u sebe neměl, takže jsem se dál ani nedostal.
Nebudu tu nějak detailně hodnotit všechny údaje, které to po lidech chce, jen řeknu, že mi to přijde naprosto jako brutálně invazivní vpád do soukromí, a mám pocit, že státu po většině informací vůbec nic není. Ale to je věc názoru.
Co mě fascinovalo je, že na pozadí se při každém requestu posílá POST request na URL https://dc.services.visualstudio.com/v2/track;
Accept: */*
Accept-Encoding: gzip, deflate, br
Accept-Language: en-US,en;q=0.5
Connection: keep-alive
Content-Length: 2744
Content-type: application/json
DNT: 1
Host: dc.services.visualstudio.com
Origin: https://www.onlinescitani.cz
Referer: https://www.onlinescitani.cz/
Sdk-Context: appId
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:87.0) Gecko/20100101 Firefox/87.0
[
{
"time":"2021-04-01T10:51:14.988Z",
"iKey":"f3cdb686-d056-45d3-9487-fd3789ce5aff",
"name":"Microsoft.ApplicationInsights.f3cdb686d05645d39487fd3789ce5aff.PageviewPerformance",
"tags":{
"ai.user.id":"ruZz/",
"ai.session.id":"k6f+L",
"ai.device.id":"browser",
"ai.device.type":"Browser",
"ai.operation.name":"/",
"ai.operation.id":"b648fcfe0a0448449cdf90054fcf2d26",
"ai.internal.sdkVersion":"javascript:2.5.6"
},
"data":{
"baseType":"PageviewPerformanceData",
"baseData":{
"ver":2,
"name":"Sčítání 2021",
"url":"https://www.onlinescitani.cz/#/prihlaseni-novy",
"duration":"00:00:00.983",
"perfTotal":"00:00:00.983",
"networkConnect":"00:00:00.000",
"sentRequest":"00:00:00.016",
"receivedResponse":"00:00:00.002",
"domProcessing":"00:00:00.871",
"properties":{
},
"measurements":{
"duration":0
}
}
}
}
]
To si dělaj srandu, ne?
Pro ty netechnické z nás; stránka, kam zadáváte naprosto privátní a citlivé informace, odesílá Microsoftu při každém requestu informace o tom že to děláte. Včetně URL, verzí vašeho browseru a tak dál.
Dal jsem výpověď z práce. Hledání nové se trochu protáhlo, převážně protože většina firem, se kterými jsem jednal má model ala „sedm kol pohovorů“ táhnoucích se týdny, rozhodl jsem se jít na pracák a zaregistrovat se tam k podpoře v nezaměstnanosti.
Zatím jsem o to žádal jen jednou v minulosti, kdy jsem prostě přišel na pracák, vyplnil kopu papírů a bylo to. Teď jsem si myslel že to bude vypadat podobně, takže jsem přišel na pracák, a zjistil, že mě nepustí do budovy. U vchodu jsem dostal lejstro, to vyplnil, odevzdal ostraze u vchodu a dozvěděl se, že do dvou týdnů se mi ozvou.
Přijde mi zajímavé, že fungují v podstatě jen jako poštovní schránka. Na mysl se mi klade poněkud nekorektní otázka, proč tedy vůbec existují, a nejsou nahrazeni jedním online formulářem.
Po asi týdnu mi přišel hovor z pracáku, kde mi paní sdělila, že mi pošle email, ve kterém bude info o tom kdy mi pošlou dopis. Cože? Tři úrovně indirekce?
Naštěstí se ukázalo, že s tím dopisem je to asi nějaká misinformace, zatím mi přišel jen email. Mimochodem taky super bizár:
Celé to samozřejmě spadlo do spamu, protože barvičky (dva odstíny červené, heh), odkazy a vložený obsah, nehledě na asi pět velikostí fontů, které se v tom míchají. I nigerijští spammeři mají lepší formátování, než tohle.
To že půlka dokumentů je v PDF, půlka v RTF, které se načte se špatným kódováním, to ani neřeším. Ale zase ty úřady; preventivně jsem přidal k dokumentům, které jsem odevzdal, kopii zápočtového listu od zaměstnavatele, tak proč teď musím znova dodávat jejich vlastní formuláře, kde bude úplně to samé? Budu muset jezdit do bývalé firmy, shánět tam lidi kteří mi to vystaví, navíc v době Covidu, kde většina lidí není v kanceláři. Na té kopii zápočtového listu je jasně napsané, jak dlouho jsem tam pracoval, taky je tam důvod ukončení spolupráce (moje výpověď).
Proč mě nutí jít na PSSZ a ostatní úřady, tisknout tam papíry, které pak budu muset scannovat a posílat emailem? Ještě k tomu když mám datovou schránku (kterou jsem afaik i vyplnil do nějakého toho papíru od nich). Teď musím lítat po Praze, od zaměstnavatele na různé úřady, které navíc všechny fungují v termínech ala čtyři hodiny denně v pondělí a ve středu.
Taky jsem dělal daně. Tenhle rok to bylo krapet víc komplikované než jiné roky, protože jsem tam měl jen část roku, kdy jsem dělal OSVČ, platil jsem dopředu nějaké zálohy na daně a kde co.
Ale nakonec se to povedlo a díky exportu z fakturoid.cz to bylo relativně rychle hotové.
Co mě osobně asi nejvíc vadí je, že v průběhu roku posílám každý měsíc různé výkazy, stát má o mě všechny možné informace, ale stejně ten jejich formulář je jen simulátor papírového formuláře s pár validacemi nad tím. Nechápu, proč si to nemůže dotáhnout většinu mnou poskytovaných informací samo a pak bych jen doplnil zbytek.
Konkrétně v mém případě fakt stát má úplně všechny informace, které já pak musím vyserializovat jednou ročně znova do nějakého formuláře. Informace o daních z měsíčních výkazů DPH. Informace o počtu dětí a tak podobně. Informace o tom jaký paušál chci použít, i informace o slevě na poplatníka, kterou budu chtít uplatnit.
Představte si to sci-fi, kdyby to fungovalo naopak; jen bych vyplnil, že jsem dával třeba nějaké dary, které chci odečíst, a pak bych prostě jednou ročně dostal žádost kolik mám zaplatit, s tím že když se mi něco nelíbí, tak mám možnost to změnit či oznámit (například říct že nedaním paušálem a nahrát tam výkaz z účetního systému ohledně nákladů).
Když už jsem odeslal daně, tak jsem si říkal že se podívám do nově spuštěného portálu MOJE daně. Protože když člověk pošle na ČSSZ (Česká Správa Sociálního Zabezpečení) přehled, tak aspoň dostane zpět nějaké potvrzení o tom že vše bylo vyrovnáno, z daní nedostanete nic. Takže kdyby tam třeba byl nějaký dluh, tak se o tom nedozvím, dokud není pozdě.
Už jsem se do tohohle portálu registroval někdy před měsícem přes datovou schránku, akorát trvalo dlouho než se synchronizovala data a pořád tam nic nebylo.
Když jsem portál otevřel teď, tak mojí reakci bych mohl shrnout do jedné věty; „naprostý bizár“.
Velmi jsem byl překvapen seznamem s názvem "Poslední pohyby na osobních daňových účtech", kde jsem očekával že budou vidět moje platby daní. Jenže tam taky byly vidět spousty další věcí, které jsem fakt nečekal.
Jednak naprosto nesedí sloupec Územní pracoviště, protože cca do března 2020 jsem byl registrovaný v Litoměřicích a posílal daně FU v Litoměřicích. Takže asi zobrazují kde je ten záznam uložen, ne kde byl proveden? A pak ty Úroky z prodlení? Úroky z prodlení čeho? Daně platím vždycky v termínu, nikdy mi od nich nepřišlo žádné upozornění, s lidmi na FU jsem během té doby mluvil jak telefonicky, tak osobně.
Aby to nebylo málo, tak sloupce Má dáti a Dal se zdají být docela jasné, že? Ale co proboha znamená, když je tam najednou negativní číslo? A když k tomu nikde není korespondující záznam ve sloupci Dal.
Najednou Účetní vyrovnání záloh pro penalizaci je Má dáti-50 200,00 kč
.
Já jsem tam rozhodně nic takového neplatil, kde se to tam proboha vzalo? To sami zjistili, že se sekli a najednou mi odečetli 50 200 kč z dluhů, nebo cože? Co to je za částku?
Další věc co jsem zjistil je, že na účtu pro platby DPH mám -0.21 kč. Do doby než jsem se sem registroval jsem vůbec nevěděl že nějaký takový účet vůbec mám. Myslel jsem že to prostě platím finančnímu úřadu na jejich účet, ne že se chovají jako banka a zřídili mi u nich vlastní účet. Ale ok. Mohli by mi třeba občas poslat výpis, to by bylo fajn.
