Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Čau lidi. Koukám, že vymýšlíte pěkný kraviny, abyste se navzájem nachytali. Já nikoho nachytat nechci, ale s kravinou přicházím taky...
Asi tejden zpátky jsem si zas po delší době vzpomněl na šachy, párkrát jsem dostal pekelnym způsobem na prdel, jelikož jsem znal pouze pravidla, ale nic víc. Tak jsem si sehnal nějaký knížky a poněkud mě to chytlo. Po chvíli jsem byl schopen (3x za sebou) porazit tátu, se kterým jsem naposledy hrál jako malej a kterýho jsem tenkrát nikdy neporazil. Pravda, není to moc silnej soupeř, ale známka zlepšení je evidentní.
Jelikož už jsem delší dobu nic nenaprogramoval, řekl jsem si, že by byla sranda zas něco začít, abych úplně nezakrněl, tak jsem oprášil svoje Qt4 znalosti a začal jsem řádit. Vývoj začal na Windows u přítelkyně, kde jsem naprogramoval jednoduchej board, doma jsem dodělal popisky os, zlepšil figury, přidal pár checků tahů ("teamkilly", kdo je na řadě, pěšci), rotace boardu a už se objevujou i počátky podpory šachové notace. Viz screenshot.
Vím, že existuje hafo vymazlenýho šachovýho software, ale to je mi vcelku jedno, pro mě je výzvou projektu detekce matu a patu. Milestone je pak kontrola tahů (zatím můžete hrát úplný kraviny, třeba brát dámu hned jako první tah ) a podpora tažení zadáním šachové notace (k tomu už se docela blížím). Patrně udělám i síťovej multiplayer (ale nevim jestli se k tomu někdy dostanu, abych pravdu řekl). Hráč bude mít možnost hrát třemi způsoby: drag&drop (to už jsem naprogramoval), source&dest. click a šachovou notací.
FAQ: AI? Ne, to psát nehodlám. Kdybych to někdy chtěl do programu integrovat, asi bych použil Crafty, to je hustodémonskej engine, kterej podle mě při správný konfiguraci musí vyklepnout (v nejhorším zpatit) hru s každým.
V současnosti je hra ve stavu "jo a ne" Vyjde to skoro na stejno jako když použijete fyzickou šachovnici – žádná kontrola tahů (kromě pěšců), atd. Ale aspoň vidíte historii tahů a kdo je na řadě... Hlavní problém je, že chybí podpora rošády,
proměny pěšců a braní mimochodem, ale vzhledem k aktuální anarchii celé hry to lze nějak obejít.
Jestli budete koukat na kód, tak ten taky berte s rezervou, chystám různý sjednocení věcí a podobně. Ale připomínkám se nebráním.
Takže tady je odkaz na Gitweb: http://git.watzke.cz/?p=sasek.git;a=summary. Takhle to můžete vyzkoušet:
git clone git://git.watzke.cz/sasek.git cd sasek qmake # nebo qmake-qt4 make # případně s -j3 (nebo víc) ./sasek
Tiskni
Sdílej:
Nazdárek, možná znáš, mě se líbí hraní na
FreeChess.org, člověk si tam zahraje v jakoukoliv denní dobu a přeci jen je to zábavnější než hraní s robotem. A pokud tam budeš hrát pravidelně, určitě brzy zaznamenáš další nárůst ELO.
GUI nakliká každej, (dobrou) umělou inteligenci jen ti nejlepší (a nejvytrvalejší).Je zbytečné programovat znovu engine. Crafty, GNU Chess a další jsou dostatečně dobré. Naopak dobrých GUI pro jejich použití v Linuxu moc není.
Naopak dobrých GUI pro jejich použití v Linuxu moc není.
Ještě aby! Cpát do jádra GUI pro hraní šachu, to jsou mi nápady...
No a co to teda umí, když to nemá ani kontrolu tahů nebo hru proti počítači? :)Zatím nic moc
(dobrou) umělou inteligenci jen ti nejlepší (a nejvytrvalejší).To je jasný.
Ono když se řekne "naprogramoval jsem šachy", tak to většinou znamená naprogramovat tu umělou inteligenci, ne jen GUI.No, nevím kdo určuje, co to znamená většinou, ale podstatný pro mě je se něco naučit nebo aspoň oprášit znalosti Qt4.
GUI nakliká každejVěř mi, že moc klikání se při vyvíjení projektu nekonalo. Kód má v tuhle chvíli ~600 řádků (resp. ~470 bez hlaviček).