Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Co já znám, tak ženský říděj dobře i velmi dobře (a to znám případy, kdy se to učily ve čtyřiceti).neříkám, že takový neznám, jen že mi leze krkem, když se předstírá, že dobře říděj všechny a ostatně viz výše nastřelený odhad, že bych ze silnic vyházel "jenom" asi tak pětinu lidí s řidičákem
Naopak mám pocit, že když z pozice chodce vidím nějaký mizery, co nedaj přednost na přechodu, nerespektujou značení, nebo tak, tak to bývaj chlápci.jestli vono to nebude tím, že chlapi jezděj víc, takže je víc vidíš (se mi to teď nechce hledat, ale tuším, že jsem onehdy viděl nějaký čísla, jakože v ČR ročně udělaj asi třikrát nebo čtyříkrát tolik kilometrů, co ženský)
Z pozice motoristy se zase chlapci rádi lepěj vašemu autu na zadek a ohrožujou tím bezpečnost. Rádi to dělaj zejména na úzkejch kroucenejch silnicích s hustým provozem (třeba 'úseky častých dopravních nehod' u Jindřichova Hradce, tam je to pokaždý). Zkrátka bezpečný odstupy hodně lidem nic neříkaj. A o předjíždění už škoda mluvit, tam taky hřeší hlavně muži.kdybys nejezdil jak s hnojem, tak se ti nelepěj :-p
neříkám, že takový neznám, jen že mi leze krkem, když se předstírá, že dobře říděj všechnyProblém u vás ale je, že děláte přesný opak a zase to paušalizujete na opačnej extrém. Je snad jasné, že mezi řidiči obecně jsou špatní (prasata nebo nešikové, nezkušení) a dobří (zkušení, ohleduplní, etc). Jenže vy do toho vtáhnete pohlaví, a u ženskejch najednou špatné řízení spojujete s tím, že jsou ženské. Prostě intelektuální kiks.
Jo a zbytek těch věcí, co tam píšete jsou kraviny. Jako s hnojem nejezdím - očividně nevíte o čem mluvím - když někde můžete jet bezpečně tak s bídou 80 a někdo vám jede 3-4 metry za zadkem, tak to jasně bude hnojem!promluvila uražená ješitnost
A ženské nejezdí dramaticky míň, nevím, jak jste na to přišel. Ať už se bavíme o soukromém provozu nebo služebních autech.tak rychlý google ... v tomto článku staršícho data se mluví o šesti milionech řidičů, z toho dva a půl milionu žen, tedy tři a půl milionu mužů - tedy řidiček je na počet významně méně a co se týče těch kilometrů, nenašel jsem rychle konkrétní čísla nájezdu, ale z procent uvedených v průzkumu z roku 2002 plyne, že průměrná řidička ujede míň než řidič, přes 2/3 jich je v kategorii do 5000 ročně, v řádcích s vyšším nájezdem jasně vedou řidiči, přičemž nejmarkantnější to je v kategorii nad 30000 ročně, kde je podíl mužů proti ženám téměř osminásobný! když si tyto dva údaje spojím (druhý zdroj uvádí 3,8 M aktivních řidičů, ale ne rozdělení pohlaví), tak mi ten výše uvedený odhad nepřijde nijak nereálný, zjevnou kravinou je naopak tvrzení "A ženské nejezdí dramaticky míň" ostatně souhlasí se mnou i AČR - a zajímavostí v tomto textíku je, že nedodržení bezpečné vzdálenosti, které tak přisuzuješ mužům, je podle něj druhou nejčastější příčinou nehod u žen :-p
kde? - já uvádím konkrétní případy, kde je nějaký náznak obecného kvantifikátoru v tom, o jakých příkladech mluvím, notabene když zahrnuju i dva příklady chlapů?neříkám, že takový neznám, jen že mi leze krkem, když se předstírá, že dobře říděj všechnyProblém u vás ale je, že děláte přesný opak a zase to paušalizujete na opačnej extrém.
Je snad jasné, že mezi řidiči obecně jsou špatní (prasata nebo nešikové, nezkušení) a dobří (zkušení, ohleduplní, etc).kdyby to bylo všem tak jasné, tak bych neměl potřebu o tom mluvit
Jenže vy do toho vtáhnete pohlaví, a u ženskejch najednou špatné řízení spojujete s tím, že jsou ženské. Prostě intelektuální kiks.eh, ano, spojuju ženské s tím, že jsou ženské ... to je kiks to takhle explicitně říkat?
obecne bych zenskou ktera si porizje auto s automatickou prevodovkou poslal znova do autoskoly a navic jeste k psychologoviA to jako proč? Automatická převodovka je ve městě velice pohodlná.
Já bych zase zakázal manuální převodovky, které můžou za víc nehod než mobilní telefony, jídlo a kouření za volantem dohromady. Takže tohle je spíš věc názoru. Telefonování při řízení by podle mě mělo být taky zcela mimo zákon, včetně všech možných hlasitých hands-free. Autem lidé jezdí rychlostí, na kterou jejich smysly vůbec nejsou stavěné, pročež by nemělo existovat nic, co je rozptyluje, jako například navazování hovorů a ovládání čehokoliv, co nesouvisí bezprostředně s jízdou. Konverzace se spolujezdcem, který v tom autě je a situaci kolem taky sleduje, rozhodně nemusí být na škodu, zatímco telefonování v autě je zkrátka mor, stejně jako manuální převodovky z 19. století.