Jak se vůbec může stát, že tam mám zápornou částku v haléřích? DPH platím vždycky tak, že vyexportuju XML z fakturoidu, nahraju ho na daňový portál, odešlu a zobrazí se mi QR kód, který zaplatím přes mobilní bankovnictví z mého podnikatelského účtu. To tam mají zaokrouhlovací chybu? A kdybych si toho nevšiml, tak se mi zase budou účtovat nějaké úroky z prodlení v řádu stokorun?
Pak jsou tam různé další divné věci, jako že odevzdání některých dokumentů (například Kontrolního hlášení DPH), které jsem poslal, je započítáno jako konkludentní. Konkludentní, to jsem si teda musel vygooglit.
Konkludentní právní jednání je projev vůle učiněný jiným způsobem než slovně (tedy ne ústně nebo písemně), přičemž právně jednající takovým způsobem, jako je např. kývnutí hlavou, potřesení rukou, nevyjádření protestu, mlčky, vyjádří svou vůli se právně vázat.
Ok, ale já rozhodně nic konkludentně nevyjadřoval. Naopak tam posílám datovou schránkou různé dokumenty každý měsíc. Tedy explicitně říkám „tohle a tohle je takhle a takhle“. O to větší bizár, že když to rozkliknu, tak tam přímo vidím to PDF, co se generuje z toho co jsem tam odevzdal. Nebo to má znamenat, že to přijali konkludentně? Cože? Vždyť na to mám potvrzení o přijetí.
Když si rozkliknu jednotlivé záznamy, tak jsou tam detaily jako:
Datum a způsob odeslání; 10.3.2021, neodesílá se
Datum a způsob doručení; 25.2.2021, doručeno adresátovi
Tedy záznam je doručen měsíc předtím, než je odeslán neodesláním. Cože? Navíc kam co bylo doručené? Já jsem rozhodně nic nedostal, ani poštou, ani emailem, ani datovou schránkou. Ani jsem v těhle datumech nic neposílal, že by to jako bylo že způsob doručení je k nim. Kdo co kam teda odeslal, i když neodeslal, a jak to mohlo být doručeno?
Dál řádky jako:
DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY běžná platba daně/poplatku 3.12.2020 XXXXXkč
Což je ok, protože to jsem tam poslal. Následuje řádek:
DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY přiznaná daň 28.12.2020 XXXXXkč
Což je taky ok, protože si to z mého účtu strhlo tu částku, kterou jsem tam poslal, a kterou jsem hlásil jako DPH. Ale když na to kliknu, abych si zobrazil detaily, tak mi to zobrazí že u toho je „Nedoúročený předpis daně“. Cože? Jaký nedoúročený předpis daně? Co to znamená? Měl jsem zaplatit XXXXX, zaplatil jsem XXXXX 23 dní předem. Peníze se strhly. Tak co je nedoúročené? Kdy se to doúročí? Má mě to nějak trápit? Co tahle informace znamená?
Daně za 2020 jsem platil myslím 25.3.2021 (možná o den déle), když jsem do portálu koukal, tak už byl duben. Přesto tam nebyla vidět ani platba, kterou jsem odeslal, ani že bych ty daně vyplnil a systém to poznal.
To jako někde sedí lidi, kteří to tam datlují ručně, s několika týdenním zpožděním? Cože? Vždyť ty daně odesílám jako XML, ve strojově zpracovatelném formátu.
Taky jsem se dozvěděl, že mi úřad na mé daňové účty vyplatil nějaké Covid kompenzační bonusy, o které jsem nežádal. Souvisí to s podvodníky, na které jsem narazil v minulých mesících, a které jsem hlásil na státní zastupitelství jako podvodné jednání (viz Dva podvodníci)? Nebo to jsou nějaké plošné kompenzace?
Když si to rozkliknu, tak se dají najít čísla jednací. Jenže abych se dostal k obsahům, tak potřebuju heslo. Cože? Jaké heslo? Proč když jsem přihlášený ověřeným způsobem, přes datovou schránku, tak potřebuju nějaké heslo? To samozřejmě nemám, protože jestli mým jménem žádal nějaký podvodník o kompenzace, tak heslo poslali jemu a ne mně. A jestli to udělal úřad sám, tak se taky neobtěžoval mi dávat hesla.
Jako je hezké, že se mi to připsalo na nějaký daňový účet, místo aby se to vyplatilo podvodníkovi (pokud to tedy souvisí). Ovšem kdybych se do nově uvedeného portálu nepodíval, tak se o tom ani nedozvím, natožpak abych toho mohl nějak využít.
A teď mám být ve stresu z toho, že jestli to byly fakt peníze přidělené na žádost od podvodníka, tak je stát bude vymáhat po mně z mých daňových účtů? To si je pak sami strhnou zase v nějakém -50 200 kč vyrovnání, které nebudu mít tušení, kde se vůbec vzalo, nebo je budu muset někam posílat? Tenhle portál nefunguje jako internetové bankovnictví, že bych mohl s těmi účty disponovat jak chci, takže ani nebudu mít možnost to z nich poslat, a budu to tedy muset platit z osobních účtů, a pak platit na daních míň?
Celkově se moje pocity dají shrnout, jako nekonečný bizár. Ten systém nevypadá graficky špatně, přesto ale působí naprosto zmatečně. Nikde není vysvětleno co vlastně který řádek či záznam znamená. Prostě se předpokládá, že to víte a chápete. Je hezké, že se tam dá jednoduše proklikat na různé události, ale když nemám jak zjistit co to má za význam, tak k přenosu informace jaksi nedochází a moje uživatelská zkušenost je velmi špatná. Taky mi přijde, že tam mají divné normalizace dat, a občas tam cpou něco co má v originálních záznamech asi nějakou kolonku, tady na to žádná kolonka nebyla, tak to nacpou do jiné.
Paradoxně ta nejlepší zkušenost s jednáním s nějakou částí státu, bylo jednání s policií ohledně dvou podvodníků, o kterých jsem tu psal dřív
K obsahu jednání se bohužel nemůžu vyjadřovat, ale co se týče formy, tak vše proběhlo naprosto korektně. Na danou dobu jsem měl schůzku na místním oddělení policie. Po kontrole občanského průkazu jsem byl vpuštěn do budovy. Tam si mě během krátké chvíle čekání vyzvedla policistka, a uvedla mě do kanceláře. Měla na mě vyhrazenou asi hodinu, během které mi do detailu vysvětlila stav v jakém je jednání, co se po mě bude vyžadovat, a jaký bude další průběh a co můžu očekávat. Vzala si mojí verzi výpovědi, kterou mi potom slovně zrekapitulovala. Dala mi několik poučení, které mi do detailu vysvětlila před tím, než jsem je podepsal. Byla vděčná, když jsem jí přinesl podklady mimo papírové kopie i na CD (záznam jednání s podvodníkem, výpisy z pohybu na účtu a tak podobně), protože mají nějaké terminály, které neumožňují připojit flashdisk.
Celkově jsem z toho měl velmi příjemný pocit, že jednám s kompetentním člověkem. Například už jenom to, že mi fakt do detailu vysvětlila různé papíry, než je po mě chtěla podepsat. Fakt bych tohle chtěl někdy zažít i na jiných úřadech, kde na mě typicky nemají čas a když chci třeba něco vysvětlit, tak mám pocit jak kdybych byl největší opruz co museli ten týden zažít.
Druhá zkušenost je se Státním zastupitelstvím, kam mi zmiňovaná policistka doporučila nahlásit druhého podvodníka, který mým jménem žádal o Covidové kompenzace. Celé to byl poměrně jasný proces. Našel jsem si formuláře, které jsem vyplnil a poslal na Statní zastupitelství mého okresu. Po pár týdnech jsem dostal zpět informaci o přijetí žádosti, kde byly všechny podstatné informace, čísla jednací, včetně potvrzení mojí žádosti o informování o průběhu vyšetřování a jednání.
Celkově začínám být příšerně otrávený ze statního interface. Když se nad tím zamyslíte, tak stát není nic jiného, než korporace, která nějak spravuje dané území a lidi, kteří na něm žijí. Je to forma prakticky největší korporace na daném území, zaměstnávající stovky tisíc lidí. Tak proč sakra nemůžou fungovat uživatelsky přívětivě? A seriózně, místo posílání emailů s dvěma druhy červeného fontu a RTF dokumentů.
Mohli by fungovat alespoň jako třeba tradiční konzervativní banka (model starý stovky let), ne jako banda amatérů, kteří přijímají žádosti o vyplacení kompenzací od neověřených a nikde neuvedených emailových adres, i když v registrech mám uvedenou kontaktní emailovou adresu a datovou schránku, kterou má úřad povinnost používat.
Samozřejmě, je to řečnická otázka, protože ze své vlastní zkušenosti práce pro Národní knihovnu vím, proč. Jenže stejně mi to nedá a rozčiluje mě to.
