Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Čau lidi. Koukám, že vymýšlíte pěkný kraviny, abyste se navzájem nachytali. Já nikoho nachytat nechci, ale s kravinou přicházím taky...
Asi tejden zpátky jsem si zas po delší době vzpomněl na šachy, párkrát jsem dostal pekelnym způsobem na prdel, jelikož jsem znal pouze pravidla, ale nic víc. Tak jsem si sehnal nějaký knížky a poněkud mě to chytlo. Po chvíli jsem byl schopen (3x za sebou) porazit tátu, se kterým jsem naposledy hrál jako malej a kterýho jsem tenkrát nikdy neporazil. Pravda, není to moc silnej soupeř, ale známka zlepšení je evidentní.
Jelikož už jsem delší dobu nic nenaprogramoval, řekl jsem si, že by byla sranda zas něco začít, abych úplně nezakrněl, tak jsem oprášil svoje Qt4 znalosti a začal jsem řádit. Vývoj začal na Windows u přítelkyně, kde jsem naprogramoval jednoduchej board, doma jsem dodělal popisky os, zlepšil figury, přidal pár checků tahů ("teamkilly", kdo je na řadě, pěšci), rotace boardu a už se objevujou i počátky podpory šachové notace. Viz screenshot.
Vím, že existuje hafo vymazlenýho šachovýho software, ale to je mi vcelku jedno, pro mě je výzvou projektu detekce matu a patu. Milestone je pak kontrola tahů (zatím můžete hrát úplný kraviny, třeba brát dámu hned jako první tah ) a podpora tažení zadáním šachové notace (k tomu už se docela blížím). Patrně udělám i síťovej multiplayer (ale nevim jestli se k tomu někdy dostanu, abych pravdu řekl). Hráč bude mít možnost hrát třemi způsoby: drag&drop (to už jsem naprogramoval), source&dest. click a šachovou notací.
FAQ: AI? Ne, to psát nehodlám. Kdybych to někdy chtěl do programu integrovat, asi bych použil Crafty, to je hustodémonskej engine, kterej podle mě při správný konfiguraci musí vyklepnout (v nejhorším zpatit) hru s každým.
V současnosti je hra ve stavu "jo a ne" Vyjde to skoro na stejno jako když použijete fyzickou šachovnici – žádná kontrola tahů (kromě pěšců), atd. Ale aspoň vidíte historii tahů a kdo je na řadě... Hlavní problém je, že chybí podpora rošády,
proměny pěšců a braní mimochodem, ale vzhledem k aktuální anarchii celé hry to lze nějak obejít.
Jestli budete koukat na kód, tak ten taky berte s rezervou, chystám různý sjednocení věcí a podobně. Ale připomínkám se nebráním.
Takže tady je odkaz na Gitweb: http://git.watzke.cz/?p=sasek.git;a=summary. Takhle to můžete vyzkoušet:
git clone git://git.watzke.cz/sasek.git cd sasek qmake # nebo qmake-qt4 make # případně s -j3 (nebo víc) ./sasek
Tiskni
Sdílej:
Nazdárek, možná znáš, mě se líbí hraní na
FreeChess.org, člověk si tam zahraje v jakoukoliv denní dobu a přeci jen je to zábavnější než hraní s robotem. A pokud tam budeš hrát pravidelně, určitě brzy zaznamenáš další nárůst ELO.
GUI nakliká každej, (dobrou) umělou inteligenci jen ti nejlepší (a nejvytrvalejší).Je zbytečné programovat znovu engine. Crafty, GNU Chess a další jsou dostatečně dobré. Naopak dobrých GUI pro jejich použití v Linuxu moc není.
Naopak dobrých GUI pro jejich použití v Linuxu moc není.
Ještě aby! Cpát do jádra GUI pro hraní šachu, to jsou mi nápady...
No a co to teda umí, když to nemá ani kontrolu tahů nebo hru proti počítači? :)Zatím nic moc
(dobrou) umělou inteligenci jen ti nejlepší (a nejvytrvalejší).To je jasný.
Ono když se řekne "naprogramoval jsem šachy", tak to většinou znamená naprogramovat tu umělou inteligenci, ne jen GUI.No, nevím kdo určuje, co to znamená většinou, ale podstatný pro mě je se něco naučit nebo aspoň oprášit znalosti Qt4.
GUI nakliká každejVěř mi, že moc klikání se při vyvíjení projektu nekonalo. Kód má v tuhle chvíli ~600 řádků (resp. ~470 bez hlaviček).