Aby mě (opět) někdo nebral za slovo kvůli převodovkám: Manuální převodovka bude jistě jasná volba v případech typu „auto jako záliba“, tedy pro někoho, kdo svým autem jezdí tu a tam na závodní okruh a kdo ho vnímá jako příjemnou volnočasovou aktivitu. To samozřejmě znamená, že ho zpravidla řídí odpočatý a je schopen se řízení plně věnovat.
Případ „auto jako každodenní nezbytnost“ ovšem s manuální převodovkou nejde příliš dohromady, zkrátka proto, že v tomto případě člověk leckdy neřídí odpočatý a řízení je pouhý prostředek, ne cíl. Jakmile řidič musí myslet na spoustu věcí, které s jízdou nesouvisí, v kritické situaci může každý chybějící kousek výpočetní kapacity znamenat problém. V tomto případě manuální převodovka jenom zvyšuje rizika a nepřináší žádný užitek. Možnost mít po celou dobu předjíždění vždy obě ruce na volantu je velké plus automatických převodovek.
Stačí se podívat třeba na Youtube, jak vypadá uvnitř klasická planetová automatická převodovka a co se naopak skrývá v manuální převodovce. Těžko se lze ubránit dojmu, že automatická převodovka je rozumná technologie, která má své místo i ve 21. století (než ji nahradí elektrický přenos výkonu), zatímco manuální převodovka je hloupý paskvil z 19. století, který by už měl skončit na smetišti dějin. Jeden příklad za všechny: Manuální převodovka potřebuje, aby se během změny převodového stupně zcela přerušilo spojení motoru s převodovkou, tedy během řazení je krouticí moment na kolech nulový. Automatická převodovka žádný takový problém nemá a dovede změnit převodový poměr bez přerušení krouticího momentu.
Těžko se lze ubránit dojmu, že automatická převodovka je rozumná technologie, která má své místo i ve 21. století (než ji nahradí elektrický přenos výkonu), zatímco manuální převodovka je hloupý paskvil z 19. století, který by už měl skončit na smetišti dějin. Jeden příklad za všechny: Manuální převodovka potřebuje, aby se během změny převodového stupně zcela přerušilo spojení motoru s převodovkou, tedy během řazení je krouticí moment na kolech nulový. Automatická převodovka žádný takový problém nemá a dovede změnit převodový poměr bez přerušení krouticího momentu.A proto jsou moderní automatické převodovky často na mechatronickém principu = konstrukčně podobné k manuální převodovce, elektromagnetické ovládání, někdy více elektromagneticky ovládaných lamelových spojek spojek. Např koncernové DSG. Ona totiž účinnost toho hydroměniče v záběru není nic moc, a roste nám tím spotřeba... Sám bych volil spíš převodovku s hyroměničem, ale trend 21. století to tedy není. Nakonec v USA se "odvždycky" používají hydrodynamické převodovky, a je to vůbec možné hlavně proto, že k tomu jsou "odvždycky" uzpůsobeny parametry motorů. Pro takový civilisovaný motor (V8, 4-6 l) v pohodě stačí 3stupňový automat. Kdybyste takovou převodovku připojil k motorům, které se dávaly tou dobou do aut třeba v Evropě, jezdit by se s tím moc nedalo.
Hydrodynamický měnič především zajišťuje plynulý rozjezd (protože spalovací motor se bohužel od nulových otáček roztočit neumí) a zmírňuje případné škubnutí při řazení. Ztráty v měniči ale zdaleka nejsou tak velký problém, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Zaprvé, možnost změnit převodový poměr bez přerušení krouticího momentu není vlastností hydrodynamického měniče samotného — ten v tomto procesu pouze trochu zmírní případné škubnutí. Plynulou změnu převodového poměru zajišťují brzdy a spojky, které propojují různé kombinace planetových soukolí. Tyto spojky i brzdy se dovedou sepnout plynule, tj. na krátký okamžik během řazení se v nich trochu mechanické energie ztratí, než se planetová soukolí zase dostanou do stabilního stavu. (Dlužno ovšem dodat, že brzdy a spojky v převodovce většinou nejsou vystavené celému krouticímu momentu motoru, brzdí/spojují zpravidla jen jeho část v závislosti na typu a struktuře převodovky, takže ztráty během té půlvteřiny řazení nemusí být zas tak velké.)
Zadruhé, ve spoustě převodovek existuje možnost hydrodynamický měnič u některého z těžkých (dálničních) převodů pevně přemostit. S jistou nostalgií vzpomínám na Ford Scorpio, který měl kdysi dávno můj otec. Aby převodovka zařadila čtyřku a pevně propojila hydrodynamický měnič, musel člověk zrychlit asi na 150 km/h, takže v České republice se to zrovna moc často zkoušet nedalo... Nicméně v tomto režimu byl motor pevně spojený s koly, tj. při uvolnění plynového pedálu otáčky nespadly jako u klasického hydrodynamického měniče atd., což jistě ušetřilo nějaké ty ztráty měničem způsobené. (Volnoběžka u měniče tedy v tomto režimu nefungovala, pochopitelně, tj. mechanicky se to chovalo skoro jako manuál.)