Teď přemýšlím, jak tohle řešit. Asi si teda najmout nějaké daňové poradce, nebo účetní? Já chci dělat svojí práci, beru že mám platit daně. Jenže není v pořádku, když mi stát účtuje poplatky z prodlení a v záznamech se dějí věci, které ani nechápu, natožpak abych měl možnost to neustále sledovat a reagovat na to.
Všechny poplatky, daně, sociální a zdravotní se snažím platit vždycky včas, typicky je platím předem, a když něco udělám blbě, tak beru že jsem to udělal blbě a bez keců doplatím rozdíly a tak podobně. Jenže tohle po mě vyžaduje, abych se v tom jejich systému vyznal, abych se vyznal ve všech změnách co která vláda zrovna ten který měsíc udělá, jak se změní kompenzace, abych věděl, které jsou plošné, a které mým jménem žádají nějací podvodníci. Předpokládá se, že vím co znamená, že věc je doručená a odeslaná neodesláním, a kdy je ok že je něco konkudentní a kdy to ok není. A tohle prostě asi přesahuje mojí schopnost se s tím poprat.
Jak tohle řešíte vy? Já si začínám pomalu myslet, že bych potřeboval sekretářku a učetní.
Tiskni Sdílej:
Tak ja hlavně neznám nikoho kdo by chtěl předávat moc do rukou korporátů.On možná nechce úplně napřímo, jako že by otevřeně tvrdil „chci moc předávat korporátům“. Ale jeho požadavky (neregulovaný svobodný trh) k tomu v mnoha oblastech vedou.
Tohle je falešná dichotomie (buď všemocné korporace nebo socialistický stát). Stát nemusí mít monopol na zastupování zájmů lidí a není pravda, že bez socialismu a státního přerozdělování a regulací, by každý člověk musel jednat sám za sebe a stál jen jako jednotlivec proti mnohem větším hráčům. Existují mnohem vhodnější a svobodnější nástroje k tomu, aby se jednotlivci dali dohromady a prosadili svůj společný zájem, než socialismus. Dá se tomu říkat občanská společnost, ale to je asi jedno, jsou to různé spolky, družstva, odbory, neformální skupiny, které sdílí a šíří informace atd. Lidé mohou zakládat firmy, ať už ty malé o pár lidech, nebo i velké akciovky. Stát by měl vytvářet jen rámec (framework), ve kterém tohle může fungovat, ale zbytek už je na lidech.
Korporaci ukazes fakace a na jejich sluzby se vyseres. Gl udelat to stejny se statem aniz bys musel kompletne prekopat svuj dosavadni zivot.To jde jen někde. Například přeju hodně štěstí, když tohle zkusíš třeba s vodovodem. Jinak to neříká nic o tom že to není korporace, jen o tom že má takový monopol, že se mu prostě na daném území nevyhneš.
Přirozený monopol typu vodovody a kanalizace je dost specifický případ. Ačkoli jsem pro to, aby stát byl co nejmenší a nechával toho co nejvíc na soukromém sektoru, tak v tomhle případě nemám problém s tím, aby třeba ty vodovody patřili státu1 potažmo všem občanům. Nicméně neznamená to, že by měl existovat i zákonem zaručený monopol na takovou činnost – pokud si někdo nakoupí vlastní pozemky a položí tam vlastní trubky, kabely atd. nebo bude třeba vodu rozvážet v cisternách, tak by mu v tom stát neměl bránit.
[1] byť by to asi nemusela být státní firma a státní zaměstnanci, ale mohl by se jednou za pár let ve výběrovém řízení vybrat dodavatel, který se o tu infrastrukturu bude starat – a státní zaměstnanci by jen kontrolovali jeho práci
Ministerstvu prace a socialnich veci veli levicacka ministryne malacova od socanuKdyz Ministerstvo prace a socialnich veci vedl jeden z nejpravicovejsich politiku skoncilo to opravdu spektakularne. Informacni system ,,naprogramovany'' za pul roku, bez jakehokoliv testovani, zadany bez vyberoveho rizeni nebyl schopen vyplacet socialni davky asi ctvrt roku. A to muze byt Bystroushaaak rad, ze uz zrusili ten krasny pravicovy vynalez DONEZ, kdy by se musel 2x tydne chodit hlasit na postu.
Napravu nedobreho chovani statnich instituci by mel zjednat soudni prezkum, ale ministerstvo spravedlnosti je take levicackeMohu se s prominutim zeptat, jak by melo pravicacke ministerstvo spravedlnosti pristupovat k soudnim prezkumum, jakych se tu dozadujes?
Je to spíš mentalitou společnosti,V tom souhlasim.
kdy nefunkční byrokracii tolerujeV tom nesouhlasim. IMHO je problem v tom, ze ceske urednictvo si zachovava kontinuitu v mocnarsko-kafkovskem pristupu, kdy by jednotlivi urednici klidni vysli vstric potrebam lidi, ale znamenalo by to porusit nejaky predpis, coz by se jim hned vymstilo. Protoze bud (i) by je za to klepl nekdo pres prsty, treba nadrizeny, (ii) narod svejku by to zacal zneuzivat, (iii) nekdo by na ne poslal policii. Bod (i) je samozrejmy, (ii) hledani skulin v systemu je narodni sport, coz pak vede k tomu, ze jednotlive predpisy jsou neuveritelne komplikovane (aby pokryly vsechny mozne situace) a na cloveka se apriori hledi jako na podvodnika, (iii) rozhodovani v situaci, kdy clovek muze udelat jakekoliv rozhodnuti a hned jde na nej trestni oznameni, vede k tomu, ze urednici a politici jednaji defenzivne. Naproti tomu mam velice pozitivni zkusenost s americkymi uredniky, kteri byli ochotni a kdyz nastal problem, chovali se docela proaktivne, misto toho aby cloveka proste poslali domu, ze to nejde.
(podívej kolik i zasvěcených lidí omlouvá průšvihy při spouštění IT systémů státu).JS1 pise ze stat jako sluzba obcanum je ahistoricka fikce. Ja bych k tomu dodal, ze funkcni korporace jako sluzba zakaznikovi je taky fikce. Kdyz si vybavim, jake problemy jsem si uzil s T-mobilem nebo Vodafonem, ... bordel v informacnich systemech, jeden zamestnanec nevi, co dela druhy, jake vlastni sluzby nabizi komu, pricemz je to jejich hlavni cinnost. Ono i nasazovani novych IT systemu v korporatu neprobiha zrovna hladce, jen se to da lip tutlat pod poklickou. (Verejny informacni system se blbe nasazuje po malych kruccich se zodpovednym A/B testovanim.)
IMHO je problem v tom, ze ceske urednictvo si zachovava kontinuitu v mocnarsko-kafkovskem pristupu, kdy by jednotlivi urednici klidni vysli vstric potrebam lidi, ale znamenalo by to porusit nejaky predpis, coz by se jim hned vymstilo. Protoze bud (i) by je za to klepl nekdo pres prsty, treba nadrizeny, (ii) narod svejku by to zacal zneuzivat, (iii) nekdo by na ne poslal policii.Narazil jsem na neoficiální informaci, že úředníci mají přímo zakázáno pomáhat s nějakým úředním problémem. Mají se řídit výhradně svými povinnostmi. To potom vede k tomu, co řeším cca už skoro 3/4 roku s jedním úřadem, kdy udělají zahájení správního řízení z moci úřední, ale neřeknou vám o co jde. Potom je nějaká komunikace s úřadem, máte právo se vyjádřit k podkladům rozhodnutí, kdy mě opakovaně posílají kompletně celou předchozí komunikaci s úřadem a následně vydání rozhodnutí (kde se vlastně poprvé dozvíte, co jste měl porušit a k čemu jste se vlastně měl vyjádřit). A to za situace, kdy funguje fikce doručení, tj na vyzvednutí dopisu máte 10 dnů (pochopitelně vždy nezastižen a lísteček o nedoručení o pár dnů později ve schránce). A na odpověď máte dle zákona 5 dnů od doručení (tj vyzvednutí nebo fikce). Do toho ještě motají úřední hodiny, takže reálně 5 dnů znamená buď doporučený dopis nebo 2 možné termíny na úřadě. A aby toho nebylo málo, tak se do toho vložilo ministerstvo, které to úřadu vrátilo s nějakou formální chybou. Takže úřad mi opět poslal možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí (tj opět mi poslali veškerou komunikaci i dopis od ministerstva) a mám 5 dnů na námitku proti rozhodnutí, které ovšem opět nevím, čeho se týká (pochopitelně vím z dopisu od ministerstva, co jim vytýkají, ale nevím, co úřad chce rozhodnout). Jako největší sranda je, že mě chce úřad utáhnout na nedodržení nějakého termínu (protože na každý úkon je jiný termín, už jsem napočítal asi tak 6 různých lhůt), a ministerstvo vytýká úřadu to, že mi zkrátili dobu na odvolání asi tak o 1 den. Takže super, že jste rádi, že tohle můžete platit ze svých daní?
