Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
vyraz1() && vyraz2
udělá zkrácené vyhodnocování, kdežto vyraz1() & vyraz2()
vyhodnotí vyraz2()
bez ohledu na to, jak dopadl vyraz1()
Samozřejmě vyraz1()
i vyraz2()
musí vracet stejnou - boolean - hodnotu (0 nebo 1), protože jinak to nebude fungovat
#define TRUE 1
, #define FALSE 0
), pak na použití bitových operátorů v podmínce nevidím nic špatného.
I když abych pravdu řekl, sám to taky nedělám - ještě nikdy jsem nepotřeboval, aby se podmínka vyhodnotila kompletně.
To že některé jazyky mají a jiné nemají (případně to jde nastavit v překladači) zkrácené vyhodnocování podmínek je známá věc. Prakticky každá učebnice programovacího jazky to uvádí asi tak na dvacátý stránce...
Jinak co se týče tvého GNU fanatismu - jistě můžeš učitelku "udat", ale komu tim pomůžeš?!. Dosáhneš tak maximálně toho, že si ostatní budou shánět Visual Basic někde jinde... (a to ještě ani nezmiňuju možnost, že je tvoje škola v nějakém MSDNAA programu, takže je vše legální...)
Jazyk který se učíte se tím stejně nezmění. Já bych kvůli nějakýmu fanatikovy taky neměnil prostředí, natož jazyk ve kterym programuju (vyučuju). Požadavky prostě určuje škola (což neznamená, že se s vyučujícím nelze rozumně domluvit). Tu školu sis vybral dobrovolně a pokud ti tak nepřekonatelně vadí operační systém a jazyk ve kterém se tam programuje, můžeš jít jinam.
To je naprosto spravny pristup. Pokud se ovsem nejedna o statni skolu.Jazyk který se učíte se tím stejně nezmění. Já bych kvůli nějakýmu fanatikovy taky neměnil prostředí, natož jazyk ve kterym programuju (vyučuju). Požadavky prostě určuje škola (což neznamená, že se s vyučujícím nelze rozumně domluvit). Tu školu sis vybral dobrovolně a pokud ti tak nepřekonatelně vadí operační systém a jazyk ve kterém se tam programuje, můžeš jít jinam.
Pokud se ovsem nejedna o statni skolu.
Co to na tom mění?!
Takže až po tobě budou chtít naprogramovat nějakou semestrálku, tak si zažádáš o počítač, protože je nemyslitelné, aby tě škola tlačila do koupě nějakého HW?! Software je prostě nástroj jako jakýkoliv jiný.
A druhá věc - na ČVUT tě někdo nutil jít? Pokud by ti nevyhovoval přístup školy k používanému/požadovanému SW*, můžeš jít přece jinam, studium na ČVUT je dobrovolný, stejně tak jako studium na libovolný střední škole.
* zrovna na ČVUT s tímhle problémy nejsou, jednak se ve velké míře dá používat opensource a jednak má škola pro studenty různé multilicence a MSDNAA programy.
Takže když je někdo chudý, tak nemá právo na vzdělání?
Říká kdo?! Já akorát tvrdím, že máš v případě školy (narozdíl třeba od státní správy) možnost volby. Že nejseš v postavení prosebníčka ale zákazníka. Nicméně - ano, vzdělání se stalo zbožím a za kvalitní si holt musíš připlatit, (ne bezdůvodně je například Harvard jedna z nejdržších univerzit...) je to možná smutný, ale je to fakt.
Vzdělání že je zboží. HMM zamysli se mad tím co tu tvrdíš.
A zamyslel jsi se ty? Proč existuje nepřeberný množství jazykovejch škol, rozmáhají se soukromé vysoké školy, o různejch odbornejch kurzech a školeních ani nemluvě? Protože to lidi chtějí, stejně jako chtějí "zasraně velkou televizi a elektrický otevíráky na konzervy"! Proč si lidi v USA berou na studia celoživotní hypotéky, "jenom" aby mohli studovat ty nejlepší školy? Stejně jako u zboží je tu nabídka a poptávka a i státní školy mezi sebou "soutěží" o studenty...
Třeba v mém případě mne nikdo neupozornil při nástupu do školy, že si budu muset koupit jiný software a případně i hardware. Nikde v podmíkách ke studiu není uvedeno že škola (nemám na mysli ČVUT, ale obecně) je jen pro MS klienty. Navíc u nás ty podmíky mění během studia a nedávno jsem se dozvěděl že diplomku musím odevzdat jen v DOC formátu a anotace musí být jen v angličině (že jsem se anglicky neučil nikoho nezajímá).A druhá věc - na ČVUT tě někdo nutil jít? Pokud by ti nevyhovoval přístup školy k používanému/požadovanému SW*, můžeš jít přece jinam, studium na ČVUT je dobrovolný, stejně tak jako studium na libovolný střední škole.
To je prece jasne porusovani zakona...To nemusí být pravda. Školy docela často dostávají k dispozici multilicence pro studenty.
if (!udelej_neco_hrozne_zleho ()) { fprintf (stderr, "Kua, nepovedlo se mi neco hrozne zleho, to bude pruser!\n"); }
... CObluda *pObluda; if( (pObluda = new CObluda('velka')) && (pObluda->zarvi() ) this->lekni('se'); ...
To je pěkně pitomý přístup, asi jako když je zadané udělejte práci v TeXu a nějaký dement se poté zeptá, jestli by mohl ve Wordu (ideálně, když je to předmět na TeX přímo zaměřený), jen z druhé strany. Je zadán nějaký úkol a definován nástroj, ve kterém ho máš zpracovat, tak ho v tom principiálně uděláš, ne? A k tomu, jak máš dělat ty úkoly, tak jí vysvětli, že doma Windows nepoužíváš, nechť ti tedy umožní jít úkol udělat do učebny po vyučování.
Školy vyšší než základní jsou dobrovolné. K povinostem a právům doporučuji přečíst školský zákon a školní řád příslušné školy
Existuje něco jako VisualBasic-LE (learning edition) - právě pro potřeby výuky. Jinak i když je licenční politika Mikrosoftu ke školám podivuhodně široká, pochybuji že by (středo)školská multilicence licence umožňovala instalaci jakéhokoli softu na počítač žáka.
Doporučuji dotaz typu:
Prosím jakou to má licenci... používám otcův firemní počítač a občas legálnost (zaplacení) softu kontrolují z finančního...
Pokud ti to nebude stačit, zjisti si sériové číslo programu a kontaktuj české zastoupení MS (na jejich stránkách najdeš informace i k podobným případům. K tomu doproučuji pročíst také stránky BSA). Možná tak trochu znepříjemníš život učitelce, řediteli školy, ekonomickému úseku a při troše štěstí i pracovníkům tajuplné Služby Škole.
Pokud bude vše legální, zkus to rozchodit ve wine, qemu a wmware jsou emulátory a musíš do nich nainstalovat OS - čili je nutná legální instalace windows
Jako poslední řešení se můžeš pokusit sehnat nějakou free implementaci basicu, vzpomínám si, že jsem kdysi zkoušel něco co se jmenovalo nejak jako X-Basic.
Tiskni
Sdílej: