Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Tentokrát jen takový rychlý rant.
Rychlostní komunikace R7 Praha - Slaný má kromě kvality, za kterou by se v některých místech styděla i polňačka, jeden unikát. Na této skorodálnici je totiž umístěn přechod pro chodce. Standardní praxí po celém světě je chodce od dálnic vyhánět, v Praze tam ale pro ně je dokonce přechod. Technicky samozřejmě není na dálnici. Kousek před problémovým místem je dálnice ukončena a kousek za přechodem zase dálnice začíná... Toť z pohledu řidiče. Odborník řekne, že to je propojka mezi Pražským okruhem a R7, fakticky to ale je jedna pokračující čtyřproudá silnice.
Pravda je, že lidí tam moc nechodí. Tímto místem projíždím skoro každý den už dva roky a chodce jsem tam viděl asi tak pětkrát. Problémem místního semaforu je to, že yntelygentně funguje jen přes den, na noc jej vypínají. Člověk by to chápal, kdyby šlo o semafor, který cyklicky někam dává červenou a jinam zelenou. Koumáci jej ale na noc, kdy přecházející chodec potřebuje ochranu ze všeho nejvíc, vypínají. A tak právě pár měsíců nazpět tam někdo někoho sejmul... a hádejte kdy. Samozřejmě v noci. A předtím ještě pár dalších nešťastníků.
Standardní reakcí by bylo zrušit celou ptákovinu a konečně tam postavit občasným chodcům nadchod. To by ale nebylo ono. První věcí tedy bylo přidání nápisů "POZOR DĚTI". Jak už to tak bývá, tak právě na takových místech člověk děti nepotká, co je rok dlouhý, a ani toto místo není výjimkou. Fajn. To ještě není tak zlé.
Protože z hlediska úředníka nenese vinu za nebezpečnost místa naprostá absurdita celé "stavby", nýbrž samozřejmě řidiči piráti, šly úřady cestou represe. Na úsek byly nainstalovány rychlostní kamery, které "fotí". Nebezpečnost místa tím několikanásobně vzrostla. Dříve znalý řidič možná jel jako šílenec, vždy si ale dával pozor na to, co svítí na semaforu.
Teď je tu ale upgrade. Na relativně krátkém úseku totiž musí řidič zpomalit ze 130 km/h na 50 km/h, jinak mu hrozí pokuta. Technicky to tak prudké samozřejmě není. Nejdřív přijde cedule konce dálnice (tedy 90 km/h), pak přijde cedule 70 km/h a pak až 50 km/h. V reálu to ale je trochu šok. Namísto sledování semaforu teď všichni pečlivě sledují tachometr. Nikdy jsem tam nebezpečnou situaci nezažil, ale za poslední dva týdny jsem už dvakrát málem způsobil menší nehodu. Nesledoval jsem totiž nejen semafor, ale ani odstup od auta přede mnou. Reflexy naštěstí stačily.
Teď očekávám klasické kázání, jak nebezpečný řidič to jsem, ale je mi to jedno. Na naprosté debilitě tohoto upgradu jsem se shodl se všemi, co tam jedzí, včetně našeho zedníka , který na to sám od sebe začal nadávat. Málem tam totiž měl nehodu ze stejného důvodu. Úředníci ale problém vyřešili. Otázkou je, jaký problém. Nejlepší by bylo najít pachatele a pořádně ho nakopat.
Tiskni
Sdílej:
Jakou brzdnou dráhu má chodec? A jakou Jílek?Jílek nebrzdí, pouze zrychluje – pak se ztratí z dohledu a za chvíli přiletí z druhé strany.
A co na to Jan Tleskač?Tleskač mi tu teď hraje, ale o autech nic – jen něco o hroznýšovi a o krámech
Běžný nadchod prodlouží vzdálenost kterou je třeba k překonání stejné vzdálenosti ujít asi tak dvakrát až pětkrát,To místo znám velice dobře, přecházel jsem tam jednu dobu několikrát do týdne. Většina lidí, která tam chodí, tak chodí celou tou uličkou, co tam vidíš, až na autobusovou zastávku, takže tvé dvakrát až pětkrát je bohapustý kec, protože nepočítáš celou trasu. Kdysi tam byl opravdu pouhý přechod bez semaforů. Když se zvýšil provoz, bylo prakticky nemožné tam bezpečně přejít, tak se tuším uvažovalo i o tom nadchodu, ale někdo prohlásil, že na to nejsou peníze nebo tak něco. Tak se udělal semafor. Bylo to jediné místo, kde mě matka kolem tuším patnáctého roku (znovu) učila přecházet: 1) Zmáčknout tlačítko semaforu 2) Odstoupit aspoň dva metry od silnice 3) Počkat, až se rozsvítí zelená 4) Počkat, až projete zbytek aut a zastaví první řada 5) Počkat, až bezpečně zastaví dalších několik řad, aby na mě neodhodili už stojící auta 6) Přejít Jo, poslední nehodu, co jsem tam viděl, byl kamion, který to propálil středem do protisměru (naštěstí v malém provozu) právě aby se vyhnul odhození auta na nějakou tu sousedku. Shodil při tom semafor, takže se vše vrátilo cca na týden do stavu „není prakticky možné bezpečně přejít“. Troufám si říci, že by místní dali přednost nadchodu.