Bod (i) je samozrejmy, (ii) hledani skulin v systemu je narodni sportJestli on to není národní sport právě proto, že se to normální cestou nedá řešit?
(aby pokryly vsechny mozne situace)Jo, a to funguje naprosto skvěle (ironie). Tj výsledek je, že to stejně všechny možné situace nepokryje a unikají právě ty velké ryby (stovky mil, miliardy), zatímco desítky tisíc úředníků jebou miliony lidí pro totální maličkosti.
Narazil jsem na neoficiální informaci, že úředníci mají přímo zakázáno pomáhat s nějakým úředním problémem.To bych rekl, ze je bud spatna interpretace nebo urban legend. Evidentne asi zalezi kus od kusu. Treba ted jsem se v danovem priznani uklepl o chtel vratit o tri koruny min, nez mi nalezelo. Pani naprosto v pohode zavolala, domluvili jsem se na financaku ukazala, ktere polozky opravit, a bylo. O neco horsi situace byla na kraji, kdyz jsme podavali stavebni ohlasku. Protoze nas architekt mel zkusenost, ze na oddeleni uzemniho planovani, kam spadame, nestihaji 30 denni terminy (sic!), zanesl tam draft ohlasky a nechal si k tomu rict predbezny nazor. Tam pak jeden urednik silenou konstrukci asi peti podzakonnych norem vyvodil, ze pri jakekoliv stavebni uprave, vcetne tech co nepodlehaji ohlaseni, musime vybudovat akumulacni a retencni nadrz na vodu. To uz bylo trochu kafkovske, protoze uz nebyl schopen rict, u kterych stavebnich uprav to je potreba a u kterych ne, proste pri jakekoliv uprave. Pricemz pani na stavebni urade rikala, ze jsme prvni, kdo to tak musi mit. V kazdem pripade tim, ze to byli ochotni pripominkovat jeste pred oficialnim podanim, nam usetrili jedno tricetidenni kolecko. Na druhou stranu chapu, ze mohou byt situace, kdy urednik nemuze pomoct, protoze by se dostal do stretu zajmu nebo se muze stat, ze ti s necim poradi, pak dojde z nejakeho duvodu na prezkum nadrizenym organem nebo soudem, ktery zjisti, ze ti urednik poradil blbe, a ty se pak budes hajit tim, ze je to oficialni stanovisko uradu.
To bych rekl, ze je bud spatna interpretace nebo urban legend.Proto jsem psal neoficiální.
Treba ted jsem se v danovem priznani uklepl o chtel vratit o tri koruny min, nez mi nalezeloMusím říct, že finančák je asi jediný úřad, kde jsem se setkal se vstřícným jednáním. Něco po mě chtěli, paní už dopředu našla potřebné doklady, předvypnila něco, co jsem měl vyplnit já, přijel jsem na úřad a během 10 minut pořešil zbytek. Takto několik let žádný problém. Vlastně od roku 2006 žádný problém. Naopak naprosto nejhorší situace opakovaně na katastru.
Na druhou stranu chapu, ze mohou byt situace, kdy urednik nemuze pomoct, protoze by se dostal do stretu zajmu nebo se muze stat, ze ti s necim poradi, pak dojde z nejakeho duvodu na prezkum nadrizenym organem nebo soudem, ktery zjisti, ze ti urednik poradil blbe, a ty se pak budes hajit tim, ze je to oficialni stanovisko uradu.Ale mě nejde o oficiální stanovisko úřadu. Situaci, kterou jsem popsal, mají zcela jistě vytvořenou schválně, prostě se nedozvíš co po tobě vlastně chtějí a ve chvíli, kdy se to dozvíš máš jen 5 dnů. To je evidentně záměr, aby se to nestihlo (ještě ve spolupráci s cpost a fikcí doručení) a úřad potom vydal automaticky nějaké stanovisko (s neúčastí druhé strany).
podívej kolik i zasvěcených lidí omlouvá průšvihy při spouštění IT systémů státuAno, to mě taky sejří a nejhorší je, že jak jde čas, tak si víc a víc připadám jako blbec, protože my jsme dělali funkční systémy (pro správu veřejných zakázek, EZAK, GEMIN, PVU - u všeho jsem byl od počátku, podíl na trhu 40-60% dle produktu) za malé jednotky milionů, zatímco takový nefunkční NEN stál už nějakých 600mil a jednak nefunguje, ale nějak je to všem jedno. Stejně jako registr vozidel, registr administrativních budov, sčítání za 120mil až 2mld (fakt to nejde ani od hlídače pořádně spočítat) apod. Takže jediné, co zůstává, je pachuť a že jsme to my blbci mohli prodávat klidně za 100 násobek, stále by to bylo levnější a hlavně funkční. Ale to bych se nemohl podívat do zrcadla.
I když se necháš zvolit a budeš extrémně motivovaný něco změnit, tak narazíš na odpor státních zaměstnanců, kteří si většinově nebudou chtít přidělávat práci nebo se něco učit.
Státních zaměstnanců, kteří berou tabulkové platy, které jsou pod úrovní tržních cen, takže v oborech jako IT je prakticky nemožné získat kvalitní státní zaměstnance. A tohle je opět levicový koncept – jakási snaha o „sociální spravedlnost“ – aby lidi na stejných pozicích brali stejné peníze. Oproti tomu pravičák by neměl mít problém si najmout potřebné (a kvalitní) lidi za tržní cenu. Levice tak způsobuje to, že stát sice (možná) ušetří něco na platech státních zaměstnanců, ale mnohonásobně víc prodělá na zpackaných státních zakázkách.
Jenze demokraticka spolecnost takhle nefunguje, strucne, je to TVOJE, tenhle stat. Muzes volit a nechat se zvolit, a zkusit neco z toho vyresit. (Ono zadny stat nikdy nefungoval jako korporace, ktera slouzi obcanum, to je ahistoricka fikce. Na jejim zaklade nekteri volili soucasnou vladu..)To píšeš jak kdyby v tom byl nějaký rozdíl, přitom je to pořád úplně to samé, jako korporace. To jestli se můžu nebo nemůžu nechat zvolit na věci nic nemění, pořád se ucházím o moc v nějaké organizační struktuře. Navíc sis tam dosadil "která slouží občanům", což je třeba iluze, kterou jsem nikdy netrpěl.
problem je mozna v tom, ze ve statu vidis nejakou korporaci, od ktere ty jsi zakaznik, co ocekava sluzbu a ma vzdycky pravdu.Já rozhodně neočekávám že mám vždycky pravdu, ani v podstatě neočekávám libovolnou službu. Ideální pro mě by bylo předstírat, že stát neexistuje. Všimni si, že ty příklady co jsem popsal v blogu jsou vesměs že stát chce něco po mě; Chce po mě se sečíst a znát všechny moje informace. Chce po mě daně. Chce po mě abych platil sociální a zdravotní, když hledám práci, proto musím na pracák. Já si vesměs stěžuji na to, že po mě něco chtějí, typicky peníze, a ještě celou tu transakci co nejvíc znepříjemňují, v případě daní až absurdně. Samozřejmě bych mohl prostě uznat, že věc se má tak, že jsou prostě v pozici silnejšího, který mě obere a ještě to celé udělá co nejvíc nepříjemné. Zatím se snažím na tuhle alternativu vůbec nemyslet, a brát to jako projev neschopnosti a ne zlovůle, protože jinak bych asi zahořkl a měl tendence se bránit.
Ja popravde receno po lidech (a ted myslim hlavne stredni tridu, lidi jako ty) nechci, zatim, ani tohle. Mne by stacilo, kdyby vsichni ti JiKove, co pak od piva kritizuji to ci ono jako "levicackou neschopnost", aspon mlceli, kdyz uz se najde nekdo, kdo to zmenit chce.
Co jsi ale opomněl říct, je to, že levičáci neusilují o nějaké obecné zlepšení fungování státu, ale o přerozdělení (zvýhodnění jedné skupiny lidí a zájmů na úkor jiné skupiny lidí). Proto se tolik lidí staví proti tomu. A co se týče efektivity státu, tam levičáci přinášejí většinou naopak zhoršení – stačí se podívat, jak efektivně fungoval náš stát před rokem 1989.
Další věc je, že současná levice prosazuje často zájmy a přerozdělení ve prospěch lidí, kteří ani nejsou voliči nebo občany daného státu. To už je úplně absurdní. Pak tu jsou různé sebedestruktivní sklony jako podpora imigrace a kultur/náboženství, které nesdílejí naše hodnoty. Ono je sice „hezké“ považovat všechny lidi na planetě za sobě rovné a vítat je, ale problém je v tom, že oni nepovažují tebe/nás za sobě rovné a nechtějí být jako my, nechtějí přijmout naši kulturu a způsob života – chtějí rozšířit svoji sféru vlivu, obsadit/dobýt další území, podrobit si původní obyvatelstvo a převzít jeho bohatství. Tohle levičáci odmítají pochopit – ať už z hlouposti nebo je v tom nějaký zlý úmysl či jakási zvrácená snaha „účel světí prostředky“ z toho vytřískat něco pro sebe (viz třeba spolupráce krajní levice se zahraničními teroristy v 70. a 80. letech).
