O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Rozhodl jsem se platit si letní pobyt na koleji v Praze a zkusit si tam sehnat nějakou IT prácičku na léto. Tak hledám a hledám a napadlo mě zeptat se i tady.
Začal jsem se zajímat o vývoj aplikací pro Android. Nastudoval jsem základy Androidího SDK a začal programovat SHweather (viz níže). Mám ovšem pár problémů...
Naprogramoval jsem program QtJobs, primárně pro článek Grafické programy v Qt 4 – 11 (vláknování s QThreadPool). Slouží k paralelnímu spouštění uživatelsky zadaného příkazu na zadané soubory v tolika vláknech, kolik je ideální pro systém, na kterém program běží (případně si můžete zvolit vlastní počet vláken). Znáte-li program xjobs, tak můj program by se dal považovat za něco podobného s GUI.
Čau lidi. Koukám, že vymýšlíte pěkný kraviny, abyste se navzájem nachytali. Já nikoho nachytat nechci, ale s kravinou přicházím taky...
Kdysi jsem se v nějaký diskusi dočetl o rychlosti kalkulačky qalc, která dala v jistém výpočtu hravě na frak ostatním, jako třeba bc (o pythonu nemluvě). Tehdy jsem zjistil, že je součástí knihovny pro matematické výpočty, libqalculate. Teprve nedávno jsem si na to znova vzpomněl a objevil poněkud starší frontend pro KDE3, zvaný Qalculate-KDE. Ten bych zde rád představil, spolu s hrůzostrašným ebuildem plným hacků, který jsem uplácal, abych to byl vůbec schopen nainstalovat.
Poslední dobou jsem trochu omezil seriály a začal programovat. Naučil jsem se trochu Qt 4; napsal jsem dvě hry.
Minule jsem psal, že začnu pracovat na NCoda 2 a to je taky to, co jsem tenhle tejden tak nějak dělal.
Hlavní účel tohoto zápisku je získat testery a lidi co by mi trochu pomohli s angličtinou.
Po celkem dlouhý pauze (víc než dva roky) si říkám, že bych se mohl vrátit k práci na NCoda, CLI prográmku v bashi, kterej slouží k dekódování, enkódování a převodu audia.
Jelikož je dneska SMP všude kolem nás, řekl jsem si, že se v C++ naučím vícevláknově programovat (tady jsem se o tom zmínil) a chtěl jsem se zeptat odkud čerpat informace.