To by mě moc zajímalo jakým způsobem "manuální převodovka způsobí nehodu".Je to napsané v komentáři, na který reaguješ.
Při předjíždění je bezpečnější mít obě ruce na volantu. Kdekdo se samozřejmě může ohánět tím, že je neskutečně hustý týpek a klidně bude při předjíždění jedním malíčkem řídit a druhým řadit, ale všichni řidiči tak hustí týpci nejsou, řekl bych.
Pokud je třeba zařadit nižší stupeň, provede se to před předjížděním, pak se po čas celého předjíždění zrychluje ...... až se narazí na limit omezovače otáček
Tak s Feldou by člověk neměl předjíždět vůbec,to sou zase moudra ... takže mám ject těch 60 v místech, kde se dá jet bez problémů kilo, jen protože nemám to správný auto? resp. minulej čas, už s ní nejezdím - btw, nekoupí někdo zachovalou, na svůj věk jen mírně prorezlou, osvobozenou od ekodaně, 1.3/50 kW s ŘJ od Cimbu (prý 55 kW), po přebrusu hlavy, se zánovníma gumama a sadou zimních na vlastních discích, rozvody dělaný jen před dvaceti tisícema, pravidelně servisovanou feldu kombíka?
ale jestli musíš na čtyřku, no tak jí tam prostě dáš, no. Podle mě z toho žádný nebezpečí ani problém neplyne.no dám, jenže to řazení chvilku trvá a s nižšíma otáčkama mi spadne výkon, takže nebezpečí a problémy z toho plynou, což byla značná část motivace proč si nechat vyměnit řídící jednotku
zařadím se za ně.to není vždy tak jednoduché, ale to už se taky řešilo
Když někdo chce být mermomocí někde dřív než já, asi pro to má fakt silný důvod.klíčový je ten dovětek "než já" - když někdo jede rychlejš, tak ať si jede, ale pokud jde jen o to, abych já jel stejně pomalu jako on ... když se za někým táhnu patnáct kilometrů šedesát (resp. tedy tito exoti jezdí spíš sedmdesát), potom je příležitost předjet (konečně dostatečná viditelnost bez protisměru), kterou mi zhatí tím, že v tu chvíli zrychlí přes sto, já se musím zařadit zpátky, a on pak během chvilky zpomalí zase na tu svoji rychlost a táhnu se za ním dalších deset kilometrů než mám to štěstí, že odbočí, tak jako co s tím ... "silný důvod" ve smyslu "prostě jenom nechci aby tys jel rychleji" fakt neberu :-/ a nejde jen o tu rychlost, jde o to, že jet za někým je nebezpečnější (např. omezený výhled) a únavné (=> opět nebezpečnější)
Nehoda číslo jedna, nehoda číslo dvě. Obojí souvisí s manuální převodovkou. Statistiky nemám.
Plyn většinou nikdo omylem nesešlápne, protože pravou nohou musí obsluhovat brzdu. U automatické převodovky by měl samozřejmě taky „vyřazeno“, tedy volič v poloze N, a nic by se nestalo. Není přece důvod zahřívat jen tak olej v hydrodynamickém přenosu během stání na semaforu nebo u přejezdu.
Spojka je ovšem problém, protože tento nesmyslný pedál z doby lovců mamutů je na lidské chyby všeho druhu velmi citlivý. Celý problém je v neintuitivních opačných úlohách spojky a plynu. Chci-li zpomalit, rozhodně v prvním okamžiku pustím plyn... Jenže se spojkou je třeba udělat pravý opak. V tom je celý problém.
Někdo může namítnout, že se omyl takového typu stává jenom dědkům za volantem a všichni ostatní dokážou svou intuici nějak spoutat rozumem a překonat... No, možná ano, ale všichni jednou budeme dědci.
Plyn většinou nikdo omylem nesešlápne,myslíš stejnou "většinou", jako obvykle omylem nepustí spojku?
Manuální převodovka vyžaduje větší základní řidičské dovednosti. Tedy její ovládání je nutně náročnější a méně odolné vůči vrtochům lidského faktoru. Někteří jedinci ho zvládnou bez většího rizika, někteří ne.
Možná ostatní činnosti taky nezvládne, ale často má právě takový jedinec řidičák. Proto je (nejen) pro takového jedince bezpečnější automat, kde řazení „zvládat“ nemusí, tedy kromě P/R/N/D.
Kromě toho existuje spousta vnějších vlivů, které dokážou i zkušeného řidiče rozhodit a změnit v toho podivného jedince, který něco nezvládne. Můžou se týkat práce, spěchu, stresu a podobných nepříjemností. Člověk není stroj, aby dokázal dokonale odfiltrovat vnější vlivy a soustředit se bezvýhradně na řízení.
Proto si myslím, že automatická převodovka zkrátka má jistý přínos, pokud jde o rutinní každodenní řízení auta. Pokud je pro někoho řízení záliba, jde samozřejmě o jinou situaci. Na řízení se může plně soustředit a nejspíš bude chtít manuál pro ten pocit, že má „všechno pod kontrolou“.
Já měl za to, že automat se při puštění brzdy vždy rozjíždí plynuleNe, i u automatu se dá vyřadit tak, že se spojení motoru s koly úplně přeruší.