Kdepak. To už nějakou dobu neplatí.
na zrovna na spořilovský je ta 50 pro náklaďáky. Což většina osobních aut zřejmě je, protože ji tam slepě dodržuje.To se týká spíše mimopražských, kteří jedou raději pomaleji, protože nejsou zvyklí na doplňující značky. Bohužel 50/omezení rychlosti je horká novinka z posledních týdnů.
Taky je možné nejezdit vůbec ...
V tomhle případě se z původní příčiny hysterické reakce na uvedený incident stane jen další instrument pro plnění městské pokladničky.
Dopis jsem poslal předevčírem dopravákům kvůli jiné chuťovce:
To: odpsstck@mvcr.cz
Subject: Nepřehledný odbočovací pruh u nájezdu na D8Dobrý den,
včera jsem zaznamenal, že u Zdib u nájezdu ze silnice číslo 9 na dálnici D8 směrem na Teplice (http://www.mapy.cz/s/32Pq) přibyl mezi průběžným pruhem ve směru na Líbeznice a odbočovacím pruhem na nájezd betonový oddělovač. Ten bohužel z poměrně přehledné křižovatky, na níž byla vidět auta v protisměru do vzdálenosti sto - ne-li dvě stě - metrů, udělal nebezpečnou ruskou ruletu, neboť odbočující osobní vůz nemá v podstatě téměř žádný výhled na protijedoucí vozidla (viz video na http://www.youtube.com/watch?v=pvncOEelifg&hd=1&fmt=22).Chci se proto zeptat, kdo je za takovéto rozhodnutí zodpovědný a bude-li se tato situace nějak dál řešit; očekával bych minimálně snížení betonové stěny do té míry, aby nebránila ve výhledu. Předpokládám, že účelem změny bylo zvýšení bezpečnosti silničního provozu, ovšem způsob realizace považuji přinejmenším za nešťastný a jeho důsledky mohou být tragické...
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravemJan Jaroš
atd...
Dnes došla odpověď:
Dobrý den,
Váš podnět byl postoupen správci komunikace ŘSD Závod Praha na e-mail: xxx.xxxx@rsd.cz. Inspektorem ŘSD pro oblast okresu Praha - východ je p. XXXX XXXXXX. Dle přiložených záběrů lze s Vaším názorem souhlasit.
kpt. Ing. atd.
Tak jsem zvědavý, jestli se dostaví nějaký efekt nebo jestli tam ta záměna nehod jednoho typu (blbé vodorovné značení - viz ten odkaz na mapy.cz -, díky kterému auta ve směru od Líbeznic často jezdila odbočovacím pruhem v protisměru a sem tam někoho vzala s sebou) za jiný typ zůstane...
Jinými slovy na místě, kde dřív lidi kašlali na sedmdesátku budu teď spoléhat na to, že pojedou padesát. A já si můžu jít nanejvýš tak stěžovat na lampárnu:Dobrý den,
křižovatka D8xI/9 Zdiby byla upravena podle odsouhlasené PD v listopadu 2011. Jednalo se o kompletní výměnu povrchů + úpravy svislého a vodorovného dopravního značení. Na akci bylo vydáno rozhodnutí o stanovení úpravy dopravního značení. Zásadním problémem stávající křižovatky bylo levé odbočení z dálnice D8 směrem na Líbeznice. Z důvodu velké intenzity dopravy nebylo možné bezpečné zařazení vozidel do souvislého proudu dopravy po I/9. Po zaměření stávajícího stavu a vyhodnocení možností úpravy na stávající ploše křižovatky bylo navrženo oddělení jízdních pruhů pro jednotlivé směry, tak aby bylo možné postupné zařazení vozidel. Jedním z opatření je také betonové svodidlo, oddělující přímý směr od okružní křižovatky směrem na Líbeznice. Ze všech směrů je snížena rychlost a každý směr má příslušný odbočovací pruh předepsané šíře. Výše svodidla je v souladu s normou pro použití betonového svodidla mimo obec.
