Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Čau lidi. Koukám, že vymýšlíte pěkný kraviny, abyste se navzájem nachytali. Já nikoho nachytat nechci, ale s kravinou přicházím taky...
Asi tejden zpátky jsem si zas po delší době vzpomněl na šachy, párkrát jsem dostal pekelnym způsobem na prdel, jelikož jsem znal pouze pravidla, ale nic víc. Tak jsem si sehnal nějaký knížky a poněkud mě to chytlo. Po chvíli jsem byl schopen (3x za sebou) porazit tátu, se kterým jsem naposledy hrál jako malej a kterýho jsem tenkrát nikdy neporazil. Pravda, není to moc silnej soupeř, ale známka zlepšení je evidentní.
Jelikož už jsem delší dobu nic nenaprogramoval, řekl jsem si, že by byla sranda zas něco začít, abych úplně nezakrněl, tak jsem oprášil svoje Qt4 znalosti a začal jsem řádit. Vývoj začal na Windows u přítelkyně, kde jsem naprogramoval jednoduchej board, doma jsem dodělal popisky os, zlepšil figury, přidal pár checků tahů ("teamkilly", kdo je na řadě, pěšci), rotace boardu a už se objevujou i počátky podpory šachové notace. Viz screenshot.
Vím, že existuje hafo vymazlenýho šachovýho software, ale to je mi vcelku jedno, pro mě je výzvou projektu detekce matu a patu. Milestone je pak kontrola tahů (zatím můžete hrát úplný kraviny, třeba brát dámu hned jako první tah
) a podpora tažení zadáním šachové notace (k tomu už se docela blížím). Patrně udělám i síťovej multiplayer (ale nevim jestli se k tomu někdy dostanu, abych pravdu řekl). Hráč bude mít možnost hrát třemi způsoby: drag&drop (to už jsem naprogramoval), source&dest. click a šachovou notací.
FAQ: AI? Ne, to psát nehodlám. Kdybych to někdy chtěl do programu integrovat, asi bych použil Crafty, to je hustodémonskej engine, kterej podle mě při správný konfiguraci musí vyklepnout (v nejhorším zpatit) hru s každým.
V současnosti je hra ve stavu "jo a ne"
Vyjde to skoro na stejno jako když použijete fyzickou šachovnici – žádná kontrola tahů (kromě pěšců), atd. Ale aspoň vidíte historii tahů a kdo je na řadě... Hlavní problém je, že chybí podpora rošády, proměny pěšců a braní mimochodem, ale vzhledem k aktuální anarchii celé hry to lze nějak obejít.
Jestli budete koukat na kód, tak ten taky berte s rezervou, chystám různý sjednocení věcí a podobně. Ale připomínkám se nebráním.
Takže tady je odkaz na Gitweb: http://git.watzke.cz/?p=sasek.git;a=summary. Takhle to můžete vyzkoušet:
git clone git://git.watzke.cz/sasek.git cd sasek qmake # nebo qmake-qt4 make # případně s -j3 (nebo víc) ./sasek
Tiskni
Sdílej:
Nazdárek, možná znáš, mě se líbí hraní na
FreeChess.org, člověk si tam zahraje v jakoukoliv denní dobu a přeci jen je to zábavnější než hraní s robotem.
A pokud tam budeš hrát pravidelně, určitě brzy zaznamenáš další nárůst ELO.
GUI nakliká každej, (dobrou) umělou inteligenci jen ti nejlepší (a nejvytrvalejší).Je zbytečné programovat znovu engine. Crafty, GNU Chess a další jsou dostatečně dobré. Naopak dobrých GUI pro jejich použití v Linuxu moc není.
Naopak dobrých GUI pro jejich použití v Linuxu moc není.
Ještě aby! Cpát do jádra GUI pro hraní šachu, to jsou mi nápady...
No a co to teda umí, když to nemá ani kontrolu tahů nebo hru proti počítači? :)Zatím nic moc
Ale rýsuje se to zatím (řekl bych) vcelku rychle.
(dobrou) umělou inteligenci jen ti nejlepší (a nejvytrvalejší).To je jasný.
Ono když se řekne "naprogramoval jsem šachy", tak to většinou znamená naprogramovat tu umělou inteligenci, ne jen GUI.No, nevím kdo určuje, co to znamená většinou, ale podstatný pro mě je se něco naučit nebo aspoň oprášit znalosti Qt4.
GUI nakliká každejVěř mi, že moc klikání se při vyvíjení projektu nekonalo. Kód má v tuhle chvíli ~600 řádků (resp. ~470 bez hlaviček).