Já měl za to, že automat se při puštění brzdy vždy rozjíždí plynuleJj však jo, proto píšu "popojíždět"...
Při relativně plynulém rozjezdu mají všichni zůčastnění mnohem víc času na reakci než při poskočení, které je následováno buď zastavením motoru nebo v horším případě nečekanou relativně rychlou jízdou.No vlak moc nezareaguje tak jako tak... Leda ten řidič, ale u něj už předpokládáme chybu lidského faktoru, takže nevim, jestli se na něj dá spolíhat
Proto si myslím, že automatická převodovka zkrátka má jistý přínos, pokud jde o rutinní každodenní řízení auta.s takovým názorem se dá souhlasit, narozdíl od radikálního, ničím nepodloženého tvrzení že manuální převodovky jsou nebezpečné a měly by se zakázat. Pokud někdo manuál nezvládá, nemá rád a myslí si že mu to stojí za vyšší cenu a náročnější servis, ať si koupí automat. Ale v žádném případě nelze tvrdit že je automat bezpečnější, je to jen otázka lidského faktoru.
V autoškole nás učili i na semaforech nechat zařazenou jedničku a držet spojku. WTF? Už jenom že se musí dost opotřebovávat.To je pěkná hovadina, kde vás tohle učili? Větší zvrhlost už je snad jen start-stop u některých novějších aut.
Ad. 1 - to je PEBKAC, když zastavuju, tak přece vyřadím na neutrál.No, ne vždycky, osobně při zpomalování/zastavování postupně podřazuju až na 2 a teprve až když je rychlost dostatečně nízká mačkám spojku a zbytek dobrzdím. Na semaforech nebo na přejezdu tam dávám neutrál, to je pravda, ale pokud se chystám auto parkovat, dám tam 1 nebo R, protože se tím auto zabrzdí jako ručkou (kterou dávám samozřejmě taky). U tý první nehody bych spíš viděl problém v tom, že jestliže ten člověk pustil spojku a auto mu cuklo až před vlak, tak to stál trochu moc blízko ke kolejím.
No jo, ale proč? Nikdo z vás nenapsal nějaký zdůvodnění.Že je něco blbost, není potřeba zdůvodňovat ;).
Často se mi totiž stává, že takhle zpomaluju před semaforem a/nebo řadou aut, už jsem třeba na trojce nebo dvojce, v tom blikne zelená (a/nebo se rozjedou auta předemnou) a já můžu díky tomu velmi plynule opět přejít do zrychlení.Což ale jen potvrzuje, že ta dvojka ti pomáhá až při tom zrychlení. Pak je sice možné, ale zbytečné ji řadit dříve než (a) chci zrychlit nebo (b) mi příliš klesají otáčky. Jenže ani při té druhé možnosti není potřeba (nijak zvláš) brzdit motorem. Stačí prostě podřadit až ve chvíli, kdy je to z hlediska otáček vhodné. Navíc to, co tady popisuješ, dělám jenom když si fakt chci hrát. Když jedu normálně, tak z trojky ve chvíli, kdy mi klesají otáčky, vyřazuju a když to zrovna vyjde, tak si prostě tu dvojku zařadím. U normálního auta tam není praktický rozdíl v rychlosti reakce (když předpokládám, že nemáš v ruce telefon nebo tak něco).
Jenže ani při té druhé možnosti není potřeba (nijak zvláš) brzdit motorem.Z mého pohledu není potřeba brzdit brzdou (nebo to je potřeba méně), asi mam jiný default
(pokud nejsi bůh):)
Rozdíl bude prostě v tom, jak pevně a zda vůbec člověk stojí na brzdě, zda zatáhl ruční a tak podobně.
Kdyby nechal po zastavení volič v poloze D a kdyby sešlápnul omylem plyn, nepochybně by se stalo totéž. Pokud lidský faktor překoná několik „kdyby“, už není pomoci.
Spojka u manuálu je problém, který není v souladu s intuicí. Chci-li brzdit, sešlápnu brzdu, chci-li zrychlovat, sešlápnu plyn. Potud to dává smysl. Ovšem se spojkou je to opačně — mám ji sešlápnout, když nechci spojit motor s převodovkou, a povolit v opačném případě, což nahrává lidskému faktoru na smeč. Automat žádný takový neintuitivní prvek ovládání nemá.
"Jsem zdravě sebekritický a vím, že pro řízení nemám vlohy, nechci ohrožovat okolí"Jinak když se někdo ptá jestli bych si ten řidičák přeci jenom udělat nechtěl, tak odpovídám: "Máš se rád? Tak se neptej." Na druhou stranu ale musím říct, že dopravní firmy v tomhle státě dělají všechno pro to, abych o tom vůbec uvažoval. Zatím tomu nátlaku odolovám.
Na druhou stranu ale musím říct, že dopravní firmy v tomhle státě dělají všechno pro to, abych o tom vůbec uvažoval.+1
Byl jsem zvyklý přijít na nádraží, koupit lístek a jet.Já jsem tak zvyklý dosud. A kolikrát i s kolem ;).
Teoreticky by mohla stačit i cyklistická.To asi ne. To by se chlupáčům určitě nelíbilo.