Na Vámi přiloženém odkazu na video z místa je viditelné dopravní značení omezující rychlost, řazení jízdních průhů a vyznačení cílů. Součástí je i vodorovné dopravní značení. Průjezd vozidla na videu ukazuje odbočení na dálnici D8, kde je nutné dodržet přednost protijedoucích vozidel po I/9. Vozidla pokračující po I/9 směr Líbeznice jsou průběžně vedena v jízdním pruhu za betonovým svodidlem a nejsou nuceni čekat za odbočujícím vozidlem.
Celé řešení křižovatky bylo vedeno s cílem zvýšení bezpečnosti provozu oddělením jízdních pruhů a snížením rychlosti. Nesouhlasíme s názorem, že úpravou došlo ke zvýšení komplikací při průjezdu křižovatkou. Je nám dobře známo, že uvedená křižovatka je mimořádně vytížená ze všech směrů a tato úprava řeší pouze dílčí úpravu pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu v rozsahu stávajích ploch křižovatky a s ohledem na vzdálenost dalších křižovatek na I/9.
Komplexním řešením bude v budoucnu přestavba křižovatky Exit Zdiby, která řeší úpravu nájezdů a výjezdů po obou stranách D8, přímou rampu na I/9, úpravu kruhové křižovatky Zdiby, úpravy odvodnění a mnoho dalších souvisejích objektů. Na tuto akci se zpracovává projektová dokumentace.
Váš podnět bude ještě předmětem jednání koordinační porady provozního úseku.
S pozdravem
Radek Drahokoupil
ŘSD ČR, Závod Praha
Jen to prohloubilo moje přesvědčení, že titul "dopravní inženýr" a pojem "zdravý rozum" jsou velmi často v opozici.Dobrý den,
díky za odpověď, ale pokud mě smete auto jedoucí z protisměru, nebude pro mě útěchou, že řidič nedodržel maximální povolenou rychlost. Opravdu nechápu, proč znemožňujete řidičům výhled. Respektive chápu - odpovídá to normám a následky vem čert. Dobře, berte tedy mé maily alespoň jako podnět pro další jednání.
S pozdravemJan Jaroš
jeden unikát. Na této skorodálnici je totiž umístěn přechod pro chodce.Unikát to není (jak už tu někdo psal)... Na čtyřproudu na Strakonice je to taky...
Problém je opravdu jen v umístění toho čidla.Případně v citlivosti. Třeba indukční smyčka u Yacht klubu mě (průměrné kolo, spíš těžší) pravidelně nebere.
(2) Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace se smějí užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.I když pod formulku "jiný důležitý veřejný zájem" jde asi nacpat cokoli...
i když v německu není tak časté najíždění nervozních "podnikatelů" v levém pruhu, jako tady.No jestli nono to nebude mimojine tim, ze za to jsou v Nemecku docela palky, uz dlouhodobe.
No tak specialne za odstupy, problikavani a gesta nadavky jsou palky, ze by se ti protocily voci (na rozdil od maleho prekroceni rychlosti). Souhlasim s tim, ze vychova etc. dela taky hodne, ale je to jedna z casti.To jsou ale daleko hůř prokazatelný a tím i pokutovatelný přestupky. Tam je disciplína i co se týče rychlostních omezení, předjíždění přes plnou čáru nebo zprava apod. A to i v místech, kde by se silniční kontrola dala těžko očekávat, jako horské silničky II. třídy s minimálním provozem. Navíc chování typu džentlmenské pouštění z vedlejší, uvolňování pruhu předjíždějícímu vozidlu, ponechání prostoru pro předjíždění skútrů a kol a před semafory. To rozhodně není vynucené nějakýma sankcema.
no právě, ono totiž postupem času došlo k posunu významu slova cyklistaK tomu posunu významu došlo jen a pouze v chorých hlavých srovnatelných s těmi, co plodí příspěvky jako zde vyplodil Petr Tomášek.
Taky občas jezdím na kole ale kdyby mě někdo nazval cyklistou, uchopil bych tupý předmět, násadu od krumpáčeČímž jsi sám dokázal, že jsi cyklista v tom významu, v jakém tomu slovu přisuzuješ ty. Nebo se cítíš být pro účely té definice nedostatečně militantní?
nevynucuju si nemístná privilegia.Ne, to nevynucuješ. Jenom blbě kecáš a děláš frajera, že mezi tvá privilegia patří fyzicky napadat lidi, kteří používají česká slova v jejich běžném významu. A ještě k tomu ti to vůbec nepřipadá nemístné.