Jinak to pojetí, že stát je poskytovatel služeb a já jsem zákazník, není v zásadě špatné. Má to svoje specifika, např. notnou dávku nedobrovolnosti (nutnost přizpůsobit se většině) či nespravedlnost (kolik zaplatím na daních neodpovídá tomu, kolik služeb dostanu – často je to spíš naopak). Tím poskytovatelem služeb pak není až tak stát, jako spíš jednotlivé strany/vlády, mezi kterými si vybírám – a tady ta analogie už docela sedí – jako občan si vybírám poskytovatele, který mi dodá nejlepší službu za nejlepší cenu. A stejně jako na trhu je tu možnost, že se poskytovatelem/výrobcem stanu já sám a budu vyrábět nebo nabízet služby pro sebe a pro ostatní.
Jako ze piratskou stranu nemusim, tak jsem zvedavy, zda to po volbach v tomto smeru dovedou zmenit,Jako v cem zmenit, ze to zadaji svym spratelenym firmam z Mostecka ProMost.cz, Viacaroli.cz ad.?
Ja jsem odevzdal priznani pres mojedane s identifikaci pres NIA, kterou jsem si zaridil loni, v domneni, ze uz tehdy to tak pujde. Nacetl jsem tam xml export z lpsoftu a v pohode (nemam datovou schranku). O prijeti platby mi prisel mail (ve skutecnosti dva stejne, nevim proc, asi abych mel jistotu ).Já si na odevzdávání daní úplně vysloveně nestěžuju, ale bylo by hezké, kdyby poslali výpis ve stylu "dlužíte nám 0.21kč", místo abych se to dozvěděl až když po letech otevřu nějaký portál.
Vieš si predstaviť, že uradník vyberá, ktorým kľúčom zašifruje správu a pošle to správnej osobe ?
Aby si kde kdo po cestě e-mailu mohl počíst ve vaší finanční situaci. Šifrovat a podepisovat e-maily je totiž mimo představivost autorů jakéhokoliv systému.To se dá řešit různě. Například banky mi taky posílají výpis pohybů na účtu. Zrovna tady by ale stačil výpis konečné částky / pohledávek. Ten účet není bankovní účet, nic si na něj nespoříš a v ideální situaci je na něm v podstatě vždycky nula -> zaplatil jsi to co jsi zaplatit měl a ono se to strhlo.
však vono to je asi jako dobře žeje stát takle neschopnej kdyby byl víc efektivnější by akorát vymejšlel víc pitomin votravnejch nebo by je vymejšlel rychlejc/víc vymáhal ale nic dobrýho by lidem zato nedal to přeci jako všichni teďko vidíte kolem sebe ne :O :O ;D ;D stát všecko co mu nastrkáme vlepším případě rozfrcá vhorším použije proti vlastním lidem nóó takže si myslim žeje víc lepší když stát rozfrcává vevelkým za pitominy a míň ubližuje vovčanům :D ;D
btw podle současnejch průzkumů to asi jakože fakt vyhrajou progresivistický levičáci bartoš/rakušan a jedna zmála věcí který čechiany jakoby budou chránit předtim aby progresivci nezačali zavádět pitominy jak na běžeckým pásu je neschopná/pomalá/líná státní ifrastruktura :O :D :D ;D eště si jako na bureše zazpomínáme vdobrým šak uvidíte :D :/ :D :/ :D :/
a jasně že bych si přála aby tojakože fungovalo celý úúúúplně jinak ale toje prostě jako utopie nedosažitelná to si račim pustim pohádku nějakou hezkou než jakoby dělat revoluci :D ;D
Neviem. Ale nie je toto "nasilne" presadzovanie vlastnej pravdy ?
Obávam sa, že dedikovať komunikáciu len do datovej schránky je nerozumné z dôvodu, že akákoľvek digitálna informácia môže byť ľahko zmenená bez akejkoľvek stopy po zmene.
Pekne. Podobne si myslím aj ja, že čo poskytuje digitálna platforma nemusí byť akceptované druhou stranou. Predsa len keď je to na špecialnom papiery alebo je tam len razitko je to dôveryhodnejšie. Alebo podpis osoby vykonávajúcej overenie, že daná listina je pravdivá a nejavý známky manipulácie.
Dokud vse posilaj postou vytisknuty na papiru a podepsany tak je to od nich svaty a uz nemaji zadny paky na zpochybneni.Razítka vyrábí Číňan a je mu fuk že to je padělek nějakého českého úřadu a klikyhák sis namaloval sám → falešné, bye.
A toto sa aj niekedy v praxi stalo?Nevím. A už se někdy stalo neuznání elektronického dokumentu kvůli nějaké „drobnosti“ typu že to nebylo přerazítkováno od té správné časové autority?
Ono i u těch elektronických podpisů to může být celá škála, akorát bys na to asi potřeboval znalecký posudek, protože UI programů, která s tím běžně pracují jsou dělaná stylem „buď a nebo“ a „aby to bylo jednoduché“. Takže potom certifikát, který je prošlý o pár hodin nebo o den vypadá stejně nedůvěryhodně jako certifikát, který je prošlý roky nebo odvolaný certifikát, jehož klíč byl kompromitován a dneska s ním může podepisovat kde kdo.
Další věc je, že v certifikátu CA můžou být různá omezení jako třeba omezení domény, pro kterou lze vydávat certifikáty. Bohužel tohle se v praxi moc nepoužívá a podpora v programech pro to moc není. Což je dost škoda, protože pak by nebyl problém mít mezi důvěryhodnými ty spousty různých národních nebo státních CA, které by byly omezené na doménu daného státu (takže by ti třeba turecká CA nemohla vydat certifikát, který se tváří jako certifikát české banky) nebo firemní CA omezené na doménu nějaké velké firmy či organizace (ať tam je klidně CA pro *.ibm.com, CA pro *.apache.org, CA pro *.oracle.com atd.).
Pak by taky bylo fajn, kdyby jeden certifikát / veřejný klíč mohl být podepsaný více certifikačními autoritami současně. Takže by to fungovalo podobně jako pavučina důvěry u GPG. Česká banka by pak mohla mít certifikát zároveň od státní CA nebo od ČNB a zároveň od nějaké globální/zahraniční soukromé CA. Je pak na uživateli, jestli by věřil jen české CA nebo jen té zahraniční nebo oběma. To už by vyžadovalo rozšíření standardu a taky lepší GUI (třeba ve Firefoxu ho nedávno předělávali, ale je to akorát horší).
celkove chodi nekam (do prace ) 44.7 mil. lidi z toho je ve vyrobe: 11,3 mil. lidi ve sluzbach: 33,4 mil. lidi ty sluzby se deli zhruba na: 10.0 mil. gastronomie a hotely atd 14.4 mil. primo ve statnim sektoru 9.0 mil. zbyle sluzby1/3 lidi je tedy primo odvisla od statu a z toho zbytku (ca. 30 mil. lidi) se odhaduje, ze zhruba 7 mil. je neprimo zavisla od statu. Tedy, rodina kde oba dospeli pracuji je jeden z nich (statisticky) u statu. Predstavte si, tedy, ze se vecer ti oba rodice sejdou u vecere, jeden je ucitel/ka a druhy/a chodi skutecne nekam pracovat. A ten druhy/a nyni prohlasi, ze ten stat nefunguje a ze by sem tem 'nemakacenkum' mely minimalne snizit platy. Ale jak jiste vsichni jiz tusi, tak on/ona to nerekne, protoze by to znamenalo, ze by to snizil prijem rodiny. Ba prave naopak, stat by mel zamestnancum pridat, aby se prijem rodiny zvednul. Ve state, ve kterem jsou vpodstate 1/2 lidi jeho zamestnanci neni mozne ocekavat, ze si obcane odsouhlasi snizeni prijmu. Vyse uvedene je jeden takovy sociologicko-ekonomicky pohled na problematiku (ne)fungovani statu. Tento pohled je pohled z pozice teorie statu, pri ktere se sleduji i sociologicke i ekonomicke vlivy. Situace, kdy je 1/2 lidi 'zamestnanec' statu je ovsem pomerne nova - nastala v 20. stoleti. Jak to, ze nefungovaly ale staty i drive, kdy nebylo na stat naveseno tolik obcanu. Tu odpoved (jednu z nekolika) z pozice teorie statu nam nabizi napr. Machiavelli. Podle nej je existence statu odvozeno od vlady "silnych". Vlada "silnejsiho" se v dejinach prosazuje empiricky jako prirodni zakon a je v podstate zalozena na souhlasu "slabsich": "Knize musi jen vyhravat a prosazovat svou vladu a jeho prostredky budou vzdy povazovany za cestne a vsichni je budou chvalit. Dav se totiz vzdy necha strhnout zdanlivosti a uspechem, a na svete jsou jen davy; malokdo se udrzí, pokud nenajde dostatecnou podporu." Machiavelli zde charakterizuje staty drivejsi doby, fungujici z pozice sily, moci. Jak takovy stat funguje (kdyz ti mocni nahore mysli, ze vedi vsechno nejlepe) jsme meli moznost sledovat v Ceskoslovensku 40 let. Z toho duvodu nemohly skutecne fungovat ani drivejsi staty, protze byly vesmes tohoto typu. Autor se na zaver pta, zda bude potrebovat sekretarku a ucetni. Ta odpoved zni - ANO - a dokonce si to bude moci klidne dovolit, protoze tech nekolik, co jeste pracuji za pomoci automatizace vytvori tolik, ze si ten zbytek muze klidne dovolit byt zamestnancem statu.
