Linus Torvalds zmínil, že souborový systém Bcachefs zřejmě odstraní z mainline Linuxu v začleňovacím okně pro vydání 6.17. Kent Overstreet mu totiž posílá kód s novou funkcionalitou i pro začlenění do kandidátů na vydání, kdy očekává pouze opravy chyb. Ken Overstreet byl již dříve z vývoje vyloučen kvůli konfliktní komunikaci.
Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft. Ten ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu spouští AI National Skilling Plan v ČR. "Iniciativa Microsoftu přináší konkrétní a praktickou podporu právě tam, kde ji nejvíc potřebujeme – do škol, firem i veřejné správy.", říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia [𝕏].
Celkové tržby společnosti Canonical za rok 2024 byly 292 milionů dolarů (pdf). Za rok 2023 to bylo 251 milionů dolarů.
Byla vydána verze 1.88.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Distribuce Tails specializující se ochranu online soukromí uživatele byla vydána ve verzi 6.17. Mimo jiné aktualizuje Tor Browser (14.5.4) a opravuje několik chyb.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 2. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Město Lyon posiluje svou digitální suverenitu a postupně nahrazuje software od společnosti Microsoft bezplatnými alternativami, zejména OnlyOffice pro kancelářské aplikace a Linux a PostgreSQL pro systémy a databáze.
Evropská občanská iniciativa Stop Destroying Videogames se snaží o to, aby vydavatelé, kteří spotřebitelům v Evropské unii prodávají videohry nebo na ně udělují licence, měli povinnost tyto hry ponechat ve funkčním (hratelném) stavu i po ukončení podpory ze své strany. Podpořit podpisem tuto iniciativu můžete v Systému pro online sběr podpisů.
Mozilla oficiálně ukončila svůj již několik let mrtvý projekt DeepSpeech pro převod řeči na text.
V minulých týdnech podepsal stát i všechny kraje desetileté smlouvy s Českými Drahami. Zpráva by asi prošla bez povšimnutí, nebýt humbuku vyvolaného Radimem Jančurou.
Ale nechme Radima Radimem - mnohem zajímavější jsou důvody, proč jeho RegioJet a další zájemci (Arriva/Vogtlandbahn, RegioJet, Viamont) nemohly dostat větší kus koláče, než jen jednu jedinou trať. Mimochodem když už vznikla možnost, že by se ne-ČD dopravci dostali k většímu množství tratí, muselo se to co nejrychleji zatrhnout.
Jedna vysvětlovací úrovni zůstává konzervativní a spokojí se s konstatováním, že takto se umožní zachování drážního dogmatu číslo jedna ve znění "vždycky se to tak dělalo", respektive "nikdy se to tak nedělalo". A to jak ve formě "pohodlí" na úřadech, že se mohou vlaky objednávat stejně, jako dosud, tak se dá železnice politicky využívat jako hladová zeď - prostředek pro umělé udržení zaměstnanosti, ať to stojí, co to stojí.
S vysvětleními na této úrovni se spokojil autor tohoto článku, který jinak pěkně vysvětluje pozadí toho, proč český stát a kraje v posledních týdnech projevily tak nevídanou agilitu, srovnatelnou snad jenom s domlouváním termínu předčasných voleb.
Nicméně nabízí se i jiné důvody. Stačí si uvědomit, že prakticky všechny velké zakázky ČD za posledních osm let byly zadány plzeňské Škodovce, nebo jejím dceřinným firmám. Do toho zapadá i mnohokrát ohlášený a nenaplněný nákup stovky ojetých rychlíkových vagónů z Německa - repase by se odehrávala v Německu a vlastníci Škodovky by tak přišli zkrátka.
Škodovka velmi podivným způsobem ovládla i obměnu pražského tramvajového vozového parku - ve zkratce: Praha si ve VÚKV (dceřince Škody Plzeň) objednala výzkum, zda je proveditelná tramvaj zatím ve světě nevídaných parametrů. Po zhruba roce byl výzkum ukončen s výsledkem, že takové vozidlo je možné vyrobit. Krátce na to bylo zadáno výběrové řízení na dvacet takových tramvají (s opcí na dalších 230) s termínem podání nabídek tři měsíce po vyhlášení. Podmínky pochopitelně splnila jediná firma, u které pak Praha rovnou objednala 250 ks, přestože prototyp vyjel až o dva roky později a dosud není schválen. (V tomto je příběh Škody 15T až moc podobný příběhu RT6).
