Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:
Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
LeoCAD (Wikipedie) je svobodná multiplatformní aplikace umožňující také na Linuxu vytvářet virtuální 3D modely z kostek lega. Vydána byla verze 25.09. Zdrojové kódy a AppImage jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Ministerstvo dopravy zveřejnilo Základní parametry výběrového řízení na generálního dodavatele systému elektronického mýta, podle kterých by se měl vybírat dodavatel systému. Dokument jsem si přečetl a nestačil se divit.
Jak už je na našich úřadech zvykem, technologická neutralita se nenosí a proto si když si dokument stáhnete, musíte disponovat nějakým textovým procesorem, schopným otevřít příslušný proprietární formát (jaký asi?).
Dokument jsem si stáhl, bez problémů otevřel v OpenOffice, a kromě příšerné typografické úpravy mě upoutala ještě jedna věc: uvnitř se dokument nazývá "Městečko BESIPOV láká návštěvníky Autosalonu Brno". Je vidět, kolik pozornosti se přípravě dokumentu věnovalo - u něčeho, co se týká zakázky za řádově desítky až stovky miliard bych čekal trochu vyšší úroveň. Ale co, to jsou jen detaily, podstatnější je obsah.
Nebudu detailně popisovat, jak vypadají podmínky výběrového řízení, to si každý zájemce může přečíst. Nechci teď ani hodnotit to, jak (a zda vůbec) systém elektronického výběru mýtného realizovat. Zmíním se jen o tom, co mě v dokumentu upoutalo:
Mám-li to shrnout, bude se budovat systém, který má zatím (s ohledem na plány EU) nejistou budoucnost, má se stihnout v šibeničním termínu, a hlavně, spotřebuje celou polovinu pěnez jen na to, aby sám sebe udržel při životě. Tohle se mi prostě a jednoduše nelíbí.
Tiskni
Sdílej:
Tak či onak, nedělám si o výběrových řízeních pro velké státní zakázky přílišné iluze. Stejně to vyhraje nějaký starý známý typu ČTc nebo ICZ.
Systém musí umět rozlišovat mezi třemi kategoriemi vozidel…Takze stat se nesmi rozhodnout pridat dalsi kategorii vozidel. Tomu se rika flexibilni reseni.
Morální životnost technologického provedení OBU nelze očekávat delší nežli 5 let a po této době se proto počítá s nutností generační obměny.(OBU je ona tajemna skrinka ve vozidle.) Coz sice resi muj prvni problem (pri vymene se namontuje verze podle novych predpisu), ale take dava vyrobci netusene vyhlidky na dlohodobou spolupraci.
Takze stat se nesmi rozhodnout pridat dalsi kategorii vozidel.Může. Ale firma za to dostane zvlášť zaplaceno. Ještě k OBU: Ve druhé vlně (2010-14) přijdou i do osobních vozidel. Ne, že by to u těch náklaďáků nevadilo, ale teprve s instalací do osobáků nabyde sledovací mechanismus té správné síly (viz Proč odmítám státní špiclování). Nejdřív jen placení mýtného, vzápětí (nebo i současně) hlídání rychlosti, zákazů vjezdu nebo stání atd. Mezitím také vyhodnocování z hlediska "podezřelých činností" (nikdy nejezdil v noci do západních Čech, to je podezřelé, zaměříme se na něj...).
tak si predelam trabanta na 6V a bude po ptakachKlid, trabanty se samozřejmě zakážou