autor je zklaman statem. Dokonce to vzbuzuje dojem, ze je prekvapen. Mnozi to ale vi, ze prebujely stat byl jiz v Egypte, u Inku a Azteku, ve vsech stredovekych mocnarstvich chybely vzdycky penize atd.Ten titulek je částečně clickbait, když si to přečteš, tak ti dojde že to není ani tak moc o státu, jako spíš o některých státních informačních systémech / odděleních.
ze existuje neco jako teorie statu a kybernetikaJá to vím a ten blog to částečně reflektuje. Například já osobně jsem velkým obdivovatelem knihy Daemon od Daniela Suareze, která se do jisté míry dá brát jako dotažení téhle myšlenky o úroveň dál, kde vyřadíš většinu lidí a necháš jako organizační strukturu jen tu kybernetiku.
Jak jiz JS1 nahore zcela spravne napsal, stat jsme MY.Sorry za vytržení z kontextu, ale; Ne, v zastupitelské demokracii nejsme. Jsi něco jako akcionář a zároveň zákazník, co může o některých zástupcích a sem tam nějakém tom referendu hlasovat s váhou hlasu něco jako 1/10M (reálně je to trochu lepší, protože část jsou děti bez volebního práva). Pak můžeš využívat některých byrokratických API, jako jsou různé úřady a formuláře, nebo psát dopisy lidem a přesvědčovat je že by něco mohli udělat. Když se ti to nelíbí, tak můžeš jít založit vlastní stát (haha, ne, nemůžeš, protože ti to ostatní státy nedovolí pod hrozbou násilí, viz Liberland).
Autor se na zaver pta, zda bude potrebovat sekretarku a ucetni. Ta odpoved zni - ANO - a dokonce si to bude moci klidne dovolit, protoze tech nekolik, co jeste pracuji za pomoci automatizace vytvori tolik, ze si ten zbytek muze klidne dovolit byt zamestnancem statu.A máš nějaké reference?
Když se ti to nelíbí, tak můžeš jít založit vlastní stát (haha, ne, nemůžeš, protože ti to ostatní státy nedovolí pod hrozbou násilí, viz Liberland).
Ono je potřeba pro tu svobodu taky něco obětovat, v krajním případě i život. Stát Izrael taky neměl při svém vzniku od ostatních států "povolení"...
Rezoluce OSN ti sama svobodu rozhodně nevybojuje. To platilo tehdy stejně jako dnes, i když uznávám, že v roce 47 měly rezoluce OSN přeci jenom o trochu větší váhu než dnes. Ale především proto, že dneska má běžná rezoluce OSN váhu kusu hajzlpapíru...
Co se týče té "masivní materiální pomoci" tak to z velké části bylo asi jako dnešní "masivní materiální pomoc" Ukraině - z velké části materiál, kterého se "podporující státy" chtěly především výhodně zbavit. Třeba to co šlo do Izraele z Československa, a to jsme byli jedním z největších podporovatelů, byl dost často přebytečný kořistní materiál po Němcích, viz známý příklad Mezků (Avia S-199).
Ve state, ve kterem jsou vpodstate 1/2 lidi jeho zamestnanci neni mozne ocekavat, ze si obcane odsouhlasi snizeni prijmu.Chyba je vnimat stat ciste v ekonomickych intencich, jak jsi k tomu pristoupil.
jeden je ucitel/ka a druhy/a chodi skutecne nekam pracovat.Rict to na plnou hubu pred nejakym ucitelem, tak dostanes flakanec. Ale to je vedlejsi. Z tveho vyroku plyne, ze ucitel skutecne nepracuje, tj. neodvadi praci. Ale ted si vem situaci, kdy mas treba mistra odborneho vycviku (ucitele), ten si muze (1) sam stoupnut k soustruhu a obrabet jak o zivot, nebo (2) vychovavat rocne dvacet soustruzniku, kteri budou obrabet jak o zivot. Zdanlive paradoxne tim, ze ten mistr nic hmatatelneho nevyrobil, spolecnost je schopna produkovat vic.
Autor se na zaver pta, zda bude potrebovat sekretarku a ucetni. Ta odpoved zni - ANO - a dokonce si to bude moci klidne dovolit, protoze tech nekolik, co jeste pracuji za pomoci automatizace vytvori tolik, ze si ten zbytek muze klidne dovolit byt zamestnancem statu.Nebo bychom mohli prestat uctivat fetis prace a na rovinu si priznat, ze nektera zamestnani jsou zcela zbytna a tem lidem vyplacet zakladni nepodmineny prijem.
Uvědomuješ si, ze tebou jmenovaní dělají práci, kterou si někdo dobrovolně kupuje a platí jim za ni? A že ti lidé odvádějí daně? Živí nejen sebe ale i jiné?To dela i slusny drogovy dealer, ale jeho praci povazuje za uzitecnou malokdo.
Narozdíl třeba od nějakých expertek z kateder gender studii někde na univerzitě Zlín, kteří nás za odvedené daně poučí o vinně bílého muže a daně spotřebovávají?Laskavy ctenar si povsimne, ze expertku na gender studies nekdo taktez dobrovolne zamestnava a ta plati taktez dane. Ale jestli jsi dospel az do tohoto bodu, uz jsi jen drobny krok od toho, aby sis pripustil, ze nektere cinnosti, byt za ne nekdo plati, jsou zcela zbytecne. Muzes si udelat jednoduchy test. Predstav si, ze dana profese zanikne bez nahrady o dotycni budou delat neco jineho, treba jen sedet doma a soupat nohama. Pokud se pro spolecnost jako celek nic nezmeni nebo se zmeni dokonce k lepsimu, tak je to doklad toho, ze dana profese je zbytecna nebo skodliva.
Laskavy ctenar si povsimne, ze expertku na gender studies nekdo taktez dobrovolne zamestnava... stát, tedy ostatní plátci daní, kteří by o takovou "službu" sami nestáli. (Narozdíl třeba od toho učitele.)
To dela i slusny drogovy dealer, ale jeho praci povazuje za uzitecnou malokdo.
To je prostě dodavatel chemikálií, materiálu. Nevidím na tom nic špatného – problém je ve skutečnosti někde jinde, než v tom samotném prodeji. Pokud dotyčný dodává nečisté zboží s nepředvídanými výsledky, tak se dopouští podvodu a to je trestné a zavrženíhodné i bez jakýchkoli proti-drogových zákonů. Nebo pokud ti poskytne nepravdivé informace a ty se na základě nich špatně rozhodneš, tak se rovněž dopouští podvodu. A pokud feťák okrade vlastní babičku nebo ti ukradne autorádio, aby měl na drogy, nebo při tom dokonce někoho zraní/zabije, nebo když šíří nemoci či nechává použité stříkačky ve veřejném prostoru a ohrožuje tím ostatní, tak se rovněž dopouští zločinu, který je trestný a zavrženíhodný bez ohledu na legálnost či nelegálnost prodeje drog.
Laskavy ctenar si povsimne, ze expertku na gender studies nekdo taktez dobrovolne zamestnava a ta plati taktez dane.
Pokud je to placené ze státních peněz, tak na to jednak daňový poplatník přispívá nedobrovolně a jednak stát většinou dost chybuje a počíná si neefektivně a i když tu máme demokracii, ty utracené peníze z veřejných rozpočtů zase až tak moc nekorelují s tím, co chtějí občané.
Na soukromé univerzitě, na kterou není nikdo nucen nedobrovolně přispívat, ať si studují nesmyslů a zbytečností dle libosti.