Před nedávnem též Škodovka ohlásila projekty vozidel, které v její nabídce chyběly - jednopodlažních elektrických a dieselových jednotel (podrobnosti, aktualizace posouvající blíž k realitě). Díky desetiletým smlouvám s kraji teď může dopravce - ČD požádat o peníze z ROPů na nová vozidla. U koho je asi objedná?
Tady se nabízí argument, že je vhodné podporovat český průmysl. Nabízí se dva protiargumenty: jeden, pro který by určitě sáhli sáhli libertariáni - že cílená podpora průmyslu je vždy špatná. Protekcionista s otevřenýma očima by si vzpomněl na něco jiného: v Česku takový druhý výrobce byl a dokonce potřebná vozidla mohl z fleku vyrábět už před pěti lety! Dokonce jich v blízkém oboru pro českého provozovatele nemálo vyrobil - teď zajišťují provoz na pražské trase metra C. Jedná se o dnes již nevyrábějící firmu SKV Zličín. Ta zřejmě doplatila na nepravého vlastníka - od vystřídání vládců pražského magistrátu za dodnes sloužícího Pavla Béma (a přeneseně jeho "přítele" Romana Janouška, napojeného opět na Appian).
Takto má Appian se 100 % anonymních vlastníků zamluvených 100 000 000 000 Kč. Ovšem proč tomu politici takto nahrávají? Odpověď nabízí spekulační blog Jiřího Hlavenky. Nevýhodné zakázky ČD na marketing tomu do tohoto konceptu zcela zapadají. S tou drobnou obměnou, že politici skrz svůj vliv na chod ČD potřebné peníze na svou reklamu spřáteleným "podnikatelům" (spíš by se slušelo říct mafiánům) přihrají opět z peněz daňových poplatníků. Za pozornost stojí fakt, že největší z těchto smluv byla uzavřena opět s firmou pana Janouška, který má s výše zmíněným Appianem.
Ještě k Appianu: přestože jsou jeho vlastníci tajnější, než nadřízení Jamese Bonda, přesto nitky vedou jedním směrem. Tomu nasvědčují i indicie z české energetiky, jmenovitě privatizace MUS, vznik superČezu, styl objednávání Čezu u Škody Power, ne nepodobný stylu objednávání ČD u Škody Transportation a nadstandardní vztahy politiků s lidmi těchto finančních skupin - počínaje Milošem Zemanem přes Vladimíra Špidlu, Milana Urbana, Aleše Řebíčka a konče u Mirka Topolánka. Ano, téhož Topolánka, co před pár týdny brojil proti privatizaci základních organizací ODS místními podnikateli. Na celostátní úrovni to podle něj asi nevadí. ČSSD je ve hře namočená zhruba stejně, stačí si připomenout, kdo že to podepsal těch 13 nedávných desetiletých smluv. Iniciátor TOP09 a velký orální bojovník za úspory v rozpočtu a proti korupci Miroslav Kalousek tomu dva roky nečinně přihlížel z křesla ministra financí, taktéž jeho předpředchůdce Bohuslav Sobotka.
Praktiky Microsoftu jsou oproti tomu křišťálově čisté a z takto vzniklých penězovodů ve srovnání s výše uvedenými pouze kape.
PS: Která z kandidujících stran do voleb za půl roku bude dost schopná, vlivná a slušná zároveň, aby tenhle augiášův chlív vymetla a zúčastněné vykázala do hranic normálního podnikání?
Tiskni
Sdílej:
Pochválen buď, kdo pochybuješ. Kdo nepochybuje, nikdy nepřekročí hranice svého nejtemnějšího stínu. (Lukáš, 23,42
Nic proti, ale Lk 23,42 zní: „A řekl: »Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.«“
Nic proti, ale Lk 23,42 zní: „A řekl: »Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.«“A jsou ty výroky snad v rozporu?
PS: Která z kandidujících stran do voleb za půl roku bude dost schopná, vlivná a slušná zároveň, aby tenhle augiášův chlív vymetla a zúčastněné vykázala do hranic normálního podnikání?Ani jedna, děkujeme za optání.
Zákon o veřejných zakázkách to ale umožňuje, takže je naše práce zbytečná.