V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i
… více »QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána nová verze 259 správce systému a služeb systemd (Wikipedie, GitHub).
Cloudflare Radar poskytuje aktuální informace o globálním internetovém provozu, útocích nebo trendech. Publikován byl celkový přehled za rok 2025. Globální internetový provoz vzrostl v roce 2025 o 19 %.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Ministerstvo dopravy zveřejnilo Základní parametry výběrového řízení na generálního dodavatele systému elektronického mýta, podle kterých by se měl vybírat dodavatel systému. Dokument jsem si přečetl a nestačil se divit.
Jak už je na našich úřadech zvykem, technologická neutralita se nenosí a proto si když si dokument stáhnete, musíte disponovat nějakým textovým procesorem, schopným otevřít příslušný proprietární formát (jaký asi?).
Dokument jsem si stáhl, bez problémů otevřel v OpenOffice, a kromě příšerné typografické úpravy mě upoutala ještě jedna věc: uvnitř se dokument nazývá "Městečko BESIPOV láká návštěvníky Autosalonu Brno". Je vidět, kolik pozornosti se přípravě dokumentu věnovalo - u něčeho, co se týká zakázky za řádově desítky až stovky miliard bych čekal trochu vyšší úroveň. Ale co, to jsou jen detaily, podstatnější je obsah.
Nebudu detailně popisovat, jak vypadají podmínky výběrového řízení, to si každý zájemce může přečíst. Nechci teď ani hodnotit to, jak (a zda vůbec) systém elektronického výběru mýtného realizovat. Zmíním se jen o tom, co mě v dokumentu upoutalo:
Mám-li to shrnout, bude se budovat systém, který má zatím (s ohledem na plány EU) nejistou budoucnost, má se stihnout v šibeničním termínu, a hlavně, spotřebuje celou polovinu pěnez jen na to, aby sám sebe udržel při životě. Tohle se mi prostě a jednoduše nelíbí.
Tiskni
Sdílej:
Tak či onak, nedělám si o výběrových řízeních pro velké státní zakázky přílišné iluze. Stejně to vyhraje nějaký starý známý typu ČTc nebo ICZ.
Systém musí umět rozlišovat mezi třemi kategoriemi vozidel…Takze stat se nesmi rozhodnout pridat dalsi kategorii vozidel. Tomu se rika flexibilni reseni.
Morální životnost technologického provedení OBU nelze očekávat delší nežli 5 let a po této době se proto počítá s nutností generační obměny.(OBU je ona tajemna skrinka ve vozidle.) Coz sice resi muj prvni problem (pri vymene se namontuje verze podle novych predpisu), ale take dava vyrobci netusene vyhlidky na dlohodobou spolupraci.
Takze stat se nesmi rozhodnout pridat dalsi kategorii vozidel.Může. Ale firma za to dostane zvlášť zaplaceno. Ještě k OBU: Ve druhé vlně (2010-14) přijdou i do osobních vozidel. Ne, že by to u těch náklaďáků nevadilo, ale teprve s instalací do osobáků nabyde sledovací mechanismus té správné síly (viz Proč odmítám státní špiclování). Nejdřív jen placení mýtného, vzápětí (nebo i současně) hlídání rychlosti, zákazů vjezdu nebo stání atd. Mezitím také vyhodnocování z hlediska "podezřelých činností" (nikdy nejezdil v noci do západních Čech, to je podezřelé, zaměříme se na něj...).
) mi štěnici nenainstalujou...
) a dokonce i opotřebit vozovku (opět vlastní zkušenost, i když mé "ostatky" byly oppotřebené řádově více
) - což je tuším důvod zavádění mýtného.
)
P.S.: V tom svym kole ten senzor uz dost mozna mas. To ze nejsi paranoidni jeste neznamena ze po tobe nejdou.
Zdenek
tak si predelam trabanta na 6V a bude po ptakachKlid, trabanty se samozřejmě zakážou