Jestli ten vas cyklokoridor byl soucasti jizdniho pruhu, coz asi byl, tak jste se dopustil dopravniho prestupku, protoze jste ohrozil odbocujici vozidlo objizdenim zprava.Z nedostatečných podaných informací lze usuzovat na obě implementace -- ta druhá je, že jel rovně, najednou ho předjelo auto a zahlo těsně před ním doprava.
Kolo proste patri jen do prirody.Auto prostě patří jen na dálnici. (všimněte si, že jsem použil pro podložení tohoto tvrzení přesně stejný počet argumentů jako vy)
Na stredni jsem ho mohl mit zadarmo, udelal jsem asi 3 jizdy a vykaslal jsem se na to, instruktor byl starsi neprijemny pan - rekl jsem si, ze to mi za ty nervy nestoji a radsi jsem se zavrel do pokoje a venoval se vpsFree :)
Ted uz ridicak odmitam z principu, mam tendenci ulitavat myslenkama mimo, proto mam rad cas v hromadne doprave (nejradsi mam vlak), protoze mam prostor premyslet, nad cim potrebuju - zkusim tohle udelat v aute a je po me :)
Mam kolo a vsude kam potrebuju dojedu na kole.
To je snad ta nejhorší varianta. Vás to neponižuje?Proč by mělo?
Vím, že teď budete tvrdit, jak je cool řidičák nemít, ale vzpomínám si, jak jsem párkrát potkal kolegy s podobným handicapem a musím říci, že mít takového v týmu bylo v některých situacích dost neštěstí...Přijde na to, kde pracuje.
Tyto levicove-komunitni sluzby jsou imho zvlastni a pro mne neprijatelne.Já si zase dokážu představit, že bych je využil (kdybych uměl řídit auto :).
Co je spatneho na tom, ze nektera auta lezi x dni nevyuzita?Je to drahé. Začnou převládat fixní náklady (stárnutí auta a rezavění, stárnutí provozních kapalin).
hele vy bez auta ... jak resite nakupy?Car2Go
bojim sa ze by som raz za cas musel1) Nejsem si vědom, že bych musel svůj majetek využívat ve prospěch zaměstnavatele. Tím netvrdím, že to nedělám, ale zrovna auto typicky nepoužívám ani k dopravě k zaměstnavateli (~200km) a pokud zrovna jo, tak z vlastního rozmaru nebo z důvodu dalšího cestování. 2) Většina lidí, co nějakým způsobem využívá vlastní auto k práci, si za to nechává relativně dobře zaplatit.
Ja som šmejdprogramátor, mám momentálne mesačný plat > 2000€ a vodičák som ešte nepotreboval.
Říká se tomu společenský tlakA ještě takový vesnický poměřování pinďourů.
Třeba proto, že mu auto k ničemu není. Někdo má to štěstí, že jeho bydliště a pracoviště se nachází na trasách hustě obsluhovaných veřejnou dopravou. A pokud navíc nemá rodinu, nemá důvod ani potřebu zajistit si flexibilní individuální dopravu. V takovém případě u auta výrazně převáží ta negativní stránka, tedy výdaje, zatímco praktický přínos se nedostaví. Auto jako záliba (tedy jezdit jen tak pro radost, občas jet někam na okruh a podobně) je extrémně drahá záležitost, takže pokud člověk není v náležité příjmové skupině, musel by se kvůli tomu vzdát několika jiných zálib, z dlouhodobého hlediska leckdy pestřejších a zajímavějších.
Kromě toho, ne každý, kdo má řidičák, je stoprocentně způsobilý řídit. Ne každému zdraví a štěstí přálo. Zákon je sice v této otázce velmi benevolentní, ale někdo zkrátka po zralé úvaze dá přednost veřejné dopravě, ve vlastním zájmu i v zájmu ostatních.
Tolik tedy k tomu, jak někdo může nemít a nechtít auto, přestože má řidičák už od svých osmnáctin.
Někteří lidé neumí plavat například z toho důvodu, že jim to zdraví neumožňuje, nikoliv z vlastního rozhodnutí. S řízením auta je to podobné a s jízdou na kole nakonec taky. Rozhodně souhlasím s tím, že řízení auta je důležitá zkušenost, kterou by každý člověk měl v životě mít, je-li to aspoň trochu možné. Nic ovšem netrvá věčně a každý si může jednoho ošklivého dne uvědomit, že už by řídit neměl. To se zkrátka stává a nemyslím si, že by to z někoho dělalo občana druhé kategorie.
To dělá kdo?No nemusíme chodit daleko, že.
Ne každý má to štěstí, že může řídit auto, a označovat takové lidi za „nenormální“ je ryzí buranství.
Samozřejmě je hloupé, pokud někdo má řidičák, je způsobilý řídit (teoreticky, podle litery zákona), a přesto obtěžuje ostatní žádostmi o svezení. V mém případě platí první dva výroky, ale ten třetí rozhodně ne — veřejná doprava mi stačí a svým „nevlastněním“ auta nikdy nikoho neobtěžuju. Nenormální si nepřipadám.
(•_•) ( •_•)>⌐■-■ (⌐■_■)Deal with it...