Nebo bychom mohli prestat uctivat fetis praceTo si myslím, že se týká spíš levičáků a centristů, tenhle fetiš. Pravičákovi je jedno, že nechodíš do práce, když nikoho neokrádáš (např. žiješ z peněz, které jsi vydělal v minulosti).
ze nektera zamestnani jsou zcela zbytnaS tímhle souhlasím, ale je to značně subjektivní. Ano, i mně se řada zaměstnání zdá zbytečných - různí ti OVB, pojišťováci, daňový poradci, lidi, kteří tě otravují po telefonu atd. Jenže když za jejich práci někdo platí, tak mu to zjevně nějakou hodnotu přináší, jinak by to nedělal. Pokud je to jednotlivec nebo soukromá firma, která takto utrácí svoje vlastní peníze, tak je to v pořádku. Problém je, když za takovou zbytečnou práci utrácí peníze stát (protože je v tom nedobrovolnost a utrácí naše peníze, které my bychom za tu zbytečnou práci dávat nechtěli) nebo když potřebu takové (reálně zbytečné) práce generuje (např. složité a nepřehledné zákony generují potřebu zaměstnávat právníky a daňové poradce).
a tem lidem vyplacet zakladni nepodmineny prijem.Ne.
Ale ted si vem situaci, kdy mas treba mistra odborneho vycviku (ucitele), ten si muze (1) sam stoupnut k soustruhu a obrabet jak o zivot, nebo (2) vychovavat rocne dvacet soustruzniku, kteri budou obrabet jak o zivot. Zdanlive paradoxne tim, ze ten mistr nic hmatatelneho nevyrobil, spolecnost je schopna produkovat vic.On je dost zásadní rozdíl, zda ten učitel vychovává člověka, který bude hodnoty vytvářet (např. ten soustružník), nebo člověka, který bude hodnoty akorát spotřebovávat a ostatním škodit (např. skrze politické neziskovky, státní nebo unijní úřady atd.). Myslím, že v tom prvním případě společnost k učitelům chová úctu a většina lidí se snad shodne na tom, že takový učitel je pro společnost důležitý a měl by být i lépe odměňován.
Final Working Definition: a bullshit job is a form of paid employment that is so completely pointless, unnecessary, or pernicious that even the employee cannot justify its existence even though, as part of the conditions of employment, the employee feels obliged to pretend that this is not the case.
Taskmasters fall into two subcategories. Type 1 contains those whose role consists entirely of assigning work to others. This job can be considered bullshit if the taskmaster herself believes that there is no need for her intervention, and that if she were not there, underlings would be perfectly capable of carrying on by themselves. Type 1 taskmasters can thus be considered the opposite of flunkies: unnecessary superiors rather than unnecessary subordinates.
Whereas the first variety of taskmaster is merely useless, the second variety does actual harm. These are taskmasters whose primary role is to create bullshit tasks for others to do, to supervise bullshit, or even to create entirely new bullshit jobs. One might also refer to them as bullshit generators. Type 2 taskmasters may also have real duties in addition to their role as taskmaster, but if all or most of what they do is create bullshit tasks for others, then their own jobs can be classified as bullshit too.
Kurt works for a subcontractor for the German military. Or... actually, he is employed by a subcontractor of a subcontractor of a subcontractor for the German military. Here is how he describes his work:
The German military has a subcontractor that does their IT work.
The IT firm has a subcontractor that does their logistics.
The logistics firm has a subcontractor that does their personnel management, and I work for that company.
Let’s say soldier A moves to an office two rooms farther down the hall. Instead of just carrying his computer over there, he has to fill out a form.
The IT subcontractor will get the form, people will read it and approve it, and forward it to the logistics firm.
The logistics firm will then have to approve the moving down the hall and will request personnel from us.
The office people in my company will then do whatever they do, and now I come in.
I get an email: “Be at barracks B at time C.” Usually these barracks are one hundred to five hundred kilometers [62–310 miles] away from my home, so I will get a rental car. I take the rental car, drive to the barracks, let dispatch know that I arrived, fill out a form, unhook the computer, load the computer into a box, seal the box, have a guy from the logistics firm carry the box to the next room, where I unseal the box, fill out another form, hook up the computer, call dispatch to tell them how long I took, get a couple of signatures, take my rental car back home, send dispatch a letter with all of the paperwork and then get paid.
So instead of the soldier carrying his computer for five meters, two people drive for a combined six to ten hours, fill out around fifteen pages of paperwork, and waste a good four hundred euros of taxpayers’ money.
This might sound like a classic example of ridiculous military red tape of the sort Joseph Heller made famous in his 1961 novel Catch-22, except for one key element: almost nobody in this story actually works for the military. Technically, they’re all part of the private sector. There was a time, of course, when any national army also had its own communications, logistics, and personnel departments, but nowadays it all has to be done through multiple layers of private outsourcing.
Nicmene muj nazor je, ze prace je spousta, ktera by byla potreba.Určitě. Teď ještě k ní dostat lidi. Jenže, obávám se, že to tady explicitně nepadlo, ačkoliv to přímo souvisí s tématem blogísku – proč jsou třeba ty žádosti o podporu v nezaměstnanosti takový opruz? Inu, například to má potenciální žadatele záměrně odradit. (příklad: Gov. Says Florida's Unemployment System Was Designed To Create 'Pointless Roadblocks') Pro zaměstnavatele je přitom určitá míra nezaměstnanosti žádoucí: jako Damoklův meč nad (potenciálními) zaměstnanci, protože při vyjednávání lze vyhrožovat – „nebo budeš nezaměstnaný!“ a „ti nezaměstnaní tě ‚rádi‘ nahradí!“
Pro zaměstnavatele je přitom určitá míra nezaměstnanosti žádoucí: jako Damoklův meč nad (potenciálními) zaměstnanci, protože při vyjednávání lze vyhrožovat – „nebo budeš nezaměstnaný!“ a „ti nezaměstnaní tě ‚rádi‘ nahradí!“To je zase takový krajně-levicový výklad. Ve skutečnosti určitá míra nezaměstnanosti je prospěšná a pro fungování hospodářství víceméně nutná. A ne, opravdu nejde o to, vydírat zaměstnance tím, že na ulici čeká na jejich místo deset dalších. Pokud bychom měli 100% zaměstnanost, tak by to prakticky zablokovalo veškerou inovaci a rozvoj, výrazně by to omezilo konkurenci. Představ si, že zakládáš novou firmu (máš představu, jak něco dělat líp než ty stávající). V tu chvíli potřebuješ zaměstnance. Pokud na trhu práce žádní volní (nezaměstnaní) nebudou, tak je ti ten podnikatelský záměr a čerstvě založená firma celkem k ničemu. Můžeš se sice pokusit přetahovat lidi konkurenci, ale ti budou vázaní stávajícími smlouvami, navíc se o tom tak tvoje konkurence hned dozví a podnikne příslušné kroky. Z pohledu zaměstnanců pak ne-100% zaměstnanost znamená, že mají prostor na vzdělávání či změnu oboru. (samozřejmě je tu metodická otázka, co budeme považovat za "nezaměstnanost" - zda podíl všech lidí, kteří nechodí do práce, nebo podíl lidí, kteří by pracovat chtěli a vhodnou práci hledají - což je obvyklý výklad) Problém je pouze dlouhodobá nezaměstnanost - pokud někdo roky nepracuje a jen pobírá dávky, tak to je špatně. Ale to, že určité procento lidí momentálně (krátkodobě) nechodí do práce (bez ohledu na to, zda nepracovat je jejich záměr, nebo zda si práci hledají) je naopak prospěšné a žádoucí.
Ve skutečnosti určitá míra nezaměstnanosti je prospěšná a pro fungování kapitalistického hospodářství víceméně nutná.
FTFY
Pokud bychom měli 100% zaměstnanost, tak by to prakticky zablokovalo veškerou inovaci a rozvoj (…) Z pohledu zaměstnanců pak ne-100% zaměstnanost znamená, že mají prostor na vzdělávání či změnu oboru.
Nesmysl. Stát naopak může stimulovat rozvoj garancí adekvátních pracovních míst – už jen takový klasický příklad infrastruktury (na což je samozřejmě navázaný vědecký výzkum a vývoj).
Problém je pouze dlouhodobá nezaměstnanost - pokud někdo roky nepracuje a jen pobírá dávky, tak to je špatně.
Proklatí důchodci.
(A pak, zaměstnání a práce nejsou totéž.)
Pokud bychom měli 100% zaměstnanost, tak by to prakticky zablokovalo veškerou inovaci a rozvoj, výrazně by to omezilo konkurenci. Představ si, že zakládáš novou firmu (máš představu, jak něco dělat líp než ty stávající). V tu chvíli potřebuješ zaměstnance. Pokud na trhu práce žádní volní (nezaměstnaní) nebudou, tak je ti ten podnikatelský záměr a čerstvě založená firma celkem k ničemu.Jsem myslel že mluví o nezaměstnanosti ve smyslu, že nezaměstnaný chce najít místo a nemůže. To tvoje neplatí třeba v situaci, kdy existují lidi, kteří si vydělali dost a teď z toho žijí, ale nechají se nadchnout pro novou myšlenku a k té nové firmě se připojí, nebo lidé, kteří pracují dva dny v týdnu a opět je firma nadchne a začnou pro ni pracovat další tři. Nebo podají výpověď ve stávající práci a přejdou tam. Atd. Si myslíš, že když vznikne IT startup, tak nabírá nezaměstnané ajťáky co nemohli sehnat jinou práci?
Duct tapers are employees whose jobs exist only because of a glitch or fault in the organization; who are there to solve a problem that ought not to existBuď nechápem ja, čo tým myslí, alebo nechápe on, že problémy vznikajú a podľa okolností sa riešia spôsobom, ktorý niekomu pripadá vhodný. Situácia, že problémy nevznikajú, je z princípu nemožná.
Trebárs bod 2 - existencia armád vyplýva zo samej podstaty človeka a spoločnosti - je nutné balancovať hrozby násilia a obrany pred ním. Ak by náhodou nijaké štátne armády neexistovali, hocijaká pozbieraná parta hrdlorezov by mohla ľahko uchopiť moc v štáte/na veľkom území.Naprostou většinu lidských dějin nebylo armád, natož států.
správně!!!!!!!!!!!!!!!!! neandrtálci umřeli na parazity a na klimatickou vízvu a vubec by se jako votázka jejich divnýho zmizení neměla votvírat a vohlodaný lický kosti by se zase jako měly někam zakopat hele :O :O :D :D ;D ;D
Buď nechápem ja, čo tým myslí, alebo nechápe on, že problémy vznikajú a podľa okolností sa riešia spôsobom, ktorý niekomu pripadá vhodný. Situácia, že problémy nevznikajú, je z princípu nemožná.+1 Svět není dokonalý, chyby se v něm běžně vyskytují a je potřeba je opravovat - to generuje množství práce. A je to normální stav. Vysnívat si nějaký politický/ekonomický systém, který bude fungovat v dokonalém světě, kde se chyby nevyskytují (takže je není potřeba opravovat a negeneruje to práci), je celkem k ničemu. Tržní hospodářství se s těmi chybami a nedokonalostmi vyrovnává a funguje tam samoregulace. Pokud náklady na ad-hoc opravy chyb budou moc vysoké (bude potřeba platit příliš mnoho lidí, kteří to nějak záplatují a podpírají), tak vznikne poptávka po systémovém řešení a trvalém odstranění příčiny. Pokud se ale ta chyba vyskytuje jen občas, tak je naopak účelnější zaplatit někoho, kdo tam "přilepí záplatu", než se snažit vytvořit zcela dokonalý systém (stroj, firmu, organizaci atd.). Ruční ad-hoc zásah je mnohde nejlepší řešení. A opět to z pohledu toho zaměstnance může vypadat jako nesmyslná zbytečná práce - může si říkat: "Proč já to dělám? Vždyť kdyby se opravilo tamto někde jinde a tohle se dělalo jinak..., tak by ta moje práce nebyla vůbec potřeba...". Jenže ten zaměstnanec nedokáže dohlédnout důsledky a vidět celek, takže si neuvědomí, že ty změny by byly mnohem nákladnější* a převýšily by úsporu nákladů za jeho "zbytečnou" práci (která v důsledku vůbec zbytečná není). *) a tady nejde jen o nějaké virtuální peníze, ale obecně o zdroje, které by chyběly zase někde jinde - tzn. pokud by se tady spotřebovaly zdroje na "dokonalé" řešení, tak by se neudělalo něco jiného (třeba by se nepostavila škola nebo nemocnice) a celkový užitek by byl nižší
Pozor, tohle platí pouze pro liberály (libertariány). Existuje spousta kovaných pravičáků kterým je jedno že někdo nepracuje, neboť je to nemorální (a jsou na to argumenty v Bibli). Pravda, v naší zemi takových moc není, ale jinde jsou jich mraky. Samozřejmě, pojem "pracovat" je velmi flexibilní.Nebo bychom mohli prestat uctivat fetis praceTo si myslím, že se týká spíš levičáků a centristů, tenhle fetiš. Pravičákovi je jedno, že nechodíš do práce, když nikoho neokrádáš (např. žiješ z peněz, které jsi vydělal v minulosti).
(např. složité a nepřehledné zákony generují potřebu zaměstnávat právníky a daňové poradce).Na druhou stranu, za tyto složité a nepřehledné zákony také někdo platí (v některých zemních i legálně) a ne málo. Jediný netžní mechanismus je ten že stát má nějakém území monopol... na druhou stranu, mezi státy existuje konkurence.
Jenže když za jejich práci někdo platí, tak mu to zjevně nějakou hodnotu přináší, jinak by to nedělal.Ano, jemu to hodnotu přináší, třeba na úkor jiných když hraje zero sum game/červenou královnu (nebo dokonce negative sum game). Třeba celý reklamní průmysl je toho krásným příkladem.
Dělba práce / specializace nevyhnutelně vede k tomu, že jednotlivec nedokáže obsáhnout celek a vyhodnotit jeho smysluplnostAle my se bavíme o případech, kdy tam opravdu není žádná smysluplnost.
Nebo bychom mohli prestat uctivat fetis prace a na rovinu si priznat, ze nektera zamestnani jsou zcela zbytna a tem lidem vyplacet zakladni nepodmineny prijem.Cože? A těm ostatním ne? A jak budeš řešit podvody? Naivko...
A to slovo "tem" tam malo potom znamenať konkrétne čo?,,Těm'' je ukazovací zájmeno v dané větě odkazující na lidi, kteří momentálně dělají zbytnou práci. Z daného tvrzení nijak neplyne, že by se nepodmíněný příjem vyplácet jen jim.
Pokud bude nepodmineny prijem vyplacen vsem
levičácká megapitomina která by jako akorát uďála inflaci + růst cen kterej by dorovnal rozdíl a vevýsledku vůůůbec nikomu nepomohla :O :/ akorát nevim jestli sou lidi co todleto řikaj hloupí nebo schválně takle jako jinejm hloupejm lidem lžou :O :O
akorát nevim jestli sou lidi co todleto řikaj hloupí nebo schválně takle jako jinejm hloupejm lidem lžouKrása sebepopisných výroků.
spíš se jakoby soustřeď natu první půlku komentu :D ;D
to sou ale jakoby moc špinavý fujfuj peníze z ničení planety ty se nepočítaj :O :O
Stačí zadat pár klíčových slovíček do vyhledávače. Hele, už jsem to udělal za tebe a další lemry.
se na mě z vyhledávadla sipe toldeto ale :D :D
https://www.dailywire.com/news/study-universal-basic-income-doesnt-work-james-barrett
https://thelibertarianrepublic.com/reasons-universal-basic-income/
https://safehaven.com/markets/economy/Why-Universal-Basic-Income-Wont-Work.html
https://fee.org/articles/universal-basic-income-has-been-tried-before-it-didn-t-work/
UBI.EARTH is a collection of articles and resources about Universal Basic Income created by http://twitter.com/mark4ubiAle hlavně že ohrnuješ rypák nad DailyWire.
ty seš bluebeard hele :O :D ;D ;D
nemá to tam co dělat :/ :/
spomínám jak když uďáli první velkej lockdown a všecko zavřeli tak stim jakoby zavřeli taky státní hranici :O :O se možná báli aby jim lidi z tohodletoho 'epidemiologickýho ráje' taky neutekli do pryč za lepším :O :O
hm... u vás si programátori ťažko zháňajú prácu?... z mojich detí sa dve tým živia, už od školy, menili prácu (firmu) viackrát, vždy fakticky okamžite zohnali nový flek... byť na podpore je možno dobré kvôli vyhoreniu/zblbnutiu, ale nie je zlé ani preorientovať sa na chov kôz ešte skôr, kým vás odstaví neviditeľná ruka trhu po nástupe početnej a tvrdej konkurencie?Imho ani ne. Tady nejde o to, že bych nemohl sehnat práci, ale že to trvalo delší dobu, než jsem předpokládal (teď jsem konečně dostal nabídku, která mi vyhovuje). Takže jsem se šel registrovat, abych po tu dobu nemusel zbytečně platit sociální a zdravotní, když nemám žádný příjem. Nabídky jsem měl od začátku, ale zatímco v dřívějších letech jsem dělal spíš jedno / dvě kola výběrového řízení, tak tenhle rok prakticky všechny firmy se kterými jsem jednal měly něco jako 5-7 kol řízení. Třeba zrovna tahle firma měla 4 kola programování, každé po hodině, pak nějaké kola s managery, nějaké úvodní kola, a to ani nepočítám kola s HR, kde si hodinu povídáš s personalistou. Když se to rozloží v čase, tak to trvá 4+ týdnů, přičemž rozvrh v čase samozřejmě určují oni podle toho jak mají volné lidi.