Navigaci mam, jak občas míjim radary, tak navigace měří rychlost stejně přesně.jestli "radary" myslíš ty blikající cedule všeudě možně, tak ty obvykle měří podle plotu
Tj. píšu o rychlosti vypisované na navigaci.ok
Proto se ptam, jak se skutečně jezdí, jak to komu a kde prochází ... jestli fakt platí 10% rychlosti navíc se toleruje.spíš 10 km/h než 10% ... jo, to mi vždycky prošlo, i když posledně když jsem to nevychytal, tak policajt říkal, že to ignorujou do 3 km/h jako možnou chybu měření
Proč tahle fáma ze 70. let přežívá do dneška? Copak ještě nikdo nezkusil porovnat rychloměr na palubní desce s rychlostí, kterou hlásí GPS? Tak za domácí úkol zkusit!
V dávných dobách, kdy rychloměr fungoval na poměrně primitivním principu (lanko otáčející se v bovdenu, které vedlo od přední nápravy až do budíku rychloměru, s následným magnetickým působením na ručičku rychoměru) se skutečně rychloměr kalibroval tak, aby ukazoval trochu vyšší rychlost. Důvodů pro to byla spousta, zaprvé se čekalo, že se to časem (stárnutím některých součástí) částečně vykompenzuje a zadruhé bylo cílem zajistit, aby poměrně nepřesný měřič pokud možno nikdy neukazoval nižší hodnotu.
Dnes už takové věci patří spíš do historických poznámek v učebnicích fyziky a s měřením rychlosti v dnešních autech příliš nesouvisí.
Proč tahle fáma ze 70. let přežívá do dneška?žeby protože to není fáma?
Copak ještě nikdo nezkusil porovnat rychloměr na palubní desce s rychlostí, kterou hlásí GPS? Tak za domácí úkol zkusit!no, a ty jsi to zkusil? v kolika autech?
Důvodů pro to byla spousta, zaprvé se čekalo, že se to časem (stárnutím některých součástí) částečně vykompenzuje a zadruhé bylo cílem zajistit, aby poměrně nepřesný měřič pokud možno nikdy neukazoval nižší hodnotu.ty si za domácí úkol zjisti příslušnou legislativu, nikoli "pokud možno" ale prostě nesmí - pak může být důvodem záměrné nepřesnoti například to, že výrobce umožňuje použití větších kol, a je-li ukazovaná rychlost odvozena od jejich otáčení (bez ohledu na to jestli je tam bowden nebo optočlen nebo jinej nesmysl), pak by to ukazovalo nižší rychlost než se standardním rozměrem, a aby ukazovaná rychlost nebyla nikdy menší než skutečná, tak to se standardním rozměrem musí ukazovat víc
Dnes už takové věci patří spíš do historických poznámek v učebnicích fyziky a s měřením rychlosti v dnešních autech příliš nesouvisí.vzhledem k tomu, že na GPS se nelze spolehnout, docela by mě zajímalo, jakým jiným způsobem, nežli nějak svázaným s rychlostí otáčení kol, se podle tebe tedy dnes měří? Pitotovou trubicí?
vzhledem k tomu, že na GPS se nelze spolehnout, docela by mě zajímalo, jakým jiným způsobem, nežli nějak svázaným s rychlostí otáčení kol, se podle tebe tedy dnes měří? Pitotovou trubicí?Viděl jsi někdy optickou myš?
v praxi je úplně jedno jestli jedeš 49 nebo 55Bohužel ne, pokud jsi v zemi, kde je povolená rychlost často nižší než rychlost bezpečná, a toto se intenzivně enforcuje. Třeba uváděný rozdíl je rozdíl mezi projetím a pokutou a body.
nejsem si jistý jestli některý výrobce povoluje použití větších kolno tak třeba lidovozík u škody felicie to povoloval, nebudu se teď pouštět do výpočtů a jen sdělím, že u "továrního" rozměru mi podle GPS tachometr proměřoval přesně o 10%, zatímco u sady zimáků, co jsem coby výhodnou koupi (za litr včetně disků) vzal nestandardní, leč v techničáku dovolený rozměr, mi to dělalo nějakých asi 7% ano, když jsem si to řešil teď u toho vraku, co jsem zakoupil, tak jsem zjistil, že pro 15'' i 16'' disky udává gumy takové, že se výsledná velikost neliší, ale u té feldy byly na stejné ráfky povoleny gumy, kde ten obvod byl různý (plus povoleny i jiné ráfky s dalšími rozměry, které nevím, jak vycházely na obvod, předpokládám, že zase různě)
No já bych řek že by celkem stačilo na tý rychlosti tak nebazírovat protože v praxi je úplně jedno jestli jedeš 49 nebo 55.formální stránku již řešil kolega, a jinak já bych dodal, že v praxi seru na tachometr (nebo GPS) a jedu podle toho, co vidím a jak to ve volantu a na pedálech cejtím (nejedu-li v místech, kde bych očekával chlupatý, a tudíž kde tu formální stránku je třeba řešit)
vzhledem k tomu, že na GPS se nelze spolehnout, docela by mě zajímalo, jakým jiným způsobem, nežli nějak svázaným s rychlostí otáčení kol, se podle tebe tedy dnes měří? Pitotovou trubicí?
Na GPS se nelze spolehnout? To je nějaká nová konspirační teorie?
Viděl jsi někdy rychloměr na kolo? Ten měří rychlost bez dlouhého lanka, bez bovdenu a bez rotujícího permanentního magnetu, který by strhával vířivými proudy kovové kovové kolečko pod ručičkou na pružince. V podstatě nemá žádné pohyblivé součástky, jen magnet upevněný ke kolu a snímač poblíž. Žádná Pitotova trubice, žádné lanko. Rychloměr dnešních aut rozhodně pohyblivé součástky nemá, ať už je založený na magnetickém nebo optickém principu. U optiky by samozřejmě nešlo o snímání vozovky — proč to dělat tak složitě?! Stačí mít na vhodné pohyblivé součásti pohonného ústrojí, která je přímo spojená s koly, nějakou povrchovou úpravu, která se dá opticky snímat.
no, a ty jsi to zkusil? v kolika autech?
Zkusil jsem to jenom ve dvou autech ještě jako řidič. Žádná odchylka tam nebyla. Jestliže rychloměr ukazoval 100 km/h, navigace říkala přesně totéž. Pak jsem to viděl v několika autech jako spolujezdec, s navigací i bez navigace, například u takových těch displayů, které ukazují rychlost před obcí. Tam jde samozřejmě o nižší rychlosti než dálniční, tj. i hypotetická absolutní odchylka by byla menší, nicméně nikdy jsem neviděl žádnou pozorovatelnou odchylku, něco jako 52 km/h na rychloměru v autě a 50 km/h „objektivně“ změřeno. Pokud někdo něco takového pozoruje, je to technická závada, nikoliv pravidlo.
Samozřejmě může výrobce u některých aut povolit větší kola, ale v takovém případě je třeba správně nastavit firmware.
eh, měl jsem za to, že informace o tom, že se amíci občas rozhodnou GPS vypnout nebo zavést nějaký drift (ten pravda nemá vliv na měření rychlosti), jsou naprosto nekonspirační nicméně to je pouze okrajový problém, z praktického hlediska bych se zabýval spíše tím, jak chceš například používat GPS v tunelu?vzhledem k tomu, že na GPS se nelze spolehnout, docela by mě zajímalo, jakým jiným způsobem, nežli nějak svázaným s rychlostí otáčení kol, se podle tebe tedy dnes měří? Pitotovou trubicí?Na GPS se nelze spolehnout? To je nějaká nová konspirační teorie?
Viděl jsi někdy rychloměr na kolo? Ten měří rychlost bez dlouhého lanka, bez bovdenu a bez rotujícího permanentního magnetu, který by strhával vířivými proudy kovové kovové kolečko pod ručičkou na pružince. V podstatě nemá žádné pohyblivé součástky, jen magnet upevněný ke kolu a snímač poblíž. Žádná Pitotova trubice, žádné lanko. Rychloměr dnešních aut rozhodně pohyblivé součástky nemá, ať už je založený na magnetickém nebo optickém principu. U optiky by samozřejmě nešlo o snímání vozovky — proč to dělat tak složitě?! Stačí mít na vhodné pohyblivé součásti pohonného ústrojí, která je přímo spojená s koly, nějakou povrchovou úpravu, která se dá opticky snímat.prosímtě, příště než napíšeš takovou spoustu zbytečného textu, pořádně si přečti, nač reaguješ - opakuji: "jakým jiným způsobem, nežli nějak svázaným s rychlostí otáčení kol"
pokud tvrdíš, že rychlost seděla s "takovými těmi displayi", tak se na mě nezlob, ale nebudu ti věřit, myslím si, že si bohapustě vymýšlíšno, a ty jsi to zkusil? v kolika autech?Zkusil jsem to jenom ve dvou autech ještě jako řidič. Žádná odchylka tam nebyla. Jestliže rychloměr ukazoval 100 km/h, navigace říkala přesně totéž. Pak jsem to viděl v několika autech jako spolujezdec, s navigací i bez navigace, například u takových těch displayů, které ukazují rychlost před obcí.
Samozřejmě může výrobce u některých aut povolit větší kola, ale v takovém případě je třeba správně nastavit firmware.a teď mi ukaž prstem na nějaký pneuservis, který to dělá
Display u silnice se klidně dá považovat za nedůvěryhodný a člověk ho vidí jen krátce. Nicméně když říká 50, rychloměr říká taky 50. Rychlostní údaj z GPS je celkem důvěryhodný, což jsem vyzkoušel v autě i na kole. Na kole mi GPS ukazuje rychlost s menší prodlevou než tachometr. Pokud jde o tunely, většina silnic nevede tunelem. Že zrovna v tunelu nemůžu používat GPS, to na důvěryhodnosti GPS nic moc nemění.
Pokud jde o tunely, většina silnic nevede tunelem.to je hezké, ale stačí, že některé tunelem vedou - a rychlost je potřeba znát i v tunelu
Že zrovna v tunelu nemůžu používat GPS, to na důvěryhodnosti GPS nic moc nemění.jak jsem již říkal, chtělo by to lépe číst - nebo to děláš schválně? řeč byla o tom, že na GPS se nelze spolehnout, nikoli o tom, že by byla nedůvěryhodná - když ukazuje, můžeš jí důvěřovat jak chceš, problém ale je, když neukazuje, viz výše
Ano, rychlost je třeba znát i v tunelu, což je asi důvod, proč vestavěné rychloměry nepoužívají GPS. Nicméně pro porovnání rychloměru s GPS není třeba porovnávat po celé délce trasy. Stačí porovnat údaje při několika různých rychlostech na silnicích mimo tunely.
Nápodobně, chtělo by to lépe číst. Pak by ses jistě dovtípil, že k pouhému porovnání rychlosti mezi GPS a vestavěným rychloměrem stačí pár minut a pár kilometrů vhodných silnic bez tunelů.
Je dobré, když má někdo sice potíže pochopit psaný text, ale dovede se svému handicapu hlasitě zasmát a brát ho s humorem. To jistě pomáhá. Zkus se soustředit a přečíst si vše ještě jednou. Třeba to pak pochopíš. Když ne, nezoufej, třeba to bude zítra lepší.
Rychloměr je budík nebo display na palubní desce auta, někdy též nazývaný cizím slovem tachometr. Samozřejmě měří rychlost podle otáček kol a nikdo tu nikdy netvrdil opak. Jediné, o čem se vedla diskuse, byl všeobecně rozšířený nesmysl, že rychloměr vždy ukazuje (nebo snad má ukazovat) vyšší rychlost než skutečnou rychlost jízdy.
Na GPS se nelze spolehnout, protože GPS pro běžný smrtelníky není dostatečně přesná,nicméně všechny gpsky, co jsem měl pod pazourama, se chovaly tak, že chyba byla v nějakém (krátkém) časovém úseku víceméně stejně velká a na stejnou stranu, takže pro měření rychlosti to dávalo (po nějakém vyhlazení) dobré výsledky
(Když se počítá rychlost jenom podle změny souřadnic X a Y, tak jsou to hausnumera.Ježišmarja, po jakých silnicích to jezdíš, že vedou kolmo nahoru? Třeba pří 100 m na kilometr přepona má sqrt(0.1^2+1) = 1005m. Nehledě na to, že 100 m do výšky už GPS rozliší.
Copak ještě nikdo nezkusil porovnat rychloměr na palubní desce s rychlostí, kterou hlásí GPS?Zkusil (Felicia, rok výroby 1999) a rychloměr opravdu ukazuje víc.
+1, a navíc pokud jede 90 podle tachometru, velmi pravděpodobně jede ve skutečnosti jenom 80-85Dá to rozum, je to zkonfigurováno na "bezpečnější" režim - tedy když ukazuje už při 45 50, tak řidič už rychleji nepojede.
Copak ještě nikdo nezkusil porovnat rychloměr na palubní desce s rychlostí, kterou hlásí GPS?
To je ovšem technická závada, nikoliv nějaké pravidlo.
Jestli je tohle u Felicie běžné, pak už začínám chápat, proč bývaly Felicie v době své největší rozšířenosti v podstatě nejčastěji předjížděným typem auta, který člověk během delší cesty potkal na okreskách. Často jsem přemýšlel, proč jsou majitelé Felicií tak pevně přesvědčení, že se na okreskách smí jet maximálně 85 km/h. Teď už to konečně chápu!
To je ovšem technická závada, nikoliv nějaké pravidlo.no, pokud se ta "technická závada" týká téměř všech aut (resp. všech určité značky), pak bych to za pravidlo s klidem označil
Jestli je tohle u Felicie běžné, pak už začínám chápat, proč bývaly Felicie v době své největší rozšířenosti v podstatě nejčastěji předjížděným typem auta,ehm, a nesouviselo to "nejčastěji" spíše s tou "největší rozšířeností"?
který člověk během delší cesty potkal na okreskách. Často jsem přemýšlel, proč jsou majitelé Felicií tak pevně přesvědčení, že se na okreskách smí jet maximálně 85 km/h. Teď už to konečně chápu!totéž bych si mohl říkat o spoustě jiných značek ... posledně to byl tuším Fiat Multipla, který se přede mnou táhnul 40 normálně ve městě na padesátce
kde cykliste obtezuji a ohrozuji ostatni ucastniky silnicniho provozuNarozdíl od motoristů...
Kolo je fajn, ale patri do prirody a ne na silnici do mesta, kde cykliste obtezuji a ohrozuji ostatni ucastniky silnicniho provozu.Tato myšlenka by si zasloužila rozvést.
Kto nema vodicak a auto nieje chlap.Fascinuje me motivace k tomuto komentari. Je to asi jako kdyz nekdo ateistovi napise, ze "prijde do pekla". No jo, ale kdyz on na peklo neveri? Je to zkratka trochu zoufale, ale holt kdyz neni po ruce lepsi argument, musi se tim asi vzit zavdek..
A člověk by čekal, že ideologie starověké Sparty už je překonaná... Zjevně v některých jedincích přežívá dodnes. Někdo třeba nemá řidičák ze zdravotních důvodů. Těžko říct, jestli je kvůli tomu méně chlap nebo zkrátka nějak méněcenný. Řekl bych, že ne. Někdo zase má řidičák, ale auto k ničemu nepotřebuje. Prostředky, které ušetří za provoz auta, může využít lépe a účelněji na věci, které potřebuje, případně na své záliby, které nesouvisí s auty a nemusí nutně souviset s komunismem, homosexualitou ani s ničím podobným.
Tiskni
Sdílej: